روش-معامله-گری-گن

روش معاملاتی گن چیست؟ (W.D. GANN)

 مقدمه

شما صرفا با دنبال كردن قانون گن مي توانيد براي خود يك پيروزي ايجاد كنيد. يك مطالعه دقيق و مرور حركت هاي پيشين در هربازاري به شما اثبات خواهد كرد كه اين قانون بي شك كار خواهد كرد و شما با دنبال كردن آن مي توانيد به سود برسيد“. 

كتاب چگونه در معامله ي كالا (commodity) به سود برسيم  ١٩٤٢ صفحه ٣٦ 

هر معامله گري كه درباره ي  بازارهاي Futures   آگاه باشد،  از مبتدي گرفته تا حرفه اي ، پتانسيل فوق العاده ی سوددهي در اين بازارها را مي داند .هنوز هم غير ممكن به نظر مي رسد كه كسي تمام قوانين و پيش بيني های معاملات futures را بداند و سپس آنها را تمرين نمايد. 

يك كامپيوتر و نرم افزار مي تواند فوايد زيادي براي معامله گر داشته باشد .بازيابي اتوماتيك اطلاعات ، متغيرهاي اتفاقي ، محاسبات RSI وشمارش امواج اليوت مي توانند در چند دقيقه (به جاي چند ساعت ) با كار كمتر و دقت بالاتر انجام شوند.   

براي يك معامله گر مبتدي كه ممكن است كامپيوتر در اختيار نداشته باشد يك كار پرهزينه و وقت گيراست كه بخواهد حجم انبوهي از اطلاعات را مرتب كند و از روشهاي متعدد تحليل تكنيكال  با سيستمهاي ارائه شده ي امروزي نتيجه گيري نمايد.   

عباراتي مانند ٥ موج گسترده ( احتمالا منظور نويسنده امواج اليوت بوده است ) و نوسانگرها (Oscillators) و نامهايي مانند فيبوناچي و وايلدر ممكن است به گوش يك معامله گر جديد ، كاملا غريبه باشند .تمام اي سيستمها با نامهاي عجيب و غريب كه به شما قول ثروتمند شدن مي دهند،  فقط شما را گيج تر مي كنند. معامله گران جديد به دنبال راهي شفاف و آسان مي گردند،  روشي كه بتواند اعتماد بنفس معامله گر را افزايش داده و با پولش هم همينكار را بكند !!   

اين كتاب براي جواب به سئوالات معامله گران جديد و دادن اطلاعات به آنها نوشته شده است .در اين كتاب  ،يك روش حتمي براي يك شبه پپولدار شدن يافت نمي شود بلكه معامله گران را راهنمايي مي كند تا سودهای دائمي كسب كنند و به برخي سئوالاتشان جواب دهند.   

اين راهنمايي ها بر اساس قوانين تنظيم شده ايست كه به طرز اعجاب آوري ساده هستند ولي در عين حال هنوز هم سود چشمگيري از بازار بوجود مي آورند .اين قوانين از قاعده ي كلي بوسه (KISS) پيروي ميكنند. اين قانون مي گويد : ساده نگهش دار احمق !!(منظور اين است كه بازار را براي خود پيچيده نكنيد.

اين قوانين براي مدت زيادي در تمام بازارها مورد آزمايش قرار گرفته اند و در هر دوره ي زماني يا هر ميزان سرمايه اي كه معامله گر وارد ريسك كرده ، جوابگو بوده اند.   

اين قوانين بر پايه ي قانون ٥٠% بازگشت گن ايجاد شده اند.

گن …. قوانين و زواياي او  

ويليام دي گن يک معامله گر اوايل قرن بيست ميلادي بود. توانايي او در کسب سود از بازارهاي سهام و کالا هنوز هم غير قابل رقابت است . روش گن در تحليل تکنيکال براي پيش بيني اهداف زمان و قيمت ، يک روش منحصر بفرد است بطوري که حتي امروز هم روش او کاملا تقليد مي شود .  

گن که او را بعنوان معامله گر بزرگ (Master Trader) مي شناسند در سال ۱۸۷۸ در لوفکين ايالت تگزاس متولد شد .او مبلغي معادل پنجاه ميليون دلار را در طول دوره ي معامله گري خود بدست آورد و آهنگ متوسط موفقيت او در معاملاتش ، ۸۰ تا ۹۰ درصد است .گفته مي شود که گن در هر زماني مي تواند واقعا درست عمل کند .هر ضرري که او متحمل شده فقط بدليل طراحي خودش بوده و نه بدليل اشتباهي در روش معاملاتيش . 

موفقيت هاي او افسانه ايست ؛او واقعا مي تواند يک حساب کوچک را به يک شانس بزرگ بدل کند و چند صد درصد موجودي حساب (Net Balance)  را افزايش دهد .مثالهاي متعددي از موفقيت هاي او وجود دارند که از

آن جمله مي توان به موارد زير اشاره نمود :  

  •  ۱۹۰۸ : يک حساب ۱۳۰ دلاري در مدت ۳۰ روز به ۱۲۰۰۰ دلار افزايش يافت . 
  •  ۱۹۲۳ : يک حساب ۹۷۳ دلاري در طول ۶۰ روز به ۳۰۰۰۰ دلار افزايش يافت . 
  •  ۱۹۳۳ : از ميان ۴۷۹ معامله ي انجام شده ، ۴۲۲ معامله سود ده بود که شانس موفقيت ۸۸% و وسودي
  • معادل ۴۰۰% را رقم مي زند . 
  •  ۱۹۴۶ : سود خالط ۱۳۰۰۰ دلار از سرمايه ي اوليه ي ۴۵۰۰ دلار در طول سه ماه _ نرخ بازگشت ۴۰۰%

پاراگراف زير بخشي از مقاله ي مجله ي “Ticker” در دسامبر ۱۹۰۹ مي باشد که توسط  آر.دي.ويکاف ،صاحب امتياز و ويراستار مجله ي “Ticker” نوشته شده و کارايي روش گن در پيش بيني اهداف قيمت در طول زمان را شرح مي دهد . 

يکي از اعجاب آورترين محاسبات انجام شده توسط آقاي گن در طول تابستان گذشته انجام گرفت (۱۹۰۹) زماني که وي پيش بيني کرد ، آرد سپتامبر به قيمت ۱,۲۰$ بفروش خواهد رسيد .اين بدان معني بود که قيمت پيش از پايان سپتامبر بايد به اين حد برسد . راس ساعت ۱۲  سي ام سپتامبر بوقت شيکاگو ، قيمت زير ۱,۰۸$ بود و بنظر مي رسيد که پيش بيني محقق نخواهد شد .

آقاي گن گفت که اگر تا پايان بازار ، قيمت به حد پيش بيني شده نرسد  به اين معناست که کل سيستم محاسباتي من دچار مشکل است .براي من مهم نيست که قيمت الان کجاست ،فقط اين مهم است که  بايد به قيمت پيش بيني شده برسد . و بسته شدن قيمت آرد در آخرين دقايق سپتامبر آن سال ، روي قيمت ۱,۲۰$ ( و نه ذره اي بالاتر از آن )  و شگفت زدگي تمام کشور از اين رويداد نيز به يک داستان معروف بدل شد.

روش معاملاتي گن بر پايه ي اين عقيده ي شخصي استوار است که هرچيزي در جهان از يک نظم طبيعي پيروي مي کند . گن عضو خانواده اي با عقايد سخت مذهبي بود و در نتيجه ي اين امر ، او آيات کتاب مقدس را نه تنها بعنوان پايه ي زندگيش بلکه بعنوان مبناي روش معاملاتيش نيز بکار مي برد . 

يکي از قسمت هاي کتاب مقدس که او هميشه آن را نقل مي کرد ،قسمت 1:9-10 از کتاب جامعه (کتاب عهد عتيق که پنداشته مي شود توسط شاه سلمان نوشته شده است )  است : 

“هرچبز که پيش از اين بوده است ، پس از اين هم خواهد بود و هرآنچه که پيش از اين انجام شده است پس از اين هم انجام خواهد شد . هيچ چيز زير اين خورشيد جديد نيست” : .حتي آنچه ما مي گوييم نگاه کن ! چيز جديدي است ” هم نسلها پيش از ما وجود داشته است .” 

اين نظم جهاني طبيعت هم وجود داشته است و گن آن را در بازارهاي سهام و کالا کشف کرد. تغيرات قيمت تابع يک حالت اتفاقي نيستند بلکه در حالتي اتفاق مي افتند که مي توان آنرا از پيش تعين نمود. تغيرات قابل پيش بيني قيمت در نتيجه ي تاثير نقاط رياضي نيرو که در طبيعت يافت مي شوند مي باشد . 

اين نقاط نه تنها باعث حرکت قيمت که باعث حرکت آن در يک مسير قابل پيش بيني مي کنند. با تبديل اين نقاط نيرو به معادلات و روابط رياضي مي توان اهداف زمان و قيمت را با اطمينان پيش بيني نمود . 

معادلات رياضي گن معادلات پيچيده اي نيستند . نتيجه ي اين معادلات خطوط حمايت و مقاومتي است که قيمت همواره از آنها تبعيت مي کند .تقاطع اين خطوط نيرو( که به آنها خطوط گن گفته مي شود ) نشان مي دهد که يک واکنش قيمت در چه زماني رخ خواهد داد و ديگر خطوط سطوح قيمتي را نشان مي دهند که تغير قيمت در آن اتفاق مي افتد. 

چارتهاي۱  و۲ استفاده از خطوط گن را در تعين زمان و سطح قيمت در فعاليت هاي بازار نشان مي دهد چارت شماره ۱ زمان واکنش قيمت را نشان مي دهد . چارت نشان داده شده مربوط به قرارداد شاخص S&P500  در ماه ژوئن سال ۱۹۸۸ مي باشد .بازه ي زماني از ۶۲/۰۱/۱۹۸۷ تا ۱/۲/۱۹۸۸ را در بر مي گيرد .به ياد داشته باشيد که اين قيمت ها پس از واقعه ” دوشنيه سياه ” 1987/10/19 ثبت شده اند .

معاني حروفي که در اين چارت و کل اين کتاب بکار رفته اند به اين شرح مي باشند : 

P : Primary Gann Pivot Point نقاط چرخشي گن اوليه
J: Major Gann Pivot Point نقاط چرخشي گن اصلي
I: Intermediate Gann Pivot Point نقاط چرخشي گن واسطه(مياني)
M: Minor Gann Pivot Point نقاط چرخشي گن فرعي

اين نقاط توسط نرم افزار کامپيوتري توليد و نامگذاري مي شوند . 

اين نقاط چرخشي گن فقط بعنوان منبع آساني براي تعين برخي روزهاي خاص روي بعضي چارتها وجود دارند و براي تعين نواحي بازگشتي ۵۰% مورد نياز نمي باشند .( براي اطلاعات بيشتر راجع به نقاط چرخشي گن به ضميمه ي D  مراجعه نماييد   ).

خطوط کامپيوتري شده ي مثبت و منفي 2×1،1×1 و4×1 روي چارت شماره يک کشيده شده اند خطوط منفي گن داخل پرانتز نشان داده شده اند . بعضي از تقاطعهاي خطوط نيز با دايره مشخص شده است .

تقاطع خطوط لزوما به معناي يک واکنش قيمت در آن روز يا در يک سوي تقاطع نمي باشد بلکه هرچه تعداد يک نوع خاص از خطوط که در يک روز خاط تقاطع مي کنند بيشتر باشد ، احتمال واکنش قيمت بيشتر است .اين تقاطع ها بايد زمان واکنش قيمت را به شما نشان دهد .

روش معاملاتی گن چیست؟ (W.D. GANN)
 چارت شماره ١ . (به رابطه ي ميان نقاط تقاطع با نقاط برگشت قيمت توجه نماييد  ).

چارت شماره ٢ نيز مشابه چارت شماره ١ است . تاريخ 1989/1/5 (روز مربوط به نقطه گن اوليه P) با دايره مشخص شده است خطوط گن کامپيوتري شده اي که در تصوير نمايان است ، آنهايي است که توسط نرم افزار بعنوان تاثير گذارترين خطوط در آن روز تعين شده اند .قيمت بالاي آن روز ۲۶۵۶۰ است .

يک خط کامپيوتري شده ي a) 4×1) از بالاي ۲۵۷۰۰ روي نقطه ي I روز 87/12/23 با روز 89/1/5 در سطح قيمت ۲۶۵۶۴ تقاطع کرده است ؛ فقط ۴ نقطه بالاتر از بالاترين قيمت 89/5/1 . 

خط b) 4×1) که از بالاي ۲۶۳۰۰ در نقطه ي M روز 87/10/30 با روز 89/1/5 در قيمت ۲۶۶۴۱ تقاطع کرده ، فقط ۸۱ نقطه بالاتر از بالاترين نقطه ي آن روز است . لزوما نمي توان گفت که بالاترين قيمت آن روز در نقطه اي بين اين دو قيمت بسته مي شود (۲۶۵۶۴ و ۲۶۶۴۱ _ خطوط a و b)  

اينها تصاوير بسيار ساده اي از تئوري خطوط گن هستند . در راستاي هدف ما ، چارتهاي۱  و ۲ نشان مي دهند که چگونه ترکيبي از خطوط  چندگانه ي گن مي تواند نقاط بازگشت قيمت را در يک روز مشخص نشان دهد .  حتي پس از يک شوک خبري مانند واقعه ي “دوشنبه ي سياه ” هم روابط ميان خطوط گن و تاثير آنها درست جواب مي دهند . 

خطوط گن نتيجه ي بيانهاي رياضياتي هستند که دو رکن دارند . اين دورکن عبارتند از : قيمت و زمان  

روش معاملاتی گن چیست؟ (W.D. GANN)
چارت شماره ۲ ( به خطوط a  و b توجه شود ) 

زمان  

گن بيان کرد که زمان مهمترين عنصر معامله گري است .زمان عاملي است که طول روند قيمت يک کالا را تعين مي کند . وقتي زمان تعين مي کند که روند قيمت مي بايست واکنش دهد ، ممکن است قيمت براي زمان کوتاهي دچار ثبات شود يا در بازه ي خاصي نوسان نوسان کند (تجمع) ؛اما سرانجام واکنشي در جهت خلاف آنچه که بوده ، انجام خواهد داد . زمان همان عاملي است که بيان مي کند “کي ” بايد قيمت دچار واکنش شود. 

واکنش هاي مسلم قيمت در طول زمانهاي بخصوصي اتفاق مي افتند . نوع حقيقي واکنش قيمت را مي توان با استفاده از قوانين زماني  گن پيش بيني کرد و از پيش تعين نمود.   

بازه هاي زماني گن نه فقط چند روز يا چند هفته ، بلکه ماهها يا حتي سالها طول مي کشند . زواياي گن (که در بخش خود مورد بحث قرار خواهند گرفت ) که بر روي قيمتهاي دسامبر تاثير مي گذارند ، مي توانند به خوبي در ژانوايه ي پيش از خود آغاز شده باشند . 

سال معاملاتي گن در ابتدا به دو نيمه ي۶  ماهه يا ۲۶ هفته اي تقسيم مي شود . سپس اين سال به چهار ربع ۳۱ هفته اي يا ۹۰ روزه تقسيم مي شود. سپس به همين شکل ، اين سال به ۸ قسمت و پس از آن ۱۶ قسمت تقسيم خواهد شد و آنگاه وقتي فکر مي کنيد و  تمام اينها را مي فهميد، در خواهيد يافت  که سال گن به سه بخش تقسيم شده است  . 

همچنين بازه هاي زماني مهمي نيز در سال گن وجود دارند .مثلا از آنجا که يک هفته ۷ روز است و ۷ ضربدر ۷ مي شود ۴۹ ، گن کشف کرد که ۹۴ يک عدد اساسي است .

نقاط بالا يا پايين مهمي ممکن است بين ۴۹ امين و ۲۵ امين روز اتفاق افتد .همچنين تغيرات متوسط قيمت نيز ممکن است بين ۴۲ امين و ۴۵ امين روز رخ دهد (زيرا ۴۵ روز ، يک هشتم سال است ) (اين مسئه در کتاب “چگونه در بازارهاي سهام به سود برسيم ، نوشته دبليو.دي.گن ، صفحه ۵۷ آمده است ) 

ديگر بازه هاي زماني گن که در آنها انتظار واکنش قيمت مي رود عبارتند از :  

  •  سالگرد تشکيل نقاط بالا و پايين اصلي در بازار  (Major Tops & Bottoms)  
  •  ۷ ماه پس از يک نقطه ي بالا يا پايين اصلي در بازار ( Major Tops & Bottoms)  براي واکنش هاي فرعي  
  •  ۱۰ تا ۱۴ روز ، طول زمان يک واکنش در يک بازار عادي است . اگر اين بازه افزايش يابد، واکنش بعدي پس از ۲۸ تا ۳۰ روز اتفاق خواهد افتاد .

اگر تا حالا کاملا گيج نشده ايد ، لازم است بفهميد که سال گن يک سال تقويمي  نيست بلکه يک سال مالي است .يعني از بالا و پايين هاي اصلي (Major Tops & Bottoms) آغاز مي شود . قوانين زماني گن ، بازه هاي زيادي را در بر مي گيرد که شامل بازه هاي فصلي ، مراجع مرتبط به کتاب مقدس و وقايع نجومي مي گردد. 

چارت شماره ۳ نمونه اي از ارتباط نجومي روي يک چارت گن مي باشد. يکي از باورهاي گن که ريشه در مفهوم “نظم طبيعي ” وي دارد ، تاثير جاجايي هاي سياره اي روي وقايع زميني است مانند تاثير مشاهده شده ي ماه روي جذر و مد .اين” چشم انداز کيهاني ” گن ، بر خلاف ستاره شناسي مرسوم است چرا که تاثيرات سياره اي مانند واحدهاي قيمت ، در هر بازاري منحصر بفرد است .  

چارت شماره ۳ توسط گرگوري .ال. ميدورز ، مدير تحقيقات موسسه يGenesis Capital تهيه شده است . آقاي ميدورز يک تکنيسين با ۲۰ سال تجربه در اين بخش بسيار تخصصي از تحليل گن مي باشند .  

روش معاملاتی گن چیست؟ (W.D. GANN)
جدول شماره ۳ ( توضيحات پايين تصوير ، در ادامه مي آيد  )

از نظر تاريخي مشاهده شده كه چرخه ونوس / اورانوس يك شاخص زماني بازار كوتاه مدت مي باشد . هرگاه ونوس و اورانوس يك زاويه ي ۱۲۰ درجه ايجاد كند (يك سوم دايره ) ميانگين Dow Jones براي حدود دوهفته به سوي بالا حركت مي كند و پس از  شكست زاويه ي ۱۲۰ درجه ، ميانگين هم نزول مي كند .

اين حالت هرسال ۲ بار اتفاق مي افتد و اخيرا در تاريخهاي 86/3/27  ، 86/7/2  ، 87/5/13  ، 87/58/17  و 86/6/3  نتايج بسيار دقيقي از خود نشان داده است . فقط چرخه ي 87/8/17 يك افت ۷۰ واحدي داشت كه بدليل هم زماني چرخه هاي سياره اي قدرتمند تر بود و تحت عنوان همگرايي هارمونيك ، انتشار بسياري يافت . 

مقاله ي ما در روزنامه ي Market System  در تاريخ ۲۶مارچ ۱۹۸۷ نقطه ي اوج ۲۷۲۲ (در طول يك روز ) پيش بيني نمود كه يك پيش آگاهي شش ماهه براي عامله گران به شمار مي رفت .  تغير روند در ماه نو ۲() و در طول كسوف و خسوف ۳ ( و ۴  ) بوجود مي آيد .سقوط بوجود آمده در ۱۳ اكتبر ۱۹۸۷ از يك خسوف آغاز شد . 

خطوط روند ۵ ( و ۷ ) معمولا حمايت و مقاومتهاي خوبي ايجاد مي كنند .زاويه ي ۴۵ درجه ي گن ميان معامله گران حرفه اي محبوب است. با شكست ۶( ) يك سيگنال فروش داده شد . هيچكس مايل به خريد سهام در دوشنبه ي بعد از تعطيلات چهارم جولاي و تكميل چرخه ي ونوس /اورانوس نبود سپس اين سقوط پيش بيني شد و يك قرارداد با لوريج بالا باعث ايجاد سود عجيبي معادل ۱۰۰۰% در دوهفته ي بعد از آن شد . 

قيمت  

در حالي كه تئوري هاي زماني گن با موضوع ” كي قيمت تغير مي كند؟ ” سرو كار دارد تئوري هاي قيمت او به مسئله ” قيمت به چه ميزان تغير خواهد كرد ؟ ” مي پردازد . 

تئوريهاي قيمت گن با درصد سرو كار دارد . ممكن است فهم و استفاده از اين تئوريها ، كمي آسانتر از تئوريهاي زماني گن باشد .  قيمت به قسمتهاي كوچكي تقسيم مي شود كه آنها را  دامنه (رنج ) مي ناميم . دامنه هاي قيمت گن مانند بازه هاي زماني او بر پايه ي بالاو پايين هاي دوره اي تعين مي شوند .

اين بازه ها مي توانند بسته به بزرگي بازه اي كه شما تحليل مي كنيد ،  ميان روزي ، روزانه ، هفته اي،  ماهانه ف سالانه يا مبتني بر طول عمر قرار داد باشند .  دامنه هاي اصلي قيمت نياز مند يك تقويم كامل سالانه براي وقوع ندارند .

سطح قيمت ، بيش از تاريخ حقيقي بالا و پايين هاي اصلي اهميت دارد .يك سطح بالاي سالانه مي تواند در اول ژانويه بوجود آيد و ۳۰ روز پس از آن مي توان توقع يك سطح پايين سالانه را داشت . قيمت ممكن است در بيشتر سال بين اين دو قيمت نوسان كند . در اينصورت سطح بالا و پايين سالانه ، كه دامنه ي نوسان سالانه را تشكيل مي دهند ، ۳۰ روز با هم فاصله دارند . 

دامنه هاي قيمت برخلاف زمان مورد نياز آنها براي وقوع ، به قسمتهاي يك هشتمي و يك سومي تقسيم مي شود و بصورت درصدي از روند پيشين قيمت بيان مي شود .مثلا سطح قيمت يك دامنه ي كوچك قيمت مي تواند سطح ۵۰% باشد در حالي كه  سطح قيمت  مشابهي براي يك دامنه ي قيمت بزرگتر ممكن است فقط يك سطح ۲۵ درصدي از دامنه ي بزرگتر باشد .  

جدول شماره ۱ (Table 1 ) ليست سطوح قيمت گن و درصدهاي آنها را در يك دامنه نشان مي دهد .

روش معاملاتی گن چیست؟ (W.D. GANN)

هر سطح قيمت يك هشتمي و يك سومي در يك دامنه ي قيمت ، درجات مختلف حمايت و مقاومت را براي حركات آتي قيمت ايجاد مي كند .(اين تئوري حمايت و مقاومت به تفصيل در بخش سطوح بازگشتي ۵۰ % گن شرح داده مي شود .)  

سطوح حمايت (براي قيمت پايين رو ) و مقاومت (براي قيمت بالا رو ) كه توسط سطوح يك هشتم و سه هشتم گن ايجاد مي شوند ، به حدي كوچك هستند كه ممكن است در يك چهارت ميان روزي قابل تشخيص نباشند . 

با اين حال در يك چارت ميان روزي ، با رسيدن قيمت به سطح بازگشتي ۵۰% يا ۱۰۰% از روند پيشين ، مقدار حمايت و مقاومت _ يا نبود آن _ ممكن است ميزاني چشمگير باشد . 

اين واكنش هاي قيمت و درصدهاي مرتبط با آنها بعنوان سطوح بازگشتي شناخته مي شوند . 

سطوح بازگشتی

بخشي از قوانين قيمت گن ، به سطوح بازگشتي مي پردازد.

يك سطح بازگشتي ، سطحي است كه قيمت در آن جهت حركت خود را تغير مي دهد .سطوح بازگشتي ۵۰% ، ۷۵% و ۱۰۰% ، و  مضارب آنها ، قوي ترين سطوح حمايت و مقاومت را براي حركات آتي قيمت تشكيل مي دهند . واكنش هايي كه از سطح ۵۰ % آغاز مي شوند يا روي آن بوجود مي آيند ( كه گن آن را نقطه ي تعادل ناميد ) ، بصورت معمول تر اتفاق مي افتند . 

چارت شماره ۴ (Chart 4  ) يك دياگرام از سطوح بازگشتي را نشان مي دهد .قيمت از ۱۲ واحد شروع به نزول نموده است و در ۲ واحد جهت حركت خود را معكوس نموده و شروع به حركت بالا رو كرده است .سپس تا سطح ۵۰%  از روند پيشين اصلي قيمت كه همان قيمت ۷ واحد است بالا رفته ؛ سپس از اين قيمت به ميزان ۵۰ % از فاصله بين ۲ تا ۷ را بصورت معكوس حركت كرده ( پيش از آن كه روند صعودي خود را ادامه دهد ) ، و بعد تا قيمت ۵/۹ بالا رفته است .( فاصله ۲ تا ۹/۵ به اندازه ۷۵% فاصله ۱۲ تا ۲ است .) 

سپس در اين سطح نيز قيمت پيش از آن كه حركت خود را تا سطح ۱۰۰ % ( از روند اوليه ) ادامه دهد ، به سطح ۵۰ % نزول كرده است ( پس از آن هم روند خود را تا سطح ۱۰۰% ادامه داده است .) 

روش معاملاتی گن GANN 5

چارت شماره ٥ (Chart 5  ) يك چارت قيمت مربوط به قرارداد S&P 500 در ماه جون ۱۹۸۸ مي باشد .اين قرارداد همان قرارداد چارتهاي ۱ و ۲ مي باشد اما بدون نقاط چرخشي گن . در بازه اي از زمان ،روند مشاهده مي شود و پس از آن در سطوح ۵۰% ، ۶۳% ۷۵% و ۱۰۰% دچار بازگشت شده است . نقاطي كه در آنها بازگشت (تغير روند ) صورت گرفته   از A تا M نامگذاري شده است .

اين چارت به ۴ دامنه ي قيمت تقسيم شده است .اين دامنه ها در چارت هاي ۶ ، ۷ ، ۸ و ۹ نشان داده شده است .با مرور اين چارت ها متوجه خواهيد شده كه : 

۱- قيمت در سطوح گن دچار تغير جهت  شده و پس از آن نيز دوباره تغير جهت مي دهد  

۲- حتي اگر قيمت ميان روزي از سطوح بازگشتي گن تجاوز كند ، بازهم اصولا قيمت در يك سطح بازگشتي قابل قبول بسته خواهد شد .

۳- در بعضي موارد واكنش قيمت دقيقا به نقطه ي وسط دامنه ي قيمت روزانه منتهي مي شود .

روش معاملاتی گن GANN 6 1
روش معاملاتی گن GANN 7
روش معاملاتی گن GANN 8
روش معاملاتی گن GANN 9
روش معاملاتی گن GANN 10
روش معاملاتی گن GANN 11
روش معاملاتی گن GANN 12
روش معاملاتی گن GANN 13
روش معاملاتی گن GANN 14
روش معاملاتی گن GANN 15
روش معاملاتی گن GANN 16
روش معاملاتی گن GANN 17

بسيار خوب ، ممكن است شما بگوييد كه من هزاران چارت را گشته ام كه يك چارت درست براي استفاده بيابم.اگر اين امر صحت داشته باشد و قوانين بازگشتي گن در تمام جهان صادق نياشد ، آنگاه چارت ١٠ نمي توانست وجود داشته باشد .


چارت ده يك نمونه ي تصادفي از قانون سطوح بازگشتي ١٠٠ %گن است . اين چارت از موسسه ي Commodity Trend Services و مربوط به شاخص هفته اي 500 P&S مي باشد . بازه ي زماني مربوط به ۳ سال مي باشد از جولاي ۱۹۸۶ تا آوريل ۱۹۸۹ . بالاترين قيمت در اين بازه ۳۳۹۴۵ مي باشد و پايين ترين قيمت ۱۴۷۲۶ .

واكنش هاي قيمت بسياري در سطوح بازگشتي ۵۰ % ، ۶۳ %و ۷۵ %اتفاق افتاده است . سقوط تاريخي قيمت در سال ۱۹۸۷ “دوشنبه ي سياه (Monday Black ” (را مي توان به وضوح ديد . اين سقوط در تاريخ دقيق و قيمت مورد نظر ي كه دوسال قبل از دوشنبه ي سياه پيش بيني شده بود ، اتفاق افتاده است . آيا گن راست مي گويد ؟

روش معاملاتی گن GANN 18

گن بيان مي كند كه بهتر است در طول سال فقط چند معامله ي عالي انجام دهيم تا اينكه بخواهيم تعداد بيشتري معامله ي متوسط انجام دهيم .براي اينكار چارتهاي سالانه را بررسي كرده و تعين مي كنيم در كدام سال روند قيمت ، سقف يا كف دامنه را مي زند .سپس از چارتهاي ماهانه استفاده مي كنيم تا بفهميم در كدام سال و كدام ماه روند قيمت تغير خواهد كرد .

با كوچك كردن بازه ي زماني در چارتهاي هفتگي و روزانه نيز مي توان محل دقيق تغير روند را تعين نمود . با استفاده از چارت روزانه به تنهايي احتمالا يك تصوير بزرگ بدست مي آيد . 

بگذاريد زماني را درنظر بگيريم كه شما يك چارت تجاري مانند چارت ١٠ در اختيار داريد . شما High  و Low  هاي اصلي را مكانيابي كرده ايد .شما متوجه مي شويد كه قيمت يك حركت صعودي را از Major Low ( نقطه ي پايين اصلي ) آغاز كرده و در زمان ۴۵ روزه انتظار يك واكنش قيمت را داريد.

ازكجا مي فهميد كه Major High  ( نقطه ي بالاي اصلي ) كه شما در نظر گرفته ايد واقعا نقطه ي اصلي است و فقط يك نقطه ي واكنش فرعي در روند نزولي نيست ؟  آيا سطح ۴۸/ از آن بازار صعودي مي تواند فقط ۱۳/ از واكنش نزولي بزرگتر باشد ؟ حال با فرض اينكه شما در مورد سطح ۴۸/ درست تصميم گرفته باشيد ، چه خواهيد كرد ؟ ( حالا منصرف نشين  ! از اينجا به بعد آسانتر مي شود ) 

سيستم گن يك ترتيب بدون اغتشاش و هرج و مرج ارائه مي دهد .زواياي گن و زواياي هندسي مرتبط ، يك سيستم واحد براي تعين اهداف زمان و قيمت تشكيل مي دهند .كتاب ها و سمينارهايي در مورد تئوري هاي گن نوشته و برگزار شده است .يك توضيح كامل از تئوريهاي معاملاتي گن ، در ادامه آورده شده است : تسلط يافتن بر تمام اين مفاهيم بسيار مشكل است و اگر هم امكان پذير باشد، نيازمند سالها مطالعه و تجربه ؛   

قانون سطح بازگشتي ۵۰% گن ، و قوانيني كه اينجا تديس شده ،استثناء هستند اما پيش از ارائه ي يك روش واضح و موثر براي استفاده از قانون سطوح بازگشتي ۵۰% گن ، تفاوت ميان زواياي گن و زواياي هندسي مي بايست شرح داده شود . 

  نوشته ي جرالد ماريش    

ترجمه : حميدرضا كياني

دانشجوی رشته کامپیوتر هستم و علاقه مند به تولید محتوا در زمینه معامله گری.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.