conisma main banner2

شکار جریان نقدینگی در بازار

چرا الگوهاي کندل استیکی به‌درستی کار نمی‌کنند

الگوهای کندل استیکی و بازو بسته شدن کندل ها روی سطح لول ھا در تایم فریم‌های مختلـف از یک ساعت تا چهار ساعت به‌طور گسترده توسط تحلیلگران تکنیکال استفاده می‌شود. نقدینگی

الگوهای کندل استیکی و بازو بسته شدن کندل ها روی سطح لول ھا در تایم فریم‌های مختلـف از یک ساعت تا چهار ساعت به‌طور گسترده توسط تحلیلگران تکنیکال استفاده می‌شود ولی اینکه انتظار داشته باشیم این الگوها در این تایم فریم‌ها یک رفتار مشخص را داشته باشد به خاطر اینکه در یک‌زمان خاصی از روز در یک موقعیت خاص بودند یک توهم بیشتر نیست.

باز و بسته شدن کندل ھـا روی لـول ھـا وابـسته بـه زمان است ولی این تایم فریم‌ها به‌ قدری کوچک هستند که فرصت ورود و اسـتاپ و تیـک گذاشـتن از دسـت می‌رود به‌هرحال یکی از مهم‌ترین مسائلی که تحلیل گران تکنیکال در رابطه بـا کنـدل ها توجـه می‌کنند صعودی و نزولی بودن ان و جهت حرکت بازار و سایه و بدنه کندل است.

شکل بالا:

غالباً می‌بینید خریداران یا فروشندگان در پایین یا بالای چارت وارد نمی‌شوند بلکه در وسـط چـارت یک حجم بزرگ و شتابداری از خریداران یا فروشندگان وارد بازار می‌شوند که ایـن سـطوح در تجزیه‌وتحلیل چارت و تعیین حرکت آینده آن نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند.

یک جنگ دائمی بین احساسات توده تریدرها و بانک‌ها وجـود دارد.احـساسات بـازار غالباً در خـلاف جهت لیکوئیدیتی یا نقدینگی بـازار اسـت . بانک‌ها مـدام در حـال تغییـر جهت دادن بـه سرمایه‌ها بـرای رساندن سرمایه توده مردم به سطوح خود و سپس ورود سرمایه بانک‌ها است و نتیجه این جنـگ زدن استاپ تریدرها و حرکت بازار در جهت حرکت بانک‌ها است.

 زمان بسته شدن یک تایم فریم بزرگ(روزانه یا هفتگی یا ماهیانه) نقدینگی در کمترین میزان خود قرار دارد. در موقعیت که نقدینگی بازار کم است (مثلاً در شب که تایم فریم روزانه بسته می‌شود) بانک‌ها بـه بستن پوزیشن های خود اقدام می‌کنند. بنابراین در زمان بسته شدن کندل روزانه یا هفتگی یـا ماهیانه به‌راحتی می‌توانید چگونگی دست‌کاری قیمت و دست‌کاری سطوح را در طی روز یا هفته یا ماه ببینید.

( مترجم: منظور این است که اگر به تایم فریم‌های پایین‌تر بروید می‌بینید که به‌طور مثال بازار در ادامه روند قبل حرکت کرده ولی بسیاری از تریدها که در جهت روندترید کرده بودند فریب حرکات بانک‌ها را خورده‌اند و بجای اینکه سود کنند ضرر کرده‌اند شاید بارها با خود گفته‌اید که اگر پوزیشن خود را نمی‌بستم سود فراوانی می‌کردم.

زود بستن پوزیشن شما ناشی از جنگ روانی است که بانک‌ها  به راه می‌اندازند شـما طوری در بازار حرکت می‌کنید که آن‌ها می‌خواهند. منظور از دست‌کاری سطوح این است که بارها دیده‌اید نمودار قبل از رسیدن به یک سطح مهم برمی‌گردد یا حتی یک سطح مهم را به‌صورت صـحیح می‌شکند ولی شکست ادامه پیدا نمی‌کند و نمودار برمی‌گردد )

اما جنگ روانی که بانک‌ها  به راه می‌اندازند غالباً توسط اخبار فندامنتال است من همیشه به‌پیش بینی بانک‌های  بزرگ درباره ارزها و فلزات گوش می‌دهم و زمان اعلام این خبرها را در نظر می‌گیرم. به‌طور مثال بلومبرگ در زمان آخر هفته دو مقاله منتشر می‌کند.

راجع به اینکه دلار بسیار ضعیف شده است در برابر ارزهای کالایی(پوند و فرانک و ین) و همچنین اگر نمودار یورو را ببینیم یک‌روند صعودی را می‌بینیم کـه تقویـت یورو و ضعف دلار را نشان می‌دهد از طرفی تحلیل‌هایی که بلومبرگ و بانک‌ها ارائه می‌دهند بـر ادامـه رونـد تقویت یورو و تضعیف دلار دلالت دارد. اما چه اتفاقی میافتد؟در هفته بعد برخلاف تحلیل آن‌ها یک کنـدل نزولـی در یورو شکل می‌گیرد و دلار تقویت می‌شود .

اما بانک‌ها و بنگاه‌های خبری چه زمانی اخبـار دروغ منتـشر می‌کنند ؟ و چـرا بایـد این کار را بکننـد ؟ دلیل ان واضح است به‌طور مثال در یورو روند صعودی بوده و نقدینگی لازم برای حرکت صعودی وجود نداشـته .و ادامه روند صعودی ممکن نبوده و ازلحاظ تکنیکالی در سقف و اشباع بـودیم و از طرفـی سفارش‌های خریـد کم بوده پس بانک‌ها به این نتیجه رسیدند که ادامه حرکت صعودی ممکن نیست .

پس باید اقدام بـه فـروش بکنند برای اینکه بانک‌ها سفارش فروش بگذارند احتیاج به خریدار به‌اندازه کافی دارند که به دلایلی که بـالا گفتم(در سقف و اشباع بودن و نبود سفارش‌های کافی) خریدار نیست پس با انتشار اخبار غیر واقع خریداران را به سمت بازار جلب می‌کنند . اما این کار همیشه انجام نمی‌شود و در مواقـع کمبـود نقـدینگی انجـام می‌شود.کمبود نقدینگی در انتهای کندل دیلی و هفتگی رخ می‌دهد.

Catch the cash flow2

بازی نقدینگی و ایجاد نقدینگی را می‌توانید قبل از FOMC و NFP مشاهده کنید .هنگامی‌که در روند صعودی در نمودار روزانـه کمبـود نقـدینگی مشاهده می‌شود درسـت در نقطـه اوج و حـد سـود یـک کنـدل نزولی زده می‌شود و تا سه روز قیمت نمی‌تواند.

بـالای لـول اصـلی بـسته شـود تـا تریـدرها فکـر کننـد رونـد برگشته و وارد پوزیشن فروش شوند و نقدینگی لازم جهت صعود بعد از اعلام خبر FOMC به وجود بیاید و یـک جهش صعودی بعد از خبرFOMC به وجود میاید و نمودار به سمت سقف مهمی حرکت می‌کند.

Catch the cash flow3

حال به نمودار هفتگی نگاه بی اندازید و این صعود را آنجا بهـر ببینیـد . البتـه بعدازاین صـعود دوبـاره جریان سازی شروع‌شده و یک کندل نزولی شکل‌گرفته است.

Catch the cash flow4 1

حال به دو شکل زیر در تایم فریم یک‌ساعته و چهارساعته توجه کنید درست در زمان ریزش بازار زمانی که نقدینگی جهت ریزش کم است چند کندل صعودی زده می‌شود تا خریداران جذب بازار شـوند و نقـدینگی جهت ریزش ایجاد شود.

Catch the cash flow5
Catch the cash flow6

اساسی‌ترین نکته این است که در بررسی جریان نقدینگی همیشه بـه یـک تـایم فـریم بـالاتر رجـوع کنید تا در دام کندل های برگشتی جعلی نیافتید.

حال متوجه شدید چرا یک الگوی کندلی کار نمی‌کند؟ شما یک پین بار روی یک‌لول اصلی می‌بینید و انتظار برگشت بازار را از روی ان لول دارید و حتی 2 یا 3 کندل هم تایید کننـده برگـشت هستند امـا رونـد برنمی‌گردد و به حرکت خود ادامه می‌دهد تا استاپ شما را بزند دلیـل آن ایـن اسـت کـه بانک‌ها بـرای جـذب نقدینگی شما را در دام انداخته‌اند.

چند روز مانده به اخبار اصلی ازآنجایی‌که بانک‌ها به اخبار دسترسـی دارند چنین سناریو سازی‌ای را انجام می‌دهند پس یکی از مواقعی که نباید بر اساس کندل ها معامله کنید و سیگنال بگیرید همین زمان است.

مقاله دوم:

ترند لاین و مووینگ اوریج

خط روند و موینگ به‌صورت گسترده‌ای توسط تکنیکال کارها مورد استفاده قرار می‌گیرد.در اکثر تحلیل‌ها که می‌بینید خط روند و مویینگ اوریج وجود دارد این‌ها خطوطی هستند که به‌صورت گسترده توسط بانک‌ها  مورداستفاده قرار می‌گیرند(برای استاپ زدن نـه تریـد بـر اسـاس آن‌ها). نادیـده گـرفتن ایـن خطـوط در تکنیکال بسیار کار اشتباهی است (این به معنی ترید بر اساس آن‌ها نیست).

منافع مشتریان بانک‌ها  و تریدرها در تضاد با منافع بانک‌ها قرار دارد و آن‌ها سعی در ایجاد ذهنیت مثبت در تریدرها راجع بـه خـط رونـد و موینگ ها دارند تا سود کنند پس آن‌ها مدام در 50 درصد موارد سعی دارند بـه تریـدرهای کـه بـر ایـن اسـاس ترید می‌کنند ضرر بزنند و استاپ آن‌ها را بزنند.اکثراً بانک‌ها را می‌بینید که با اسپایک به خطـوط رونـد اصـلی و مویینگ ها بزرگ حمله کرده‌اند و استاپ افرادی که آنجا پوزیشن قرار داده‌اند را زده‌اند .

در بعـضی مـوارد هم می‌بینید که حرکت به‌گونه‌ای بوده که به خط روند یا مووینگ احترام گذاشته در این‌گونه مـوارد آن‌ها قـصد بازار سازی و هدایت جریان سرمایه در مسیر دلخواه خوددارند.

روش جمع‌کردن نقدینگی

 شما ممکن است در چارت حرکات نمودار را ببینید که به‌طور نامنظم اتفاق میافتد و شما می‌توانید دو یا سه خط روند خوب در چارت پیدا کنید. اما چیزی که در واقعیت در حال اتفاق افتادن است این است کـه بانک‌ها در حـال فـشرده کـردن قیمـت به‌وسیله گذاشـتن سفارش‌های متعـدد در یک‌فاصله قیمتـی کـم هستند(CP ).

می‌توانم یک مثال بزنم:

بانک‌ها قصد گذاشتن یک سفارش خرید بزرگ یـک بلیـون دلاری را دارنـد و آن‌ها بـه قیمـت یـک حرکـت سریع 10 پیپی می‌دهند و روی قیمت یک حرکت نزولی ده پیپی می‌گذارند و همگان فکـر می‌کنند ریـزش بزرگی با حرکت پر شتاب آغازشده و شروع به گذاشتن سفارش‌های  فروش به مقدار نیم بیلیون می‌کنند.

بانک‌ها مجدد وارد می‌شوند و با یک سفارش خرید یک و نیم بلیون دلاری نمودار را به نقطه شـروع برمی‌گردانند یعنی با این کار حجم پوزیشن خود را افزایش داده‌اند بـدون اینکـه قیمـت مـسافت طـولانی از محـل دلخواهشان فاصله گرفته باشد .اما پرایس اکشن کاران خبره با دیـدن سـفارش فـروش اول دقیقاً حرکـت در خلاف جهت را پیش‌بینی می‌کنند.

بانک‌ها بر اساس خط روند یا مووینگ ترید نمی‌کنند آن‌ها بر اساس احتمالات و جریـان نقـدینگی تریـد می‌کنند. آن‌ها به دنبال حمایت و مقاومت‌های ضعیف می‌گردند که پشت آنها جریان نقدینگی برای رسـیدن به اهدافشان وجود دارد و در ان اطراف می‌توانند بازار سازی کنند.

 به شکل زیر توجه کنید می‌بینید که یکسری بار اول قیمت بـه مووینـگ 100 برخـورد داشـته و برگـشته ولی برای بار دوم ان را به صورت جعلی شکسته و استاپ تریدرها را زده و نمودار برگشته.

Catch the cash flow7

شما می‌توانید در یک روند خوب وارد ترید شود و بعد از نقطه برخورد و چرخش بازار پوزیـشن بگیریـد. شما می‌توانید یک بازار خوب پیدا کنید که به ازا هر قلـه یـک دره داشـته باشـیم و بـه ازای هر HH یـک LL سپس با استفاده از فیبوناچی نسبت‌های 50 یا هر نسبت دیگری که در ان جفت ارز خوب جواب می‌دهد را پیدا کنید و هنگامی‌که نمودار زیر ان نسبت رفت وارد ترید شوید و هر وقـت علامت‌های برگـشت درHH یا LLدیدید از بازار خارج شوید.

یا در یک بازار رنج در سقف بفروشید یا در کف بخرید یا منطقـه رنـج را بـه چهار قسمت تقسیم کنید و ترید کنید(یعنی بازار رنج را شبیه یک اندیکاتور نوسـان نمـا کنیـد و بـر ان اسـاس تریـد کنید). آن چیزی که شما برای سود کردن بیشتر از هر چیزی احتیاج دارید مدیریت سرمایه است.

ممکن است قیمت سریع حرکت کند و از مووینگ یا خط روند عقب بماند آنگاه آن‌قدر قیمت درجا میزنـد که مویینگ یا خط روند به آن برسد.

 در روندها یا میانگین متحرک‌ها کجا حد ضرر یا حد سود قرار دهیم؟ گذاشتن حد سود و حد ضـرر یـک چیز کاملاً شخصی و ذهنی است . اما سؤال اساسی این است کـه قیمـت چقدر از سـطح یـک لـول ممکـن است فراتر می‌رود و نقطـه برگـشت نمـودار کجاسـت .

اینکـه تیـک پروفیـت و یـا اسـتاپ لاس خـود را نزدیـک مووینگ یا خط رند بگذارید تا حد بسیار زیادی به تجربه شما بستگی دارد. اما چرا از پـرایس اکـشن و تجزیـه تحلیل پرایس برای گذاشتن تیک پرافیت و استاپ لاس استفاده نکنیم.

یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید در رسم خطوط روند انجام داد این است که با دقت ببینیم کـه کجـا بیشترین برخورد به خط انجام‌شده و در چه نقطه‌ای ورود به پوزیشن زیاد انجام‌شده اسـت و در ان نقطـه خط روند رسم کنیم و در تایم فریم پایین‌تر همان خط روند را دقیق‌تر ترسیم کنیم مهم‌ترین نکتـه در رسـم خـط روند این است که بدنه کندل ها نباید از ان عبور کرده باشد.

Catch the cash flow8
Catch the cash flow9

خط روندی که برای بار اول بعد از تشکیل خـط رونـد بـه آن برخـورد انجـام می‌شود و یـا مووینگی که مدت‌های زیادی به آن برخورد انجام‌نشده احتمـال بـسیار زیـادی بعـد از برخـورد نمـودار بـه آن برگشت اتفاق می‌افتد و این ستاپی است که من زیاد استفاده می‌کنم.

(یک خط روند در نمودار دیلی یا ویکلی یا چهارساعته که دوبار و فقط دوبار قیمت به آن برخورد داشته پیدا کنید و با رسیدن قیمت به یک‌لول قوی افقی و دیدن کندل برگشتی و تأیید کندل منتظر رسـیدن نمـودار به خط روند و برخورد سوم باشید مترجم)

 اگر قیمت خط روند را بشکند و 20 تا 40 پیپ از آن فاصله بگیرد و برگشت را انجام دهد باید دوباره خط روند را بر اساس شرایط جدید رسم کرد. در پنجاه‌درصد موارد قیمت از خط رونـد ترسـیمی قبلـی برمی‌گردد بنابراین می‌توانید موقعی که قیمت نزدیک خط روند شد پوزیشن خود را ببندیـد یـا قـسمتی از سـود خـود را ببندید خوب به خط روند و شکست ان دقت کنید که آیا شکـست جعلـی اسـت و بعـد از بیـست تـا 40 پیـپ دوباره قیمت برمی‌گردد یا شکست واقعی است.

نکته‌ای که نباید فراموش شود این است که نقاطی کـه روی خط روند رسم می‌شود و انتظار برگشت یا شکست از ان نقاط راداریم بایـد دقیقاً منطبـق بـر خطـوط حمایت و مقاومت افقی باشد وگرنه هیچ ارزشی ندارد.

Catch the cash flow10
Catch the cash flow11

مقاله سوم:

استاپ هانتینگ یا شکار استاپ در فارکس

 در این چند روز بازخوردهای زیاد و خوبی در وبلاگ در مورد اینکه چـرا برخـی از بانک‌ها  یـا بروکرها اقدام به استاپ هانتینگ می‌کنند و چطور می‌توانیم با استاپ هانتینگ آن‌ها ما سود کنیم دریافت کردم.

 بسیاری از تازه واردان که دنبال مقـصر می‌گردند تـا ضـررهای خـود را گـردن آن‌ها بیندازنـد یـا حتـی تریدرهای قدیمی‌تر موقعی که ضرر می‌کنند این مسئله را عنوان می‌کنند که بروکر استاپ ما را زده اسـت اما آیا این مسئله واقعیت دارد؟ اگر به‌طور خلاصه بخواهم جواب بدهم باید بگویم خیر.

زدن استاپ لاس برای بروکر بسیار پرریـسک اسـت چـون بـا حرکـت بـه سـمت اسـتاپ ممکـن اسـت هم‌زمان نمودار حرکاتی را انجام دهد که رهایی از این مرحله برای بروکر بـسیار سـخت باشـد و ثانیاً این کار برای بروکر عواقب قانونی سنگینی دارد که هر دو این‌ها برای بروکر بسیار ناخوشایند است. بنـابراین بروکرها اینکار را انجام نمی‌دهند.

 به‌هرحال اگر بروکری بخواهد استاپ هانتینگ کند با یکی از دو سناریو زیر انجام می‌دهد:

 سناریو اول ان است که قیمت را با چند کندل به‌جایی می‌برد که بیشترین استاپ ها در ان جا قرار دارد و بعد از زدن استاپ بعضی از مشتریان خود نمودار برمی‌گرداند و روال طبیعـی خـود را از سـر می‌گیرد کـه به‌راحتی تریدرها می‌توانند با مقایسه نمودار بروکر خود با سایر نمودار بروکرها متوجه این تناقض شوند.

 سناریو دوم ان است که برای تمام مشتریان خـود داده سـازی کنـد و کنـدل های اشـتباه بـرای زدن اسـتاپ بفرستد که در موقعیت بدی ممکن است بروکر قرار گیرد.

استاپ هانتینگ چیست؟

  1. اول آنکه تصادفی است و واقعیت ندارد.
  2. دوم آنکه اتفاقی است و واقعیت ندارد .
  3. ونھایتا برای بار سوم ان را حرکتی توسط بروکر بدانید.

 شما بارها می‌بینید که نمودار استاپ شما را میزند و سپس در جهت پیش‌بینی شما حرکت می‌کند و این را ممکن است دسیسه و یا دست‌کاری بروکر بدانید . یا افراد تازه‌کار را ببینید آن‌ها دقیقاً مطابق آنچه در کتاب‌ها خوانده‌اند عمل می‌کنند و استاپ خود را پشت آخرین سـویینگ می‌گذارند.

شـکل زیـر را ببینیـد. یـک قانون ساده در تجارت وجود دارد یک نفر باید ضرر کند تا طرف دیگـر سـود کنـد. بانک‌های بـزرگ مـدام به دنبال جریان سفارش‌های در چارت‌ها می‌گردند کاری که باید شما انجام دهید و دنبال جریان سفارش در چـارت باشید وگرنه مدام با خوردن استاپ مواجه خواهید شد نه به دلیل استاپ هانتینگ توسط بروکرها بلکـه به دلیل اینکه بانک‌ها دنبال سفارش‌های انباشته‌شده پشت سطوح هستند.

Catch the cash flow12

بهترین است بجای اینکه تمرکز کنید روی بروکر و مقصر بروکر را بدانید تمرکز خود را روی این بگذارید که استاپ خود را کجا بگذارید که توسط بانک‌ها شکار نشود.

چند بار تابه‌حال اتفاق زیر برای شما افتاده است؟ مسلماً بارها و بارها

 مثال :

 شما وارد پوزیشن سل در پوند روی عدد 55.1 می‌شوید و با نسبت ریسک به ریوارد 1 به 3 اسـتاپ خود را پشت یک مقاومت روی عدد 53.1 می‌گذارید به‌محض اینکـه دکمـه سـل را فـشار می‌دهید بـازار بـه سمت استاپ شما حرکت می‌کند و اسـتاپ شـما را میزنـد و بعدازآن بـه سـمت تیـک پرافیتـی کـه شـما گذاشته‌اید حرکت می‌کند.و شما فقط نظاره‌گر خوردن استاپ خود و ضرر کردن خود هستید و دیدن اینکه باوجوداینکه پیش‌بینی و تحلیل شما درست بوده است ضرر کرده‌اید.

 استاپ هانتر توسط چه کسانی انجام می‌شود؟

بانک‌ها یا مؤسسات مالی بزرگ که توانایی حرکت دادن چارت را به سمتی کـه دلخـواه ان موسـسه یا بانک است دارد تا در قیمت خوب و پایین بخرد و در قیمت بالاتر بفروشد و از این راه کـسب سـود بـه خـاطر داشته باشید که بانک‌هایی که استاپ هانتر می‌کنند در جهت معکـوس بـرای دسـتیابی بـه نقـدینگی پوزیشن می‌گیرند .

 به یاد داشته باشید برای هر خریداری باید یـک فروشـنده وجـود داشـته باشـد و بایـد قـانون عرضـه و تقاضا دقیقاً رعایت شود اگر به ازای هر خریدار یک فروشنده نباشد نمودار به سمت بالا حرکت می‌کند تا یک فروشنده در ان جا پیدا کند و سفارش خرید را با آن سربه‌سر کند و دلیل حرکت بازار به سمت بالا یـا پـایین هم همین است.

 وقتی اکثر معامله گران در بازار (صعودی یا نزولی)پوزیشن هاشون در یکجا قرارگرفته باشد یا به‌طور مایل چیده شده باشد کار برای افرادی که استاپ هانتر می‌کنند راحت‌تر می‌شود. موقعی که تمایلات شدید خرید و فروش در بازار وجود دارد و بازار احساسی عمل می‌کند مکانی که اکثر تریـدرها اسـتاپ خـود را می‌گذارند مشخص می‌شود.

 (مثلاً فرض کنید قیمت به یک لول بزرگ خورده و آن را شکسته باقدرت زیـاد اکثریـت بـازار بـا دیـدن شکست قوی سطح وارد پوزیشن خرید می‌شوند و استاپ خود را پشت ان سطح می‌گذارند خوب شناخت این روند احتیاج به مشاهده حجم ندارد و بـا انـدکی تجربـه مـشخص می‌شود.

شخصاً منتظـر برگـشت یـا شکست سطوح می‌مانم و بعد از استاپ هانتر وارد ترید می‌شوم و اگـر اسـتاپ هانتر را نبیـنم وارد هیچ تریدی نمی‌شوم چون بدون اینکه استاپ هانتر دیدن وارد ترید شدن را قمار می‌دانم:مترجم)

استاپ هانتر طور دیگری هم می‌تواند اتفاق بیافتد که مـا به‌عنوان اینگلـف می‌شناسیم یعنـی یـک حرکت سریع که به‌صورت شاد و دیده می‌شود به یک سطح انجام شود و سفارش‌های واقع در ان سطح پـاک شود سپس نمودار در همان جهت بدون وجود سفارش‌های مخالف جهت راحت‌تر حرکت کند.

Catch the cash flow13

نمودار یورو در چارت یک ساعت یک استاپ هانت کلاسی

نمودار پوند کد در تایم یک ساعت استاپ هانتر در زیر خط ساپورت

Catch the cash flow14
Catch the cash flow15

نمودار کد در تایم یک‌ساعته همان‌طور که می‌بینید در دو طرف ساپورت و رزیستنس استاپ هانت انجام‌شده

Catch the cash flow16

نمودار یورو پوند در تایم یک ساعت و استاپ هانت زیرخط ساپورت

همان‌طور که در شکل‌های بالا می‌بینید دلیل استاپ هانت شدن این است که اکثر تریدرها استاپ خود را درجایی قرار داده‌اند که قابل پیش‌بینی است . با دانستن موضوعات بالا می‌توانید استراتژی ترید خود را قوی‌تر کنید.

دانشجوی رشته کامپیوتر هستم و علاقه مند به تولید محتوا در زمینه معامله گری.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.