115

چارت روزانه ( جام مقدس استراتژی های ترید در فارکس)

اجازه بدید حقیقتی را بیان کنم. 95% از افرادی که این مقاله را میخوانند احتمالا موفقیت پایداری در ترید های خود ندارند. احتمالا شما از آن دسته افرادی هستید که پوزیشنی را باز کرده و سپس چشمان خود را به مانیتور دوخته و بالا و پایین رفتن قیمت با هر تیک (قیمت جدید) را زیر نظر گرفته اید. یا مشغول خواندن اخبار اقتصادی مربوط به دو ساعت آینده هستید. و به هیچ چیز دیگر غیر آن فکر نمیکنید حتی ممکن است نتوانید در شب بخوابید زیرا به چارت 5 دقیق معتاد شده اید. و به تنها چیزی که فکر میکنید حرکت هر پیپ مارکت است.

اگر این موارد برای شما اتفاق افتاده است، وقت یک تغییر اساسی فرا رسیده است: زمان آن رسیده که تمام تريد های خود را در تایم فریم روزانه انجام دهید. احتمالا این جمله کلیشه ایی را که میگوید: “چیزهائی که بدست می آورید نتیجه کارهائی است که انجام میدهید” را شنیده اید. زمان تغییر فرا رسیده است.

اولین درسی که در شروع این حرفه آموختم و بیشترین کمک را به من کرد این بود که تایم فریم 5 و 15 دقیقه (بطور کلی تایم فریم های پایین) مملو از نویز و سیگنالهای غلط هستند که به هیچ وجه ارزش ندارند وقت و پول خود را بر روی آنان به باد دهم. من بر این باور هستم که تایم فریم روزانه میتواند جام مقدس شما در مارکت باشد.

و دلیل آنرا در ادامه خواهم گفته ترید در تایم 5 دقیقه (و دیگر تایم فریمهای پایین) شانس شما را در موفقیت، کاهش داده و بیشتر برای شما حكم قمار را دارند در این مقاله قصد دارم مطالبی را برای شما بگویم که احتمالا تا به حال نشنیده اید. اگر در عرض یکماه تنها یک ترید موفق داشته باشید میتوایند جزو تریدرهای موفق فارکس باشید. بله درست است یک ترید برنده در یک ماه.

ممکن است بپرسید چگونه ممکن است؟ شرط می بندم اگر به هیستوری تریدهای خود نگاهی بیندازید، خودتان جواب را پیدا میکنید. خواهید دید بیشتر شما پول از دست داده اید زیرا بیش از حد ترید انجام داده اید (Over trade). و انجام ترید بیش از حد در نتیجه رتحلیل بیش از حد مارکت (Over Analyzing) ، شاخص های اقتصادی و انتخاب تایم فریم پایین (تمام تایم فریم های زیر یکساعت) بوده است .

احتمالا بعضی از شما میدانید درگیر شدن بیش از حد با مارکت دلیل از دست دادن پول و دست و پا زدن برای بالا گرفتن سر خود از آب است. اما با این وجود قادر نیستید اعتیاد به ترید در تایم فریم پایین و آنالیز بیش از حد مارکت را کنار بگذارید. اما حقیقت تلخ اینست که تا زمانیکه این اعتیاد را کنار نگذارید، هرگز نمی توانید یک تریدر موفق شوید .

ترید در تایم فریم پایین هدر دادن پول و وقت شما است.

در مغز انسان بخشی به نام سیستم پاداش وجود دارد

reward – motivated behavior)) که مسئول احساسات خوشایند ماسته سیستمی که باعث می شود افزایش حقوق، تعریف و تمجید، هیجان و استفاده از مواد مخدر برای ما لذت بخش باشد. هنگامی که افراد در معرض محرکی لذت بخش قرار می گیرند، مغز شروع به افزایش آزادسازی اندروقین می کند و فعالیت مناطق مغزی مرتبط با اندروقین افزایش می یاید

چارت روزانه ( جام مقدس استراتژی های ترید در فارکس)

ترید در تایم 5 دقیقه، بخش سیستم پاداش مغز را تحریک کرده و سبب افزیش ترشح اندروفین میشود. این حالت یک نوع احساس لذت و هیجان آنی در تریدر ایجاد میکند، صبور بودن و داشتن دیسیپلین و تمرکز بر روی چارت روزانه، باعث فعالیت بیشتر بخشهای تکامل یافته تر مغز میگردد. در واقع تریدر هائی که به کار کردن در تایم پایین معتاد هستند، هنگامیکه وارد ترید میشونده نمیتوانند مانع از تحریک سیستم پاداش مغز و به تبع آن افزایش ترشح اندروفین گردند.

و حتی با وجود از دست دادن پول، احساس لذت ناشی از آن، باعث تکرار آن شده و نوعی اعتیاد در آنها بوجود می آورد زیرا در هر دفعه که وارد ترید میشوند، هیجان ناشی از پتانسیل تولید ثروت به میزان زیاد و در مدت زمان کم باعث میشود مغز در غرقابه ائی از اندروفین قرار گیرد.

 بنابر این نکته مهمی که در اینجا وجود دارد آنستکه، تریدرهایی که به ترید در تایم پایین معتاد هستند، در واقع دوستدار احساس لذت ناشی از افزایش ترشح اندروفین در مغز هستند و این به معنی آنست که چنین افرادی به هیچ وجه نمی توانند بخشهای مربوط به برنامه ریزی پیشترفته و بلند مدت مغز را بطور موثر بکار گیرند .

البته این معنای عدم توانائی این افراد در ترک تایم فریم پایین نیست بلکه نشاندهنده آنست که این افراد نمی دانند به ترید در تایم پایین اعتیاد دارند و نمی دانند چگونه آن را متوقف کنند.

 من شخصا دی تریدرهائی ( day Trader) به تریدر هائی گفته میشود که در پایان روز معاملاتی، تمام پوزیشنهای باز خود را میبندند و در روز بعد با دیدن موقعیت های مناسب مجددأ پوزیشن باز میکنند. بنابر این در تایم فریم های پایین ترید میکنند. – م را ملاقات کرده ام که سودهای مستمری بدست می آورند اما به دلیل استرس و فشار عصبی بیش از حدی که به خود وارد میکنند، دچار فرسودگی شده اند

بطوریکه همواره در حال صحبت و فکر کردن به مواد مخدر خود (مارکت) هستند، ممکن است شما 8 ساعت در طول روز پشت کامپیوتر بنشینید و به هر تیک قیمت هنگامیکه مظنه قیمت تغییر میکند و مظنه جدید میرسد گفته می شود یک تیک قیمتی رخ داده است.

پس مادامیکه قیمت هیچ تغییری نداشته باشد، تیک قیمتی نیز نخواهیم داشت، -م) چشم بدوزید و پول نیز در آورید اما به این سوال پاسخ  دهید : در زندگی چه میخواهید؟ این یک واقعیت است که نشستن پشت کامپیوتر و چشم دوختن به هر تیک قیمت نه تفریح است و نه موجب افزایش در بهره وری شما در پول سازی میشود.

 اجازه دهید به بحث اصلی برگردیم : تريد در تایم فریم پایین باعث کاهش شانس شما در برد، و از بین رفتن حساب شما میشود.

 برای استفاده از تایم روزانه در ترید، به صبر و شکیبائی، هوش و تفکر واقعی و آینده نگر، نیاز دارید هر کسی میتواند به کازینو رفته و با شانس و اقبال، چند بار در پوکر برنده شود. اما اگر کسی بخواهد زندگی خود را از این راه بگذراند باید دید بلند مدت داشته باشد و باید بداند موفقیتش بوسیله یک دست بازی تعیین نمی شود.

درست مانند تریدر که موفقیت او با یک و یا چند تريد تعریف نمی شود. بنابر این اگر میخواهید همیشه در این بازار بمانید و از این راه زندگی خود را بگذرانید، باید لذت آنی ناشی از ترید در تایم فریم پایین را در خود کنترل کنید و با انتخاب تایم فریم روزانه، دید بلند مدت به بازار داشته باشید

هي نیال! من پول کافی برای ترید در تایم روزانه را ندارم!!!

 من تقریبا هر روز ایمیل های اینچنینی را دریافت میکنه: ” نيال! اگر من بخواهم در تایم روزانه ترید کنم، مجبورم استاپ لاس را بزرگتر در نظر بگیرم و من به میزان کافی در حسابم پول ندارم. پس فعلا در تایم 15 دقیقه ترید میکنم و وقتی که حسابم به میزام کافی رشد کرده به تایم روزانه سوئیچ میکنم”.

 تریدر هائی که اینگونه فکر میکنند، از “حجم پوزیشن در تريد” اطلاعات کافی ندارند و فکر میکنند با بالا بردن حجم پوزیشن در تایم فریم های پایین زودتر پولدار میشوند

اجازه دهید این باور اشتباه را تصحیح کنم. شما میتوانید با یک اکانت کوچک نیز در تایم روزانه ترید کنید. برای این منظور تنها کافیست حجم پوزیشن خود را پایین بیاورید. اگر موجودی حساب شما پایین است، چه در تایم فریم پایین و چه در تایپ فریم بالا نباید با حجم بالا ترید کنید. این نگرش که بخواهید سریع پولدار شوید و یا اینکه “تريد تایم فریم 15 دقیقه فرصتهای معاملاتی بیشتری را برای شما فراهم می کند” را دور بریزید.

 درست است که در تایم 15 دقیقه تعداد بیشتری ترید میتوان انجام داد اما تعداد سیگنالهای غلط و نیز تعداد نویز های رندم مارکت نیز زیاد هستند که باعث میشوند شما بیش از مقداری که بدست می آورید از دست بدهید در نتیجه، برآیند حساب شما منفی خواهد بود که البته این فقط یکی از مضرات کار کردن در تایم پایین است. به آن فشار عصبی بیش از حدی را که به خود وارد میکنید نیز اضافه نمائید.

چارت زیر نمودار طلا در تایم روزانه است، با ظهور کندل پین بار و تاچ شدن سطح حمایت و برگشت از آن در تاریخ 16 فوریه، در فروم اعضاء بر روی آن بحث و تفسیر انجام شد.

همانگونه که مشاهده میکنید روند صعودی واضحی بعد از آن شکل گرفته است. اگر صبورانه انتظار بکشید و تنها یک ترید برنده مانند این در طول یکماه داشته باشید، تریدر بسیار بسیار موفقی خواهید شد. فلسفه من در ترید اینست: ” مانند یک تک تیر انداز شکار کنید نه مثل یک مسلسل چې” .

89

چرا چارت روزانه باید مهمترین چارت شما باشد

• چارت های روزانه واضح تر هستند.

 همانگونه که قبلا گفتم، چارتها در تایم فریم پایین تر مملو از نویزهای رندم و و سیگنالهای غلط بوده که خیلی ساده با انتخاب چارت روزانه، حذف خواهند شد. در ضمن انتخاب تایم فریم روزانه تصویر واضح تر از نمای کلی بازار به شما ارائه خواهد داد. و توانائی شما را در پیش بینی چپت مارکت در کوتاه مدت و بلند مدت، بطور طبیعی افزایش خواهد داد .

چارت روزانه در تعیین سوگیری (Bias) صحیح مارکت به شما کمک زیادی میکند.

 درک سوگیری کلی مارکت بصورت روزانه، در چارتهای روزانه و 4 ساعته و یکساعته بسیار مهم می باشد. نکته مهم آنکه این سوگیری روزانه، ابتدا می بایست در تایم فریم روزانه انجام شده و پس از تمرین زیاد و کسب مهارت در آن میتوانید برای چارت های 4 ساعته و ساعتی نیز انجام دهید، که البته انجام آن نیز مستلزم افزایش مهارت شما در پرایس اکشن می باشد. شما مجبورید خواندن مارکت را یاد بگیرید. و جزر و مد بازار را کاملا لمس کنید.

ممکن است کمی فانتزی بنظر برسد اما مارکت از طریق پرایس اکشن با ما صحبت میکند و اگر خوب به صدای بازار گوش دهید، میتوانید درک کنید که در گام بعدی بازار به کدام سمت خواهد رفت.

. ریسک بیشتر، ریوارد بیشتر

 مقدار ریسکی که هر شخص در یک ترید می پذیرد، به موقعیت مالی او بستگی دارد. ترید در چارت روزانه نسبت به تایم فریم های پایین تر میتواند اجازه انجام ریسک بیشتری دهد. توجه کنید: من نمی گویم شما باید در هر ترید ریسک بیشتری متحمل شوید. من میگویم وقتی که شما تنها 3 تريد در يکماه انجام میدهید (یا چیزی در آن حدود) واضح است که شما میتوانید در هر ترید، نسبت به وقتیکه 30 تريد در ماه انجام می دهید، روی پول بیشتری ریسک کنید .

این جواب این سوال است : “هي نیال! من پول کافی برای ترید در تایم روزانه را ندارم!!”. البته که دارید زیرا وقتی که شما مانند یک تک تیر انداز تنها به شکار موقعیت های ناب میروید، نسبت به وقتی که مانند یک مسلسل چی ترید میکنیدا، تعداد ترید کمتری در ماه انجام خواهید داد. بنابر این برای هر ترید میتوانید ریسک بیشتری در نظر بگیرید. البته بخاط داشته باشید همیشه دیسیپلین معاملاتی خود را حفظ کنید و هیچوقت به قصد انتقام از مارکت، پوزیشنی را باز نکنید،

برای رعایت اصول مدیریت سرمایه، در هر لحظه از زمان شما مجاز هستید حداکثر بر روی 3٪ از سرمایه خود ریسک کنید، میزان ضرر بر حسب دلار نسبت به تعداد پیپی که برای استاپ در نظر میگیرید و حجم معامله الات سایز) رابطه مستقیم دارد. یعنی هر چه استاپ را در محل دورتری نسبت به نقطه ورود قرار داده باشید مقدار پیپ آن بیشتر بوده و از طرفی هر چه لات سایز بالاتری را برای معامله در نظر گرفته باشید، مقدار ضرر دلاری بیشتر خواهد بود.

لذا تعداد پوزیشنهای باز و محل استاپ و حجم معامله در هر یک از آنها باید به گونه ائی باشد تا با فرض استاپ خوردن تمام آنها، حداکثر 3٪ از سرمایه شما از بین برود. در ترید بر اساس تایم روزانه درست است که محل استاپ می باید در فاصله دور تری نسبت به نقطه ورود قرار گیرد به دلیل بزرگتر بودن حرکتها نسبت به تایم فریم های پایین تر) اما تعداد پوزیشنهای باز و حجم هر پوزیشن می باید به گونه ائی کم شود که با فرض استاپ خوردن تمام پوزیشنهای بازی در این حالت نیز حداکثر ٪3 از سرمایه در معرض نابودی قرار گیرد. – مترجم)

• استفاده از تایم فریم بالا سبب میشود زمان باز بودن هر ترید افزایش پیدا کرده و در نتیجه تعداد ترید

انجام شده در هر ماه کاهش یابد.

 دونده ای که آهسته اما پیوسته می دود، مسابقه را می برد.

90

من شدیدا اعتقاد دارم که : ” چیزی که باعث موفقیت در فارکس میشود، نتیجه کیفیت تريد است به کمیت آنها – با کاهش تعداد ترید، شما میتوانید بر روی افزایش کیفیت آنها در بلند مدت کار کنید. باور کنید انجام 3-2 ترید با کیفیت در هر ماه شمار را نسبت به زمانی که 30-20 ترید احساسی انجام میدهید خیلی بیشتر جلو می اندازد. بخاطر داشته باشید در داستان برنده شده لاک پشت در مسابقه، او آهسته أما پیوسته حرکت میکرد در حالیکه خرگوش سریع و احساسی نگرش خود را تغییر دهید موفقیت در ترید نتیجه مستقیم نحوه نگرش شما به مارکت است.

بنابر این اگر بازار را یک بازی شانس میدانید که فقط دوست دارید بازی کنید و بر اساس شانس و اقبال برنده شوید، موجودی حساب شما سریعا آب خواهد رفت. اما در مقابل تریدر های حرفه ای بازار را عرصه انی برای انجام تريد با بیشترین احتمال موفقیت میدانند. آنان بر روی آن مقدار از سرمایه خود ریسک می کنند که براحتی تحمل از دست دادن آنرا داشته باشند. همچنین آنان بازار را عرصه انی برای سنجش میزان توانائی شان در کنترل احساسات و مقابله با وسوسه تريد میدانند.

بسیاری از مردم نمی توانند اینگونه باشند و این دلیل آنست که چرا بسیاری از مردم در ترید خیلی بد هستند، کنترل احساسات تاثیر مستقیم در نتایج ترید شما خواهد داشت. برای این تغییر نگرش نیاز به شکیبائی و “تريد نکردن” دارید. به این فکر کنید که این اکثریتی که پولشان را در مارکت از دست می دهند چگونه می اندیشند و عمل می کنند، شما عکس آن را انجام دهید. این شانس شما در موفقیت در بازار را به مقدار زیادی بهتر میکند

حرکت به سوی پرایس اکشن در چارت روزانه

اکنون شما درک میکنید که چرا ترید در تایم 5 دقیقه و یا سایر تایم فریم های کوتاه مدت باعث کاهش موفقیت شما بصورت بلند مدت در بازار خواهد شد. اکنون وقت آن رسیده است تا به تایم فریم روزانه کوچ کنید.

هیچ راه مطمئنی برای فرار از وسوسه ترید در تایم فریم پایین وجود ندارد. اگر این مقاله را دوباره بخوانید و به مطالعه سایر مقالات فارکسی من بپردازید، متوجه خواهید شد که دید بلند مدت و حرکت آهسته و پیوسته، مطمئن ترین راهی است که شما را به موفقیت در فارکس خواهد رساند.

91

ترید در تایم روزانه قلب نحوه ترید و نحوه آموزش من می باشد. تمام استراتژی های ترید پرایس اکشن، و فلسفه کلی من در ترید براساس آرامش و بدور بودن از هر گونه استرس در ترید است. چیزی که در ترید بر مبنای تایم فریم های پایین اصلا وجود ندارد). من می دانم بر روی چارت (در تایم روزانه به دنبال چه چیزی هستم. اگر خودش را نشان داد، وارد ترید میشوم و اگر نه، منتظر می مانم.

 نکته اساسی که شما باید از درس امروز آموخته باشید، آنست که با نشستن پشت کامپیوتر و خیره شدن به حركات قیمت، در تایم فریم های پایین نمی توانید از این بازار پول بیرون بکشید که سهل است پول و اعصاب و آرامش خودتان را نیز از دست خواهید داد

 شغل تریلر با کارگری متفاوت است. یک کارگر اگر ساعتی یک دلار بگیرد، با 8 ساعت کار 8 دلار و با 16 ساعت کار 16 دلار مرد میگیرد. بعبارت دیگر میزان دریافتی او نسبت مستقیم با میزان کارکرد وی دارد اما یک تریدر با سه ساعت کار در طول روز فرضا 10 دلار بدست می آورد ولی با 10 ساعت کار در روز 100 دلار از دست می دهد یعنی میزان درآمدن رابطه معکوس با میزان کارکردش دارد. بنابر این ذهنیت کارگری را دور بریزید زیرا شما تریدر هستید نه کارگر.

 ترید یک هنر است و مانند هر هنر دیگری با فقط با تمرین میتوانید در آن بهتر شوید، اما ترید یک فرق اساسی با سایر هنر ها دارد و آن اینست که ترید، به مقدار زیادی دستی است. به این معنا که شما مجبورید زمان زیادی برای تحلیل چارت وقت بگذارید در حالی که عملا کاری انجام نداده اید. زیرا هنوز وارد تريد نشده اید.

 ترید بهترین عرصه برای تست دسیپلین و نظم در شماست، و هر چه این خصلت را بیشتر در خودتان تقویت کنید سود بیشتری از مارکت میتوانید بگیرید

موفق و پر سود باشید

علاقمند به تولید و محتوا در زمینه معامله گری .

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.