conisma m9999ain banner

مشکلات تحلیل تکنیکال و روش های تسلط بر آنها

مقدمه: اجازه بدین مطلبی رو با شما در میان بگذارم:

 اصلا مھم نیست که شما از چه استراتژی یا سیستمی برای ترید استفاده می کنید.ھمه روش ھای ترید می توانند برای شما پول به ارمغان بیاورند.منظورم از روش ترید یعنی روشی که شما ورود و سـیگنال را تعریف می کنید .گرچه شاید این حرف اغراق امیز باشد ولی من حاضرم پای حرفم بایستم و آن را اثبات کنم. روشی که شما چارت را مـی خوانیـد و روشـی کـه نقـاط ورود را تعریـف مـی کنیـد معمـولا کـاری بـا کیفیـت سیستم تان یا اینکه سود ده باشد یا نه ندارد .و این مفھوم بخصوص زمانی در مورد تحلیل تکنیکـال صـحبت می کنیم کاملا صحیح می باشد.

تحلیل تکنیکال و پرایس اکشن ساده و آسان بنظر می رسند. الگوھـا(پترنھـا)بـه نظـر تریـدرھای بـی تجربه بسیار واضح و شفاف ھستند، اما حقیقت ماجرا اینست که تحلیل تکنیکال و معاملـه گـری بـر اسـاس پرایس اکشن یکی از سخت ترین روشھای معامله گری می باشد.

ین حرف من را قبول نمی کنید؟ خیلی از صاحب نظران ممکن است نظر مخالفی با من داشته باشند ، اما اگر ادامه این مقاله را مطالعه کنید خواھید دید تحلیل تکنیکال ان طور کـه شـما فکـر مـی کنیـد نیـست و خواھید فھمید که چرا سخت تر ازآنست که تریدر ھا انتظارش را دارند.

ه شما تضمین می دھم که در این مقاله ابدا بدنبال بدگویی از تحلیل تکنیکال نیستم و خودم یکـی از طرفداران پر و پا قرص تحلیل تکنیکال ھستم ، امادراین مقاله می خواھیم با چشمان باز دورنمـای جدیـدی از نحوه کار تحلیل و معامله گری تکنیکال را باھم بررسی کنیم. در واقع ما در اینجا در مـورد عـادت بـد عـوض کردن پی در پی سیستم ھای معامله گری می خواھیم با ھم صحبت کنیم یعنی چیزی که سالھاست مـن تلاش دارم که تا حد امکان مانع از ان در میان تریدرھا شوم.

ما در معامله گری نباید بدنبال روشھای جدیدتر و بھتر ورود باشیم، بلکه باید بدنبال ایجـاد یـک رویکـرد معامله گری قوی باشیم که ترکیبی از ھمه مفاھیم و اصول معامله گری باشد و در اینجا ما می خواھیم بـه صورت مختصر در ای باره با ھم صحبت کنیم.

تحلیل تکنیکال یک امر ذهنی است و به هر روشی می توان آن را انجام داد

این جمله ای است که تریدر ھای تکنیکال دوست ندارند آن را بشنوند.تریدرھا تکنیکال را انتخاب مـی کنند چون نمی خواھند بـا شـرایط عـدم قطعیـت و ذھنـی بـودن شـرایط تریـدرھای فانـدامنتال روبـرو شـوند، درسته؟

آیا مزیت تریدر تکنیکال بودن این نیست که شما می توانید به سادگی چند خط افقی و کانال بکشید یا الگوھای پرایس اکشنی را شناسایی کنید؟

خوب بعد از مقدمه ، می خواھیم چارتھای ذیـل را بـا ھـم بررسـی کنـیم، ھمـه چارتھـای ایـن مقالـه (WTI/USD) وست تگزاس اینترمدیت در مقابل دلار ) و در تـایم فـریم چھـار سـاعته و در یـک محـدوده زمـانی ھستند ، با این تفاوت که برای تحلیل در این چارتھا از ابزارھا و الگوھای پـرایس اکـشنی متفـاوتی اسـتفاده می شود. نقطه نظر ما ھم در این بررسی ھا ھمانطور که قبلا گفتیم این است مھـم نیـست کـه شـما چـه سیستم یا روشی را انتخاب کرده باشید.و اینکه سود ساز بودن یک تریدر به انتخاب نحوه ورودش به پوزیشن ارتباطی ندارد، و البته در این مورد عمیق تر می شویم.

کار را با نگاه انداختن به خط روند و شکست خط روند شروع می کنیم. سیگنالی که از این روش می گیریم در بسیاری از نقاط چارت خوب و خیلی واضح است.

مشکلات تحلیل تکنیکال و روشهای تسلط بر آنها

اما همه معامله گران خط روند را دوست ندارند و ممکن است توجهشان به الگوی سرو شانه ای جلب شود که اساسا همان سیگنال تریدرهای قبل را صادر میکند

2024

میانگین ھای متحرک ھم خیلی محبوبیت دارند و از کراس اور انھا با قیمت برای شناسایی و ورود به روند ھای بلند مدت استفاده می شود .چنانکه میبینیم این روش ھـم سـیگنالھای خـوبی صـادر کـرده و اگـر تریدر از یک میانگین دیگر ھم استفاده کند می تواند یک سیستم قطع کردن میانگین ھا برای خودش بسازد.

2025

اندیکاتور استوکاستیک مومنتوم و تغییر جھت مومنتوم را تحلیل می کند .در خالصترین شـکل آن، یـک تریدر بدنبال تقاطع دو خط استوکاستیک در سطوح 20/30 و 80/70 است. اگر به تصویر ذیـل نگـاه کنیـد. مـی توانیم ببینیم کـه انـدیکاتور استوکاسـتیک ھـم مـی توانـسته بـرای شناسـایی فرصـتھای تریـد بخـوبی مـورد استفاده قرار گیرد و می توانسته روند بلند مدت تری را بگیرد.

2026

صد البته ، که بدون خطوط حمایت و مقاومت افقی و سویینگ ھای و لو محلـی نمـی شـود حرکتـی زد(برای بعضی تریدرھا).و براحتی می توانید ببینید که در ھمان چارت به زیبایی می تـوان از ھمـین مفـاھیم خطوط حمایت و مقاومت افقی و سویینگ ھای و لو محلی بھره برد..و ما بدنبال بانس قیمت در سطوح و یـا شکسته شدن سطوح ھستیم.

2027

در آخر ھم می توانیم یک شوخی با الگوھا و ساختارھای تحلیل ھای تکنیکال با معرفی الگوی (puking‘ camel‘ pattern) استفراغ شتر

2028

پیامی براي تریدر هاي تکنیکال ، مشکل واقعی چیست؟

پیام واضح است، شما می توانید ھر چارتی را بردارید، یک تایم فریم اتفاقی را انتخاب کنیـد و روی آن ھر اندیکاتور یا الگوی پرایس اکشنی را پیاده کنید تا احتمالا نقاط ورود بزرگی که منجر به ایجاد روند ھایی بـا صد ھا پیپ سود می شود را شکار کنید.

جملات بالا ھمانی است که ما می گوییم ادارک غلط و لازم است یک تریـدر از ایـن درک اشـتباه بـه منظور تصمیم گیری صحیح اجتناب کند.

اگر نگاه دقیقی به ھر کدام از چارت ھای بالا بیاندازید، می توانید ببینید که ، گر چـه نقـاط ورود ھمـه روش ھا کاملا واضح است و به نظر می رسد که تریدر ھا در سود باشـند، امـادر زمـان واقعـی تریـد، شـرایط بسیار سخت تر خواھد بود زیرا ما به مسائلی که واقعا مھم ھستند نظیـر احـساسات، نحـوه و زمـان ورود ، مدیریت ریسک سفارش و مدیریت معامله توجه نمی کنیم.

مجددا ، این نقطه نظر خود را برجسته می کنم که روش ترید کردن را نمی تـوان فقـط خلاصـه کـرد بـه پیـدا کردن نقاط ورود. فقط آماتورھا چنین تعریفی از روش ترید کردن دارند. خوب حالا با ھم سراغ نکـات مھـم مـی رویم و می بینیم که چگونه این اجزا در سیستم معامله گری تاثیر گذارند

احساسات (Emotions )

از آقای فومو نقل می کنم که بطور واضح می توان گفت، احساسات موضوع مھم و بزرگی در معامله گری ( ترید) است و تمامی تصمیمات معامله گری ما را چه در زمانیکه ما وارد یک معاملـه مـی شـویم ، چـه مدیریت ریسک و مدیریت معامله ،و دست و پنجه نرم کردم با دراودان ھا در طول معاملـه و خـروج از معاملـه تحت تاثیر قرار می دھند

نابراین ، اولین کاری که لازم است انجام دھید این است که مطمئن شوید احساسات کمتـرین تـاثیر را را در تصمیمات تان در معامله گری و ترید داشته باشد.این مورد خیلی مھمتر از این سوال است که از خود بپرسیم از چه الگو یا اندیکاتوری استفاده کنیم؟

Excution and orders نحوه اجرا و سفارش گذاری

شما چگونه یک ورود را تعریف می کنید و اردرھای حد ضرر و برداشـت سـود را کجـا قـرار مـی دھیـد. حتی بھترین ورود ھا ھم در مجموع اگر محل قرارگرفتن حد سود و ضرر مناسب نباشد می تواند بدون فایـده بسته شود .

علتش ھم مشخصه چون قیمت یا به سرعت به سمت حد ضرر می رود و آن را می زند و یا حد سود بسیار کم دیده شده و سودی بوجود نمی آید و یا بسیار دور گذاشته شده و قیمت به آن نمی رسد.

management Trade مدیریت معامله

مدیریت خرد مسئله مھمی است که در مقالات قبل به آن پرداخته ایم.بسیاری از معاملـه گـران در دو حالت دچار سوء مدیریت می شوند. نخست در زمانیکه اجازه میدھند احساساتـشان سـوار کـار شـود و دوم زمانی یک پلن معاملاتی واقعی نداشته باشند و البته سـوئ مـدیریت معاملـه ھـم کـه مـشخص اسـت چـه عاقبتی دارد.

management Risk مدیریت ریسک

یک معامله گر با مدیریت ریسک و مدیریت سـرمایه نـاجور بـه راحتـی بھتـرین روش ورود را نـابود مـی کنـد.بـا خودتان رو راست باشید که چقدر می توانید ریسک کنید.کمترین فایده برای شما چقدر باید باشـد. مـشخص کردن میزان ریسک به ریوارد و لوریج یا اھرم معاملاتی مناسب ، مفاھیم بنیادینی ھستند که یک تریـدر قبـل از ورود به معامله باید در آنھا به مھارت کامل رسیده باشد.

نقش نحوه ورود و جستجوی الگوھای قیمت در عالم معاملـه گـری ایـن روزھـا خیلـی جـدی گرفتـه شـده در حالیکه نقطه ورود باید نقش کوچکی در معامله گری شما داشته باشد.

دوباره می گویم:

مھم نیست که شما از چه سیستمی استفاده میکنید، ھـر روشـی مـی توانـد بـرای شـما پولـساز باشد و ھر روشی می تواند پول را نابود کند. نقـاط ورود ربطـی بـا سـود سـاز بـودن یـک سیـستم ندارنـد. در عوض، بر موارد دیگری که می تواند یک سیستم قوی را بسازد ، باید تمرکز کرد.

زمانیکه یک تریدر نسبت به سایر اجزای روش معامله گری اش اگاه شود ، قادر خواھد بود به روشش معامله گری اش جور دیگری نگاه کند.

2029

عیوب و نواقص الگوهاي قیمتی

بیایید به ھمان درک غلط و تصور اشتباه برگـردیم د رواقـع چیـزی کـه بـسیاری از تریـدرھا زمانیکـه بـه تحلیل تکنیکال وارد میشوند فراموش می کنند. بسیاری از معامله گـران دنبـال کتابھـای الگوھـای قیمتـی و حرکات مشخص قیمت ھستند حال اینکه پس از مدتی بسیاری از ایـن معاملـه گـران بـا اسـتفاده از ھمـین الگوھای سود ساز سرمایه خودشان را از دست می دھند.

الگوھای پرایس اکشن و حرکات قیمت ناقص و ناکامل ھستند و این بدین معنی است که این الگوھـا از قوانین کتابھایی که شما خریدید تبعیت نمی کنند.قیمت یک مفھوم فـوق العـاده پویـا (داینامیـک) اسـت. و این موضوع خیلی اھمیت دارد که درک شود سایر معامله گران چگونه بـه شـما اجـازه ورود مـی دھنـد. ھـم زمان، مھم است که نواقص عـدم ھمـاھنگی حرکـات قیمـت را شخـصی سـازی کنـیم و بـا نوسـانات بعنـوان حرکات طبیعی قیمت کنار بیاییم تا قادر باشیم به مدیریت نقاط استاپ و مدیریت معامله بپردازیم.

در قسمت چپ ، شما الگوھای موجود در کتابھا را می بینید که تریدر ھا انتظار دارند و با وقوع انھا اقـدام بـه ترید می کنند. اما انچه در عمل دیده می شود اینست که قیمت به سمت استاپ روانه می شود و نوسانات زیادی را شاھد ھستیم.

فلذا مجددا می گوییم ورودها و یافتن الگو ها بزرگنمایی شده کمکی به زمان ورود شما به معامله نمکیند بلکه هر انچه که باید دنبال کنند اینها هستند :

· گذاشتن استاپ در نقطه درست،

· نسبت ریسک به ریوارد،

· مدیریت معامله،

· خروج،

· مدیریت ریسک

· و غیره.

2030

چرا تحلیل تکنیکال می تواند سود ساز نباشد؟

کی از دلایلی که باعث می شود افراد قـادر نباشـند بـا اسـتفاده از تحلیـل تکنیکـال پـول در بیاورنـد، فقدان دانش در مورد اھمیت اختیار و احتیاط در معامله است. الگوھای ویژه ای مثل سر و شـانه ، حمایـت و مقاومت ، خطوط روند ، فنجان و دسته، امواج الیوت ، مثلثھا ، کنج ھا ، پرچم ھـا ،(بـاغ وحـشی از الگوھـای ھارمونیک) و جھش ھا در ورود ، استاپ و حد سود خیلی سلیقه ای و اختیاری ھستند.

معامله گران تکنیکال ھر روز با سوالات ذھنی و سختی روبرو ھستند. مثل:

· شانه دوم را کجا باید بکشم؟

· آیا این خط گردنه؟

· خط رو باید به شادو وصل کنم یا بدنه کندل؟

· مثلث از این کندل شروع میشه؟

· آیا این واقعا یک کنجه؟

·از کدام کندل برای رسم بالای خط روندم باید استفاده کنم؟

 · دسته فنجان نباید کمی بالاتر باشه؟

 · آیا واگرایی در مکدی واقعا تایید شده؟

 · آیا قیمت میانگین متحرک رو با موفقیت تست کرد یا باید منتظر کندل بعدی بمانم؟

 · آیا این یک بریک اوت قوی بود یا باید منتظر بمانم؟

در این مقاله با ھم در مورد این بحث کردیم که ھمه زمان و انرژیمان را صرف پیدا کردن بھتـرین راه بـه معامله نکنیم و به جای اینکه روی پارمترھای مھمتر سیستم معاملاتی مان باشیم بدنبال جـستجوی شـیوه ھای مختلف ورود نباشیم.

من ھیچ وقت ندیدم که یک تریدر موفق بخش اعظمـی از وقـت خـودش رو صـرف جـستجو بـرای ورود بکند ، بلکه انھا بیشتر بدنبال توسعه یک سیستم قوی ھستند و بیشتر وقت خود را صرف مـدیریت ریـسک، قراردادن سفارش، مدیریت معامله، گرفتن سود و مدیریت سناریوی ریسک به ریوارد و غیره می کنند.

2031

ترفندهایی براي استفاده از تحلیل تکنیکال

مھمترین نتیجه این مقاله اینست که ، نگران ورود نباشید ، دست از شـکار راه ھـای بھتـر زمـان ورود بردارید. به جای اینکه از این شاخه به آن شاخه بپرید یک روش انتخاب کنید و با آن کار کنید. اگـر در حـال حاضر ضرر ده ھستید، علتش این نیست که روش ورودتان بد است.

ترفندھای ذیل به شما کمک می کند تا رویکرد معامله گـری تـان بھبـود بخـشیده و عینیـت را در تریـد جایگزین ذھنیت نمایید.

·قوانین ثابتی را برای خودتـان قـرار دھیـد کـه مـشخص کنیـد الگوھـای پـرایس اکـشنی را چطور رسم کنید و انھا را بھمراه الگوھا چـاپ کنیـد تـا در صـورت لـزوم بـا رجـوع بـه انھـا از شرایط مطمئن شوید

. ·به طور واضح تعریف کنید که شما چه الگویی را تریـد مـی کنیـد و چـه تفـاوتی را بـین یـک الگوی بد با یک الگوی خوب می بینید

. ·ابزار ھا و اندیکاتورھایی را که مـی خواھیـد اسـتفاده کنیـد را انتخـاب کنیـد و انھـا را دائمـا تعویض نکنید

. ·از ادارک غلط اجتناب کنید و در ستاپ ھای گذشته بدنبال عینیت باشید

. ·ورود آنقدر ھا که ھمه فکر می کنند مھم نیست، اتفاقاتی که پس از ورود می افتد ھست که یک سیستم را عالی یا نابود می کند.

 ·متوجه نقص و ناکاملی الگوھای معاملاتی باشید

. ·تحلیل تکنیکال خیلـی سـلیقه ای و اختیـاری اسـت، و شـما نیـاز داریـد کـه تمـامی اجـزای سیستم تان را بخوبی بشناسید تا از ذھنی گرایی بودن اجتناب نمایید.

علاقمند به تولید و محتوا در زمینه معامله گری .

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.