conisma main banner4 1

چرا باید از استراتژی‌ های چندگانه استفاده کرد

مقدمه

معامله گران بازار فارکس معمولاً ترجیح می‌دهند با یک استراتژی واحد کار کنند. بعید است این معامله گران بدانند که استفاده از یک سیستم واحد برای ترید کردن نقاط زیـادی دارد. درصورتی‌که معاملـه گـران از استراتژی‌های چندگانه استفاده کنند این نقایص قابل اصـلاح است. در ایـن مقالـه قـصد داریـم توضـیح بدهیم که چرا معامله گران ترجیح می‌دهند با یک استراتژی واحد معامله کنند و چرا معامله با استراتژی‌های چندگانه می‌تواند نتایج تریدهای شما را بهبود ببخشند.

چرا معامله گران تنها از یک استراتژي استفاده می‌کنند؟

 من فکر می‌کنم اینکه چرا معامله گران تنها از یک سیستم استفاده می‌کنند تا حد زیادی به این دلیل باشد که آن‌ها معتقدند این روش به روش‌های دیگر ترید کردن برتری دارد.

 درواقع این تنها زمانی اتفاق می‌افتد که معامله‌گر زمان بسیار طولانی بـه پـول درآوردن در فـارکس پرداخته باشد. هنگامی‌که تریدرها در ابتدا وارد بازار فارکس می‌شوند آن‌ها اولـین روش معـاملاتی را بکـار می‌گیرند چراکه دانش آن‌ها درباره بازار بسیار کم است و ممکن است ندانند که استراتژی‌های دیگری نیز وجـود دارد.

 پس از مدتی آن‌ها از نتیجه به‌دست‌آمده از استراتژی‌شان ناراضی می‌شوند و شروع می‌کنند بـه از دست دادن ایمانی که به استراتژی‌شان داشتند که به آن‌ها نتیجه‌ای که در آرزویش بودند را می‌دهد .برخـی اوقات آن‌ها شروع خواهند کرد به گشتن به دنبال استراتژی‌ای که امیدوارند نتیجه بهتری بدهد، هر بـار کـه استراتژی جدیدی پیداکرده و استفاده می‌کنند می‌پندارند که این سیستم از سیـستم پیـشین بهتر کـار می‌کند، نه ضرورتاً بدین دلیل که به آن‌ها سیلی از تریدهای موفق می‌دهد، بلکه بدین دلیل کـه آن‌ها تنها زمـان کوتاهی از این سیستم استفاده کرده‌اند که این یعنی اعتقاد آن‌ها که این سیستم می‌تواند نتیجه‌ای که آن‌ها می‌خواهند را بدهد ، هنوز کم نشده است .

 فکر می‌کنم دلیل دیگری که معامله گران تنها از یک روش استفاده می‌کنند این است که نظریه‌ای که پشت چرا این سیستم کار می‌کند احساس بیشتری بـه تریـدر می‌دهد تـا نظریـه هاییکـه استراتژی‌های معاملاتی دیگر را در بردارند.

برای مثال گفته‌شده که نواحی عرضه و تقاضا به دلیل قرار دادن معاملات پندینگ بانک‌ها در این نقاط ، جای خوبی برای معامله است چراکه آن‌ها قادر نیستند تمام پوزیشن ترید خود را پیش از افـزایش یـا ریزشـی که ناحیه عرضه یا تقاضا را تشکیل می‌دهد، فعال کنند.

من میدانم که کل این نظریه صحیح است، اما برای تریدری که برای مدتی طولانی بـا یـک اسـتراتژی مانند پرایس اکشن ترید می‌کرده، تئوری بالا حس بیشتری نسبت به ترید کردن به روش پرایس اکشن ایجاد خواهد کرد.

 بنابراین ممکن است تریدر سیستم معاملاتی خود را از پرایس اکشن بـه معاملـه در نـواحی عرضـه و تقاضا تغییر دهد، چراکه دلایلی که برای جواب دادن‌ترید در نواحی عرضه و تقاضا محسوس‌تر است نسبت به دلایل جواب دادن سیستم پرایس اکشن، چون‌که او فکـر می‌کند جواب دهی ایـن سیـستم محسوس‌تر است.

چرا معامله گران تنها از یک استراتژي استفاده می‌کنند؟

 مشکل بزرگ استفاده از تنها یک روش معاملاتی

هر استراتژی معاملاتی فرضیات مختص به خود را در مورد نحوه کـارکرد بـازار دارد. بـرای یـک اسـتراتژی مثل معامله در نواحی عرضه و تقاضا، فرض بر این است که قیمت از یک ناحیه به دیگری حرکت می‌کند بـه این خاطر که بانک‌ها هنوز سفارش‌هایی دارند که بایستی فعال کنند.

 این فرضیات یعنی معامله‌گرانی که بر اساس نواحی حمایت و مقاومت‌ترید می‌کنند می‌پندارند که هر حرکتی در بازار معلول برخورد به یک ناحیه حمایت یا مقاومت بوده است و هیچ دلیـل دیگـری بـرای بـالا و پایین رفتن قیمت وجود ندارد مگر برخورد به یک ناحیه حمایت یا مقاومت.

 وقتی معامله گران ببینند قیمت بدون رسیدن به یک ناحیه حمایت یا مقاومت تغییر کرد در مقابل تفکر آن‌ها قیمت ممکن است به دلایل دیگری در بازار تغییر مسیر داده، اما او به‌طور خودکار فکر می‌کند که حتماً این اتفاق به خاطر برخورد با ناحیه حمایت یا مقاومتی در تایم فریم پایین‌تر اتفاق افتاده است .به‌احتمال‌زیاد وقتی تریدر در یک تایم فریم پایین‌تر برود ناحیه‌ای می‌یابد کـه نقطـه تغییـر مـسیر قیمـت در آن ناحیـه می‌افتد، حال دیگر او دست از فکر درباره اینکه چرا بازار تغییر مسیر داده برمی‌دارد چراکه این با تفکر تریدر که هر تغییر مسیری در قیمت می‌تواند تنها معلول وجود یک ناحیه حمایت یا مقاومت بر سر مـسیر حرکـت قیمـت رخ دهد، همخوانی دارد.

 این مشکل اصلی استفاده از یک استراتژی واحد است، با این کار تفکـر شـما از اینکـه در بازارچه اتفاقاتی ممکن است بیافتد محدود می‌کند، اگر شما تنها با استفاده از حمایت و مقاومت‌ترید کنید آنگاه هر یک از دلایل دیگر که موجب تغییر روند بازار می‌شود ناشناخته خواهند بود چراکه شما تصور می‌کنید تمامی حرکات بازار معلول برخورد با نواحی حمایت و مقاومت می‌باشند.

 این درواقع اشتباه نوع تفکر تریدر نیست ،این اشتباه مدرسی است که این سیستم ترید کردن را یاد می‌دهد . وقتی مدرس جملاتی شبیه به این می‌گوید” دلیل اینکه قیمت به نواحی حمایت و مقاومـت می‌رود این است که بانک‌ها  سفارش‌های پندینگ خود را در آنجا قرار داده‌اند. “برای تریدر غیرممکن است که بداند این جمله صحیح است یا نه، آن‌ها این جمله را کاملاً باور می‌کنند چراکه آن‌ها هیچ دانش قبلی از اینکه واقعاً بازار چگونه کار می‌کند ندارند. اگر داشتند خواهند دانست که سفارش‌های پندینگ نمی‌تواند باعث حرکت بازار شوند. بنابراین گفتن اینکه دلیل تغییر روند قیمت پس از رسیدن به نواحی حمایت یا مقاومت قرار داشتن سفارش‌های پندینگ بانک‌ها در آنجاست ،کاملاً اشتباه است.

 دلیل دیگری که مردم تنها از یک استراتژی استفاده می‌کنند این است که این کار فهم و درک بـازار را راحت‌تر می‌کند.

بسیار ساده‌تر است که فکر کنیم قیمت تنها زمانی تغییر روند می‌دهد کـه بـه یـک ناحیـه حمایـت یـا مقاومت برخورد کرده باشد تا اینکه بخواهیم تمامی دلایل ممکن جهت تغییر روند قیمت را تصور کنیم.

 بشر وقتی به یک پیچیدگی برخورد می‌کند، غریزه ذاتی طوری است که مسائل را ساده کند تا دلیل چیزی که اتفاق افتاده را بفهمد. ازآنجاکه بازار مالی در کل یکی از پیچیده‌ترین مکان‌هاست، بـرای افـرادی که در آن کار می‌کنند این احساس را ایجاد می‌کند که تا آنجا که ممکن است اتفاقات را ساده‌سازی کند تا از اینکه چه اتفاقی افتاده ایده‌ای به دست آورد.

 متأسفانه ساده انگاشتن اتفاقـات باعـث سـاده شـدن آن نمی‌شود، درواقع زمانی که شـما تـلاش می‌کنید پیچیدگی یک اتفاق را کم کنید آن کار را برای خودتان سخت‌تر می‌کنید چراکه شما واقعیـت بـازار را نخواهید دید .

 استفاده از استراتژی‌های چندتایی بازدهی شما را بالا خواهد برد

 استفاده از استراتژی‌های چندتایی بازدهی شما را بالا خواهد برد

 سودهای اولیه استفاده از استراتژی‌های چندتایی برای ترید کردن این است که این کـار باعـث می‌شود بازدهی ترید شما بالاتر برود چراکه راه‌های احتمالی ھر استراتژی معاملاتی در تـایم فریم‌های مختلـف، متفاوت‌اند.

 ھر روش معاملاتی که استفاده کنید دارای زنجیره‌ای از تریدهای موفق و تریدهای ناموفق اسـت، شما نمی‌دانید این زنجیره‌ترید های موفق یا ناموفق در کدام مرحله اتفاق می‌افتد. اما چیزی که میدانید ایـن است که در برخی نقاط شما زنجیره‌ای از تریدهای موفق و یا زنجیره‌ای از تریدهای ناموفق خواهید داشت.

زنجیره‌های موفق همیشه خوب‌اند اما زنجیره‌های شکست می‌توانند بسیار سخت باشند، با استفاده از استراتژی‌های چندگانه اتفاق افتادن زنجیره‌های شکست بسیار کم خواهد شـد چراکه هر اسـتراتژی ترید دارای زنجیره تریدهای موفق و ناموفق خود است.

 چون ھر سیستم معاملاتی از سیستم‌های دیگر مجزاست، پس احتمالات دو روش باهم یکی نمی‌شوند. تریدی که شما بر اساس نواحی حمایت و مقاومت انجام می‌دهید کاملاً از تریدی که بـر پایـه پـین بـار انجام می‌شود مستقل است. هرکدام از آن‌ها داری زنجیرهای موفق و نـاموفق منحصربه‌فرد خـود می‌باشند، ممکن است شما در یک دوره ۵ ترید ناموفق بر اساس استراتژی پین بار ھا داشته باشید درحالی‌که در همان زمان ۵ ترید بر اساس نواحی حمایت و مقاومت با موفقیت تمام شوند.

 این یعنی بسیار بعید است که ھر دو استراتژی در یک‌زمان وارد یک زنجیره شکست شوند.

 اگر یکی از استراتژی ھا شروع به ورود به زنجیره شکست خود کرد،استراتژی دیگـر ممکـن اسـت در حال ورود به زنجیره موفق خود شود .بنابراین اگرچه شما تعدادی‌ترید ناموفق با یک استراتژی انجام می‌دهید، با استراتژی دیگری هنوز شما می‌توانید تریدهای موفق داشته باشید که سود کلی شـما را افـزایش می‌دهد و یا اینکه لااقل ضررهای تریدهای ناموفق را در یک زنجیره شکست، خنثی می‌کند.

 معاملات پرتکرار و تریدهاي با احتمال بالا

اگر تصمیم گرفته‌اید که از استراتژی ھای چندگانه استفاده کنید پس ایـده خـوبی اسـت کـه از یـک استراتژی که به شما نقاط ورود زیاد برای تریـد می‌دهد در کنـار اسـتراتژی دیگـری کـه بـه شـما نقـاط ورود کمتر می‌دهد اما تریدهایش احتمال موفقیت بالاتری دارد استفاده کنید.

 به‌عنوان نمونه می‌توانید از نواحی حمایت و مقاومت به‌عنوان استراتژی اولیه استفاده کنید، چراکه تعداد ورودهای به نسبت زیادی می‌دهد. و برای استراتژی ثانویه trading book-order s’Oanda using runs stop استفاده کنید. (اگر اشتباه نکنم این استراتژی بر اساس حجم معاملات و سیستم SSI است که در آینده حتماً مقاله مربوطه ترجمه خواهد شد)

 چراکه کاهش تریدھا باعث افزایش تریدھای با احتمال جواب دهی بالا می‌گردد..

انتخاب استراتژی‌های ترید کردن تأثیر بـسیار زیـادی در تعیـین تریـدهای موفـق شـما بـا اسـتفاده از استراتژی‌های چندگانه خواهد داشت .تعداد زیادی ترکیبات کاربردی برای استفاده موجودند، شما می‌توانید از با استفاده از استراتژی پین بارها در تایم فریم روزانه به همراه استراتژی نواحی حمایت و مقاومت در تـایم  فریم یک‌ساعته‌ترید کنید. با ترکیب این دو استراتژی شما قادر خواهید بود با سیـستم پـین بارھـا وارد تریـد ھای بلندمدت شوید درحالی‌که از امتیازاتی نیـز از سیـستم نـواحی حمایـت و مقاومـت در تـایم پایین‌تر در دست دارید.

خلاصه مطالب

 در پایان انتخاب با شماست که از چه ترکیبی از استراتژی‌های معاملاتی استفاده کنید. برخی افـراد تمایل دارند تنها در تایم یک‌روزه‌ترید کنند، بنابراین استراتژی‌هایی که آن‌ها انتخاب می‌کنند بایـستی بـا تـایم فریم روزانه سازگاری داشته باشند. برخی دیگر حد ریسک معینی دارند که نمی‌توانند از آن تجـاوز کننـد پـس سیگنال‌هایی که با یک سیستم معاملاتی صادر می‌شوند اگر به‌طور متوسط ریسک بالاتری داشـته باشـد، بایستی دنبال استراتژی دیگری باشند .

مترجم: جناب آقای فردین کریمی

دانشجوی رشته کامپیوتر هستم و علاقه مند به تولید محتوا در زمینه معامله گری.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.