EEEconisma main banner

از چه میزان لوریج باید استفاده کنیم؟

سوال مشترك تریدرها این هست که از چه میزان لوریج باید استفاده کنیم؟ ما معمولا درباره استفاده از اهرم موثر کمتر از 10 صحبت میکنیم.

براي شروع بیایید ببینیم لوریج چیست و چرا بهتر است بجاي لوریج بیشتر از لوریج کمتر استفاده کنیم.سپس محاسبات ساده مورد نیاز براي تعیین لوریج موثر در حساب معاملاتیتان را تشریح میکنیم.

لوریج چیست؟

لوریج یعنی استفاده از مقدار کمی از یک چیز براي کنترل کردن مقادیر بزرگتر از چیزي دیگر. بعنوان یک فرد، ما در بخشی از زندگی روزمره مان از درجه اي از لوریج استفاده می کنیم.

به عنوان مثال وقتی شما خانه اي بصورت اعتباري (با وام)میخرید، در حقیقت شما از لوریج استفاده کرده اید. بگذارید به شما بگویم که مثلا آرزوي خرید یک خانه 200000 دلاري در سر دارید ولی این میزان پول نقد ندارید. پس میاید مثلا با 20 درصد که میشه 40000 دلار آن خانه رو میخرید و شروع میکنید به دادن قسطهاي منظم به بانک. در این مثال شما با مقدار کمی پول نقد (40000 $) موفق به خرید و کنترل مقدار بیشتري (2000000 $) شده اید.

در بازار سهام در بسیاري از حسابهاي اعتباري شما میتونید میزان خریدتان را تا دو برابر بالا ببرید. یعنی مثلا با 50000 دلار سرمایه تا100000 دلار اجازه دارید خرید کنید (لوریج 2).

لوریج موثر چگونه محاسبه میشود؟

براي محاسبه خیلی راحت میتوانید دایی بیشتررا بر دارایی کمتر تقسیم کنید. در مثال خرید خانه که در بالا آمد با تقسیم 200هزار دلار  بر 40هزار عدد 5 به دست می آید که این همان عدد لوریج شماست.

200000 / 40000 = 5 اهرم

در مثال بازار سهام هم عدد 2 بدست آمد.

100000 / 50000 = 2 اهرم

فرمول ساده اي براي تعیین لوریج موثر حسابتان وجود دارد. این فرمول بصورت زیر است:

Total Position Size /Account Equity =Effective Leverage

حالا بیایید فرض کنیم یک تریدر در بازار فارکس چطور میتواند لوریج خود را حساب کند.

فرض کنید تریدري با موجودي حساب 10000 دلار 3 تا پوزیشن بازبه ترتیب ذیل دارد:

222222

مجموع معاملات بالا رقمی در حدود 70000 دلار یا 7.0 لات میباشد.

(70000 دلار (7.0 لات) حجم معاملات باز / 10000 دلار موجودي حساب = 7 برابرلوریج)

پس این تریدر با فرمول محاسبه ذکر شده لوریجی در حدود 7 را استفاده میکند.

از کجا بدانیم از چه مقدار لوریج استفاده کنیم؟

رابطه اي بین میزان لوریج وتاثیرآن بر حساب معاملاتی تان در بازارارزي وجود دارد. به این صورت که هر چه از لوریج بزرگتري استفاده کنید میزان نوسانات حسابتان بیشترمیشود(چه در سود و چه درضرر). عکس این مسئله در هنگام استفاده از لوریج کمتر صادق  است یعنی نوسانات کمتري را متحمل میشوید به همین دلیل است که ما معمولا درباره استفاده از لوریج کمتر از 10 صحبت میکنیم. 

فقط به این دلیل که به مقادیر بالایی از لوریج را دسترسی داریدبه این معنی نیست که شما لزوما بخواهید از تمام یا بخشی از آن استفاده کنید. مثلا شما فرض کنید اتومبیل یا موتورسیکلتی که میتواند با سرعت 360 کیلومتر/ساعت حرکت کند به این معنی نیست که ضرورتا نیاز به رانندگی در این سرعت دارید. خودتان بهترمیدانید هر چه سرعت بالاترمیرود امکان تصادف هم افزایش میابد. پس استفاده از از لوریج بالا هم ریسک زیادي به حساب شما وارد میکند همانطور که سرعت بالا ممکن است به شما آسیبهاي جسمی  زیادي وارد کند.

چرا ما مشوقی براي لوریج پایین تر هستیم؟

وقتی از لوریج بیش از اندازه استفاده میکنید تعداد کمی از معاملات ضررده بسیاري از معاملات سوده شما را از بین میبرد . براي اینکه  بوضوح ببینید چطور این اتفاق شدنی است، مثال زیر را در نظربگیرید.

معامله گرالف 5 لات و معامله گری 5.0 لات AUDUSDمی خرد.

سوال: وقتی AUDUSD 100 پیپ بر خلاف جهت معامله آنها ریزش می کند، براي موجودي حساب معامله گر الف و ب چه اتفاقی می افتد؟

پاسخ: معامله گر الف 50 %و معامله گر ب 0.5 %موجودي حسابش را از دست می دهد.

مثال

لوریج چیست؟

با بکار بردن اهرم کمتر، معامله گر ب کاهش موجودي بر اثر ریزش 100 پیپی را به شدت کاهش می دهد.

به این دلایل هست که من در حسابم بسیار محتاط عمل میکنم و معمولا از لوریج کمتر از 10 برابر استفاده میکنم. لوریج مورد استفاده براي شما بستگی به میزان ریسک پذیریتان دارد. معامله گران ریسک پذیر تر اهرم موثرنزدیک به 10 به 1 و معامله گران محتاط تر مقادیر کمتري برابر با 3 به 1 یا کمتر را براي حساب خود انتخاب می کنند.

علاقمند به تولید و محتوا در زمینه معامله گری .

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.