جلسه چهاردهم: ملزومات طراحی سیستم های معاملاتی (خودشناسی) قسمت اول

 جلسه چهاردهم: ملزومات طراحی سیستم های معاملاتی (خودشناسی) قسمت اول

ویدئو ملزومات طراحیه سیستم های معاملاتی (خودشناسی) قسمت اول

خلاصه ویدئو

قرار بود که در این جلسه که جلسه چهاردهم هستش درخصوص ملزومات طراحیه سیستم های معاملاتی با نیم نگاهی به مسایل خودشناسی صحبت کنیم .

من داشتم مطالب دوره قبل رو نگاه می کردم رسیدم به قسمت بیست و پنج که در خصوص مقدمه ای بر طراحیه سیستم های معاملاتی و خودشناسی صحبت شده بود. با اجازه در ادامه چون مسایل تقریبا میشه گفتش که  تکراری هستش این دوتا  تیکه با هم مونتاژ میشه  اون دوستانی که قسمت بیست و پنج از دوره قبل رو دیدن این ویدیو رونبینند اگر میخوان تکرار مطلب رو ببینند مطالب یکی هستش .

ملزومات سیستم معاملاتی

همونطور که قول داده بودیم و قرار بود تا کمی درمورد طراحیه  پلن و استراتژی های معاملاتی صحبت کنیم امروز در جلسه بیست و پنجم که در خدمت شما هستیم  کمی در خصوص ملزومات سیستم معاملاتی صحبت می کنیم .

و اینکه یک تریدر و یک معامله گر برای اینکه بتونه وارد بازارهای مالی بشه از ابتدا به چه ابزارهایی و به چه وسایلی و به چه ملزوماتی احتیاج داره تا اینکه بتونه داد و ستد در بازار های مالی رو شروع کنه و انشالله در آینده به طراحیه پلن هم خواهیم رسید . اما در خصوص ملزومات سیستم معاملاتی  قبل از اینکه وارد این مبحث بشیم.

حتما بهتر از من میدونید که یک سیستم دارای اجزا و مجموعه هایی هستش که در کنار همدیگه برای رسیدن به یک هدف واحد تعامل دارند و این اجزا شاید به تنهایی کاراییه لازم رو نداشته باشند و درکنار همدیگه باشند.

اما داشتیم خدمت شما عرض میکردیم  که یک تریدر برای تهیه یک پلن معاملاتی یک استراتژی یک سیستم معاملاتی باید چه ملزوماتی رو دراختیار داشته باشه و اون اجزا و مجموعه هایی که میتونند در کنار هم قرار بگیرند تا ما بتونیم وارد بازار های مالی بشیم و معامله رو شروع کنیم چه چیزهایی میتونند باشند ؟ مطمینا میدونید که اولین بحث در بحث ورورد به معامله .وجود سرمایه هستش یعنی اولین گام حرکتی این هستش که شما باید سرمایه لازم رو برای اینکار داشته باشید.

اما داخل پرانتز اینکه اگر شما سایر اجزای دیگه از این سیستم رو در احتیاج دارید شاید مجوز لازم رو داشته باشید که بتونید از سرمایه اشخاص دیگه ای استفاده کنید. که من به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی همچین چیزی رو به هیچکدوم از دوستان توصیه نمی کنم .

اما بعد از موضوع سرمایه این هستش که آیا فقط وجود سرمایه کفایت میکنه؟ مطمینا خیر و باید برای اینکه بدونیم از این سرمایه به چه شکلی  استفاده کنیم و در چه موقعیت هایی بخریم و در چه موقعیت هایی بفروشیم احتیاج به دانش داریم دانشی که میتونه از بخش های مختلفی تشکیل بشه دانشی که میتونه دانش تحلیلی، دانش مالی، دانش اقتصادی باشه همچنین دانش مدیریت ریسک باشه.

انشالله درمورد این مطالب هم کمی صحبت خواهیم کرد. اما بعد از داشتن دو جزو ازیک سیستم معاملاتی، سرمایه و دانش لازم گام بعدی این هستش که باید شخصی باشه یا اشخاصی باشند یا یک سیستمی باشه  که تواناییه انجام یا بکار گیریه یا اجرای اون دانشی که هستش رو داشته باشه یا اینکه بهتر بگیم بحث روانشناسی، بحث خود شناسی و بحث شخصی که میخواد این کار رو انجام بده اون هم جزوی از ملزومات کار خواهد بود.

بنابرین شما باید بیاید و سرمایه و ازطرف دیگه دانش لازم و از طرف دیگه  بیاید و تواناییه اجرای  ستاپ ها و تواناییه اجرای استراتژی هایی رو که  طراحی میکنید رو هم داشته باشید.

همونطور که میدونید در خیلی از موسسه ها و در خیلی از بانک ها در خیلی از شرکت های فاند یکی از این سه جزو وجود داره  یعنی شما بانک رو نگاه کنید بانک به عنوان یک سرمایه دار میاد و تحلیلگر استخدام میکنه .میاد تریدر استخدام میکنه .از طرفی تریدری که سرمایه نداره میره در استخدام شخص دیگه ای قرار میگیره در استخدام بانک قرار میگره.

اون کسی که دانش تحلیلی داره و قادر هستش که بیاد و تحلیل انجام بده  میره و اون تحلیل و درواقع خدمات رو درواقع  به شخص و بانک اریه میده  و در قبال کاری که انجام میده  مزد دریافت میکنه و اما بدتیرین قسمت کار برای ما خورده پاها این هستش که ما سرمایه و اون دانش اونچه خوبان همه دارند ما میخوایم یک جا داشته باشیم و از نظر بعد روانشناسیه قضیه میدونیم که اینکار بسیار بسیار سخت هستش.

چون ما به تحلیلمون عرق داریم  به سرمایمون عرق داریم به کلیک کردن و تریدمون عرق داریم و نمیخوایم از هیچکدوم کوتاه بیایم و اگه نتونیم خدای نکرده یک سیستم معاملاتی ویک پلن  تدوین شده  داشته باشیم اون موقع کارمون با کرامل کاتبین هستش  و اون کاری که به کرامن کاتبین بیفته اونموقع بجز به  کارو کرامل کاتبین و دوتا ک داریم و یک ک دیگه هم به عنوان کال مارجین به این دوتا ک ها اضافه میشه و تا سه نشه بازی نشه.

کاری که به کرامل کاتبین برسه به سرانجامش کال شدن خواهد بود . اما مطمین باشید که راهکارهایی وجود داره .تا بتونیم از این بازاری که درست شده برای ضرر کردن ماها تا بیاد آبی که در این برکه های کوچیک درواقع در جیب ما هستش بره به سمت دریا بره به سمت بانک ها و خیلی در کمال آرامش و در صلح و دوستی و صفا میتونند جیب های مارو خالی کنند اما میشه راهکارهایی رو پیدا کنیم  تا ماهم از این بحر یک قطره ای رو بتونیم داشته باشیم.

توی بحث ملزومات سیستم خیلی مسایل دیگه ای هم هستش که زیر گروه در واقع این سه بخش قرار دادیم مثلا شما جزو ملزومات سیستم  برای امادگی به کار احتیاج به اینترنت دارید احتیاج به کامپیوتر و محلی برای آرامش و الا اخر دارید که انشالله در مورد اون ها هم به عنوان مقدمه ای که درخصوص ملزومات سیستم درمورد طراحیه سیستم های معاملاتی  در خدمت شما هستیم .حتما بیشتر صحبت خواهیم کرد .

توضیح بیشتر در مورد ملزومات

بریم سر وقت اینکه هرکدوم از مواردی که بهش اشاره کردیم  اعم از سرمایه دانش تواناییه اجرا رو یکم بیشتر بست بدیم درموردش صحبت کنیم و در همین قسمت اول خدمت دوستان عرض کنیم که کل مسایلی که درموردش صحبت میکنیم یک طرف داستان هستش.

یعنی شما دوتا بخش 1و2 دارید برای هرکدوم از این موارد یکی اصل داستان و اصل موضوع پایه موجود هستش یعنی خود دانش 1 هستش یکی خود سرمایه 1هستش و یکی خود ابزار1 هستش و همه مواردی که وجود داره 1 و طرف دوم 2 داستان خود شما 2 هستید به عنوان کسی که  میخواید اون دانش 1 رو داشته باشید و میخواید به مرحله اجرا 2 دربیارید  یک طرف 2 دیگه داستان هستش.

اگر خاطرتون باشه توی بحث مدیریت سرمایه مایک ریسک سرمایه 3 داشتیم ریسک سرمایه ای 3 که عرض کردیم خدمتتون بصورت منطقی برای شروع کار چه اندازه ای باشه و چجوری بیاید وریسک سرمایه 3 رو انجام بدید  که سرمایه شما از نظر علم ریاضی و روی حساب کتابی که  درواقع وجود داره روی فرمول درخطر نباشه و یکی هم خود ریسک 4 و تواناییه پذیرش ریسک شما 4 بودش.

اما بریم برای بحث سرمایه ببینید دوستان همه ماها میایم داخل این بازار تا اینکه بخوای م یکدرامدی داشته باشیم.  سرمایه ای که داریم رو چند برابر کنیم و اما .موضوع اصلی این هستش که ما برای بدست اوردن  مقدار یکسی که مد نظر داریم حاضر هستیم.

ملزومات طراحیه سیستم های معاملاتی

چه مقداری رو از دست بدیم یا اینکه چه مقداری رو ریسک کنیم. یا اینکه حاضر هستیم برای بدست اوردن اون هدفی که دنبالش هستیم چه راهی رو طی کنیم  و به همین سادگی و راحتی این نیستش که شما بیاید و سرمایه ای رو داشته باشید و بتونید از اون سرمایه استفاده کنید.

بنابرین استفاده کردن و به سود رسوندن اون سرمایه احتیاج به دانشی داره که شما باید تکلیفتون رو هم با دانش هم مشخص کنید و اما موضوع اصلی توی بحث دانش و انواع روش هایی که وجود داره  خودتون بهتر میدونید که میتونه پایه یک  سیستم و استراتژی که میخواید طراحی کنید سیستم شناور5 باشه یا اینکه یک سیستم بسته 6 باشه سیستم شناور5 معمولاهمین سیستمی هستش که  خودمون داریم به عنوان ترید براساس تحلیل و دیدگاه های پرایس اکشنی و رفتار شناسی به نوعی داریم ازش استفاده میکنیم .

شما میتونید بیاید برامبنای 6 یک اندیکاتور برمبنای یک اوسیلاتور بیاید بر مبنای یک چهار چوب خاص غیر قابل انعظاف پذیری 6 که وجود داره  یکسری معیارها داشته باشید برای ورود و خروج و به هر حال این بستگی داره به اینکه شما چه روحیاتی دارید و کدوم یکی از اینهارو انتخاب میکنید.

ما انشالله گام به گام این مرحله رو باهمدیگه میریم جلو تا اینکه ببینیم که به کجا سرانجام خواهد رسید. از اونجایی که  این ویدیو برای دوستان گروه تریگر پرایس اکشن تهیه شده و این دوستان قبلا دانش لازم رو درخصوص روش های تحلیل و روش های مدیریت سرمایه در اختیار دارند.

قرار شده که یک جمع بندی کلی از بیست و خورده ای جلسه ای که داشتیم  باهمدیگه داشته باشیم که تا همه دوستان کماندار ما سعی کنند که به اون تواناییه لازم برسند وامیدواریم بعد از پایان این ویدیو ها همه دوستان طرح لازم رو برای طراحیه پلن برای ژورنال نویسی که در خدمت شما هستیم داشته باشند.

بنابرین خیلی از مطالبی که درخصوص سیستم های طراحی و ملزومات درواقع  سیستم های معاملاتی  و تریدینگ پلن و  نوشتن درواقع طراحی هستش  رو شاید ما فاکتور بگیریم و درموردشون صحبت نکنیم چون اکثر دوستان از قبل این ملزومات 7لازم رو در اختیار دارند.

ملزومات طراحیه سیستم های معاملاتی 2

بنابرین الان بحث ما این هستش با این دوستان که شما برای رسیدن به اون هدف نهایی که مد نظر دارید  مطمینا باید گام به گام پیش برید.

و یک مرحله ای ن میتونیم برسیم به آخرین پله ای که قرار هستش برسیم و این پله ها باید گام به گام طی بشه  اما برای سرمایه ای که داریم درموردش صحبت میکنیم .اولین موضوع این هستش که ضمن اینکه شما اون سرمایه ایکسی که گفتی م در اختیار دارید باید بیاید تکلیف خودتون رو مشخص کنید.

برای اینکه میخواید با چه سرمایه ای کار کنید .اما قرار ما این هستش که شما بیاید مشخص کنید که در آیند ه با چه سرمایه ای میخواید بیاید و وارد بازار بشید یک سرمایه مثلا توهمیه ایکس مقدار صد هزار دلار و این8 سرمایه و آورده ای هستش که شما انتظار دارید که در آینده با این سرمایه کار کنید اما موضع اصلی این هستش که شما این سرمایه ای که آوردید باهاش کار کنید انتظار چه سودی رو دارید یعنی  در کنار ریسکی9 که میخواید انجام بدید باید انتظار یک سود 10 معقول رو داشته باشید و این دوتا 9 و10 با همدیگه باید تناسب داشته باشند.

بنابرین در مرحله اول و در گام اول سرمایه ای که در آینده ای دور یعنی بعد از اون سه مرحله ترید دمو و رسیدن  به اون استراتژی و بعدا حسابهای پایینتر میکرو، مینی و نانو و از این داستان ها سرمایه نهایی 8 که میخواید بیاید و باهاش کار کنید رو درنظر داشته باشید و از اون طرف باید یک سود معقولی رو باید در واقع برای خودتون بیاید و مشخص کنید.

این سود معقول مثلا بانک ها فکر میکنم  یک چیزی حول حوش بیست و چهار درصد سود میدند اگر بتونید شما دو برابر بیست و چهار درصد سود کنید یعنی حدود پنجاه درصد سود سالیانه داشته باشید احتمال بسیار زیاد  این سود سالیانه یک سود منطقی هستش و یکسال پنجاه درصد 10 تقریبا تقسیم بر دوازده یعنی اینکه شما یک چیزی حول حوش ماهی چهار پنج درصد سودرو برای خودتون در نظر میگرید.

اما در کنار رسیدن به این 10چهار پنج درصد سود .ما فعلا برای شما بعد از اینکه اون مراحل رو طی کردید بالاترین پیشنهاد ریسکی که داریم یک درصد 9 هستش. یعنی شما مجاز نیستید بعد از گذراندن مراحل اولیه و مقدماتی بیاید و در زمانیکه به ثبات رسیدید یک درصد بیشتر نباید ریسک کنید و انتظار داشته باشید.

که در کنار این یک درصد ریسک بیاید در بازه مشخص پس بنابرین موضوع بعدی این هستش که شما هدفتون رو الان اومدید هدف دراز مدتتون رو در پلنتون مشخص کردید اینرو باید مشخص کنید و اما من الان اینجا مثال زدم یک بازه سالیانه ممکنه بعضی از دوستان بیاین و بازهای به فرض11 هفتگی داشته باشند برای برداشتشون بر ای معاملاتشون بازه های11 ماهیانه بازه های 11 فصلی بازه های سالیانه داشته باشند.

به هر حال باید این بازه مشخص شده باشه و انتظاری که دارید و مثلا این 10 شد تقریبا چهار درصد دیگه یک سود ماهیانه در نظر بگیریم 12 ماهیانه چهار درصد سود در کنار  در کنار یکدرصد 9ریسکی که دارید .

اولین موضوعی هستش که شما باید بیاید در ابتدای  ملزومات درواقع طراحیه سیستم این رو مشخص کنید.

ملزومات طراحیه سیستم های معاملاتی 3

و حالا که درصد ریسک شما مشخص هستش در هر ترید 9یک درصد .و این در هر ترید یکدرصد رو در نظر داشته باشید که باید این ریسک رو قبول کنید و خدای نکرده یک زمانی نشه که این ریسک رو قبول نکرده اگر طاقت و توان لازم رو برای این یک درصد ریسک ندارید باید مطابق با موضوعی که قبلا خدمت شماعرض کردیم ریسک رو بیارید پایین من دارم راجع به ریسک سرمایه صحبت میکنم.

ریسک خب سرمایه 8 یک درصدش میشه تقریبا هزاردلار13 یعنی شما در یک ترید توانیاییه این رو باید داشته باشید که هزار دلار ضرر13 رو قبول کنید و اینکه این هزار دلار ضرر رو قبول میکنید بجاش چه مبلغی رو دارید بدست میارید .برایند شما در آینده  برایند درواقع ماهیانه شما میاد و کلا میشه  12 چهار درصد و این حالا در آینده انشالله صحبت خواهیم کرد که وینریت در اینجا نقش حیاتی داره که شما باید به اون ضریب ها و اون درصد ها که درآینده درموردش صحبت کنیم به اونها پایبند باشید.

درواقع به اونها برسید و ببخشید بعد از اینکه رسیدید بهش پایبند باشید. اما اگر توان ازدست دادن این مبلغ رو 13 ندارید و میاید دو دوتا چهارتا میکنید که این مبلغ زیاد هستش.

ملزومات طراحیه سیستم های معاملاتی 5

خب مطمینا باید  بیاید درصد ریسک خودتون رو کمتر کنید این یکی از راهها هستش.

مثلا درصد ریسک خودتون رو میارید روی نیم درصد 14 و اون موقع میزان درصد درواقع پایین شما میشه مثلا پانصد دلار ضرر. و درنظر داشته باشید که من یک مثل زدم. یک مثالی که به هر حال موضوع اصلی این هستش که اصلا تواناییه کار کردن با این پول رو دارید یا نه چون از اون طرف باید یک بازه ای که درواقع  گفتیم و شما میاید اون یک ماه یا اون بازه یک هفته ای که یک هفته خیلی کمه .

یک ماه یک فصل و یک سالی رو که مد نظر دارید. باید با سرمایه ای کار کنید که چهار درصد این 8 آقازاده مثلا میشه هول هوش ( صدهزار ضرب در چهار درصد میشه ) چهار هزار دلار درماه برای این آقازاده  میشه سود شما و الان باید ببینید که این چهار هزار دلار سودی که ای نجا براین اساس دارید برای یک ماه چهار هزار دلار دلاری که دارید بدست میارید الان به نرخ روز الان یک چیزی حدود دلار هفت هزار تومنی چهار هفتا بیست و هشتا و بیست و هشت میلیون.

الان آیا این عدد برای شما عدد مناسبی هستش یا نه این سودیی که دارید بیست و هشت میلیون. ماشالله به رشد.ببینید….برگردیم به بحث میزان توقعی که داریم شما9 یکدرصد ریسک ودر یک ما ه بیست وهشت میلیون  سود 15 و چهاردرصد 16 سودی که درواقع دارید.

و خب میگید که من این توان رو ندارم که بخام بیام این ریسک رو داشته باشم .ریسک رو کم میکنید .خب  متناسب با اون این سود هم کم میشه شاید شما نتیجه بگیرید به این موضوع که مثلا سرمایه ای که میخواید بیاید وارد بازار کنید.

سرمایه انتهایی ده هزار دلار 17 خب مطمینا از اون طرف هم این 15 آقازاده سودی که میخواید به ازای اون درواقع  ریسک بدست بیارید و این توانایی که دارید یدونه کم میشه و میایم و یدونه صفرهارو کم کنیم این 18 میشه دو میلیون و هشتصد هزار تومن میشه درامدی که دارید.

چهار درصدی که به ازای  این17 سرمایه ده هزار دلاری که گذاشتید و ریسکی 9 که دارید خب الان این 17 منطقی هستش  با این 17 میاین شروع به کار میکنید اینکه. میگم با این بعد از اون مراحل میاید شروع به کار میکنید. پس موضوع اصلی این هستش که شما باید بازهای زمانیه خاص خودتون رو داشته باشید.

ملزومات طراحیه سیستم های معاملاتی 4 1

همونطور که یک کارمند بازه زمانیه 12 یک ماهه رو داره و مثلا یک کارخونه دار بازه زمانیه انبار گردانیه سالیانه داره و میاد سود وضررهاش رو حساب میکنه شما هم باید  این بازه روداشته باشید و در میان مدت هم  گوشه چشمی به برایند وبه استیتمنتتون داشته باشید.

هدف داشته باشید هم ازنظرزمانی هم از نظر دلاری و این رو حتما باید جلوتر از هر موضوعی تکلیفش رو مشخص کنید. چون شما وقتی که میاید و این ریسک رو مشخص میکنید. اونموقع توی بحث تایم فریم ها این موضوع به کمک شما میاد چون  توی بحث ریسکی که دارید براساس ریسکی که دارید.

و گام حرکتی که هر تایم فریمی داره.  شما باید بیاید در مرحله بعد بیاید وتکلیف تایم فریمتون رو مشخص کنید. این تکلیف تایم فریمی که میخواید مشخص کنید. دوتا گزینه داره برای اینکه بتونید تایم فریم مربوط به خودتون رو پیداکنید.

یکی اینکه این تایم فریم براساس سرمایه شما هستش و ریسکی که براساس اون سرمایه درواقع اومدید قبول کردید .و دومین موضوع تایمفریم شام براساس وقتی که در اختیارتون هستش و مثلا به عنوان مثال دوستی که از ساعت چهار صبح میره شرکت کار میکنه و بیست ساعتشو نیست از روز و چهارساعت هم وقت داره استراحت کنه خب مطمینا کلا این بازار بدردش  نمیخوره.

اینجوری نیستش که حالا چون این بازار با این تایمفریم بدردش نمیخوره بیاد  کارو زندگیش رو ول کنه بیاد بچسبه به اینجا. نه اینجا تا به اون ثبات لازم نرسیدید به هیچ عنوانی شغل اولتون رو رها نخواهید کرد فقط یک مزاح بود .و اما شما باید بتونید تایم فریم مورد نظرتون رو برای ترید مشخص کنید این مشخص کردن عرض کردیم یکی براساس وقتی که دارید و دومی براساس سرمایه ای که میخواید باهاش ترید کنید.

فرض براین که شما میخواید با یک حساب ده هزار دلاری کارکنید یک درصد ریسکتون مشخص هستش و شما در یک تریدی که دارید میتونید بیاید و صد دلار ضرر کنید. این صد دلاری که  اینجا ریسکی که دارید برای ضرر کردن چطوری میتونه بیاد تایم فریم رو برای شما مشخص کنه ؟

بریم رو چارت ببینیم چطوری میشه بیایم براساس سرمایه و ریسکی که داریم مشخص کنیم که این آقازاده  و این گام های حرکتی به چه نحوی میتونه بیاد به ما توی این زمینه کمک کنه مثلا تو یورو یو اس دی .شما انتظار این رو دارید که عرض کردم  در یک ترید 19 صد دلار ماکسیمم ریسکی که داشتید و اون یک درصد ریسک شما براساس سرمایه  شما که صد دلار میشه و میتونید بیاید باهاش ترید کنید در واقع این 19 ضرر رو برای این 17سرمایه و اون ترید در نظر گرفتید.

ملزومات طراحیه سیستم های معاملاتی 6

خب ای تی ار 20 تایم دیلیه این آقازاده یک چیزی حول حوش  نود پپ هستش .و شما براساس ستاپ ها یی که داشتیم اگه خاطرتون باشه  اکثر ستاپ های ما  براساس تایم ساختار پترن و تریگر بود و شما اگه بیاید تایم ساختارتون تایم دیلی باشه.

من برم بالاتر یک کوچولو ( رفت تایم مانتلی) تایم ساختار شما تایم مانتلی باشه و الان که درتایم ساختارتون تایم مانتلی هستش. بنابرین ترید شما و نقطه ورود شما میاد و در دیلی شما میاید یک سطح و یک ناحیه ای دارید که میخواید براساس اون بیاید و وارد بازار بشید.

الان کمترین استاپی که دارید استاپ لاس تقریبا 20 نود پپی صد پپی هستش. یعنی اینکه شما جایی که وارد میشید اگر یک  نقطه بهینه رو پیدا کنید که باید هم  پیدا کنید. فرض بر این بگذارید که شما در این 21 ناحیه بخواید بیاید .و وارد بازار بشید..

حداقل این هستش که شما صد پپ ( فاصله 21 تا 22) باید چی داشته باشید؟ باید استاپ لاست داشته باشید و این 22 میشه سطح استاپ لاست شما و در این صد پپ استاپ لاست شما مجاز هستید.

که صد دلار19 ضرر  کنید یعنی حجم لات شما میشه یک دهم و الان شما این آقازاده یک دهم 23 ترید در این 21 ناحیه یعنی اینکه قبول کردن این 19 ریسک و این هم 22 قرمز حد ضرر.

ملزومات طراحیه سیستم های معاملاتی 7

اما یک تارگت حداقل حالا یک سه هفتی که داشته باشید .باید بیاید گام حرکتی صدی که اینجا ( فاصله21 تا 22 میشه گام) دارید و استاپ لاسی 22 که بازار به شما داده و این پیوتی 22 که تشکیل شده و وارد  بازار شدید اونموقع دوتا گام 24 بخواید برید بالاتر یعنی یک چیزی حول حوش دویستا هم بخواید برید بالاتر میرسید به این 25 گره معاملاتی و تا اینجا همه چیز بخیری و خوشی هستش.

اما باید بیاید ببینید که با این سیستم روی سطوح مانتلی و براساس ترید براساس سطوح مانتلی و اون دبل تریگری که دارید دردیلی میخواید ترید کنید. شما چند ترید میتونید داشته باشید؟

یعنی اینکه فرض براین بگذاریم شما میتونید بیاید نهایتا در یکماه دوتا ترید انجام بدید. یعنی شما دوتا دویستایی که اینجا 24 هستش ( منظور اینکه با سایز یکدهم وارد بشیم و طول دوتا گامی که برای تیپی در نظردوتا 200 پپ بود سودمون میشه) یکچیزی حول حوش چهارصد دلار25 دارید سود میکنید.

ملزومات طراحیه سیستم های معاملاتی 8

و از اون طرف چقدر بود؟

اقازاده حساب کتابی که انتظار داشتید چهار درصد 26 و چهاردرصدی که یک چیزی حول حوش چهارصد دلار داره شما ده هزار دلار17 داشتید .و این هم 26 که چهار درصد اونیکی17 بود ده هزار ضربدر چهار  تقسیم بر صد میشه چهار صد.

ملزومات طراحیه سیستم های معاملاتی 9

شما چهارصد دلار 27 سود دارید. یعنی ا ینکه دوتا ترید موفق درماه داشته باشید. یعنی دوتا اقازاده سیگنال درستی که میتونید در یکماه داشته باشید. کفایت میکنه که شما بیاید و سودی که مد نظر دارید رو از بازار بگیرید بنابرین این سرمایه و این ریسک و اون لات و این تعداد ترید بدردتون میخوره پس شما متیونید بیاید براساس سرمایه ای که دارید براساس ریسکی که دارید و برساس ای تی اری 20 که درواقع وجود داره گامی که  وجود داره و استاپ لاسی که وجود داره میتونید بیاید تایم فریم های مربوط به آقازاده  سرمایه و وقتتون رو  اینجا مشخص کنید.

یعنی اینکه یک حالت خیلی ایده ال  برای شخصی که میتونه در روز یکبار به چارت سر بزنه .و بهتر میدونید که کسیکه میاد و در چارت دیلی ترید میکنه.

میتونه انتظار این رو داشته باشیه که یعنی باید توانایی این رو داشته باشه که حداقل  به تریدش بین یک هفته تا یک ماه به تریدرش فرصت بده تا اون تریدش رشد کنه  یا به سود برسه یا به ضرر برسه و یک حالت بسیار بسیار منطقی هستش.

حالا فرض بر ای بگذارید دوستی یک سرمایه هزاردلاری 28 داره و میخواد با این هزار دلارچقدر درامد داشته باشه؟ اون چهاردرصد 29 درامد رو داشته باشه و چهار درصد درامدش میشه چهل دلار30 و چهل دلارش یک چیزی حول حوش چهل 30 ضرب در دلار هفت هزارتومنی یک چیزی حدود دویست و هشتاد هزار31 تومن با هزاردلار سرمایش میخواد سودکنه.

و جالبیش این هستش که  توقع های نابجا اونموقع باید فشار بیاره به بازار فشار بیاره به سرمایه. ضمن اینکه این دویست و هشتاد هزار تومن 31 به هیچ کجاش نمیرسه .و پول زغال و تنباکوش هم در نمیاد و اون موقع فشار میاره به بازار و کال میکنه و بعد میاد میگه که بازار اینجوری بود و اونجوری بود.

این عدم ناهماهنگی در سرمایه ضمن اینکه شاید دیگه با این 28سرمایه این تای م)تایم چارت بالا دیلی( بدردش نخوره و بنابرین با این28 سرمایه دنبال تایم دیگه ای باشه تایم پایینتر باشه .و اونجا ریسکهایی که در واقع وجود داره استاپ لاست هایی که وجود داره باید بیاد هماهنگ کنه .بین وقت و زمانیکه میتونه خودش

بگذاره برای ترید کردن. برای تحلیل کردن و سرمایه ای که داره دیگه هماهنگ کردن این دوتا با همدیگه با خودش هستش و هیچ کس دیگه ای نمی تونه بیاد دراین ضمینه به اون شخص کمکم کنه.

فقط  باید این رو درنظرداشته باشید که ریسک معقول باشه توقع سودهم معقول باشه. اینکه شما هزاردلارسرمایه دارید. اینکه هزار دلار28 شما چهاردرصدش میشه چهل دلار30 وچهل دلار شما به هیچ جایی نمیرسه دیگه تقسیر بازار نیست.

اینکه الان یک دوستی مثلا  بفرض مثال بیاد توقع این رو داشته باشه که با هزار دلارش هزار دلار سود کنه  خب تعداد ترید ها در تایمهای پایین .باید وقت بیشتری بگذاره .استاپ لاسهای کوچیکتر لاتهای بیشتر .درواقع لاتهای بیشتری که باز از نظر لات بیشتر هستش.

اما نمیتونه باز ریسک سرمایش رو بیشتر از یک درس کنه اونجا تعداد تریدهای بیشتر هستش و تناسب بین تایم فریمی که میخواید باهاش ترید کنید سرمایه ای که میخواید وارد بازار کنید و وقتی که میخواید برای اینکار صرف کنید دیگه با خود شماست.

یعنی در اولین گام و در اولین مرحله شما باید بیاید سرمایتون رو مشخص کنید . یک پس مشخص کردن سرمایه توقع سودی که دارید از این سرمایه . توقع سود منتقی خواهشا در نظر بگیرید و بعد از این توقع سود منطقی که در نظر گرفتید.

میاید و ببینید که اون توقع سودی که دارید یک تایم فریمی که باید انتخاب کنید آیا میتونه بیاد تعداد سیگنال هایی که هر تایمی میتونه به شما بده و تعداد سیگنال هایی که میتونید بگیرید.

میتونه چه تعدادی باشه بفرض مثال من نوعی چون قول داده بودم به دوستان که بیام و ستاپ خودم رو گام به گام برم جلو .میام میگم که من توقع این رو دارم که بتونم روی سطوح  دیلی کار کنم و ورود های من .سطوح من دیلی1 .و براساس سطوح دیلی .در تایم فریم یک ساعته دارم وارد بازار میشم .

ملزومات طراحیه سیستم های معاملاتی 10

 و در تایم فریم یک ساعته این هم تایم آقازاده سطح1 یکبار دیگه توی چارت تایم فرریم ساختار من دیلی 1 براساس تایم ساختاردر آقازاده یک ساعته 2 میخوام  ترید کنم. در یک ساعته هر روز یک ترید دارم  و هرروز یک ترید یعنی میتونم یک چیزی حول حوش بیست ودوتا 3 ترید داشته باشم.

و حالا که بیست و دوتا ترید دارم اگر بیام یک سرمایه هزار دلاری 4 داشته باشم و یک درصد این رو بخوام ریسک کنم. یعنی اینکه من قبول کردم ده دلار5 ضرر داشته باشم و الان استاپ لاس من یک چیزی حول حوش برای این 2 تایم ( یک ساعته) یک چیزی حول حوش 6 شونزده تا چهار7 تا

ملزومات طراحیه سیستم های معاملاتی 11

 هم تایم  درواقع تریگر ( پنج دقیقه) اینور و 7چهار پپ اینرو هم به استاپمون اضافه کنیم. یعنی استاپ که باید به اندازه  دوتا تایم پایینتر این 6 ای تی اری که داریم بیشتر باشه. یعنی  بیست پپ استاپ لاست دارم. یک سطحی اینجا 8 دارم برای ورود و خودتون بهتر میدونید که این 8 سطح چجوری بدست میاد.

بنابرین سطح 8 ورورد من و استاپ لاس  بیست پپی من 9  اینجا 10 یک فاصله استاپ لاس بیست پپی دارم .اینه م10 آقازاده بیست پپ و انتظار دارم که در این بیست پپ اگر قیمت بیاد و استاپ 9 من رو بزنه من ماکسیمم .ده دلار11 ضرر کنم. یعنی اینکه.پس اگر من بیام در این سطح 8 در این ناحیه یک ترید یکدهم 12 داشته باشم .

اگر بازار بیستا حرکت 9 کنه یعنی اینکه من بیست دلار ضرر کردم .من باید ده دلار ضرر میکردم.پس این12 عدد .این سایز من میشه پنج صدم 13.من میتونم ماکسیمم پنج درصد13 ترید کنم. و حالا انتظار اصلیه من این هستش که بازار به اضای این آقازاده  بیست پپ 6 (که توضیح داد که از جمع ای تی ار 6 و7 هستش) به من چقدر بیاد تارگت بده؟ اولین تارگت  من حول حوش پنجاه پپ 14 هستش .یک 15 سه 14 هفت 16 و انتظار اصلی این هستش که شما وقتی یک سطحی17 رو دارید و سطح  ساتار شما هستش که سطح  من سطح دیلی هستش.

ملزومات طراحیه سیستم های معاملاتی 12

انتظار اصلی رسیدن به اقازاده دیلی هستش .یعنی انتظار یک تارگت  حول حوش این فاصله رو ببیند ( فاصله سطح 8 تا 18) هفتادو پنج پپ یعنی ای تی ار هشتاد هفت 19 پپی که دارم منهای این آقازاده شونزده 6 پپ میشه چقدر؟

هفتادو یک پپ .چون قرار بود به انداه تایم تریگر تارگت هم نزدیکتر باشه پس اینهم میشه هفتادو یک پپ.یعنی از این8 سطح من باید انتظار داشته باشم ( از 8 تا 20 اندازه زد). بازار یکچیزی حول حوش هفتادو یک پپ 20 استغفرالله ربی و …علیه.به این اندازه ( حرکت 8 تا 20 )حرکت کنه پس انتظار یک حالا حول حوش برای راحتتر حساب کردن.

یک هفتاد پپی رو هم اینجا ( 8 تا 20 ) انتظار تارگت دارم. این هم هفتاد پپ انتظار تارگت دارم و هفتاد پپ رو میام در دو مرحله خارج میشم .یعنی دوتا ترید  انجام میدم 13اینجا و البته در نظر داشته باشید به ازای هر یکسال تجرب یه کاری شما مجاز هستید که یک درصد ریسکتون رو زیاد کنید یعنی.بعد از سال دوم که بیلان سود مثبت داشته باشید دوستان این رو دقت کنید. اینکه بعضی جاها گفته میشه سود مستمر.

این هستش که شما در اون بازه ای که الان من خدمت شما عرض کردم .توی بازه مثلا یک ماه  فصلی یک هفته حالا هر چیزی که انتخاب میکنید .که هفتگی گفتم که مناسب نیستش  اون بازه ایکه مشخص میکنید .به فرض من  میام برای خودم یکماهه مشخص میکنم. ممکنه در این ماه پنج درصد سود کنم.

ممکنه ماه دیگه د ه درصد سود کنم .و ممکنه کلا ماه دیگه سود نکنم و یر به یر بشه و ممکنه دو ماه بعدش رو ضرر کنم .اما ضرر من نباید ماکسیمم بیشتر از در برایند کل  نباید بیشتر از ده درصد  سرمایه ام باشه این رو هم درنظر داشته باشید اگر بیشتر از ده درصد سرمایه تون رو ضرر کردید در اون بازه ای که مشخص میکنید.

مثلا برای من یکماهه یکجای قضیه میلنگه و باید بینید که اون گاو نر میخواهد و مرد کهن باید ببینید که کجای قضیه میلنگه گاوه میلنگه  یا مرد کهنه میلنگه بالاخره یکجای داستان مشکل داره و باید برید مجددا در بررسیه استیتمنتها خواهیم گفت  که بیاید ژورنالی که تهیه میکنید .ژورنال رو بررسی کنید .من یک خاطره از سمینار اصفهان بگم دوستی سوال میکرد که به سود مستمر نرسیده .

و اصلا به سود نرسیده ومدام کال میکنه  گفتم چند ساله؟ گفت ازسال هشتادو نه تا الان که یک چیزی میشه هفت هشت سال هستش و بهش گفتم که در هفته بعد که  مثلا میام ژورنال تریدتون روبیارید ببینم.

و بررسی کنیم ژورنالو با کمال ناباوری گفت ژورنال چی هستش؟ ببینید درد این جامعه ای که شما توش هستید این هستش که نفر بعد از چیزی حول حوش هفت هشت سال توی این بازاره هنوز نمیدونه ژورنال چیه هنوز نمیدونه پلن چیه. هنوز نمیدونه استراتژی چیه. هنوز نمیدونه ستاپ معاملاتی چیه . هنوز نمیدونه و آخرش هم میشه کال مارجین و اونوقت میایم میگیم که نود پنج درصد افرادی که توی این بازار هستند کال میشند.

بله درسته کال میشند.اما به جرت میتونیم بگیم که نود و پنج درصد کسایی که تریدر هستند.سود مستمر دارند .و این سود مستمر به این حالت نیستش که  شما حتما و حتما  دراون بازه های زمانیکه میاید مشخص میکنید .همیشه سود دهی داشته باشید .ممکنه در یک سال که دوازده ماه برای خودتون در نظر گرفتید. چهار ماهش هم اصلا ضرر کنید.

اگه اون چهار ماه پیوسته باشه دیگه اونموقع یک ذره داستان فرق میکنه و نباید اون پیوستگی باشه  توی استیت منتها همونظور که توی ترید ها تک ترید ها مشخص میشه پیوستگی ها و تعداد پوزیشنهای پشت سر هم سود .و تعداد پوزیشنهای پشت سرهم ضرر مطمینا این بحث توی مستمر بودن هم اونجا باید لحاظ بشه و برایند کاری شما در یکسال مثلا اگه بیاید و ماهانه باشه اونموقع نشون میدید.

که شما برا این مثبت دارید یا نه و ممکنه  فراز و نشیب داشته باشه و بهتر هستش که نداشته باشه اما  همه چیز دست ما  نیست و شرایطی که آزمایشگاهی نیست و اما موضوع اصلی اینکه حالا فرض بر اینکه ما در این 8 قسمت میایم یدونه ترید در تقریبا پنجاه پپ منهای  منهای چهار پپ یعنی چهل و نه 14 منهای چهار یک چیزی حول حوش چهل و پنج پپی یعنی توی این 21 محدوده ها میایم و خارج میشیم.و یکی دیگش رو هم میگذاریم برای تارگت بعدی و به هر حال این تناسب بین تارگت ها میخواستیم حساب کنیم ببینیم که  فرض بر  این بگذاریم که تک ترید انجام بدیم .

ملزومات طراحیه سیستم های معاملاتی 13

بیست پپ ضرر 22 و هفتاد پپ 23 سود دارید یک ترید تقریبا یک به هشتاد 23 تا بشه یک به چهار هستش 50.45. و اما اینجا هستش که من بیست ودوتا 24 تریدی که عرض کردم درواقع یکماه خواهم داشت .من کلا شیر یا خطم الان میان میگن باز آقای پنجاه پنجاهه25 اومد و هیچی شیر یا خط میندازیم احتیاج به تحلیل هم نداریم.

فقط یکجایی پیدا کردیم این جا 8 (سطوح رو نشون میده با موس) شیریا خط میکنیم. بیستا اینور 8 بیستا اونور20 یعنی یازده تا ترید رو با ضرر25 بستید . یازده تاده دلار که میشه صدو ده دلار26 ضرر کردید.نزدیک به این ده درصده هستش(همون جمله ای که گفته بود تو این جلسه میزان ماکسیم درو دان نه باید بیشتر از ده درصد باشه فکر میکنم اشاره به اون بود).

منطقی به نظر میرسه و حتی اگه شما بخواید بیاید .یازده روز پشت سرهم رو هم ترید کنید و ضرر کنید .دیگه کلا ببوسید اینکارو بگذارید کنار.و یکساعته خراب میگن در بیست و چهار ساعت این ساعتی که  اینجوری هستش الان یک عقربه اینجا و یکی هم اینجا و اینجوری خوابیده  مثلا ساعت27 یازدهه وقتی شما بیاید نگاه کنید در شبانه روز دو دفعه درست نشون میده .

اگه شما یازده تا ترید پشت سر هم ضررده داشته باید .کلا جان من این بازار رو بیخیالش بشید و الکی این بازار رو اسمش رو خراب نکنید .و اما ازاونطرف موضوع

ملزومات طراحیه سیستم های معاملاتی 14

اصلی چی بود؟ من یازده تا ترید داشته باشم که  نیم هفتاد سی و پنج 28 به من سود بده .و در کنار این سیستم شما چی دارید؟ یک آقازاده ای به اسم یازده ضربدر سی و پنج مساویه سیصدوهشتاد و پنج 29 پپ که درکنارش سود دارید.که برایند این دوتا 26و29 با هم میشه .سیصدو هشتاد و پنج 29 منهای صدو ده 26 پپ  میشه دویست وهفتادو پنج دلار30 .

و الان با این سیستم فرض رو براین میگذاریم که  دویستو هفتادو پنج 30 دلار با این ریسک شما سود دارید .پس شما یک سرمایه هزار دلاری 31 و یکدرصد ریسک و دویستو هفتاد و پنج دلار30 سود که دویست هفتادو پنج ضرب در صد تقسیم بر هزار میشه بیست وهفت32 درصد دارید سود میکنید .و بیست و هفت درصد سود ماهیانه .مواظب باشید که از طرف ناسا نیان ندزدنتون .بعد یکدفعه ای  میبینید که بانک ملت به شما پیشنهاد میده که بیا برای من کار کن .و به فرض مثال  توقع سود سی درصد سالیانه دارند.

این 32ماهیانه هستش .بهش میگه اشکال نداره کار میکنم .اصلا سرمایه پایه مبنای قراردار مثلا یک میلیارد . بعد میگید که اشکال نداره کار میکنم. شما توقع سود سی درصد سالیانه دارید . سی درصد که شد .سی درصدش مال من هفتاد درصدش  مال شما . میگن خب چقدرخوب.

میگن هرچقدر بیشتر شد هفتاد درصد مثلا مال من سی درصد مال شما میگن بچه زرنگ ما که از  پشت فلان جا که نیومدیم. ماها هم پورسانت و درصد میخوایم و از اینجور داستانها شوخی کردم زیاد جدی نگیرید .و اما  بیست و هفت درصد سود دارید حالا اینکه بیاید نگاه کنید ببینید که همه این سیستم در کنار همدیگه شما آقازاده هفت هزار تومن بود دلار ضربدر دویست وهفتاد پنج دلارتون میکنید.و میشه یکمیلیون و نهصدو بیست و پنج هزار تومن .یکچیزی حول حوش دو میلیون تومن شما  درامد دارید .اینکه حالا مخارجتون بیشتر هستش و خرج دخلتون باهم دیگه

ملزومات طراحیه سیستم های معاملاتی 15

نمیخونه .میاید یکدرصد 1 رو فشار میارید بهش میکیند 2 دودرصد .نمیدونم میاید لاتتون 3 رو میبرید بالا اونموقع اینجا 2 توان ازدست دادنه رو ندارید .بعد دوباره استاپ 2 لاست جابجا 4 میکنید .همه این داستان ها انشالله  تعالی بمونه برای بعد .پس در این جلسه صحبت کردیم درمورد اینکه بیاید تایم فریمتون رو مشخص کنید .تایم فریمتون باید متناسب باشه بین وقت و زمانیکه  دارید و دارید ترید میکنید .و من یک مثال زدم فقط .

سرمایه ای که  دارید و توقعی که ازاون  سرمایه دارید .و توانی که دارید درسود گرفتن . و این توانه رو انشالله در آینده که درمورد ستاپ ها صحبت میکنیم .اون توان هم باید ستاپ مناسبی درواقع برای خودتون بیاید و استراتژی تنها فعلا این بحث آقازاده سرمایه ه نبود و درمورد سایر آیتم ها هم درویدیو های بعدی صحبت خواهیم کرد. موارد مهمی که باید به عنوان پیشفرض و قبل از شروع کار بدونیم  تابرسیم به طراحیه  استراتژِی هارو ادامه خواهیم داد موفق باشید .

دانشجوی رشته کامپیوتر هستم و علاقه مند به تولید محتوا در زمینه معامله گری.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.