بهره-مرکب

چگونه مدیریت ریسک (بهره مرکب) داشته باشیم قسمت (7)

بهره مرکب

بهره مرکب یک اصل ریاضی است که منحنی هاي رشد حساب متناوبی که همه ما تاکنون دیده ایم را بوجود می آورد. درك مفهومِ بهره يِ مرکب براي شما بعنوان یک معامله گر اهمیت بالایی دارد به این دلیل که اگر بخواهید که همیشه در راس این بازي باشید،درس هاي زیادي را به شما می دهد.

بهره مرکب 101


بهره مرکب به این دلیل خوب کار می کند که شما به پولتان اجازه می دهید تا براي شما کار کند. درتصویرذیل قدرت بهره مرکب را ترسیم نموده ایم. شروع کار ،یک حسابِ 10000 دلاري و یک استراتژيِ معاملاتی با نرخِ برد 55 درصد ، با میانگینِ اندازه يِ پوزیشن 2 درصد و میانگینِ نسبت ریوارد به ریسک ( یا مضربی از ریسک) 2 بوده است. اگر شما این ویژگی ها را در هم ضرب کنید یک سیستم معاملاتی با امید 3/1 درصد خواهید داشت که معنی آن این است که در بلند مدت شما انتظار دارید به صورت میانگین از هر معامله 3/1 درصد سود کسب خواهید کنید.

نحوه محاسبه امید معامله

چگونه مدیریت ریسک داشته باشیم (بهره مرکب)

لذا با یک حساب معاملاتی 10000 دلاري انتظار می رود که اولین معامله +130 دلار خروجی داشته باشد. بعد از چند معامله يِ بیشتر، حساب شما به 15000 دلار رشد می کند. در این نقطه، 3/1 درصد می شود +195 دلار در هر معامله. اگرچه تبدیل +130 دلار به + 195 دلار شاید درشت بنظرنیاید، اما به ذهن بسپارید که نیازي به انجام کار خاصی نداشته اید و خود پول این کار را براي شما کرده است و شما همچنان دارید با همان سیستم معامله گري قبلی و همان سنجه هاي مدیریت ریسک کار می کنید.

پس از انجام معاملات بیشتر، حساب معاملاتی شما اکنون تبدیل به 20000 دلار شده و حالا 3/1 درصد می شود +260 دلار در هر معامله. باوجود اینکه این رشد حساب یک رشد آهسته است ، اما همین رشد براي سایرِ معامله گران به سختی حاصل می شود.
بعد از اینکه این فرایند رشد آهسته شروع شود، اوضاع جالب تر می شود بعد از انجام 200 معامله ،3/1 درصد با همان سیستمِ معامله گري و مدیریت ریسک و سایز گیريِ پوزیشن و … +1700 دلار در هرمعامله ارزشش خواهد بود.

و این اتفاق زمانی می افتد که درواقع رشد نمایی حساب دارد شروع می شود. بعد از 500 معامله 3/1 درصد +81000 دلار در هر معامله ارزشش است.

البته در این جا باید این هشدار را بدهیم که اگرچه رشد نمایی فقط یک فرضیه نیست و یک اصل ریاضی انکارناپذیر است. اما باید مراقب بعضی مسائل و نکات خاص در معامله گري باشید. همزمان با اینکه حساب معاملاتی شروع به رشد میکند، شما با برخی مشکلات مانند مسایل مرتبط با اندازه روبرو می شوید. یعنی قراردادن معامله در بازار حالا سخت تر است و برداشت سود و بستن معامله نیز سخت تر خواهد بود در بهره مرکب.

چگونه مدیریت ریسک داشته باشیم (بهره مرکب)

چه درس هایی از بهره مرکب می توان گرفت صبر


افزایشِ صبر مهمترین عاملی است که باید در استفاده از مبانیِ بهره مرکب داشت. بسیاري از معامله گران آماتور یک سري محاسبات انجام می دهند وبعد حساب می کنند که حالا اگر 200 معامله کردیم چه می شود و اگر 500 معامله کردیم چه می شود. اما اگربه واقعیت برگردیم این معامله گران زمانی که حساب 2000 دلاريِ شان چیزي برايِ شان بوجود نمی آورد نا امید می شوند.

0 درصد سفرِ معاملاتیِ شما آهسته و خسته کننده است ، به این دلیل که بهره مرکب زمانی به سراغ حساب شما می آید و میتوان مزایای آن را درك کرد که اندازه يِ حساب به یک مقدارِ خاصی برسد. به همین خاطر بسیاري از معامله گران به آن نقطه نمی رسند زیرا خیلی زود سرمایه شان را بر میدارند، یا از دست می دهند و یا سیستم معاملاتی شان را تغییر می دهند. به این امید که به سیستمی دست یابند که حساب را سریع تر برايِ شان پرکند ، رشد دهد و چیزي به جیبشان باز گردد.


آیا می توانید قبول کنید که در چند سالِ آینده سیستمِ معاملاتیِ تان پولِ کمی را تولید کند وبه انتظار بمانید تا درآینده اي دور پتانسیل سود دهیِ بالایی را برايِ تان بوجود آورد؟


شکل زیر شبیه سازي از یک حسابِ معاملاتی با معیارهايِ محافظه کارانه را نشان میدهد ( یعنی نرخِ برد 50 درصد، و میانگینِ نسبت ریوارد به ریسک 5/1 . (بسیاري از معامله گران فقط به سمت راست تصویر نگاه می کنند و فقط می بینند که حساب چقدر رشد داشته است. اما آنها متوجه نیستند که سالها طول می کشد تا بازگشت هاي سرمایه ریز و خُرد به این نقطه برسد.( توضیح مترجم ما به محور Y نمودار(قیمت) توجه می کنیم و نسبت به محور X نمودار(زمان) بی توجه هستیم.

چگونه مدیریت ریسک داشته باشیم (بهره مرکب)

تداوم و انسجام در بهره مرکب


چنانکه که متوجه اهمیت صبر شدید، لازم است که به مسئله يِ تَداوم در کار هم توجه ویژه داشته باشید. کاملا مشخص است که هر چیزِ مهمی که هر کسی به آن دست پیدا کرده بر مبناي اصل تداوم و استمرار بوده است. بلندترین ساختمان هاي دنیا هم کارشان را با یک آجر شروع کردند و آجر روي آجر گذاشته شده تا این ساختمان ها ساخته شده اند.


آرنولد شوارتزنگر به این دلیل بهترین بدنساز کل تاریخ شد که به طورِ مستمرو با تَداومو هر روز بدنَش را کم کم ساخت.
شرکت هاي موجود در لیست (top Fortune500) به این دلیل در این لیست قرار گرفته اند که هر روز مشتریانشان را خوشحال کردند وبه طورِ مستمرو مداوم این لبخند ها را بیشتر و بیشتر کردند.


بعنوانِ یک معامله گر، شما باید در بازيِ هر روزتان بهترین بازيِ تان را انجام دهید. حتی اگربه نظر برسد حسابِتان هرگزرشد قابل ملاحظه اي نخواهد کرد، به خاطر بسپارید که مفهومِ بهره مرکب انکار ناپذیر است و همواره و بدون استثنا کار میکند،چرا که قانونِ طبیعت است.

کلام آخر


این کتاب نگاهی جامع به جنبه هايِ مختلف مدیریت ریسک و مدیریت سرمایه را براي شما فراهم آورده است. عناوینی که در این کتاب مورد بحث قرار گرفت خواننده را قادر می سازد تا از خودش در مورد رویکرد معامله گريِ خود سوالاتی را بپرسد تا بتواند این رویکرد را بهبود بخشد.


اگرچه بعضی از مفاهیم مورد بحث در این کتاب بطورِ بالقُوه می تواند بازگشت سرمایه افزایش دهد ، اما دروهله يِ اول آنچه باید مورد توجه معامله گرباشد به حداقل رساندنِ میزانِ اُفت سرمایهو کاهش ریسک به عنوان اولویت هاي اصلی می باشد. معامله گرانِ حرفه اي اول سعی می کنند تا راهی براي کاهش ریسک سقوط پیدا کنند وبعد بدنبال یافتن راهی براي افزایش نقاط قوت تشان می گردند.

خلاصه محاسبات ریسک

دانشجوی رشته کامپیوتر هستم و علاقه مند به تولید محتوا در زمینه معامله گری.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.