conisma main banner37 1

به دام افتادن تریدرها در بازار

مقدمه

مهم‌ترین اطلاعات در مورد حرکت آینده قیمت را نمی‌توان در روی یک چارت یافت. در عوض ایـن موضـوع با طراحی استنتاجات به این صورت که کندل­های روی چارت شما چه معنی برای سایر تریدرها دارنـد فهمیده می‌شود یکی از مواردی که دیده نمی‌شود ولی قطعاً در پشت‌صحنه در حال رخ دادن اسـت تریـدرهای بـه دام افتاده در تریدرهای بازنده است.

این تریدرهای به دام افتاده دارای اهمیت زیادی در بازار هستند از آن جهت که دارای پتانسیل بـالایی برای ایجاد تغییرات در قیمت به‌واسطه نقد کردن معاملات بازنده‌شان هستند. دانستن اینکه چرا این تریدرها پوزیشن شان را خواهند بست و مهم‌تر ازآنجایی‌که آن‌ها این کار می‌کنند می‌تواند به شما این امکان را بدهد تا ایده هایی را در این باره که تریدرهای بانک‌ها چه‌کاری در بازار می‌کنند برای خود بسازید .

 در مقاله امروز من قصد دارم یک پس‌زمینه کوچک در این مورد که چرا تریدرها در تریدشان به دام می‌افتند و شایع‌ترین مکان‌هایی که شما می‌توانید تریـدرهای بـه دام افتـاده را بیابیـد بـه شـما ارائه کـنم.سـپس مثال‌هایی به شما نشان می‌دهم که چگونـه ایـن تریـدرها توسـط بانک‌ها بـرای قـرار دادن سفارش‌هایشان مورداستفاده قرار می‌گیرند.

 تریدرهای به دام افتاده چه کسانی هستند؟

تریدر به دام افتاده فردیست که در یک معامله بازنده گیر کرده است.

وقتی تریدری وارد معامله‌ای می‌شود انتظار دارد بازار در مسیری که او پیش‌بینی کـرده حرکـت کنـد حالا اگر این اتفاق نیفتاد و بازار شروع به حرکت در خلاف جهت پیش‌بینی او کـرد بـسته بـه اینکـه قبلاً چـه اندازه تحلیل انجام داده است هنوز بر این باور خواهد بود که بـازار در جهتی کـه او پیش‌بینی کـرده حرکـت خواهد کرد.

معمولاً چنین تریدری حد زیانی روی معامله‌اش قرار نداده و این یعنی اینکه تفکر حرکت بازار برعلیه او در ذهنش نهادینه نشده است. تنها حالتی که ممکن است چنین فردی را وادار به بستن معامله‌اش بکنـد این است که یک اتفاقی بیفتد که او را به این باور برساند که بازار هیچ شانسی برای حرکت در مسیری که او پیش‌بینی کرده ندارد.

این اتفاقات دلایلی هستند که باعث نقد کردن معاملات توسط تریدرهای بازنده می‌شوند.

همه این تریدرها به محض مشاهده یک حرکت ناگهانی علیه پوزیشن شان اقدام به بستن معامله نمی‌کنند بلکه تعداد انبوهی از آنان به نگه‌داشتن پوزیشن بازنده‌شان ادامه می‌دهند بـرای اینکـه بـسیاری از آنان بر این باورند که بازار خواهد توانست به نقطه ورود آن‌ها برگردد و به ایـن طریـق آن‌ها قـادر خواهند بـود بـا کمترین ضرر از معامله بازنده‌شان بگریزند یا حتی خروج بهتری در نقطه سربه‌سر انجام بدهند(زهی خیـال باطل)

 متأسفانه در مواقـع زیـادی بـازار برنمی‌گردد و بـه درو شـدن بیـشتر و بیـشتر از نقطـه ورود آن‌ها ادامـه می‌دهد .

 بازار دورتر می‌رود و ضرر تریدرها بزرگ‌تر می‌شود تا آنجا که در نقطه‌ای ضرر آن‌قدر بیشتر می‌شود که تریدر مجبور است پوزیشنش را ببندد نه لزوماً به این دلیل که او این را می‌خواهد بلکه عاملی کـه او را وادار بـه ایـن کار می‌کند این است که هیچ پـولی در حـسابش بـاقی نمانـده اسـت. (مـارجین کـال و بـسته شـدن اتوماتیـک پوزیشن توسط بروکر(.

چطور بفهمیم تریدرها در یک معامله بازنده به دام افتاده‌اند؟

فهمیدن اینکه کجا تریدرها در معاملات بازنده به دام افتاده‌اند به معنای داشتن کمـی دانـش در ایـن مورد است که در حالت کلی تریدرهای خرده پا چگونه وارد پوزیشن­هایشان می‌شوند.

علاوه بر این یک اتفاقی هست که شما به وسـیله آن می‌توانید از محلـی کـه معاملـه گـران خرده‌پا تریدشان را قرار خواهند داد مطمئن شوید.

این اتفاق زمانی است که بازار یک حرکت بزرگ در یک‌جهت می‌سازد به‌عنوان‌مثال یـک کنـدل بـا دامنـه نوسان وسیع.

 این کندل­ها تریدها میشه رها را مجبور به ورود به بازار می‌کنند.اگر شما نگاره‌های مربوط به پوزیشن­های باز او آندا را پایش کنید در زمان شکل‌گیری این کندل­های بزرگ یـک تغییـر عظـیم در شـمار تریـدرهایی کـه در مسیر کندل وارد معامله می‌شوند را شاهد خواهید بود.

حالا اگر بازار شروع به حرکت در خلاف جهت این کنـدل بـزرگ بکنـد تمـامی تریـدرهایی کـه در مـسیر کندل وارد پوزیشن­هایشان شده بودند در تریدرهای بازنده به دام خواهند افتاد. اگر بازار به حرکت علیه ایـن تریدرها ادامه بدهد در نقطه‌ای آن­ها پوزیشن­شان را خواهند بست. این باعـث ورود دسته‌ای از سفارش‌های به بازار می‌شود که تریدرهای بانک­ها از آن­ها برای مقاصد معاملاتی‌شان استفاده خواهند کرد.

 مراقب سایه­ ها باشید!!!

 درواقع اکثر معامله گران به دلیل ورود به معاملاتشان در جهت کندل­های بزرگ در نهایت بـه دام خواهند افتاد ولی در بسیاری از موارد این کندل­های بزرگ قبل از بـسته شـدن بـه خـاطر ورود بانک­های بـزرگ بـه نـوع متفاوتی از کندل­ها تبدیل می‌شوند. کندلی که به آن تبدیل می‌شوند پین بار نامیده می‌شود.

 زمانی که پین بارها در حال شکل‌گیری هستند بسیار صـعودی(بـولیش) یـا نزولـی(بیـریش) بـه نظـر می‌رسند.بسته به نوع پین بارزمانی که بانک‌ها وارد می‌شوند و خرید یا فروش انجام می‌دهند(مجدداً بـسته بـه نوع پین بار)کندلی که اساساً صعودی یا نزولی به نظر مارسید حالا یک سـایه بللللنـد روی خـودش دارد ایـن سایه هزاران تریدر را که حالا در معامله‌شان به دام افتاده‌اند در خود جا داده است برای اینکـه این‌ها بـر ایـن عقیده بودند که بازار قصد دارد در خلاف جهت حرکت کند به دلیل آن چیزی که پین بار در زمان شکل‌گیری بـه نظر می‌آمد .

اگر ما از دیدگاه معمول یک تریدر خرده پا به این تصویر نگاه کنیم می‌توانیم بفهمیم که چرا تعـداد زیـادی از تریدرها در معاملات بازنده به دام افتاده‌اند.

اگر ما از دیدگاه معمول یک تریدر خرده پا به این تصویر نگاه کنیم می‌توانیم بفهمیم که چرا تعـداد زیـادی از تریدرها در معاملات بازنده به دام افتاده‌اند.

 در ابتدا بازار در حال پیشروی بیشتر به سمت بالابود چیزی که تریدرهای خرده پا را به این باور رساند که بازار در یک‌روند صعودی قدرتمند قرارگرفته است. همین‌طور که قیمت بالاتر می‌رفت یک کندل بزرگ صعودی را نیز شکل می‌داد چیزی که تریدرهای خرده‌پا را به این باور می‌رساند که دارند یک حرکـت صـعودی قـوی را در بازار به‌وضوح می‌بینند.

 به‌محض اینکه تعداد زیادی از تریدرهای خرده‌پا شروع به خرید کردند تریدرهای بانک‌ها بـا اسـتفاده از سفارش‌های خریدی که توسط تریدرهای خرده‌پا در مسیر کندل بزرگ وارد بازار می‌شود فرصت را برای برداشتن سود از سفارش‌های خرید قبلی‌شان غنیمت می‌شورند.

 تــا اینکــه بــرای برداشــتن ســود از معــاملات خریــد سفارش‌های فــروش توســط بانک‌ها وارد بــازار می‌شود.دستورات خرید از جانب خرده‌پاها توسط دستورات فروش از طرف بانک‌ها مصرف‌شده .و باعث سقوط قیمت می‌شود و سایه‌ای که بالای پین بار می‌بینیم را درست می‌کند.

 تریدرهای خرده‌پا حالا در یک معامله خرید بازنده گیر افتاده‌اند. آن‌ها هنوز بر این باورند که بازار می‌تواند بالاتر برود پس برای اینکه پوزیشن­هایشان را ببندند باید اتفاقی بیفتد تا آن‌ها را به ایـن فکـر بینـدازد کـه بـازار قابلیت بیشتری برای سقوط دارد تا صعود.

روی تصویر بالا من 4 نقطه‌ای که تریدرهای خرده‌پا به دام افتاده‌اند را علامت زده‌ام.

روی تصویر بالا من 4 نقطه‌ای که تریدرهای خرده‌پا به دام افتاده‌اند را علامت زده‌ام.

قبل از کندلی که من در نقطه 1 علامت زده‌ام ما تریدرهای خرده پایی را داریم که بـر ایـن باورنـد کـه بازار قصد دارد بیشتر بریزد چرا؟

برای اینکه یک افت قیمتی آشکار روی داده است.زمانی که بازار یـک سـقوط ناگهانی کرد(که من در نقطه یک علامت زده‌ام)آن‌ها با این فرض که بازار دارد سقوط می‌کند و در حال سـاختن یک لوی جدید است دست به فروش زدند در همان حال که آن­ها در حال فروش بودند معامله گـران بانک‌ها واردشده و سفارش‌های خریدی گذاشتند که تمام سفارش‌های فروش آن‌ها را مـصرف کـرد و ایـن باعـث شـکل گیریـه همان سایه بلند در کندلی شد که در ابتدا اساساً یک کندل نزولی بود

 حالا ما تعداد عظیمی از تریدرهای خرده‌پا راداریم که درست در کف این سایه بلند در تریدرهای بازنده فروش به دام افتاده‌اند.

برای اینکه این تریدرها معامله بازنده خود را ببنـدد بایـد اتفـاقی در بـازار بیفتـد تـا آن­ها را بـه ایـن بـاور برساند که بازار هیچ شانسی برای پایین‌تر رفتن ندارد در این مقاله هرکجا که من از تریدرهای خرده‌پا به‌عنوان طیفی از کل معامله گران صحبت می‌کنم به شما نشان می‌دهم تریدرهای خرده‌پا معمولاً چگونه زمانی که بازار یک حرکت بزرگ برخلاف پوزیشن آن‌ها می‌کند معاملات بازنده‌شان را می‌بندند.

 کندلی که من با شماره 2 علامت زده‌ام کندلیست که تریدرهای به دام افتاده در نقطه یـک بـا دیـدن آن به این باور می‌رسند که مارکت در حال شکل دادن یک حرکت صعودی قوی است و هیچ شانسی بـرای بازگشت به نقطه ورود آن‌ها ندارد.

 زمانی که این کندل در حال تشکیل بود واقعاً صعودی به نظر میرسند و با متقاعد کـردن معاملـه گـران به اینکه بازار در حال انجام یک حرکت رو بـه بـالای قدرتمنـد اسـت آن‌ها را در تریـدرهای بازنـده فـروش بـه دام انداخت بنابراین آن‌ها با این تصور که بازار قصد برگشت به نقطه ورود آن‌ها را ندارد تریدهای فروش بازنده‌شان را بستند این کار سفارش‌های خرید را وارد بازار کر.

 شگفت آنکه همین کندلی که باعث شد تریدرهای بازنده فروش بسته شود عده دیگـری از تریـدرها را به خاطر ظاهر فریبنده‌اش به شکل یک کندل بزرگ صعودی وادار به گذاشتن سفارش‌های خرید کرد…. پس این‌جور شد کـه هنگامی‌که کنـدل بـزرگ صـعودی داشـت شـکل می‌گرفت دودسته از تریـدرها هستند که نوع مشابهی از سفارش را وارد بازار می‌کنند.

یــک دســته از سفارش‌های از جانــب تریــدرهایی وارد بــازار می‌شود کــه سفارش‌های فــروش بازنــده را می‌بندند(که سفارش‌های خرید را وارد بازار می‌کند) و دسـته دیگـری از سفارش‌های از طـرف تریـدرهایی وارد بـازار می‌شود که باور کرده‌اند بازار قصد حرکت به بالا را دارد.حالا بانک‌ها دسته عظیمی از سفارش‌های خرید رادارند که می‌توانند از آن‌ها برای مقاصد معاملاتی استفاده بکنند.

 در این مثال بانک‌ها برای برداشتن بخشی از سود خود از دستورات خریدی کـه قبلاً گذاشـته بودنـد از دستورات فروش استفاده کرده‌اند ولی چرا؟ بانک‌ها در اینجا به‌منظور کسب سود این کار را انجام نمی‌دهند بلکه آن‌ها با این کار می‌خواهند بازار تا نقطه‌ای که آن‌ها با دستورات خرید واردشده بودند پایین برود و بـا این کار آن‌ها می‌توانند برای حرکت رو به بالای جدیدی که آماده‌شده است پوزیشن­های خرید بیشتری بگیرند.

در نقطه 3 ما تریدرهای خرده پایی راداریم که در حال گذاشـتن سفارش‌های خریـد تحـت تأثیر حرکـت بالارونده‌ای  دام که در حال شکل گیری است هستند.

در نقطه 3 ما تریدرهای خرده پایی راداریم که در حال گذاشـتن سفارش‌های خریـد تحـت تأثیر حرکـت بالارونده‌ای که در حال شکل گیری است هستند.

 تریدرهای بانکی که در کف حرکت صعودی سفارش‌های خرید گذاشته بودنـد از تمـامی ایـن سفارش‌های برای برداشتن بخشی از سود از پوزیشن­شان اسـتفاده می‌کنند کـه باعـث تبدیل‌شدن کنـدل صـعودی بـه نزولی می‌شود و باز تریدرهای خرده پایی را که پوزیـشن خریـد گرفتـه بودنـد گیـر میندازنـد.

حرکتـی کـه باعـث می‌شود این تریدرها که با پوزیشن خرید واردشده بودند معاملاتشان را نقد بکنند در کندل بعـدی جـای گرفتـه که یک پین بار صعودی است.درزمانی که این پین بار در حال شکل‌گیری بود بازار به طـرز قابل‌ ملاحظه‌ای سقوط کرد.

 برای تریدرهای خرده‌پا این‌طور به نظر می‌آمد که بازار بـه طـرز بـسیار بـدی در حـال ریـزش اسـت.بـه همین دلیل بسیاری از تریدرهایی که در معاملات خرید بازنده گیرکرده‌اند به‌احتمال زیاد پوزیشن­هایشان را می‌بندند که باعث ورود سفارش‌های فروش به بازار می‌شود.

 علاوه بر این از طرفی دیگر ما خیل عظیمی از تریدرهای خرده پا را داریم که سفارش‌های فروش اضافه‌تری را برای گرفتن حرکتی که معتقدند یک حرکت نزولی قوی است وارد بازار می‌کنند.

 تریدرهای بانکی از این سفارش‌های فروش که توسط این دودسته وارد بازار می‌شود برای گرفتن تمامی پوزیشن خریدشان استفاده می‌کنند.توجه کنید که چطور لوی سایه پین بار در نقطه4 در مجـاورت جاهایی است که بانک‌ها در حرکات قبلی خرید انجام داده بودند.

 این بدین معنی است که آن‌ها باید تریدشان را در یک دام نه قیمتی گسترده کنند.

معمولاً زمانی که بانک‌ها در حال ترتیب دادن تریدهایـشان هستند به دلیل نبـودن سفارش‌های خریـد یـا فروش کافی در یک نقطه از بازار(نقدینگی کافی) آن‌ها نمی‌توانند کـل حجـم پوزیـشن شـان را در یـک نقطـه پـر بکنند. این بدین معنی است که آن‌ها باید تریدشان را در یک دامنه قیمتی گسترده کنند.

 در تصویر بالا ما می‌توانیم ببینیم که چطور بانک‌ها در کف حرکت صـعودی سفارش‌هایشان را گذاشته‌اند اولین سفارش آن‌ها در پین بار صعودی جای گرفت دومین سفارش زمانی قرار داده شد که بازار به لوی پین بار بازگشت و سپس سومین سفارش 10 پیپ دورتر از جایی که اولین سفارش واردشده بود قرار داده شد.

 وقتی یک برگشت در حال وقوع است بانک‌ها همیشه سـعی می‌کنند سفارش‌هایشان را در یـک قیمـت نزدیک به هم قرار بدهند.آن‌ها می‌خواهند حداکثر سود را بردارنـد و ایـن بـه ایـن معنی است کـه سفارش‌های آن‌ها نزدیک هم قرار می‌گیرد.

 اگر آن‌ها منتظر می‌شدند تا قبل از قرار دادن سفارش‌های دوم و سوم بازار برگردد این بدین معنی است کـه نمی‌توانند سود زیادی کسب کنند برای اینکه بازار قبل از ورود آن‌ها در مسیر دلخواهش حرکت می‌کرد.پـس ایـن برای آن‌ها حیاتی است تا به ترفندی قبل از بازگشت کامل بازار سفارش‌هایشان را وارد کنند.

 معنی همه آنچه که گفته شد چیست؟

اگر شما بدانید کجا و چرا تریدرھا به دام می‌افتند پس شما می‌توانید تعدادی پیش‌بینی دقیق و زیبـا ازآنچه بانک‌ها در بازار انجام می‌دهند داشته باشید.

در تصویری که در آن 4 نقطه به دام افتادن تریـدرها را علامـت زده‌ام بـر اسـاس تحلـیلم از جـایی کـه تریدرها به دام افتاده‌اند قادر خواهم بود تا بفهمم چه اتفاقی قرار است در بازار بیفتد.

 نقطه سوم، اولین سرنخ از اینکه چه اتفاقی ممکن اسـت بیفتـد را بـه مـن می‌دهد ولـی عـاملی کـه درستی تحلیل من را تائید کرد پین بار صعودی در نقطه چهار است.

 نه‌تنها پین بار با سایه بلندش به من گفت که بسیاری از تریدرها به دام افتاده‌اند بلکه لوی پـین بـارهم با تمام شدنش در نزدیکی دو نقطه قبلی مشابه که من تشخیص داده بـودم بـه مـن فهماند کـه بانک‌ها دوباره روی پین بار دارن می‌خرند.

 بهترین راه برای تمرین کردن فهمیدن آنچه بانک‌ها در بازار انجام می‌دهند این است که چارت‌هایتان را بازکنید و کندل­هایی را که سـایه بلنـدی دارنـد علامـت بزنیـد. سـپس بـه ایـن موضـوع فکـر کنیـد کـه بانک‌ها چـه استراتژی معاملاتی رادارند پیاده می‌کنند که این سایه بلند روی کندل شکل‌گرفته است.

کجا سودشان را برمی‌دارند؟

 کجا سفارش‌هایشان را وارد بازار می‌کنند؟

 یا کجا از پوزیشن شان خارج می‌شوند؟

فقط مقابل چارت‌های بازتان نشسته و با خود بیندیشید شگفت‌زده خواهید شد که با این کـار چقـدر می‌توانید یاد بگیرید..

خلاصه مطالب

اگر شما بدانید در کندل­های با سایه بلند دنبال چه چیزی بایـد بگردیـد تریـدرهای بـه دام افتـاده تشخیصـشان بسیار ساده است. این کندل­ها و تریدرهای به دام افتاده نکات کلیدی در مورد اینکه بانک‌ها چه‌کاری ممکن است در پشت‌صحنه بازار بکنند به ما ارائه می‌دهد.

 با تمرین کافی شما قادر خواهید بود سایه­ها را دنبال کنید و هر آنچه ممکن است در بازار اتفاق بیفتـد را بدون نیاز به سایر ابزارها ردیابی.

مترجم: جناب آقای دکتر صدری

دانشجوی رشته کامپیوتر هستم و علاقه مند به تولید محتوا در زمینه معامله گری.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.