استراتژی-اسکالپ

معرفی استراتژی اسکالپرها ( scalpers Strategy) قسمت 3

این مطلب ادامه معرفی استراتژی اسکالپرها ( scalpers Strategy) قسمت 2 است.

چون گرداننده تایپیک خودم هستم به خودم حق دادم یک مطلب بی ربط هـم بنویسم راستش مـن دیشب در یکی از حسابهای استانداردم کال شدم . لابد میگید بابا تو دیگه کی هستی -کال مارجین شدی ، باز اینجا هستی ؟!

تصمیم گرفتم این را به عنوان یک تجربه چند هزار دلاری بگویم چرا کال شدم ؟ آیا قوانین را نمی دانستم ؟ آیا به جهت کمی دانسته هایم کال شدم ؟

من به جهت عدم رعایت همزمان سه قاعده کال شدم :

1- در تمام معاملات حتی اسکالپ گذاشتن استاپ لازم است. آیا ایـن را نمی دانستم ؟ چرا حتی در همین تایپیک به این موضوع اشاره کردم و به دیگران توصیه کردم حتی در معاملات کوتاه مدت استاپ بگذارند.

2 – گرفتن پوزیشن در خلاف جهت روند غالب مارکت این را هم همین جا کمی بالاتر گفتم و چـون اهمیت زیادی داشـت نوشته اش را هم با فونت قرمز نوشتم.

3 – عدم رعایت مدیریت صحیح سرمایه ، خودم چند صفحه قبل جدول کشیدم که با این میزان لات وارد شوید .

اما با همه این ها به روشی ترید کردم که آن را چند صفحه قبل تحت عنوان ” کامیکازی تریـد ” بررسی کردم و دیگران را از انجام آن منع کردم.

پس نتیجه همیشگی که قبلا هم بارها دوستان گفته اند : مشکل از ندانستن قواعد و کمبود معلومات و نیست بلکه مشکل ما روانی است . مشکل ترید کردن به نحو احساسی است و باید به نحوی آن را حل کرد.

خب این را به عنوان یک تجربه گفتم اما این که با پوست کلفتی باز آمدم اینجا به این خاطر است که بـیـن ایـن هـمـه اصـول فقط یکی را رعایت کرده و می کنم و آن هم این که هیچ وقت با پولی که به آن نیاز دارید وارد فارکس نشوید.

اما حالا چه خواهم کرد . اولا حساب قبلی را شارژ نمی کنم و حساب استانداردی را هم که با بروکر دیگرم دارم فعلا بی خیال می شوم می خواهم شش ماهی بروم در یک حساب میکرو کار کنم ( چون مشکل من روانی است کار در دمو آن را حل نمی کند کما اینکه قبلا در دمو کولاک می کردم اگر در حساب میکرو نتوانستم مشکلم را حل کنم آن وقت می روم گردو بازی !!! البته به جهت همان پوست کلفتی که عرض کردم و قولی که داده ام این تایپیک را تا پایان کتاب ادامه میدهم و همینجا قول می دهم بعد از این کتاب دیگری را در زمینه روانشناسی ترید شروع کنم.

ضمنا یک خواهش هم از دوستان دارم چون می خواهم حساب میکرو با فیبو باز کنم اگر کسی اینجا آی بی فیبو هـت یـای بی را می شناسد که اولا در افتتاح اولیه حساب کمک کند و ثانیا خودش حساب را سریعا هر زمان لازم باشد شارژ کند با پی ام به من معرفی کند ( اون خدا بیامرز را می شناسم !! غیر از اون )

از گسیختن مطلب اصلی پوزش می خواهم فکر کردم بعد از این چند صفحه حق دارم چند خط بنویسم ضمن اینکه بیان این تجربه کم اهمیت تر از نکات کتاب نبود ولی خواهشا شما اینجا جواب ندهید اگر لطف کردید خواستید در مورد سؤالم راهنمایی کنید لطفا پی ام بفرستید . ( هی نگید ای بی هابد هستنده !! این ها را خودم می دانم )

برگشت های آشکار

برگشت های آشکار ( sharp reversals ) : گاهی اوقات به محض وقوع یک برگشت شما باید خیلی سریع تصمیمی در مـورد ترید خود با ملاحظه علائم بگیرید.

به چارت صفحه 45 نگاه کنید به نقطه بالایی ( پیک ) ترند کوچک ترسیمی دقت کنید چند چیز جالب در این مثال هست اول از همه به شمع بالایی نگاه کنید . همان یک کندل به تنهایی یک سیگنال قوی برای شروع یک برگشت بالقوه به شما می دهد چنین کندلهایی کمی بزرگتر از حد نرمال هستند و هرچه بزرگتر باشند اهمیت آنها بیشتر است.

کندل فوق می توانـت مهم تر هم باشد ، در صورتی که قرمز ( کاهشی ) بود . به شادو بالایی کندل نگاه کنید این نشان می دهد که قیمت تا فاصله زیادی بالا رفته و بعد مارکت احساس کرده قیمت زیادی بالا رفته و لذا قیمت برگشته است . شما اغلب چنین کندل هایی را در سقف با کف می بینید نام چنین کندل هایی را ! Yikes می گذاریم دیدن چنین کندلی نشانه خوبی برای شماست تـا حـواس خود را به آنچه بعد اتفاق می افتد جمع کنید.

یک دقیقه بعد قیمت پایین تر می آید و به خط ترند ما می رسد ( 10 پیپ پایین تر از سقف ) . اگر شما قبل از این خارج نشده باشید به عنوان یک اسکالپر این همیشه عقیده خوبی است که سود موجـود را بگیرید تا اینکه اجـازه محـو شـدن آن را بدهید در صورتی که قیمت به زیر 1.2082 رسید قطعا باید از ترید خارج شوید.

معرفی استراتژی اسکالپرها ( scalpers Strategy) قسمت 3

برگشت های آشکار -2

به چارت مندرج در بالای صفحه 46 نگاه کنید . در ساعت 3:50 کندل Yikes دیگری را مشابه آنچه در چارت فیلی داشتیم می بینیم ( شادو بلند در بالا ) اما آنچه در این چارت بیشتر مد نظر است نقطه بالای چارت است.

توجه کنید که در طول روند صعودی چندین کندل نزولی نیز مشاهده می شوند اما عموما بازار به سرعت حرکت رو به بالا را از سر گرفته است . در نقطه پیک شما چند دقیقه فرصت داشته اید که در طول این دقایق حرکت نزولی ادامه داشته است به علاوه اگر شما یک سری خطوط ترند باد بزنی رسم کرده باشید شکستن آنها را در اینجا خواهید دید بنابراین شما در اینجا از ترید خارج خواهید شد چرا که به عنوان یک اسکالپر باید از دست دادن پیپ ها را تا حد امکان محدودتر کنید.

معرفی استراتژی اسکالپرها ( scalpers Strategy) قسمت 3

برگشتهای آشکار -3

حالا به چارت پایین صفحه 46 ، نگاه کنید . در اینجا تعداد بیشتری کندل های Yikes را می بینید . همچنین به سمت راست چارت یک جفت کندل ( اولی آبی و دومی قرمز است را می بینید که یک سقف را تشکیل داده اند . چنین جفت کندلی الگوی Train Tracks نامیده می شود که اغلب سیگنالی برای یک برگشت است . یک جفت Train Tracks دیگر را نیز زودتر از آن می بینید.

همچنین در این چارت الگوهای سقف / کف موچین ( Tweezer Tops / Bottoms ) را نیز دقیقا بعد از ساعت 8:00 و نیز حدود 7:35 می بینید ( شبیه Train Tracks هستند با این تفاوت که دارای فتیله با شادو هایی مساوی یکدیگر هستند ) این الگو نیز یکی از الگوهای برگشتی است

( توضیح سقف موچین به عنوان الگوی برگشتی کاهشی از کتاب دکتر کنی الگوی سقف موچین صرفا مقایسه نقاط بالای دوره های متوالی است سیاه یا سفید بودن بدنه های اصلی خطوط شمعی در اینجا اهمیتی ندارد . در مورد اندازه سایه های پایین و بالا نیز شرط خاصی برقرار نیست . نکته مهم ، یکسان بودن نقاط بالای دو دوره متوالی است ص 272

الگوی کف موچین به عنوان الگوی برگشتی افزایشی الگوی کف موچین صرفا مقایسه دو دوره متوالی نقاط پایین را نشان می دهد در اینجا سفید یا سیاه بودن بدنه اصلی خطوط شمعی ، اهمیتی ندارد . در مورد اندازه سایه بالا یا پایین نیز شرط خاصی وجود ندارد . نکته مهم این است که نقاط پایین در دوره مورد نظر مشابهند ص 268 ) اگرچـه معنای دو الگوی فـوق الـذكر تفاوتهای اندکی دارند اما در اینجا شما به شباهتهای این دو الگو به عنوان الگوهای برگشتی در کنار کندلهای Yikes ! توجه کنید.

معرفی استراتژی اسکالپرها ( scalpers Strategy) قسمت 3

برگشتهای آشکار -4

حالا به چارت مندرج در صفحه 47 کتاب نگاه کنید در اینجا کندل های Yikes ! متعددی را می بینید.

در درجه اول به وضعیت تحکیمی در قسمت اعظم سمت چپ چارت توجه کنید این وضعیت به این دلیل به وجود آمده که بازار منتظر اعلام یک خبر فاندامنتال بوده است . محدوده حرکت این وضعیت در حدود 10 پیـپ بـوده اسـت کـه ایـن مـقـدار مطمئنا قابل استفاده برای اسکالپ می باشد.

اولین خط عمودی در چارت که در ساعت 12:30 ( EST ) GMT8 : 30 رسم شده اعلام چند خبر فاندامنتال است به کندلهای دقایق بعد از اعلام خبر دقت کنید می بینید که بعد از یک رایش اسپایک ( ۷ ) و کندل Yikes بزرگ بازار سریعا برمی گردد.

این وضعیت ، اتفـاق مـتـداولی در مارکـت بعـد از اعلام اخبـار است بعد از فرونشتن اعتشاشاتی که خبر در مارکت ایجاد می کند بازار حرکت اصلی صعودی خود را ادامه می دهد و این لحظه مناسبی برای اسکالپ است

حالا به بالای ترند کوچک افزایشی که در ادامه حادث شده دقت کنید این چارت را بیشتر برای این قسمت گذاشته ام شـما دسته انبوهی از کندلهای Yikes ! را در کنار هم می بینید . این نشان می دهد که طرفداران حرکت افزایشی و کاهشی در مارکت بر سر اینکه قیمت از کدام جهت حرکتش را ادامه دهد در حال جنگ هستند و برای شما حامل ایـن پیـام است که آماده کلیک برای خروج از ترید در صورت شکستن روند باشید.

حالا به خط دوم عمودی رسم شده در چارت در ساعت 10:00 ( GMT ) EST14 : 00 دقت کنید . در این لحظه خبر دیگری اعلام شده است . این خبر نیز منتهی به فرصت دیگری برای اسکالپ شده که با یک Yikes ! خاتمه یافته است من این چارت را خصوصا برای تکمیل اطلاعات شما از Yikes به ویژه در محدوده زمان اعلام خبر نشان دادم و همچنین تعدد جالب این نوع کندل ها در آن قسمت بالایی.

به طور کلی برگشت می تواند سریعا و با اخطاریه کمی اتفاق بیفتد . به شکستن خط ترند ( خصوصا خطـوط ترنـد بـادبزنی ) . کندلهای Yikes ! ، الگوهای سقف و کف موچین . و خصوصا به زمانی که قیمتها هم آشکارا سقوط می کنند یا برای چندین کندل متوالی سقوط می کنند توجه داشته باشید قویا توصه می کنم چارتهای دیگری را خودتان بررسی و برای تشخیص برگشت ها روی آنها تمرین کنید..

بازار دوبینگی

بازار دوپینگ کرده با قهوه بعضی اوقات بازار ناگهان با قدرت شروع به حرکت می کند و شما چندین کندل بلند را می بینید این وضع مثل این می ماند که بازار مقداری قهوه نوشیده و بعد از یک دوره حرکتهای کند بیدار شده است به دو چـارت مندرج در بالای صفحه 19 ، کتاب نگاه کنید تا منظور مرا بهتر متوجه شوید .

البته یکی از این دو چارت دارای کندل های بزرگ پشت سر هم بیشتری است که من نام این حالت بازار را تیرباران می گذارم انام حالت دیگر را که کنـدل های آن کوتاهتر هستند ” going for it ” می گذارم.

توجه کنید که اغلب این چنین حرکتهایی موقتا با یک حالت ایستایی که قبلا از آن بحث کردیم ( stagnation ) متوقف می شوند ( کما اینکه در یکی از این چارتها در سمت چپ آن می بینید ) و این لحظه زمان مناسبی برای خروج با سود است . شما بدون نگرانی در زمان چنین اتفاقاتی می توانید در ترید باشید چرا که بازار فقط بالا یافقط پایین می رود و سود خوبی آنها می توانید بگیرید و چنین فرصت هایی نیز به کرات پیش می آیند زمانهای این چنینی اغلب پس از توقفهای کوتاهی که در مارکت رخ می دهد و در جهت ترند غالب انجام می گیرد.

معرفی استراتژی اسکالپرها ( scalpers Strategy) قسمت 3

بازار دوپینگی 2

به چارت مندرج در صفحه 50 نگاه کنید . توجه داشته باشید که این حرکت دارای هیچ دلیل آشکاری نبوده است . یعنی در این لحظه هیچ خبر فاندامنتالی اعلام نشده و ساعت نیز EST21 : 15 است که قاعدتا اتفاق خاصی نباید افتاده باشد . ابتدا یک وضعیت تحکیمی رو به پایین وجود داشته و بعد ناگهان تیر باران شروع می شود که معمولا سیگنال خوبی برای ورود به ترید است . کندل بعدی در 60 ثانیه 20 پیپ بالا پریده است.

توجه داشته باشید که اینجا بحث از حرکت های بزرگ و ناگهانی که بر اثر اعلام اخبار فاندامنتالی ایجاد می شوند نیست بلکه حرکت های مورد بحث ما بسیاری اوقات ظاهرا هیچ دلیل آشکاری ندارند . شاید چنین حرکت هایی مربوط به خواست بازیگران بزرگ بازار برای حرکت دادن بازار جهت کسب سود باشد .

لذا صرفنظر از حرکتهایی که بر اثر اعلام اخبار فاندامنتال با اخبار غیر منظره مانند یک انفجار تروریستی به وجود می آیند به نظر می رسد این حرکت ها دلیل خاصی ندارند و اتفاق می افتند تا شما سود بگیرید !!

اگر شما در حال مشاهده یک ریورسال یا یک حالت رکود هستید و سپس می بینید که تیرباران ( shooting ) در جهت روند غالب و اصلی بازار شروع می شود به سرعت و در زمانی که هنوز حالت ” going for it ” هست باید وارد ترید شوید و اینجا یکی از مواردی است که سرعت بسیار بالا در تصمیم گیری و اقدام خیلی مهم است.

معرفی استراتژی اسکالپرها ( scalpers Strategy) قسمت 3

ایمن کردن نقطه ورود

ایمن کردن نقطه ورود : وقتی که مارکت در یک روند خاص در حال حرکت بوده است و سپس یک تغییر جهت سریع در روند انجام داده است ( retracement ) شما اغلب یک حالت ایستایی ( stagnation ) کوچک را در انتهای ریتریس می بینید .

در این زمان در مارکت به دنبال شروع یک حرکت بزرگ جدید هستید تا وارد ترید شوید.گاهی اوقات این حرکت به اندازه کافی کند اتفاق می افتد تا شما به موقع و با موفقیت وارد ترید شوید ولی گاهی قیمت آن قدر سریع شروع به حرکت دوباره می کند که شما شانس ورود به ترید را از دست می دهید.

یک راه حل ساده برای این سناریو وجود دارد . در طول زمان ریتریس که مارکت وارد یک حالت ایستایی شده است به سادگی entry order و محل ورود خود را در سقف یا کف موج ( بر اساس اینکه موج صعودی بوده یا نزولی ) قرار دهیـد بـا ا حـتـاب اسپرد : یعنی محل ورود نقطه سقف اسپرد یا کف – اسپرد ) و استاپ خود را نیز در کف موج اولیه یا در کف منطقـه ایستایی قرار دهید.

اصولا چنین استایی نباید بیش از 10 پیپ باشد اما اگر شرایط به شکلی بود که استاپ بزرگتر شد در تعیین میزان لات معامله با توجه به ریسک بالاتر دقت کنید ( به شکل صفحه 52 نگاه کنید )

با این روش چنانچه بازار پس از ایستایی ادامه حرکت خود را آهسته پیگیری کند شما می توانید سریعا و در قیمت بازار وارد شده و فورا entry order را کنسل کنید و اما اگر حرکت سریع بود و به شما چنین اجازه ای نداد لااقل شـمـا بـا اردری که قرار داده اید باز هم نقطه ورود مطمئنی دارید.

معرفی استراتژی اسکالپرها ( scalpers Strategy) قسمت 3

BI – DIRECTIONAL IN – WAVE ENTRY

BI – DIRECTIONAL IN – WAVE ENTRY : گاهی و شاید اغلب شما با زمانهایی مواجه می شوید که از جهت حرکت مارکت نامطمئن هستید . اما انتظار حرکت آن را دارید در چنین حالتی ابتدا مارکت در یک روند حرکت کرده بعـد کمی ریتریس کرده . بعد از آن در جهت روند اولی حرکتی دوباره را آغاز اما در این حرکت به سقف کف قبلی نرسیده دوباره کمی ریتریس کرده است.

حالا شما منتظر شکست قیمت از یک طرف هستید . ( شکل صفحه 54 کتاب را ببینید ) آنچه در چنین حالتی پیشنهاد می کنم این است که در سقف و کف این موج دو entry order قرار دهید تئوری ما در اینجا این است که اگر شکست قیمت ( break out ) در هر یک از دو جهت رخ دهد حرکت غالبا در همان جهت ادامه می یابد بعد از اعلام اخبار فاندامنتال نیز بعد از شوک اولیه شما چنین وضعیتی را می بینید.

بدیهی است که به محض فعال شدن یکی از دو پوزیشن ، شما دیگری را سریعا کنسل خواهید کرد.

مجددا به شکل صفحه 54 نگاه کنید . در ابتدا به نظر می رسد که یک موج رو به پایین دارید که شکسته است ( مـوج بزرگتر اما یک موج کوچکتر رو به بالا را هم می بینید زمانی که مارکت بین این دو خط قرار می گیرد به این معنی اسـت کـه شـما قادر به ترید هستید مگر اینکه تردیدتان شما را از ترید بازدارد.

به عنوان یک قاعده کلی تجربی توجه کنید که اصولا از ایـن روش باید در زمان همپوشانی بازارها در مارکت وقتی که مارکت دارای ترند است ( رنج نیست استفاده کرد ( در غیر زمانهای همپوشانی دو بازار اغلب بازار فاقد ترند است ) پس از ورود به ترید باید به دنبال پیدا کردن یک نقطه خروج محتاطانه باشید چرا که در هر حال چند پیپ سود کم از ضرر بهتر است.

معرفی استراتژی اسکالپرها ( scalpers Strategy) قسمت 3

استاپ های مطمئن تر

استانهای مطمئن تر : استانهای اطمینان بخش تر یک مفهوم ساده است که می تواند به صورت بالقوه در ترید هایی که منتهی به ضرر می شود چند پیپ اضافی را برای شما حفظ کند . وقتی یک دلار از موجودیتان را حفظ می کنیـد مثـل ايـن است که یک دلار به دست آورده اید . ”

قبلا گفتیم که استاندارد استاب در اسکالپینگ 10 پیپ است البته در شرایط خاصی از استانهای 20 پیپی هم استفاده می شود زمانی که ترند کوچکی petit trend دارید و کف آن موج فقط 4 پیپ دورتر است چه می کنید ؟ آیا باز هم از استاپ 10 پیپی استفاده می کنید ؟ ممکن است در چنین حالتی باز هم شما از استاپ 10 پیپی استفاده کنید اما در چنین زمانهایی می توانید چند پیپ دیگری را هم از ضرر به در ببرید.

شما باید در چنین حالتهایی استاب را در فاصله اسپرده ! از کف سقف موج ( بر حسب صعودی یا نزولی بودن آن ) قرار دهید بنابراین در مثال بالا که در نقطه ورود ، یا کف موج ( صعودی ) 4 پیپ فاصله داریم ، با فرض اینکه در حال ترید با یورو دلار با د پیپ اسپرد هستیم ، می توانیم استاپ خود را 8 پیپ قرار دهیم ( 104-3-8 )

گاهی اوقات با کوچکتر کردن استاپ ، قیمت پایین می آید و استاب شما را می زند و دوباره به جهت ترید شما بر می گردد به نحوی که می بینید اگر استاپ خود را در همان 10 پیپ قرار داده بودید اتاپتان نمی خورد و در سود بودید در چنین زمانهایی شما از من به خاطر پیشنهادی که به شما برای کوچکتر کردن استاپ کردم متنفر می شوید.

اما بدانید که اغلب مواقع اگر قیمت ، استاب 8 یا 9 پیپی شما را بزند به احتمال زیاد استاب 10 پیپی شما را هم خواهد زد و در چنـان مـواقعی شما به خاطر آنچه به شما پیشنهاد کردم مرا دوست خواهید داشت ) حداقل شما یک یا دو پیپ بیشتر را حفظ کرده اید که برای یک اسکا بر این بسیار مهم است.

راهنمایی فیبوناچی

راهنمایی فیبوناچی : زمانی که به یک میکرو ترند نگاه می کنید خیلی مهم است به خاطر بسپارید که مارکت در بین یک سری خطوط بالا و پایین می رود در کتاب دیگرم به نام ” Forex Surfing ” نحوه کار با تئوری فیبوناچی را توضیح داده ام بنابراین لطفا آن را مطالعه کنید.

نمی توانم به شما بگویم که مفهوم فیبوناچی تا چه حد در اسکالپ به شما کمک می کند در طول یک میکرو ترند ( یادتان هست که ترندها را به سه سایز تقسیم کرد و میکرو ترند متوسط آنها بود ) شما مرتبا مشاهده می کنید که مارکت بین خطوط جابجا می شود و تقریبا اغلب اوقات ، زمانی که ریتریس می کند تا 50 / یا 62 % این ریتری ادامه یافته و در آن خطوط متوقف می شود .

بنابراین مناسب است وقتی که یک حرکت برگشتی را در یک ترند کوچک می بینید به این خطوط به عنوان یک نقطه عالی برای ورود به ترید توجه داشته باشید ( یعنی با توجه به پایان ریتریس در روی خطوط و شروع دوباره روند اصلی از آنها در روی خطوط محل مناسبی برای ورود دوباره است ).

برای اینکه منظور مرا متوجه شوید به شکل صفحه 56 کتاب نگاه کنید و به دو نقطه روی چارت روی خطوط 50 % و 61.8 % که با کلمه Here مشخص شده توجه کنید .

به علاوه همین که مارکت از نقطه بالای موج بالاتر رفت ، خطوط مذکور به عنوان نقاط پایین ریشريس محلهای مناسبی هستند برای اینکه استاپ خودتان را به آنها منتقل کنید.

شناختن خطوط فیبوناچی در هنگام ترید آنقدر مهم است که من نمی توانم به اندازه کافی بر اهمیت آنها برای شما تاكيـد کنم شما ارزش فراوانی در استفاده از فیبوناچی در هنگام اسکالپ خواهید یافت .

معرفی استراتژی اسکالپرها ( scalpers Strategy) قسمت 3

پایان

نوشته: Robert Borowski

ترجمه توسط: حسین شریعت

دانشجوی رشته کامپیوتر هستم و علاقه مند به تولید محتوا در زمینه معامله گری.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.