conisma main banner 3

آموزش پرايس اکشن (2): یک نقشه تحلیلی

ادامه روند یا ناتوانی در ادامه؟ یک نقشه تحلیلی

می خواهیم تحلیلی برای ادامه روند به شما بگوییم. وقتی یک فلگ در خلاف جهت روند شکل می‌گیرد، آیا روند همچنان ادامه می‌یابد یا خیر؟ اغلب معامله گران در چنین مواقعی گیج شده و در دام یک معامله نامناسب می‌افتند. به چارت زیر نگاه کنید:

ادامه روند یا ناتوانی در ادامه؟ یک نقشه تحلیلی

یک فلگ صعودی در پشت پرده یک روند نزولی بزرگ‌تر ایجادشده فلگ شکست می‌خورد ، انبوهی از سفارش‌های فعال می‌شوند و روند به سمت پایین ادامه می‌یابد. مثال دیگری از این نمونه نیز دز یک‌چهارم بالایی سمت چپ همین چارت وجود دارد.

حالا از کجا بدانیم که این فلگ عمل می‌کند یا شکست می‌خورد؟ جواب روشنی برای این پرسش وجود ندارد ولی از چند راه می‌توان کمک گرفت. من سعی کردم آن‌ها را در اینجا لیست کنم:

آیا خط روند بزرگ‌تر شکسته شده یا سطوحی که در آن منطقه به‌عنوان حمایت به ‌کار رفته‌اند؟

سؤال ساده ایست اما برخی دوست دارند آن‌ها نادیده بگیرند یا دنبال روش‌های پیچیده باشند.وقتی یک خط روند بزرگ‌تر شکسته شده و یک پرچم  در بالای آن شکل بگیرد که توسط یک ساختار منطقه‌ای حمایت می‌شود،تعصب داشتن روی روند بی‌فایده است.

در مثال بالا خط روند بزرگ‌تر با اولین حمله drive  اول ، می‌شکند (در زیر نشان داده‌شده است). این رفتاری عادی است و نشانه پایان روند نیست. در اغلب موارد نشان‌دهنده این است که روند در حال گسترش است و پس از اینکه هیاهوی اولیه از بین رفت ( دلیل فروش شدید ) سودها نقد شده و قیمت شروع به استراحت می‌کند.

Trend Continuation or fail2

و حالا داستان سطوح منطقه‌ای. من معمولاً از سطوح منطقه‌ای برای ارزیابی مومنتوم کوتاه‌مدت استفاده می‌کنم.یک نمونه از آن ، امروز در چارت گاز طبیعی رخ داد.قیمت خط روند بزرگ‌تر را به سمت بالا شکست و با شکست زیر و روی حمایت موجود، به سمت بالاتر حرکت کرد.

توجه کنید که پس از حرکت شدید اولیه هیچ نیروی خلاف روندی وجود ندارد( در زیر به آن می‌پردازیم) و هدف خود حرکت هم بیس یک حرکت شدید دیگر بود.

Trend Continuation or fail3

به دنبال فلگ های متراکم در جهت حرکت باشید.

وقتی قیمت گسترش می‌یابد نشانگر گیج بودن بازار است.و نظر معامله گران به هر دو جهت تمایل دارد. این عدم تصمیم‌گیری تا قبل از تعیین جهت ، ادامه می‌یابد. بهترین دوست شما، فلگ، (که به لگ دوم اشاره دارد) به شکل یک کانال متراکم ایجاد می‌شود  که در جهت حرکت به‌پیش می‌رود.مثل شکل زیر:

Trend Continuation or fail4

قیمت بالا می‌رود و متراکم می‌شود. وقتی برمی‌گردد، بیس آن نمی‌شکند (بالا می‌آید) و سقف آن متراکم‌تر می‌شود. و درنهایت به سمت بالا می‌شکند.

می‌توان دید که این کانال متراکم یک 3TAP  است که به سمت بالا ادامه می‌یابد. 3TAP   هایی که شکست می­خورند در مقایسه یا آن‌هایی که موفق عمل می‌کنند، ویژگی‌های خاصی دارند.من دراین‌باره مقاله‌ای نوشتم و به‌زودی ارسال می‌کنم.

در اینجا، قیمت متراکم باقی‌مانده و به زیرخط پایینی کانال نمی‌رود.

به ساختار منتهی به آن نگاه کنید.آیا خود حرکت ، سریع بود یا یک کانال آهسته ؟

این موضوع بسیار ظریف و مهم است.قیمت بعد از حرکات شدید ، خسته می‌شود . معامله گران مدرن اهمیت زیادی به این حرکات شدید حساس به زمان می‌دهند و انتظار حجم بالای معاملاتی دارند. وقتی قیمت یک حرکت شدید را به پایان نمی‌رساند، دارد یک چرخه استاندارد را کامل می‌کند.چارت بالا این امر را نشان می­دهد جایی که یک حرکت سهمی وارمنجر به شکست در قیمت شد.

فراریت در دو جای مهم یافت می‌شود.در ابتدا و در انتهای روند.البته  ارزیابی مورد اول مشکل است. ساده‌ترین موردی که می‌توان این موارد را دید وقتی است که یک حرکت مخالف داریم که منجر به ریورس و بازگشت قیمت سریع می‌شود (مثل ریورس V).

در شکل ریز علامت X  قرمز رنگ نشانگر شکست‌های مخالف جهت بوده و علامت Y  آبی‌رنگ حرکات شدیدی را نشان می‌دهد که . البته مواردی که فراریت بالایی نداشتند را علامت‌گذاری نکردم.

در عکس زیر ببینید که بعد از علامت Y  چه اتفاقی افتاد و در جهت یا خلاف جهت روند است. دقت کنید که نتیجه X  هایی که بعد از Y ها آمده‌اند راحت‌تر تشخیص داده می‌شوند.

Trend Continuation or fail5

 به ساختارهای منطقه‌ای توجه کنید.

سقف‌ها و کف‌های دوقلو از دید خیلی‌ها پنهان می‌مانند. زیرا خوب درک نمی‌شوند.ولی در بازه‌های کوتاه‌مدت (و به‌ویژه در متن روند) داستان جذابی برای ما دارند.در منطقه فشار وجود دارد و تلاش‌های منطقه‌ای ناکام می‌مانند. سقف‌هایی که به دنبال آن‌ها سقف‌های دوقلوی بلندتر یا کوتاه‌تر ایجاد می‌شوند ، یک پترن کامل را می‌سازند(که به خاطر شکلشان به آن‌ها ریشه مربع می‌گویم).در فلک‌ها، این موارد اخطاری است که خرس‌ها در حال شکارند و روند بزرگ را ادامه می‌دهند.

Trend Continuation or fail6

 دنبال فراوانی برگشت خوردن‌ها باشید.

می‌توان از الگوهای کندلی نیز استفاده کرد زیرا ما همچنان داریم ماهیتاً یک روند را معامله می‌کنیم.

در سمت چپ چارت فوق می‌توان بازگشت شدید قیمت از این سقف‌ها را دید.

از چارت ساعتی برای نشان دادن برگشت‌های شدید روی هر کندل استفاده می‌کنم. در حرکاتی که منجر به بازگشت قیمت و تشکیل لگ دوم می‌شوند ممکن است چنین حرکات شدیدی دیده نشوند.در چارت دوم بالا( گاز طبیعی) نمی‌توان حرکات شدید بازگشتی را پس از تشکیل لگ اول دید.و در چارت دیگر این حرکات بازگشتی وجود دارند البته منجر به تراکم آهسته‌ای به سمت بالا شدند.البته باید بگویم که وقتی این کندل‌ها کاملاً انگولف شدند( بسته شدن در قسمت دم آن‌ها) از آن‌ها پیروی کنید.این حرکت متوقف نمی‌شود.

 درنهایت، بازگشت از چه چیزی رخ‌داده است؟

بازار با استفاده از مناطق عرضه و تقاضای قدیمی‌تر به‌عنوان نیروی محرکه ، بقیه بازار را به دام می‌اندازد.در روندها (و در مناطق آغازین ریورس روند) قیمت با یک سری اصول ثابت از این مناطق بازمی‌گردد..

رفیق قدیمی ما، بیس حرکات شدید، این رفتار را بارها و بارها نشان می‌دهد.

1) نفوذ سنگینی به مناطق عرضه و تقاضا وارد بازار می‌شود.

2) قیمت رنج شده و فشار تازه‌ای وارد بازار می‌گردد.

3) این فشار تازه در آینده به‌عنوان نیروی محرکه به کار می‌رود.

به خاطر داشته باشید که بیس های حرکات شدید را می‌توان به‌عنوان هدف به کاربرد. و مثل آهنربا بازار را جذب می‌کنند.

Trend Continuation or fail7

طوفان کامل

در اغلب موارد دنبال یافتن فاکتورهای هم‌جهتی برای تعیین تکلیف هستید. هر چه حرکت قیمت سخت‌تر باشد، تمایل بیشتری به شکست دارد.مطمئن شوید که در طرف درست هستید.

به‌طور خلاصه، به محیط کلی و سرعت حرکت نگاه کنید و به متراکم شدن یا گسترش یافتن قیمت توجه کنید.از ساختارهای منطقه‌ای در کنار الگوهای کندلی استفاده کنید و مومنتوم را نیز ارزیابی نمایید.

دانشجوی رشته کامپیوتر هستم و علاقه مند به تولید محتوا در زمینه معامله گری.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.