بازارهای-مالی

بازار های مالی چگونه عمل می کنند و با ما بازی میکند؟ قسمت (3)

این قسمت ادامه مطلب بازار های مالی چگونه عمل می کنند و با ما بازی میکند؟ قسمت (2)

درك تاثیر زمان در بازار

بحث اثر گذاری زمان در ترید یکی از بحث ھای طولانی است .ولی من با قطعیت به شـما مـی گـویم که زمان در انجام معاملات بسیار تاثیر گذار است. اکثر مردم با دیـدن یـک حرکـت قـوی شـروع بـه تریـد در ان جھت می کنند با این گمان که این روند تـا ابـد ادامـه خواھـد داشـت و و ناگھـان بانـک ھـا وارد مـی شـوند و سفارشات بزرگی در خلاف جھت میگذارند. و بزرگترین سقوط ھا در بازار نیز به این دلیل به وجود امده اند.

بازار های مالی چگونه عمل می کنند و با ما بازی میکند؟ قسمت (3)

شکل بالا دو حالت رنج که در روند صعودی نمودار ین ایجاد شده مشخص شده است. دقـت کنیـد بـه زمانیکه ھر کدام از دوحالت طول کشیده است.

بازار در مجموع دوحالت 273 روز در جا زده اسـت حـال ایـن در جـا زدن طـولانی چـارت چـه اثـری روی تریدرھا گذاشته است . خریدارانی که در جھت روند صعودی قبل معامله می کردند با این در جا زدن طـولانی دچار خواب سرمایه می شوند و تریدرھایی که در این بازار ترید نمی کردنـد و تـازه میخواھنـد شـرایط بـازار را برای ورود به بازار بررسی کنند فراموش می کنند یا در نظر نمیگیرند روند صعودی قبل را.

اگر در جا زدن نمودار مدت زیادی ادامه پیدا کند تریدرھا به این باور می رسد که ایـن در جـا زدن ادامـه پیدا خواھد کرد . و یا به احتمال زیاد روند صعودی قبلی به پایان رسیده است و باعث می شود که خریـداران از بازار خارج شوند و فروشندگان وارد بازار شوند در نھایت این خواسته بانک ھا است که فروشـندگان زیـادی

وارد بازار شوند تا سفارشات خرید خود را وارد بـازار کننـد و ناگھـان بـازار حرکـت صـعودی خـود را مجـددا اغـاز خواھد کرد و فروشندگان ضرر خواھند کرد. این یک مثال نیست بلکه در تمام جفت ارزھا بصورت حقیقی ایـن داستان را می توانید مشاھده کنید که به دفعات زیاد اتفاق افتـاده اسـت .

رونـد نمـی توانـد بـه حرکـت خـود ادامه دھد مگر اینکه تعداد زیادی از تریدرھا ضرر کنند و برای ضرر کردن تریدرھا باید مناطق رنج و اصلاح بوجود بیاید در اصلاح ھا طول و شتاب اصلاح میزان افرادی که ضرر می کنند را مـشخص مـی کنـد ھمچنـین جھـت اینده روند را مشخص خواھد کرد.

اگر زمان یک منطقه رنج زیاد شود و تریدرھا متقاعد شـود کـه ایـن حالـت سـاید مـدت ھـا ادامـه پیـدا خواھد کرد .افراد بیشتری در انتھای منطقه ساید که بازار جھت اصلی خود را ادامه خواھد داد ضرر می کنند. یک حالت دیگر که پیش میاید وقوع ھمزمان اصلاح و حالت ساید در بازار است.بگذارید یک نگاھی به روند صعودی ین بیاندازیم و منطقه سایدی که در اصلاح تشکیل شده است را در ابتدای روند صـعودی بلنـد مدت مشاھده کنیم.

بازار های مالی چگونه عمل می کنند و با ما بازی میکند؟ قسمت (3)

فکر می کنید ھدف از این اصلاح بزرگ در بازار چه بوده است؟

اول اینکه پول ھایی که خریدارھا بدست اورده اند را از دست بدھند. دوم اینکـه تریـدرھا بـا دیـدن ایـن روند نزولی قوی شروع به فروش می کنند و وقتی این روند نزولی ادامه پیدا می کنـد بیـشتر مـشخص مـی شود و در تمام تایم فریم ھا نزول مشخص می شود و فروشنده ھا در تمامی تایم فریم ھا وارد می شوند.

بازار های مالی چگونه عمل می کنند و با ما بازی میکند؟ قسمت (3)

این نمودار ین در تایم فریم روزانه است و فلش اخر و دو خط موازی در اخر ھمان اصلاح و حالت سـاید را که در قبل صحبت کردیم نشان می دھد . به نظر شما تریدرھا با دیدن این چارت فکر می کننـد کـه ادامـه روند به چه صورت خواھد بود؟

نزولی، چرا؟

چون در تایم فریم بالاتر که ھفتگی است ھنوز سقف جدیدی تشکیل نشده است . بانک ھا این بـاور را تقویت می کنند تا فروشندگان بیشتری برای سفارشات خرید خود پیـدا کننـد. بانـک ھـا سفارشـات خریـد بزرگ خود را میخواھند در پایین ترین نقطه وارد بازار کنند یعنی درست جایی نزدیک سفارش خرید اولیه و بـه ھمین دلیل به فروشندگان زیادی جھت پایین بردن قیمت تا نزدیکی سفارش خرید اولیـه احتیـاج دارنـد.

بانـک ھا می دانند که اگر محل سفارش خرید مجدد دور باشد به اندازه کافی سـفارش فـروش وارد مـی شـود تـا اینکه سفارشات فروش کم می شود و انھا می توانند سفارشات خرید خود را قراردھند .


چگونه تریدرها متوجه می شوند که یک روند اغاز شده است؟


امیدوارم تاکنون به شما درک درستی راجع به اینکه چطور در روندھا شما را فریب می دھنـد و باعـث می شوند پول از دست بدھید داده باشم. در این قسمت میخواھم راجع بـه شـروع شـدن یـک رونـد در بازار صـحبت کنم.

بازار های مالی چگونه عمل می کنند و با ما بازی میکند؟ قسمت (3)

به واکنش قیمت در ناحیه ای که با دوخط موازی مشخص کردم در نمودار یورو دقت کنید. آیا شما اثری یا نشانه ای از صعود می بینید؟ اما ادامه چارت را ببینید:

بازار های مالی چگونه عمل می کنند و با ما بازی میکند؟ قسمت (3)


به قسمتی که نمودار در حالت ساید اسـت و بـین دوخـط مـوازی اسـت دقـت کنیـد. شـما اغـاز رونـد صعودی را از چه نقطه ای می دانید؟ از نقطه ای که خط بالایی شکسته است؟ اکثر معامله گران اغاز روند در بازار را از اینجا می دانند.

تا زمانی که خط بالایی شکسته نشده ما یک سیگنال قوی برای شروع رونـد نمـی بینـیم ولی وقتی خط بالایی با یک کندل بزرگ صعودی شکسته می شود مـا ایـن را اغـازی بـرای شـروع یـک رونـد جدید در نظر می گیریم.

بسیاری از تریدرھا به دلیـل اینکـه HIGH HIGER تـشکیل شـده اسـت نتیجـه مـی گیرند که روند صعودی شده است و اقدام به خرید می کنند .

بازار های مالی چگونه عمل می کنند و با ما بازی میکند؟ قسمت (3)

اما در ادامه روند دوباره به سادگی میریزد و روند صعودی تبدیل به رونـد نزولـی مـی شـود.بـه حرکـت بزرگ صعودی دقت کنید این حرکت بزرگ در تایم دیلی به خوبی مـشخص اسـت و افـرادی کـه در تـایم فـریم دیلی ترید می کنند با دیدن چنین کندلی و اینکه نمودار در مدت کوتـاھی چنـین رشـد صـعودی بزرگـی کـرده است وارد خرید می شوند سپس سفارش ھای خرید که به اندازه کافی وارد بازار شد بانک ھا با سفارشات فروش بزرگ وارد میدان می شوند.

حرکات بزرگ این چنینی که با شتاب بالا می روند و ھیچ اصلاحی نمی کنند یا در بن راه ھیچ حالت سـایدی به خود نمی گیرند معمولا می شکنند و بر می گردند.

اما روندھا برای ادامه پیدا کردن نیاز به اصلاح و در جا زدن دارند وقتی در نمودار اصلاح یا در جـا زدن نمیبینـیم یعنی کسی ضرر نمی کند چون نمودار ھیچ اصلاحی نکرده است پس نتیجه مـی گیـریم رونـد قـرار نیـست ادامه پیدا کند.

بانک ھا شروع به فروش میکنند تا دوباره به ناحیه ای که نمودار در قبل در جا میزده برسند اگر انھا به فروش در منطقه ای که در قبـل نمـودار سـاید بـوده ادامـه دادنـد و نمـودار قـسمت سـاید را شکـست نشانه اتمام روند نزولی به زودی است به این معنی که نمودار به زودی به حالت ساید یا اصلاح خواھد رفـت و بعد از ان دوباره یا روند فعلی را ادامه می دھد یا بر می گردد.

بازار های مالی چگونه عمل می کنند و با ما بازی میکند؟ قسمت (3)

به خط ابی توجه کنید که در ھر بار رسیدن چارت به این خـط بانـک ھـا بـا قـرار دادن سـفارش فـروش باعث ریزش قیمت شده اند.

به شکست جعلی خط ابی توجه کنیـد بانـک ھـا بـا ایجـاداین شکـست جعلـی بسیاری خریدار برای سفارشات فروش خود پیدا کرده اند و ھنگامی که خریداران با شکست جعلی وارد ترید می شوند با نزولی شدن نمودار در ضرر می روند و مجبور بـه بـستن سفارشـات خریـد خـود مـی شـوند کـه بستن پوزیشن ھای خرید یا استاپ خـوردن انھـا باعـث تقویـت رونـد نزولـی مـی شـود.

یکـی از سـاده تـرین راه های بدست اوردن سرمایه و جذب نقدینگی بریک اوت جعلی است.

بازار های مالی چگونه عمل می کنند و با ما بازی میکند؟ قسمت (3)

نمودار بالا نمودار یورو در تایم فریم روزانه است وقتی روند نزولی برای تریدرھا قطعی میشود که نمـودار خـط افقی نشان داده در شکل را به سمت پایین می شکند.

بازار های مالی چگونه عمل می کنند و با ما بازی میکند؟ قسمت (3)

نگاه کنید بعد از شکستن خط افقی چه اتفاقی میافتد؟

بعد از شکست خط نمودار شروع به در جازدن می کند که بالا ترین نقطه قسمت ساید نزدیک خطـی است که شکسته شده است. این تصادفی نیست وقتی نمودار در جا میزند فروشنده با دیدن این HIGH که نزدیک خط شکست است گمان میکنند که روند صعودی شده و پوزیشن ھای فـروش خـود را مـی بندنـد.

بـا بستن سفارشات فروش فروشندگان خریدارھا وارد بازار می شوند و وقتی خریدارھا وارد بازار شدند بانک ھا برای سفارشات فروش خـود سفارشـات خریـد تـازه دریافـت مـی کننـد و نمـودار شـروع بـه ریـزش مـی کنـد.

ھنگامی که نمودار شروع به ریزش می کند و به خط پایین ناحیه ای که نمـودار در حالـت سـاید اسـت مـی رسد عده ای از خریداران با توجه به اصل خرید در حمایت وارد بازار می شوند و وقتی که نمودار خـط پـایین را می شکند استاپ انھا میخورد و با خوردن استاپ انھا روند نزولی قدرت بیشتری می گیرد.

کندل اینگلفینگ

اکثریت تریدرھا راجع به این کندل و شکل ان و نحوه ورود و ترید بـا ان اطلاعـات دارنـد. امـا چیـزی کـه نمی دانید این است که یکی از مھمترین کندلھا کندل اینگلفینگ است زیرا نحـوه حرکـت بـازار را نـشان مـی دھد.

اکثریت تریدرھا کندل اینگلفینگ را با روش ترید خود ترکیب میکنند(فیبو یا عرضـه و تقاضـا یـا سـاپورت و رزیستنس یا میانگین متحرک یا الگوھای کندلی و …). اما این روشھا و این نوع اسـتفاده یـک مـشکل بـزرگ دارد و ان ھم این است که در بازار ھمیشه عده ای در حال از دست دادن پول خود ھستند و عده ای در حال به دست اوردن پول و این روش معامله به ما زمان از دست دادن و استاپ خوردن معامله گران را نشان نمـی دھد.

ان چیزی که من میخواھم به شما بگـویم ایـن اسـت کـه شـکل کنـدلی اینگلفینـگ مھـم نیـست بلکـه اتفاقی که در بازار میافتد و نتیجه ان شکل گیری الگوی اینگلفینگ در نزدیکی سطوح است مھم است.

شما اساسا برگشت نمودار از یک سطح را نمیتوانید پیش بینی کنید تا زمانی که برگشت نمودار را با چشم ببینید و اولین فاز برگشت از روی یک سطح و شروع یک روند جدید عدم تعادل بین عرضه و تقاضـا است و بزرگ شدن یکی از این دو نسبت به دیگری که این امر ناشی از سفارشاتی است که از قبل در بازار قرار داده شده است.و معمولا در ناحیه ای که نمودار برگشت را اغاز مـی کنـد در نمـودار پیچیـدگی زیـادی را می بینید.

ھدف ما ورود در فاز دوم است .ما نمی توانیم زمان بازگشت از سطح را پیش بینی کنیم ولی مـی توانیم عملکرد بھتری نسبت به بقیه تریدرھا داشته باشیم.

اگر ما قبـل از شـروع فـاز دوم حرکـت تریـد کنـیم سود بیشتری را نسبت به مابقی تریدرھا بـه دسـت مـی اوریـم. چـون در نقـاطی وارد مـی شـویم کـه اکثـر تریدرھا در حال بستن پوزیشن ھای خود ھستند و اینکار باعث حرکت کردن سفارشات ما به سمت تارگت با سرعت خواھد شد.

یعنی ما بعد از بسته شدن سفارشات دیگران وارد تریـد خـواھیم شـد.کنـدل اینگلفینـگ نشانه اتمام و بسته شدن سفارشات قبل و روند قبلی و اغاز سفارشات جدید است.

ترید در جایی که بازار به صورت ساید در امده است

این ستاپ برای سایدھای کوچک که کندل ھا در ھم فرو رفته اند می باشد.

بازار های مالی چگونه عمل می کنند و با ما بازی میکند؟ قسمت (3)

به کل بالا توجه کنید یک کندل نزولی بزرگ بعد از یک ناحیه ساید کوچک می بینیـد دلیـل اھمیـت ایـن کنـدل نزولی بزرگ که با فلش مشخص کرده ام این است که خریدارانی که در روند ساید اقام به خرید کـرده انـد بـا دیدن این کندل نزولی قوی یا استاپ خورده اند یا بصورت دستی معاملات خریـد خـود را بـسته انـد.

در ناحیـه ساید کوچک اگر خریداران وارد ضرر می شدند به دلیل کوچک بودن ضرر پوزیشن ھای خود را نمی بستند بـه امید اینکه نمودار دوباره به حالت صعودی دربیاید ولی با ظاھر شـدن ایـن کنـدل نزولـی قـوی انھـا مجبـور بـه بستن پوزیشن ھای خود می شوند چون نمیخواھند ضررھای بزرگ و سنگین ببینند.

این دقیقا چیزی است که ما می خواھیم با بسته شدن سفارشات خرید سفارشات فروش به دلیل اینکه سدی جلو راه انھا نیست قدرت و شتاب می گیرند و اینجا نقطه ای است که ما وارد پوزیشن فروش می شویم .در اینجا شـما احتیـاج
دارید روانشناسی بازار و افرادی که در خلاف جھت شما ترید می کنند را بدانید.

اگر در اینجا شکست جعلی رخ دھد ما بدلیل کوچک بودن ناحیه رنج به راحتی قادر به کنترل معامله و سر به سر کردن ھستیم یا باضرر اندک می توانیم خارج شویم.

بازار های مالی چگونه عمل می کنند و با ما بازی میکند؟ قسمت (3)

در شکل بالا که نمـودار روزانـه یـورو اسـت یـک حالـت سـاید کوچـک در بـالای صـفحه مـی بینیـد. بـه قسمتی که با فلش مشخص کردم توجه کنید یک کندل نزولی بزرگ بعد از یک حالت ساید که استاپ افرادی که در کف اقدام به خرید کرده اند را زده است .

وقتی چنین کندلی را در تایم روزانه می بینید باید نتیجه بگیرید حرکت نزولی ایجاد شده بسیار قویتر از حالتی است که چنین روندی را در تایم یکساعته مشاھده می کردید. اما بعد از ایـن کنـدل نزولـی بزرگـی که میبینید یک حالت درجازدن کوچک می بینید که نباید شما را نگران کند اتفاقی کـه اینجـا در حـال رخ دادن است.

این است که بانک ھا در حال تسویه و نقد کردن بخشی از سفارشات فروش خود ھستند که در بـالاتر قرار داده اند و بعد از ان اقدام به فروش مجدد خواھند کرد. شما تا زمانی که نمودار کامـل بـه منطقـه فـروش باز نگشته است نباید سفارشات فروش خود را ببندید.

قوانین و محل گذاشتن استاپ لاس


دو قانون برای درست اجرا شدن این روش مورد نیاز است:

قانون اول این است که مطمئن شوید که کندلی که یک سطح نزول ساید را شکسته پایینتر از اخـرین کنـدل داخل محدوده ساید بسته شود تا حتما مطمعن شوید که خریداران وارد ضـرر شـده انـد و سفارشـات خریـد خود را بسته اند .و برای سناریو خرید برعکس حالت بالا را در نظر بگیرید.

درست اندازه حالت ساید یک محدوده سه خطی ایجاد کنید با سه خط بالا و پایین و وسط اگـر کنـدل نزولـی که خط را شکسته در محدوه بالایی بسته شد می تواند نشانه برگشت دوباره به محدوده باشد اگر در وسط بسته شد حالت پنجاه پنجاه را در نظر بگیرید و اگر در پایین محدوده بـسته شـد رونـد نزولـی قـوی را در نظـر بگیرید .

قانون دوم مربوط به استاپ گذاری است که می توانید در بالای محدوده سـاید اسـتاپ خـود را قـرار دھیـد یـا بالای کندل نزولی بزرگ .

مترجمین این مقاله :
جناب آقای دکتر حمید صدری
جناب اقای نادر اسدی
جناب آقای آرش سرابی

دانشجوی رشته کامپیوتر هستم و علاقه مند به تولید محتوا در زمینه معامله گری.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.