روند-و-چنگال-اندروز-4

روند و چنگال اندروز- کتاب دوستی با روند در چنگال اندروز (4)

در کتاب دوستی با روند در چنگال اندروز می خواهیم در مورد این مسئله آموزش ببینیم و نکات را باهم یادبگیریم. این مطلب ادامه روند و چنگال اندروز- کتاب دوستی با روند در چنگال اندروز (3) است.

الگوی نوسانی انبساطی (مثلث انبساطی)


همانطور که می دانید و قبلا نیز اشاره شد بهترین نتیجه را می توان از ترکیب دو یا چند تحلیل و با یکدیگرگرفته شود و از زوایاي مختلف به بازار نگاه کرد.

در این بین شما براي استفاده بهتر از استراتژي هاي چنگال می توانید شمارش امواج الیوت را نیز با ان ترکیب کرده تا نتیجه حاصله بهتر باشد. و باز بهتر می دانید که در شمارش امواج الیوت به یک سري از الگو ها اشنا شدید که یکی از این الگو ها که در زیر گروه الگوهاي مثلث قرار دارد.

الگوي مثلث انبساطی می باشد و تنها الگوي که اندرو از ان استفاده نموده این الگو می باشد و دلیل این که الگویی انتخاب شده که یک الگوي نامتعارف و غیر رایج در بین الگوهاي الیوت می باشد، دلیلش را من نمی دانم شاید شما بدانید و ما را نیز بی بهره نگذارید.

روند و چنگال اندروز- کتاب دوستی با روند در چنگال اندروز (4)

و اما در خصوص این الگو باید گفته شود : زمانی الگوي مذکور تشکیل می شود که بازار ناپایدار بوده و و بازار داراي تحرك بالایی می باشد و نشان از این دارد که بزودي یک شکست اتفاق خواهد افتاد.

در این الگو نوسانات بوجود امده جدید از نوسانات قبلی خودش بزرگتر بوده به این قسم که هر نوسان صعودي جدید از نوسان صعودي قبلی بزرگتر و هر نوسان نزولی از نوسان نزولی قبلی بزرگتر است.

معمولا اهمیت این الگو در مورد چنگال اندروز زمانی نمایان می شود که در نزدیکی یک خط میانه صورت گیرد هر چند که می توان ان را در کنار سایر خطوط ذکر شده نیز مورد بررسی قرار داد.

براي این که بهتر با این الگو اشنا شده باشید و بتوانید ان را راحت تر در مجارورت خطوط اندروز پیدا کنید بدون این که وارد بحث زیباي الیوت بشویم به قوانین این مثلث نگاهی داشته باشیم خالی از لطف نخواهد بود.

قوانین مثلث انبساطی

1 .هر پنج موج این الگو باید از خانواده زیگ زاگ ها باشند.

2.موج B قیمت باید نسبت به موج C قیمت کوچکتر باشد اما در عین حال باید از 40 %موج C بزرگتر باشد.

3 .امواج A ، B ،C ،Dباید در درون کانالی حرکت کنند که یک ضلع آن AC و ضلع دیگر آن BD می باشد.

4 .موج C قیمت باید نسبت به موج D قیمت کوچکتر باشد اما در عین حال باید از 40 %موج D بزرگتر باشد.

5 .موج A باید در درون یا نزدیک به درون کانال AC حرکت کند.

6 .ابتداي تقاطع و شروع خطوط کانال قبل از آغاز موج A است.

7 .خطوط کانال باید واگرا باشند این خطوط نمی توانند موازي باشند.

8 .ممکن است این خطوط کانال شیب نداشته باشند و افقی باشند.

9.موج E باید از موج D بزرگتر باشد اما در عین حال 40 %این موج (E ) باید از D کوچکتر باشد.

10.هر دو موج A و B می توانند کوتاه ترین امواج در این الگو باشند.

11.موج E باید به طور کامل موج A را در برگیرد (هم پوشانی نماید).

12.موج E در درون خط کانال BD حرکت می کند.

خط روند صفر – چهار (0-4)


یکی دیگر از خطوطی که اندروز از ان استفاده میکرد خط روندي بود که معرف به خط 0 -4 می باشد.براي توضیح بیشتر این موضوع باید براي مقدمه نگاهی کوتاه به امواج الیوت داشته باشیم که ظاهرا اندروز در زمان خود از ان اگاهی داشته و به روشی که خواهیم گفت از ان استفاده می کرده.

درمورد امواج و شمارش ان به روش الیوت قصد ان را ندایم که وارد بحث شمارش امواج الیوت بشویم و فقط در حد اشاره به روش
کلی شمارش اشاره اي خواهیم داشت. همانطور که می دانید تئوري شمارش امواجی که توسط الیوت مطرح شده بیان می دارد که روند اصلی حرکت بازار در پنچ موج به وجود می ایند.

نوسانات قیمت یک الگوي پنج موجی را تشکیل می دهد که مطابق با شکل زیر از یک تا پنچ شماره گذاري شده و سپس بازار یک
اصلاح براي این موج حرکتی اصلاحی را انجام می دهد که شامل سه موج در جهت مخالف حرکت اصلی صورت می گیرند این سه موج از حرکت اصلاحی با حروف c,b,a شماره گذاري می شوند.

روند و چنگال اندروز- کتاب دوستی با روند در چنگال اندروز (4)

اندروز در مورد شکل گیري الگوي مطرح شده بالا بر این اعتقاد بود که این الگو همیشه صادق نبوده و در همه روندها شکل نمی گیرد ولی آنقدر دیده می شود که لازم باشد یک معامله گر در مورد آن آگاه باشد. استراتژي اندروز براي معامله بر اساس الگوي تئوري الیوت شامل یک خط روند است که نقاط محوري و پیوت هاي شماره صفر و چهار را به هم متصل می نماید.

و در یک روند ضروري است که قیمت خط روند رسم شده بین نقاط ذکر شده را پس از موج پنچم شکسته و معامله گر می تواند در این شکست وارد معامله شود.

روند و چنگال اندروز- کتاب دوستی با روند در چنگال اندروز (4)

روش ترسیم و بکار گیری چنگال 50 %

برخی از مواقع که یک چنگال استاندار اندرو را ترسیم می کنید مشاهده می گردد که شیب چنگال بسیار زیاد بوده و یا این که با توجه به درست بودن پیوت هاي انتخابی قسمتی از نوسانات قیمت در محدوده دو خط موازي باله اي قرار نگرفته اند.

در این خصوص گرو مالی آستین چنگالی را پیشنهاد کرده که تغییر یافته چنگال استاندارد اندرو بوده و به چنگال 50 درصدي معروف می باشد. همانطور که بیان شد براي ترسیم این چنگال نیز به سه نقطه محوري C,B,A احتیاج دارید و براي اصلاح شما به یک نقطه دیگر نیاز دارید که به روش هاي زیر محاسبه شده و در رسم چنگال از ان استفاده می گردد.

گام اول:

براي این منظور در مرحله اول به ترسیم یک خط افقی به نام D اقدام کرده که از مرکز خط محوري C,B عبور می کند.

گام دوم:

بعد از ترسیم خط D باید بررسی گردد که نقطه A نسبت به خط رسم شده جدید در چه وضعیتی می باشد. در کل شاهد خواهید بود که دو حالت زیر ممکن هست بین نقطه A و خط D اتفاق بیفتد.

  • حالت اول این که نقطه A پایین تر از خط رسم شده D باشد.
  • حالت دوم این که نقطه A بالاتر از خط رسم شده D باشد.

گام سوم:

گام سوم تعیین نقطه X براي ترسیم بوده که بسته به دو حالت فوق می تواند نقطه مرکزي خط عمودي فاصله بین یکی از نقاط B,A و یا نقاط C,A باشد. چنانچه نقطه Aبالاتر از خط D قرار گرفته بود براي تعیین نقطه X از نقاط B,Aاستفاده شده و اگر نقطه Aپایین تراز خط D قرار گرفته بود براي تعیین نقطه X از نقاط C,A استفاده خواهد شد. در زیر نمونه هاي از حالت هاي رسم این چنگال را برا شما ارائه
کرده ایم.

روند و چنگال اندروز- کتاب دوستی با روند در چنگال اندروز (4)

در این روش رسم خطوط هشدار نیز مطابق با همان روش ترسیمی خطوط هشدار براي یک چنگال استاندارد صورت می گیرد و در برخورد قیمت به این خطوط می توانیم رفتار قیمت را مورد مطالعه قرار داده و مطابق با دانسته هایی که تا کنون کسب کرده ایم وارد معامله شوید.

چنگال برتر یا سوپر چنگال اندرو

و اما اخرین مبحث باقیمانده در خصوص چنگال اندروز مبحث سوپر چنگال می باشد که در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.
این خطوط نیز توسط گروه مالی آستین به تکنیک هاي اندروز اضافه شده است. گروه مذکور در زمان کاربرد و استفاده از روش هاي عمل و عکس العمل چنگال اندروز مشاهده کرد که بعضی از نقاط محوري که براي رسم خط عمل استفاده شدند بهتر از سایر نقاط محوري دیگر بازار به انها عکس العمل نشان می دهد.

بنابراین چنگال اندروز و خطط عمل و عکس العمل با یکدیگر تلفیق شده و چنگال برتر را بوجود آوردند. همان طور که قبلا نیز گفته شده براي رسم خطوط هشدار ما اقدام به رسم خطوط موازي با فاصله هاي برابر خط میانه و خطوط باله در راستاي این خطوط رسم می کردیم. اما در این حالت به رسم خطوطی موازي با خط مرکزي (خط متصل شده نقاط B و C( با فاصله هاي برابر و مساوي از نقطه A اقدام می نمائیم.

بنابر این چنانچه قیمت در محل تلاقی این خط با یکی از سایر خطوط که قبلا به ان آشاره داشتیم (اعم از خط میانه، خطوط موازي ، خطوط هشدار و خطوط عمل و عکس العمل و یا خطوط تلفیقی چنگال ها) برسد احتمال برگشت ان بیشتر از قبل خواهد بود.

روند و چنگال اندروز- کتاب دوستی با روند در چنگال اندروز (4)

در شکل فوق ناحیه مشخص شده با رنگ قرمز ناحیه تلاقی لول هاي فیبو ناجی با خط موازي و خط هشدار چنگال قبلی که با رنگ سبز مشخص شده است و خطوط عکس العمل سوپر چنگال بوده که می تواند احتمال برگشت مارکت را از این ناحیه انتظار داشته باشیم

خوب دوستان امروز که در حال تدوین این مقاله هستم جفت ارز فوق در تاریخ 31/12/2010 به نقطه مد نظر رسیده و پس از تشکیل یک دبل تاپ در تایم دیلی بیش از 400 پپ نزول را تجربه کرده است.

بررسی سایر شرایط ترید بر اساس چنگال اندروز

دراین بخش که اخرین قسمت مباحث مطرح شده می باشد سعی خواهیم نمود تا یک جمع بندي از شرایط معامله و با استفاده از انچه تا کنون گفته ایم داشته باشیم.

1 .قواعد معامله بر اساس خط ماشه

  • هر گاه قیمت بتواند یکی از خطوط موازي بالا یا پایین را بشکند دلیل بر قوت بازار بوده و می تواند سیگنالی براي ترید باشد.
  • شکست خط بالائی چنگال سیگنال خرید و شکست خط پایینی چنگال سیگنال فروش
  • هر گاه قیمت نتواند به خط میانه برسد و با حرکت به سمت خط ماشه آن را بشکند می تواند سیگنالی براي ترید باشد.
  • شکست خط ماشه در چنگال صعودي سیگنال فروش و شکست خط ماشه در چنگال نزولی سیگنال خرید.

2.ترید بر اساس شکست خط روند 0 -4

3 .در مورد سیگنال شماره 2 هر گاه قیمت نتواند به خط میانه برسد و حرکت قابل توجه اي در میان چنگال نداشته و در برگشت خط موازي را بشکند و یک کندل کامل پشت ان تشکیل دهد می تواند سیگنالی براي ترید باشد.

در چنگال نزولی با شکست خط موازي بالاي سیگنال خرید و در چنگال صعودي با شکست خط موازي پایینی سیگنال فروش.

4 .هر گاه بر اساس قانون دوم و سوم قیمت به حوالی خط میانه برسد و سپس با یک شکاف یا حرکت سریع عکس العمل نشان دهد می تواند سیگنالی براي ترید باشد. باز شدن قیمت با گپ رو به بالا سیگنال خرید و حرکت شکاف دار رو به پایین سیگنال فروش.

5 .هر گاه قیمت در مسیر حرکت خود به سمت خط میانه با برخورد به ان تشکیل یک الگوي کندلی برگشتی (فقط تک کندلی) ایجاد کند می تواند سیگنالی براي ترید باشد. در چنگال صعودي در برخورد قیمت به خط میانه و تشکیل یک الگوي کندلی تک ساختاري سیگنال فروش بوده و در چنگال نزولی برعکس این موضوع خواهد بود.

6 .ترید بر اساس روش سوم عمل و عکس العمل.

7 .تشکیل پیوت روي خطوط موازي نیز با در نظر گرفتن شرایط نوسان گیري توسط مومنتوم می تواند سیگنالی براي ترید باشد.

8 .استفاده از سیگنال هاي ترکیبی خط میانه و اندیکاتور استوکستیک کد(3/5/14. ) در صورتی که چنگال نزولی باشد و قیمت به خط میانه برسید باید همزمان استوکستیک نیز در شرایط فروش هیجانی قرار گرفته باشد.

می تواند سیگنال خرید باشدو در صورتی که چنگال صعودي باشد و قیمت به خط میانه رسیده و همزمان استو کستیک نیز در منطقه خرید هیجانی باشد می تواند سیگنال فروش باشد.(یادآوري : اسیلاتور استو کستیک در بازار هاي داراي روند کارائی نداشته و بیشتر در بازار هاي با نوسان پایین و رنج سیگنال هاي درستی از خود صادر می کند)

یادآوري:

9 .استفاده از منطقه محوري خط میانه براي تخمین زمان ترید:

قانون اول: اگر قیمت در منطقه محوري خط میانه به خط میانه برخورد نکرد، بیانگر این است که وضعیت بازار براي نوسان گیري مناسب نیست و ترید پیشنهاد نمی شود.

قانون دوم: اگرقیمت در منطقه محوري خط میانه به خط میانه برخورد نمود نشان می دهد که بازار براي نوسانگیري مناسب است و معامله گر باید در انتظار تشکیل نقطه محوري باشد.

قانون سوم: اگر قیمت در منطقه محوري خط میانه به خط میانه برخورد کند معمولا قبل از تشکیل نقطه محوري بیش از یک بار با این خط برخورد می کند بنابر این معامله گر باید براي تشخیص نقطه محوري هوشیار باشد و با برخورد به خط میانه در جهت برگشت وارد بازار شدن فقط در شرایط بند 5 پیش نهاد می شود و در غیر این صورت باید دقت بیشتري لحاظ گردد.

روند و چنگال اندروز- کتاب دوستی با روند در چنگال اندروز (4)

پایان

با تشکر از سرکار خانم زرگانی

دانشجوی رشته کامپیوتر هستم و علاقه مند به تولید محتوا در زمینه معامله گری.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.