conisma main banner43

چگونه خطوط حمایت و مقاومت را به‌راحتی بکشیم

یکی از اولین مهارت‌هایی که شما باید به‌عنوان یک تریدر پرایس اکشن یاد بگیرید این است که چگونه خطوط حمایت و مقاومت بکشید (گاهی اوقات آن‌ها به‌عنوان سطوح نامیده می‌شوند). ترسیم خطوط حمایتی و خطوط مقاومت درست ، کار ساده‌ای براي یک تریدر مبتدي نیست. بسیاري این مهارت را به‌درستی یاد نمی‌گیرند و از روی سرخوردگی و ناکامی در اینترنت دنبال یک اندیکاتور می‌گردند که خطوط را براي آن‌ها به‌صورت خودکار رسم کند.

متأسفانه هیچ اندیکاتوري که به‌صورت صحیح خطوط حمایت و مقاومت را رسم کند، وجود ندارد. که به این معنی است که تنها امیدي که این معامله گران بتوانند از خطوط حمایت و مقاومت در ترید خود استفاده کنند این است که آن‌ها یاد بگیرند که چگونه خطوط را خودشان بکشند.

 اگر شما یکی از تریدرهاي ناامیدی هستید که به نظر نمی‌رسد هیچ‌وقت بتوانید خطوط حمایت و مقاومت مناسب را در نمودار خود داشته باشید، این مقاله را مطالعه کنید. چرا که در مقاله امروز من قصد دارم به شما راهنماي گام‌ به‌ گام چگونگی شناسایی و ترسیم خطوط حمایت و مقاومت در بازار را به شما بدهم.

در پایان این مقاله می‌توانم تضمین کنم که شما می‌توانید خطوط حمایت و مقاومت را مانند حرفه‌ای‌ها بکشید، و قادر به استفاده از آن‌ها درترید خود باشید.

توجه داشته باشید: من فقط می‌خواهم روشن کنم که خطوط حمایت و مقاومتی که من به شما در این مقاله نشان می‌دهم که چگونه رسم کنید، با خطوطی که می‌توانید با ثبت‌نام در سرویس حمایت و سطح مقاومت من هرروز دریافت کنید یکی نیست. سطوح در سرویس بر اساس متغیرهاي اضافی است که در هنگام رسم خطوطی که امروز به شما نشان می‌دهم، حساب نمی‌شود، به همین دلیل است که آن‌ها در قیمت‌های مختلف به یکدیگر یافت می‌شوند.

نحوه شناسایی خطوط حمایت و مقاومت

براي شروع، من باید به شما نشان دهم چگونه خطوط حمایت و مقاومت را در نمودارهایتان شناسایی کنید، زیرا این‌که شما بتوانید خطوط درست را رسم کنید یک‌چیز است، و پیدا کردن این خطوط در مرحله اول یک‌چیز دیگر است. تعیین این‌که خطوط حمایت و مقاومت کجا قرارگرفته‌اند درواقع فرایند ساده ایست، گر چه اگر شما هیچ‌دانشی در مورد نحوه کار خطوط حمایت و مقاومت نداشته باشید این چیزي است که می‌تواند دشوار باشد.

براي کسانی که نمی‌دانند، خطوط حمایت و مقاومت، باید بگویم که این خطوط درواقع نقاطی هستند که بازار احتمال بالایی دارد ریورس شود. دلیل اینکه آن‌ها احتمال بالایی دارند که بازار را معکوس کند، این است که خطوط را از نقاطی از بازار که درگذشته ریورس انجام‌شده است، رسم می‌شوند. ایده این است که اگر بازار چندین بار از تقریباً همان نقطه درگذشته تغییر کرده است، پس احتمال دارد که در آینده نیز همین کار را بکند. (بعداً متوجه خواهید شد).

این به این معنی است که همه‌چیزی که ما براي شناسایی خطوط حمایت و مقاومت در بازار باید انجام دهیم ، این است که باید به دنبال نقاطی باشیم که چندین بار باعث ریورس شدن بازار در قیمتی مشابه شده‌اند.

این به این معنی است که همه‌چیزی که ما براي شناسایی خطوط حمایت و مقاومت در بازار باید انجام دهیم ، این است که باید به دنبال نقاطی باشیم که چندین بار باعث ریورس شدن بازار در قیمتی مشابه شده‌اند.

در این تصویر می‌بینیم که در چارت یک‌ساعته آزي دلار 8 بار ریورس صورت گرفته است.

 شما می‌توانید ببینید که هرکدام از ریورس هاي بالا، از قیمت‌هایی کاملاً نزدیک به یکدیگر شکل‌گرفته است. این به ما می‌گوید که یک خط حمایت باید درجایی نزدیک به‌جایی که این ریورس ها آغازشده‌اند، پیدا کرد، زیرا براي اینکه یک خط حمایت درواقع در بازار وجود داشته باشد، باید چندین معکوس از قیمت‌های مشابه به یک دیگران جام شده باشد.

Support and resistance lines2

در این تصویر شما می‌توانید 5 ریورس که در نمودار 1 ساعت JPY / USD رخ داده است را مشاهده کنید.

از هم، هر یک از ریورسهایی که در اینجا مشاهده می‌کنید، از قیمت‌های مشابه به یکدیگر شروع‌شده است، که این یعنی خطوط مقاومت در اینجا وجود دارد که ما می‌توانیم آن‌ها را در نمودارهایمان قرار دهیم.

 حالا که من چند نمونه از چگونگی شناسایی خطوط حمایت و مقاومت را نشان دادم، آنچه من می‌خواهم انجام دهم این است که شمارا با فرآیند تشخیص محل قرارگیری انواع خطوط، آشنا کنم. ازآنجاکه هرچند شما خطوط حمایت و مقاومت را به همان شکل پیدا می‌کنید، خط حمایت یا خط مقاومت تنها به این معنی است که جابجایی‌ها در رابطه باقیمت بازار فعلی شکل‌گرفته است.

نحوه شناسایی خطوط حمایت

پیدا کردن جایی که خطوط حمایت ممکن است در بازار قرار گیرد ساده است، همه‌چیزهایی که باید انجام دهید این است که نقاطی را که همه ریورس ها اخیر زیر قیمت کنونی بازار صورت گرفته است را مارك کنید. علامت‌گذاری این نقاط باعث می‌شود که شما بتوانید مکان‌هایی را که در آن خطوط بالقوه وجود دارد را بیابید، زیرا شما قادر خواهید بود که ببینید که کجا چندین ریورس در قیمت‌های مشابه اتفاق افتاده است.

Support and resistance lines3

در تصویر بالا می‌توانید ببینید که تمام ریورس‌های اخیر که در زیر قیمت فعلی بازار در نمودار 1 ساعت JPY / USD رخ‌داده است را مشخص کرده‌ام.

توجه: خط قرمز نشان‌دهنده قیمت فعلی بازار است.

فقط با نگاه کردن به‌جایی که این ریورس ها شکل‌گرفته‌اند، می‌توانید ببینید که بعضی از این ریورس­هاي قیمت از قیمتی نزدیک به آنچه درگذشته ریورس صورت گرفته، آغازشده است. ما می‌دانیم که ریورس هاي متعددي از قیمت‌های مشابه در زیر قیمت تریگر پرایس اکشن فعلی بازار، به معناي وجود خطوط حمایت است، بنابراین کار بعدي ما این است که خطوطی را که از محل ریورس هایی که از قیمت‌های مشابه منشأ می‌گیرند، مارك کنیم تا بدانیم چه تعداد خطوط حمایت می‌توانیم از این منطقه رسم کنیم.

Support and resistance lines4 1

این تصویري است که ما فقط در آن نگاه کردیم، اما با خطوط مشخص‌شده، به‌راحتی امکان دیدن نقاطی را که چندین معکوس در اطراف قیمت‌های مشابه به یکدیگر رخ‌داده است وجود دارد.

 شما می‌توانید ببینید که درمجموع 7 خط وجود دارد، که اساساً به این معنی است که 7 خطوط حمایت بالقوه می‌توانیم رسم کنیم. هنگامی‌که شما مثل من خطوط را از طریق ریورس ها در تصویر بالا می‌کشید، می‌خواهید مطمئن شوید که تا جاي ممکن ریورس ها را در نظر گرفته‌اید. با این کار، منظور من این است که شما باید خطوط را به همان اندازه که می‌توانید تغییر دهید، لمس کنید، حتی اگر این بدان معنی است که شما از بدنه کندل هاي ریورس به عقب برگردید.

در تصویر می‌توانید ببینید که برخی از خطوطی که من کشیده‌ام ، در تمام ریورس هایی که مارك کرده بودم لمس نشده‌اند، اما آن‌ها از بیشتر نقاط عبور کرده‌اند، و آن‌هایی که آن‌ها لمس نشده‌اند هم انقدر نزدیک به خطوط‌اند که به‌عنوان بخشی از ریورس هایی که در اطراف این نقاط اتفاق افتاده در نظر گرفته می‌شود.

 بیش‌ازحد نگران نباشید که خطوط را کاملاً دقیق رسم کنید. این خطوط حمایتی نیستند که ما قصد استفاده از آن براي ورود به معاملات باشیم، آن‌ها فقط خطوطی هستند که به ما کمک می‌کنند تا ببینیم که خطوط حمایت بالقوه در بازار وجود دارد. در بخش بعدي من به شما چگونگی رسم خطوط حمایت واقعی را نشان می‌دهم.

 بیایید نگاهی به مثال دیگري بی اندازیم تا مطمئن شویم که روند روشن است.

Support and resistance lines5 1

در این تصویر من تمام ریورس هایی که در نیمه اول ماه دسامبر در USD / EUR اتفاق افتاده را مشخص کرده‌ام.

همان‌طور که می‌بینید قیمت فعلی بازار بالاتر از قیمت‌هایی است که این ریورس ها رخ‌داده است. این به ما می‌گوید که هر خطی در اینجا تشکیل‌شده است باید خطوط حمایت باشد؛ چراکه آن‌ها فقط می‌توانند زیر قیمت فعلی بازار شکل بگیرند نه بالاتر از آن. با تمام ریورس هاي مشخص‌شده، وظیفه بعدي این است که خطوط را از طریق ریورس هایی که در قیمت‌های مشابه رخ‌داده است بکشیم، تا بدین ترتیب بدانیم که واقعاً چه تعداد خطوط حمایت در اینجا وجود دارد.

Support and resistance lines6 1

در اینجا نشان داده‌ایم که با رسم چند خط مشخص‌شده که از نقاطی که به‌دفعات ریورس از آن‌ها اتفاق افتاده، چارت چطور دیده می‌شود.

 تریگر پرایس اکشن همانند مثال قبلی، درمجموع 7 خطوط ریورس وجود دارد. واقعیت این است که 7 خط وجود دارد که به ما می‌گوید که 7 خط حمایت وجود دارد که ما می‌توانیم از این قسمت پرایس اکشنی رسم کنیم. باز توجه کنید که چگونه تمام خطوطی که من کشیده‌ام، حداکثر تعداد ریورس را که باقیمت‌های مشابه به یکدیگر مربوط می‌شود لمس می‌کند.

مانند مثال دیگر برخی از خطوط تمام ریورس ها را لمس نمی‌کند، اما همه آن‌ها موفق می‌شوند که حداقل 3 تا را داشته باشند، بنابراین همیشه به یاد داشته باشید که وقتی خطوط خود را رسم می‌کنید مطمئن شوید که حداقل 3 ریورس که در قیمت‌های مشابه رخ‌داده است را لمس کند.

 اگر آن‌ها فقط دو ریورس را لمس می‌کنند، بر روي نمودارهاي خود بازگردید به عقب تا نقاطی را پیدا کنید که در آن قیمت‌ها بیشتر با ریورس روبرو شده‌اند و سپس سطوح خود را برمبناي این ریورس ها رسم کنید.

چگونگی شناسایی خطوط مقاومت

شناسایی خطوط مقاومت به نحوي بسیار شبیه به خطوط حمایت است که ما آن را بررسی کرده‌ایم. ما براي اولین بار نقاطی را که در آن ریورس هاي اخیر رخ‌داده است را مارك می‌کنیم و سپس خطوط را از طریق این نقاط به‌عنوان وسیله‌ای براي تعیین اینکه چند خط مقاومت درواقع در بازار وجود دارد، رسم می‌کنیم. تفاوت اصلی بین تعیین دو خط، این است که ما خطوط مقاومت را با علامت‌گذاری ریورس هاي اخیر که بالاتر از قیمت فعلی بازار بوده‌اند، شناسایی می‌کنیم، نه زیر آن.

Support and resistance lines7

در تصویر بالا می‌بینید که من برخی از ریورس هایی که در USD / AUD رخ داده‌اند را مشخص کرده‌ام. همه این ریورس ها در بالاي قیمت فعلی بازار رخ‌داده است، به این معنی که خطوطی که ما درنهایت با استفاده از این ریورس ها رسم می‌کنیم خطوط مقاومت هستند، زیرا آن‌ها همیشه نقاطی را نشان می‌دهند که در آن بازار به‌طور بالقوه می‌تواند از حرکت به سمت بالا بازایستد.

Support and resistance lines8 1

این تصویر چگونگی به نظر رسیدن چارت پس از مارك کردن خطوط از طریق ریورس هاست تا ایده‌ای از تعداد خطوط مقاومت که می‌توان کشید به دست آید.

همان‌طور که در بخش شناسایی خطوط حمایت نشان دادم، تمام خطوطی که می‌توانید ببینید کشیده شده، به‌طوری‌که آن‌ها با بیشترین ریورس هاي ممکن در تماس بوده‌اند. هر خط حداقل 3 ریورس را لمس کرده و ریورس هایی که خطوط را لمس نمی‌کنند، هنوز بسیار نزدیک به خطوط خود هستند، این بدان معنی است که همان‌طور که می‌بینید آن‌ها هنوز به‌عنوان نزدیک‌ترین عدد بزرگ رند که توسط بازار تاچ شده‌اند در نظر گرفته‌شده است.

 چگونه می‌توانید خطوط حمایت و مقاومت را در چارت‌هایتان رسم کنید

حالا که من به شما نشان دادم چگونه نقاطی را که خطوط حمایت و مقاومت در بازار وجود دارد شناسایی کنید، آخرین کاري که باید انجام دهم، این است که به شما نشان دهم که چگونه خطوط حمایت و خطوط مقاومت را در نمودار خود رسم کنید. قرار دادن خطوط آسان است، همه‌چیزهایی که لازم دارید انجام دهید این است که دنبال نزدیک‌ترین اعداد بزرگ رند به خطوطی که از طریق ریورس‌هایی که در قیمت‌های مشابه رسم کرده‌اید، بگردید.

نکته: اعداد رند بزرگ، قیمت‌هایی از بازار هستند که با 00به پایان می‌رسد، به‌عنوان‌مثال 600.112 با دو صفر به پایان می‌رسد بنابراین یک عدد رند بزرگ است.

دلیل اینکه خطوط حمایت و مقاومت همیشه در سطوح اعداد رند بزرگ قرار دارند، به دلیل یک پدیده به نام خوشه‌بندی سفارش است. خوشه‌بندی سفارش(Clustering Order )این است که در آن سفارش‌های، به‌طور خاص دستور سفارش‌های استاپ لاست، در حدود سطوح رند در بازار جمع می‌شوند. هیچ‌کس نمی‌داند که چرا این اتفاق می‌افتد، مطالعات متعددي انجام‌شده است، اما نتایج آن به نتیجه‌ای معتبر در مورد دلیل آن نرسیده است.

 باوجوداینکه هیچ‌کس نمی‌تواند در مورد اینکه چرا سفارش‌های تمایل دارند در حول قیمت‌های رند جمع شوند توافق کند، تصور می‌شود که این‌یک مفهوم بسیار واقعی است که بخش بزرگی از حرکت قیمت را انجام می‌دهد.

واقعیت این است که سفارش‌های در قیمت‌های رند موجب می‌شود که آن‌ها یک مغناطیسی براي بازار باشند، زیرا تریدرهاي بانک می‌دانند که با ایجاد یک کندل اسپایک در حول اعداد رند، می‌توانند دستور استاپ لاست زیادي را فعال کنند که به آن‌ها امکان می‌دهد تعداد زیادي از معاملات خود را در قیمت مناسب قرار بدهند.

چگونه خطوط حمایت را بکشیم

 رسم خطوط حمایت یک فرایند سه مرحله‌ای است. شما ابتدا باید خطوطی را که نقاطی را در آن قرار داده‌اند که در آن چندین ریورس رخ‌داده‌اند در نمودار خود قرار دهید، همان‌طور که در بخش قبلی نشان دادم، سپس باید نزدیک‌ترین اعداد رند به این ریورس ها را مارك کنید، و درنهایت باید خطوطی که در بالاي قیمت اعداد رند نشسته‌اند را پاک‌کنید.

Support and resistance lines9

در این تصویر 7 خط ریورس در نمودار 1 ساعته USD / EUR مشخص‌شده‌اند.

 می‌توانید ببینید که من اعداد رند را که نزدیک خطوط ریورس در نمودار است، را مشخص کرده‌ام. این اعداد رند نقاطی هستند که خطوط حمایت قرار دارند. این واقعیت که ما شاهد چندین ریورس از نقطه‌ای که این عدد رند هستند پیدا می‌کنیم، به ما می‌گوید که تریدرها اغلب باید از آن‌ها به‌عنوان نقطه‌ای براي قرار دادن استاپ لاست استفاده کنند، بنابراین همه کاري که ما باید انجام دهیم این است که خطوطی را که بالاي اعداد رند قرار دارند را پاک‌کنیم.

Support and resistance lines10

در اینجا شما می‌توانید ببینید که نمودار با تنظیم خطوط ریورس روي اعداد رند چطور دیده می‌شود. حال این خطوط، خطوط حمایت صحیح هستند که اگر بازار در آینده به خطوط بازگشت کند، براي ورود به معاملات خرید مورداستفاده قرار می‌گیرند.

تریگر پرایس اکشن اجازه دهید به مثال دیگري بپردازیم.

Support and resistance lines11 2

این تصویر 4 خط ریورس را که در USD / AUD مشخص‌شده را نشان می‌دهد.

درست مثل مثال قبل ، می‌بینید که اعداد رند بزرگ را که در نمودار در نزدیکی خطوط ریورس قرارگرفته‌اند، رسم کرده‌ام. ما می‌دانیم که این تعداد عدد رند بزرگ نقاطی‌اند که خطوط حمایت پیدا می‌شوند، بنابراین کار بعدي ما این است که خطوط ریورس که بالاي اعداد رند می‌نشینند را حذف کنیم.

Support and resistance lines12

این تصویر چگونگی نمودار پس‌ازآن است که من خطوط ریورس را در بالاي اعداد رند را حذف کرده‌ام.

حالا که آن‌ها پاک‌شده‌اند، خطوط ریورس، خطوط حمایت می‌شوند و شما می‌توانید آن‌ها را جهت ورود به معاملات خرید در صورت بازگشت مجدد بازار به آن‌ها، مانیتور کنید.

حال اجازه دهید نگاهی به چگونگی رسم خطوط مقاومت بی اندازیم.

چگونگی رسم خطوط مقاومت

رسم خطوط مقاومت اساساً شبیه به‌رسم خطوط حمایت هست، تنها تفاوت بین این دو این است که به‌جای ترسیم اعداد رند بزرگ در نزدیکی خطوط ریورس زیر قیمت فعلی بازار، ما در حال تخمینی اعداد رند نزدیک به خطوط ریورسی که ما در بالاتر از قیمت فعلی بازار قرار دارند، هستیم.

Support and resistance lines13 2

در تصویر بالا می‌توانید ببینید که اعداد رند که نزدیک به 6 خط ریورس که بالاتر از قیمت فعلی بازار در USD / EUR تشکیل‌شده است را مارك کرده‌ام.

این واقعیت که آن‌ها بالاتر از قیمت فعلی بازار شکل می‌گیرند بدین معنی است که خطوط مقاومت باید در اینجا پیدا شوند، زیرا خطوط حمایت تنها می‌توانند در زیر قیمت فعلی بازار شکل بگیرند. براي رسم خطوط مقاومت در نمودار خود، شما فقط نیاز به حذف خطوط برگشتی موجود در بالاي ارقام رند دارید.

Support and resistance lines14 1

در اینجا چگونگی تصویر قبل پس از حرکت دادن خطوط ریورس به نزدیک‌ترین اعداد رند، را می‌بینید.

 حالا که ما آن‌ها را به بالاي اعداد رند انتقال دادیم، خطوط ریورس خطوط مقاومتی می‌شوند که ما می‌توانیم براي پیدا کردن ورودی‌های احتمالی به معاملات فروش استفاده کنیم.

نکاتی که باید به خاطر بسپارید

قبل از پایان، فقط می‌خواهم فهرستی از چیزهایی را که شما باید در هنگام رسم و شناسایی خطوط حمایت و مقاومت به آن توجه داشته باشید، ارائه دهم.

  • هنگامی‌که اعداد رند در نزدیکی ریورس ها را علامت‌گذاری می‌کنید، اگر نمی‌توانید قیمتی را بیابید که دقیقاً بر روي خود عدد رند قرار گیرد، نگران نباشید. اگر در 3 پیپی عدد رند باشد، خوب است که آن را به‌عنوان یک سطح حمایت یا مقاومت مشخص کنید. به‌عنوان‌مثال اگر فقط بتوانید برچسب را به‌جای 1.11800 در 1.11801 بنشینید، اما هنوز هم براي نشان دادن سطح خوب است.
  • قیمت‌هایی که با 500 (1.11500 i.e) یا000 ( به ترتیب 1.11000) به ترتیب پایان می‌یابند، این مواردي هستند که به‌احتمال‌زیاد سبب تغییر زیادي در بازار می‌شوند. معمولاً خواهید دید که بازار پس‌ازآنکه بین 100 تا 200 پیپ از این قیمت‌ها نفوذ کرد، بازار را ریورس می‌کند، بنابراین مطمئن شوید که همیشه قیمت 500 و 000 را به‌عنوان خطوط حمایت و مقاومت در نمودارهایتان مشخص کنید.
  • هنگامی‌که ریورس ها را علامت‌گذاری می‌کنید تا ببینید خطوط حمایت و مقاومت کجا قرار دارند، مطمئن شوید که شما تنها ریورس هاي اخیر را مارك کرده‌اید. به عقب برنگردید و هر ریورسی که از یک قیمت مشابه به یکدیگر رسیده است را انتخاب نکنید، فقط آن‌هایی که می‌توانید در بخش پرایس اکشنی که در آن زمان مشاهده می‌کنید را علامت بزنید.
  • تریگر پرایس اکشن · اگر موقعیتی داشته باشید که در آن ریورس هاي کافی صورت نگرفته باشد که بتوانید خطوط ریورس را علامت بزنید، به عقب برگردید و آخرین ریورس هایی که در آن ناحیه پرایس اکشنی در بالا یا پایین قیمت فعلی تشکیل‌شده‌اند را بیابید و مارك کنید.

خلاصه

اگرچه من فکر می‌کنم بعضی از تریدرهاي باتجربه‌تر پرایس اکشن این مقاله را می‌خوانند، روش‌های امروزي براي رسم خطوط حمایت و مقاومت را بسیار وقت‌گیر می‌دانند، من می‌توانم به شما قول دهم که هنگامی‌که به آن عادت کردید، روند این کار بسیار سریع ترمی شود.

بعد از مدتی شما بدون اینکه آن‌ها را در نمودارهاي خود مشخص کنید می‌توانید ببینید که ریورس ها و اعداد روند کجاها قرار دارند، که به شما این امکان را می‌دهد که خطوط حمایت و مقاومت را بسیار سریع‌تر ازآنچه به دنبال آن‌ها بود، شناسایی کنید.

دانشجوی رشته کامپیوتر هستم و علاقه مند به تولید محتوا در زمینه معامله گری.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.