روش-ایچیموکو-و-مکدی-1

آموزش روش ایچیموکو و مکدی قسمت (2)

ادامه مطلب آموزش روش ایچیموکو و مکدی قسمت (1)

چرخش کومویی : Twist kumo

اگر دقت کنید در مطلب قبل اشاره داشتم که چه زمانی تشخیص بدهیم که قیمت توان عبور از کومو را دارد همانطور که قبال به آن اشاره داشتم زمانی که سنکو a سنکو b را به سمت بالا قطع نماید شاهد تشکیل و تغییر کومو خواهیم بود که به نقطه تقاطع چرخش کومویی گفته میشود و قبلا نیز گفتیم که ما در نمودار دو نوع کومو داریم که ابر کوموی آینده ، ابری که 26 روز از نمودار فعلی قیمت جلوتر است.

حالا به نمودار با دقت نگاه کنید :

آموزش روش ایچیموکو و مکدی قسمت (2)

کوموی آینده صعودی شده و کوموی فعلی نازک و تمام شرایط برای عبور قیمت مهیا شده است.

نمودار کچینی

آموزش روش ایچیموکو و مکدی قسمت (2)

درنمودار کچینی مشاهده میکنید که قیمت بعد از یک روند نزولی شدیدی که تجربه نمود یک نقطه بسیار حساس چرخش کومویی یک سیگنال مهمی برای صعود رو بهمون هشدار داد ، برگریدم به کمی عقبتر ، قیمت برای اولین بار توانست از کیجونسن عبور نماید که قبلا گفتیم عبور قیمت از کیجونسن هشدار بسیار مهمی برای قیمت هست.

بعد کراس یا تقاطع تنکانسن و کیجونسن روی میدهد و قیمت وارد کومو با تاییدیه گرفتن از چرخش کوموی صعودی به سمت شکست کومو حرکت می نماید ، در ادامه خوایم دید که با توجه به اینکه قیمت از کومو هم عبور کرد کمی در جا زد ، و علت انرا باید در چیکو اسپن بگردیم چیکو اسپن 26 روز قبل قیمت کنونی را نمایش میدهد ولی هنوز از کومو خارج نشده و به محض خروج چیکو اسپن از کومو قیمت نیز به روند خود ادامه میدهد .

استراتژی تقاطع چیکواسپن

آموزش روش ایچیموکو و مکدی قسمت (2)
آموزش روش ایچیموکو و مکدی قسمت (2)

استراتژی مسطح شدن سنکو اسپن b

سنکو b مسطح نمایانگر یکی از مهمترین نواحی مقاومت و حمایت بازار محسوب میشود ، هر چه یکنواختی سنکو اسپن b بیشتر به طول بینجامد ناحیه مقاومت و حمایت قوی تری ایجاد میشود ، مقاومت و حمایت هایی که مانع اصلی برای روند های جاری وآینده خواهند بود.

در ادمه سعی میکنیم تا نمودار فنوال رو به صورت دقیق تری با مطالعه مطالب گذشته بررسی کنیم :

آموزش روش ایچیموکو و مکدی قسمت (2)

همونطور که قبال گفتیم ایچیموکو ابتدای روند رو بخوبی تشخیص نمیده و مابایستی یک ابزار کمکی به ایچیموکو اضافه کنیم و آنهم مکد میباشد.

در بسیاری از وبالگ ها و فروم هایی که سرمیزنم ، بیشتردوستان فقط اشاره مختصری به مکد دارند و صرفا فقط به واگرایی ها اشاره دارند ابتدا سعی میکنیم تا مکد رو به صورت کامل بشناسیم :

مکدی (MACD)


میانگین متحرک همگرایی – واگرایی ( Moving Average Convergence-Divergence)


این اندیکاتور برای اولین بار بوسیله گرالدپول معرفی شد عاملی که باعث مفیدبودن این اندیکاتورمیشود عبور یک میانگین متحرک دوگانه می باشد که بر روی صفحه کامپیوتر دو خط دیده میشه که درواقع درمحاسبات از سه لاین استفاده شده است.


MACD Line: (12-day EMA – 26-day EMA)


Signal Line: 9-day EMA of MACD Line


MACD Histogram: MACD Line – Signal Line


خط سریعتر (که خط مکد مکد نامیده میشود) اختالف بین دومیانگین متحرک نمایی صاف حاصل از قیمت های پایانی است که معموال 12 روزه و 26 روزه میباشد خط کندتر که سیگنال الین یا خط اخطار نیز نامیده میشود معمولا یک میانگین صاف شده نمایی 9دوره ای از خط مکد میباشد.

اغلب معامله گران به طورکلی از اعداد 12 و 26 و 9 استفاده میکنند که میتواند روز و هفته باشد .

آموزش روش ایچیموکو و مکدی قسمت (2)

اخطارهای خریدوفروش واقعی درزمان تقاطع دوخط صادرمیشود.عبور روبه بالای خط مکد ازخط سیگنال اخطار خرید تلقی میشود.عبور رو به پایین خط مکد از خط سیگنال اخطار فروش محسوب میشود .

درواقع مقادیرمکد به صورت سیستم میانگین متحرک دوگانه عبوری عمل میکند وباتوجه به اینکه مقادیرمکد در بالا وپایین خط صفر نوسان میکند اینجاست که همانند یک اسیلاتور عمل میکند .

اما بایستی به نکته بسیار مهمی در مکد توجه داشته باشید.

در بسیاری از مواقع وقتی سهمی در یک روند صعودی پر قدرت میباشد مکد و سیگنال لاین میتواند اخطارهای خرید و فروش نادرستی صادر کند و ما رو به اشتباه بیندازد به یک نمونه به دقت نگاه کنید.

پتروشیمی کرمانشاه

ایچیموکو و مکدی 24

همانطور که میبینید ما دوخط تشکیل دهنده مکد رو وارد نمودار کردیم میانگین متحرک نمایی 12 روزه و میانگین متحرک نمایی 26 روزه که در واقع فیلتری هست برای سیگنال های اشتباه مکد.

به نمودار دوباره با دقت نگاه کنید زمانی که میانگین متحرک نمایی 12 روزه روبه بالا میانگین متحرک نمایی 26 روزه را قطع مینماید دقیقا مکد خط صفر را رو به بالا قطع مینماید .

یک مثال دیگر که سعی شده سیگنال های اشتباه رو به صورت دقیق برای شما نشون بده :

image 3

همانطور که در تصویر مشاهده میکنید در مکد 8 سیگنال در 6 ماه صادر شده که 4 مورد صعودی و 4 مورد نزولی بوده که به وسیله دو میانگین متحرک نمایی فیلتر شده اند.

قبلا اشاره کردیم که مکد در بالا و پایین خط صفر نوسان میکند ، عبور مکد از فازمنفی و عبور از خط صفر سیگنال خرید قوی به شمار میرود و همچنین زمانی که مکد از فاز مثبت با قطع خط صفر وارد فاز منفی میشود سیگنال فروش محسوب میشود .

در تصویر پایین مکد با تغییر فاز بخوبی سیگنال های خرید و فروش صادر نموده است .

image 4

با توجه به اینکه میخواهیم نقطه ورود مناسب بر اساس ایچیموکو را بخوبی شناسایی کنیم بایستی به واگرایی ها DIVERGENCE شناخت داشته باشیم .

واگرایی بین روندخطوط MACD وخط قیمت پدید می آید.

واگرایی منفی

زمانی است که خطوط مکد کامال در بالای خط صفر قرار دارد (خریدهیجانی ) و زمانی که قیمت به روند افزایشی ادامه می دهد شروع به کاهش می کند.

ایچیموکو و مکدی 27

واگرایی مثبت

زمانی است که خطوط مکد کامال درپایین خط صفرقرار دارد ( فروش هیجانی (و زودتر از قیمت شروع به افزایش میکند در بیشترمواقع این اخطار به موقعی برای وقوع کف قیمتی هست .

image 5
image 6

واگرایی مخفی : DIVERGENCE HIDDEN


واگرایی مخفی صعودی


این واگرایی در یک روند صعودی پر قدرت شکل میگیرد که حاکی از قدرتمند بودن تداوم روند جاری میباشد در این واگرایی اندیکاتور کف قبلی خورد را شکسته در حالی که قیمت در حال تشکیل یک کف بالاتر میباشد.

image 7
image 8

واگرایی مخفی نزولی

این واگرایی در روندهای نزولی شکل میگیرد.

در این واگرایی قیمت واندیکاتورهمزمان دو قله ایجادمیکنند ، پس از اندک حرکت اصالحی اندیکاتور از سقف قله قبلی بالاتر رفته و قله جدیدی دیگری ایجاد میکند اما قیمت در ایجاد قله بالاتر ناموفق بوده و قله دوم اندکی پایینتر تشکیل میشود به عبارت دیگر اندیکاتورها برخالف قیمت توانسته اند سقف قبلی خود را بشکنند این وضعیت را واگرایی مخفی نزولی گویند.


همانطور که اشاره کردیم چنین وضعیتی معموال در میانه یک روندنزولی پدیدارمیشود که حاکی ازقدرتمندبودن تداوم روند جاری بازار است.

image 9

هیستوگرام مکد

خیلی از دوستان در برخی از موارد به اشتباه می افتند که کدوم مکد درست میباشد چرا که در شکل با هم تفاوت دارند ولی در اصل یکی هستند.

هیستوگرام شامل میله های عمودی هست که از اختالف بین خطوط مکد به دست می آید . هیستوگرام خط صفرمخصوص به خود رادارد زمانی که خطوط مکد درتراز مثبت هستند هیستوگرام بالای خط صفر قرارمیگیرد .عبور هیستوگرام از بالا یا پایین خط صفر همزمان باسیگنال های خریدوفروش منتج از عبور مکد رخ میدهد.

برای اینکه تفاوت رو دقیقتر احساس نمایید هر دومدل مکد رو با هم مقایسه کنیم :

ایچیموکو و مکدی 33

درانتها میخواهیم یکسری از الگوهای شکل گرفته در مکد رو معرفی کنیم :

اولین الگو: الگوی ادامه دهنده

image 10

الگوی پولبک از خط صفر

image 11

الگوی سر و شانه سقف و کف

image 12

الگوی دوقلو سقف و دو قلو کف

image 13

برسیم به بحث اصلی

چرا ما ایچیموکو رو با مکد معرفی کردیم.

به یک نکته دقیقا دقت کنید. اگر خاطرتون باشه به شما گفتیم که شروع روند در ایچیموکو کمی تاخیر دارد و ما به کمک مکد میتونیم به وسیله واگرایی هایی که در کف تشکیل میشود را با ایچیموکو ادغام کنیم و با بهره جستن از سیگنال های هر دو بتوانیم نقطه های ورود و خروج رو دقیقا شناسایی بکنیم.

اگر در ایچیموکو دقت کرده باشید با عدد 26 زیاد سر وکار داشتیم و تقریبا میشه با دستکاری قیمتی این دو سیستم رو با هم ادغام کنیم
اگر خاطرتون باشه بهترین زمان خروج قیمت از ابر کومو با یکسری سیگنال ها صورت میگرفت که در بالااشاره کردیم.

اما در بیشتر موارد در مناطقی که قیمت توان عبوراز کومو رو دارد یک واگرایی به طور حتم خواهیم داشت.

image 14

نویسنده: بهزاد

دانشجوی رشته کامپیوتر هستم و علاقه مند به تولید محتوا در زمینه معامله گری.

1 دیدگاه روشن آموزش روش ایچیموکو و مکدی قسمت (2)

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.