conisma main banner38

گپ چیست؟ معرفی 4 نوع گپ (gap)

گپ‌های قیمتی

گپ‌ها مخصوصاً در بازار سهام رایج و متداول بوده و می‌توانند به ما اطلاعات مفید و بینش مناسبی درباره داینامیک بازار بدهند. یک گپ معمولاً زمانی ایجاد می­شود که نقطه کلوز کندل روز قبل و نقطه اپن کندل روز جاری در قیمت متفاوتی از هم قرار بگیرند (تصویر زیر را مشاهده کنید). در زمان‌هایی که فراریت ­های بزرگی هم در طی یک روز داریم ممکن است گپ ایجاد شود.

در زمان‌هایی که فراریت­های بزرگی هم در طی یک روز داریم ممکن است گپ ایجاد شود.

موقعیت و اندازه گپ مهم است

 به‌طورکلی، اندازه گپ می­تواند به ما اطلاعاتی درباره قدرت سیگنال داده و موقعیت گپ، در ارتباط با مفاهیم پرایس اکشن و دیگر مفاهیم تکنیکالی، می‌تواند به یک تریدر درباره داینامیک و روانشناسی خود گپ اطلاعاتی بدهد. ترید بر اساس اندازه گپ به‌تنهایی منجر به نتایج مختلفی شود، ولی در ترکیب با دیگر مفاهیم، آنالیز گپ می‌تواند ابزار مفیدی برای یک تریدر باشد. در آنالیز مقدماتی چارت‌ها بین 4 نوع گپ و متعاقب با آن رفتارهای معاملاتی فرق می‌گذارند.

گپ جدایی (گپ فرار)

گپ جدایی بیانگر نوعی از گپ قیمتی است که گپ در بالا یا پایین یک سطح مقاومت یا ساپورت ایجاد شود. چارت زیر مربوط به نمودار قیمتی سهام اپل است که همان‌طور که می­بینید یک خط مقاومت قوی نیز دارد. در یک نقطه، قیمت باقدرت و با یک گپ از این مقاومت خارج‌شده و آن را شکسته است، که می‌تواند عامل ادامه حرکت صعودی گردد.

gaps2.jpg 1

گپ خستگی ( گپ فرسودگی)

معمولاً این نوع گپ در انتهای یک‌روند اصلی اتفاق می‌افتد. قیمت، یک گپ نهایی در جهت روند جاری ایجاد کرده و سپس بازمی­گردد (ریورس می‌کند).

gaps3 1

گپ معمولی

 همان‌طور که از اسمش پیداست، یک گپ معمولی چیز خاص و غیرمعمولی ندارد، اما می­تواند متناوب یا بدون دادن هیچ اطلاعات مهمی در مورد حرکات بعدی قیمت اتفاق بیفتد.

 گپ‌های معمولی اغلب زمانی اتفاق می‌افتند که بازار رنج است. این نوع از گپ­ها ازلحاظ اندازه خیلی بزرگ نیستند و به‌سرعت پر می­شوند. تصویر زیر نمودار قیمتی سهام مایکروسافت را نشان می­دهد. قیمت در محدوده رنج بوده و متناوب با گپ معمولی بدون هیچ تأثیر خاصی در قیمت اتفاق افتاده است.

gaps4.jpg 1

گپ ادامه‌دهنده

 گپ‌های ادامه‌دهنده معمولاً در میانه‌ی یک‌روند ایجاد می‌شوند. در یک‌روند صعودی، یک گپ رو به بالا سیگنالی است برای ادامه صعود و نشان می­دهد که خریداران جدیدی وارد بازار شده و قیمت را به سمت بالاتر هدایت کرده­اند. تصویر زیر دو گپ ادامه‌دهنده نزولی را نشان می­دهد.

gaps5 1

هرچند که نوع گپ می‌تواند اطلاعاتی را در مورد داینامیک، مومنتم(انرژی) و تمایل بازار به ما بدهد، این 4 نوع گپ معرفی‌شده دارای تأخیر هستند زیرا فقط زمانی می­شود آن‌ها را رده‌بندی کرد که گپ ایجاد ده و بعدازآن قیمت نیز حرکت کرده باشد. به‌هرحال، با ترکیب نوع گپ و داده‌های به‌دست‌آمده از نتایج آنالیزهای تکنیکالی و فاندامنتالی ، تریدرها می­توانند فرآیند جمع­آوری اطلاعت خودشان درباره آینده قیمت را افزایش دهند.

پر کردن گپ

 پر کردن گپ بعد از ایجاد آن می‌تواند رفتار قیمت را توضیح دهد. به‌عنوان‌مثال، یک گپ رو به بالا در ادامه به ­وسیله حرکات نزولی قیمت به سمت مبدأ آن برای پر کردن این گپ از قیمت پیروی می­کند. از طرف دیگر اگر قیمت گپ رو به بالا ایجاد کند و به مبدأ آن گپ بازنگردد ، آن گپ پر نشده است. تصویر زیر فرق بین گپ پرشده و پر نشده را نشان می­دهد.

gaps6.jpg 1
gaps7.jpg 1

در ترکیب با 4 نوع گپی که قبلاً توضیح داده‌شده است، اطلاعات مربوط به پرشدن گپ می­تواند با ارزش باشد. به‌عنوان‌مثال، اگر شما یک گپ جدایی یا ادامه‌دهنده مشاهده کردید و قیمت برای پر کردن آن برنگشت، ولی در جهت موافق گپ به حرکتش ادامه داد، این مطلب می­تواند سیگنالی برای وجود یک مومنتم پرقدرت باشد.

 این تنها یک مثال برای این بود که نشان دهد چگونه اطلاعات مربوط به یک گپ و پرشدن یا نشدن آن می‌تواند برای ایجاد یک سناریو معاملاتی و آنالیز قیمت مورداستفاده قرار بگیرد.

تهیه‌شده : فریدالدین طباطبایی

دانشجوی رشته کامپیوتر هستم و علاقه مند به تولید محتوا در زمینه معامله گری.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.