روند-و-چنگال-اندروز-3

روند و چنگال اندروز- کتاب دوستی با روند در چنگال اندروز (3)

در کتاب دوستی با روند در چنگال اندروز می خواهیم در مورد این مسئله آموزش ببینیم و نکات را باهم یادبگیریم. این مطلب ادامه روند و چنگال اندروز- کتاب دوستی با روند در چنگال اندروز (2) است.

واگرایی و چنگال اندروز

در این بخش می خواهیم به بررسی واگرایی و چنگال اندرو پرداخته تا بتوانیم موقعیت هاي تریدي را که شناسائی کردیم با این تکنیک تاییدیه دیگري به ان اضافه کنیم.

اضافه کردن این تکنیک به بحث چنگال اندرو باعث بالا رفتن میزان درستی و صحت تریدها شده و تعداد کمتري از پوزیشن هاي گرفته شده با روش آقاي میکولا به استاپ لاس خواهند رسید. براي این کار و از انجایی که قرار ما تمرکز روي قانون چهارم اندرو بود یک بار دیگر نگاهی به این قانون خواهیم داشت.

  • هنگامی که با تشخیص سه پیوت ذکرشده یک چنگال صعودي رسم می کنیم و زمانی که قیمت در بازه لازم نتواند به خط میانه چنگال برسد و در برگشت باند پایینی چنگال را شکسته و با شکست خط ماشه یا همان خط روند از آن عبور کند ما وارد معامله سل می شویم.
  • هنگامی که با تشخیص سه پیوت ذکرشده یک چنگال نزولی رسم می کنیم و زمانی که قیمت در بازه لازم نتواند به خط میانه چنگال برسد و در برگشت باند بالائی چنگال را شکسته و با شکست خط ماشه یا همان خط روند از آن عبور می کند ما وارد معامله باي می شویم.

در ادامه بحث چنانچه شرایط فوق بوجود آید یعنی:


1 .قیمت در بازه مشخص به خط میانه نرسد
2 .قیمت تشکیل یک پیوت داده و این پیوت با پیوت نقطه B یا پیوتی هم راستاي ان
3 .باند مربوط به چنگال که از نقطه C عبور داده شده شکسته شود
4 .و در اخر با شکست خط ماشه یا همان روند ما وارد معامله خواهیم شد.

روند و چنگال اندروز- کتاب دوستی با روند در چنگال اندروز (3)
روند و چنگال اندروز 14

نکات تکمیلی در خصوصت واگرائی و اندروز

نکته اول: این که واگرائی باید در همان تایم فریمی که چنگال را بررسی می کنیم ایجاد شود و تایید گردد.


نکته دوم:که بعد از تایید و ایجاد واگرائی چنانچه بخواهیم با شکست خط روند وارد معامله بشویم بهتر از شکست خط را در یک تایم فریم پایین تر بررسی کنیم تا موقعیت ورود مناسب را از دست ندهیم (به مطالب مربوط به شرایط شکست توجه شود).

نکته سوم: سعی کنیم در جهت روند اصلی بازار پوزیشن بگیریم و نیم نگاهی به روند تایم بالاتر نیز داشته باشیم درصد موفقیت بیشتر خواهد شد.

نکته چهارم:در خصوص واگرائی ها این که اگر این واگرائی ایجاد شده در بین سطوح 8.61 و 6.78ایجاد شود می تواند موقعیت ترید براي گرفتن سود هاي بیشتر را مهیا سازد.

نکات مهم در خصوص واگرائی های مخفی

نکته اول: زمانی که احتمال بوجود امدن واگرائی مخفی را در چارت با توجه به مشاهدات و علائم حدس می زنید با تشکیل یک کندل برگشتی مخصوصا تک کندلی می توانید به تشکیل شدن واگرائی مخفی امیدوار تر باشیم.

نکته دوم: به خاطر این که واگرائی هاي مخفی در جهت حرکت اصلی و روند بازار ایجاد می شوند تاثیر گذاري و قدرت عمل بیشتري را بهمراه خواهند داشت.

نکته سوم: چنانچه براي تشخیص واگرائی هاي (معمولی و مخفی) چه از نظر مثبت یا منفی بودن ان بتوانید دانش موج شماري الیوت را نیز مد نظر داشته باشید می تواند کمک بسیاري به این موضوع داشته باشد.

مثلا:

  • واگرائی مخفی در انتهاي موج دوم
  • واگرایی منفی در انتهاي موج سوم از درجه پایین تر
  • واگرائی مثبت در انتهاي موج چهارم بین C و A از یک درجه پایین تر یا همان درجه
  • واگرائی منفی شدید بین موج سوم و موج پنجم.
  • واگرایی مخفی درانتهاي موجB
روند و چنگال اندروز- کتاب دوستی با روند در چنگال اندروز (3)

یادآوري:

تا زمانی که دو پیوت(دو قله یا دو دره) نشانه هاي برگشت خوبی مطابق با انچه گفتیم نداشته باشند، واگرائی نامفهوم می باشد، بنابر این باید در این که چرخش در نقطه مورد نظر کامل شده باشد توجه بیشتري داشته باشیم.

من به شخصه ار ترکیب MACD و RSI استفاده می کنم.

سایر خطوط

1-خط میانه کوچک

همان طور که در بحث هاي قبلی به سایر خطوط اشاره شده توسط جناب اقاي اندروز اشاره کردیم یکی از خطوط ذکر شده خط میانه کوچک بود. این خط مشابه خط میانه عادي که قبلا در خصوص ان صحبت کردیم بوده و تنها فرق آن این است که خط میانه کوچک با استفاده از پیوت هاي با فاصله کوتاه تر ترسیم می شود.

این خط معمولا بین چنگال اصلی ترسیم شده تا بتوانیم سیگنال هاي مرتبط با خط میانه اصلی و بزرگتر را زودتر کشف کنیم و این طور به خط میانه کوچک نگاه کنیم که این خط می تواند هشداري براي نزدیک بودن سیگنال خط میانه بزرگتر بوده و یا این که به تنهائی مورد استفاده تارگت هاي کوچکتر قرار گیرد.

قواعد خرید و فروش بر اساس خط میانه کوچک مشابه قوانین و قواعد خرید و فروش با خط میانه بزرگتر بوده و تفاوتی ندارد.

و اما استفاده اي که ما از این خط میانه براي استراتژي و استفاده از قانون چهارم انجام می دهیم:

به این صورت خواهد بود که در بین خط میانه نرمال و اصلی و خط موازي متصل به پیوت C به دنبال پیدا کردن یک چنگال کوچک تر در مسیر حرکتی همون چنگال اصلی هستیم و با شکست تماس یا عدم تماس قیمت به خط میانی کوچک و برگشت آن با شکست خط موازي چنگال کوچک اولین هشدار براي تکمیل شدن یک پیوت در بین چنگال بزرگتر بوده.

احتمال شکست خط موازي چنگال اصلی براي ما بیشتر خواهد شد تا با قوانین ذکر شده در پست هاي قبل بر اساس قانون چهارم به ترید بپردازیم. همانطور که شما هم بهتر می دانید براي پیدا کردن دقیقتر و بهتر یک چنگال کوچکتر یکی از روش ها رفتن به یک یا دو تایم فریم پایین تر می باشد. البته لازم به ذکر است که این حالت بیشتر براي زمان هاي پیش می اید که نقطه C خارج از دو پیوت دیگر بوده و روند قالب روند حرکتی B به C می باشد.

یادآوري قوانین ترید

قانون اول خرید: هر گاه چنگال نزولی باشد و قیمت بتواند خط موازي بالائی چنگال را بشکند دلیل بر قدرت بازار براي صعود بیشتر بوده و سیگنال خرید می باشد.

قانون دوم خرید: در یک چنگال نزولی هر گاه قیمت نتواند به خط میانه برسد و با حرکت به سمت خط ماشه بالائی آن را بشکند، سیگنال خرید صادر شده است.

قانون اول فروش: هر گاه چنگال صعودي باشد و قیمت بتواند خط موازي پایینی چنگال را بشکند دلیل بر قدرت بازار براي نزول بیشتر بوده و سیگنال فروش می باشد.

قانون دوم فروش: در یک چنگال صعودي هر گاه قیمت نتواند به خط میانه برسد و با حرکت به سمت خط ماشه پایینی آن را بشکند، سیگنال فروش صادر شده است.

2-خطوط هشدار

جناب آلن بعد از ترسیم چنگال خطوط دیگري را نیز استفاده می کرد که این خطوط را به موازات دو خط کناري چنگال (خطوط موازي) و با فاصله برابر خط کناري تا خط میانه ترسیم می نمود و این خطوط را خطوط هشدار نام نهاد. در نمودار زیر خطوط هشدار با خط چین هاي سبز رنگ نمایش داده شده است که فاصله بین این خطوط همان طور که اشاره شد برابر فاصله خط میانه با خطوط موازي چنگال می باشد.

اندروز بر این اعتقاد بود که این خطوط نیز می توانند محل عکس العمل قیمت باشند و با رسیدن قیمت به این خطوط نیز باید منتظر شکست ان براي ادامه قیمت به سمت خط هشدار بعدي یا تشکیل یک پیوت و برگشت قیمت باشیم. هر دو خط هشدار می توانند مثل یک کانال عمل کرده و قیمت بین این دو خط در نوسان باشد.

و استفاده دیگري که می توان از خطوط هشدار انتظار داشت این است که به عنوان حد سود و تارگت استفاده شوند و این تنها یک مشکل را بوجود می اورد که به خاطر شیب این خطوط زمان دقیق لمس قیمت با ان مشخص نبوده و بدست اوردن یک عدد دقیق را نمی توان انتظار داشت.

من به شخصه محل تلاقی این خطوط با لول هاي فیبو ناچی را محل تمرکز خودم قرار می دهم و عکس العمل قیمت محل تلاقی این خطوط براي من حائز اهمیت است. تصویر پیوت براي نمایش خطوط هشدار که من از ابزار کانال فیبو ناچی براي ترسیم ان استفاده نموده ام.

روند و چنگال اندروز- کتاب دوستی با روند در چنگال اندروز (3)

مقدمه ای بر روش عمل و عکس العمل

آلن اندروز در بسیاري از سمینار هاي خود در مورد این روش بیان داشته که اگر معامله گري فقط به این روش مسلط باشد می تواند یک میلیون دلار بدست آورد!!روش عمل و عکس العمل اندروز سه شیوه داشته که در ادامه بترتیب معرفی می شوند.

  • روش اول عمل و عکس العمل
  • روش دوم عمل و عکس العمل
  • روش سوم عمل و عکس العمل


در ادامه هر یک از روش ها شرح داده می شود.

روش اول عمل و عکس العمل

روش اول شامل سه نوع خط خواهد بود:

گام اول: ترسیم خط مرکزي
گام دوم: ترسیم خط عمل
گام سوم: ترسیم خط عکس العمل

و اما مواردي که در هر گام باید در نظر داشت به صورت زیر می باشند.

گام اول:

اولین قدم براي استفاده از این روش انتخاب یک خط مرکزي مناسب می باشد این خط می تواند:

  • یک خط میانه
  • یک خط روند
  • و یا یک خط روند چند محوره باشد.

باید توجه داشته باشید که براي خط مرکزي نمی توانید یکی از

  • خطوط بالائی چنگال
  • یا خط پایینی چنگال
  • و یا خطوط هشدار را انتخاب کنید.

در خصوص خط مرکزي بعد از این که گام هاي دوم و سوم را انجام دادید و خطوط عمل و عکس العمل را ترسیم کردید به راحتی معنی این خط را بهتر از انچه الان در ذهن دارید درك خواهید نمود. که یک خط محوري و مرکز قرینه بودن خطوط عمل و عکس العمل می باشد.و ما در این روش به عنوان یک معامله گري که به روش عمل و عکس العمل اعتقاد داریم به دنبال تشکیل نقاط محوري روي خطوط عکس العمل خواهیم بود.

گام دوم:

خوب بعد از این که یکی از خطوط ذکر شده بالا را به عنوان خط مرکزي انتخاب نمودیم در این قسمت احتیاج داریم که خطوط عمل را در چارت خود بر اساس خط مرکز پیدا کنیم و براي این کار به گذشته بازار احتیاج داریم و باید در سمت چپ خط مرکزي به دنبال نقاط و پیوت هاي باشیم که بازار قبلا در ان نقاط چرخش داشته است.

این پیوت می تواند پیوت کف یا پیوت سقف بوده و اندرو براي این موضوع فرقی بیان نکرده است.باید بدانید که براي ترسیم خط عمل باید خطی موازي با خط مرکزي رسم شود و شیب این خطوط باید یکسان باشد.


گام سوم:

قانون اندروز در مورد عمل و عکس العمل در بازارهاي مالی به این نکته اشاره می کند که هر عملی، عکس العملی دارد. بنابر انچه که براي خط عمل گقته شد پس می دانید که خط عکس العمل در سمت راست خط مرکزي به وقوع خواهد پیوست و از نظر اندور عمل شکل گرفته در سمت چپ خط مرکزي با عکس العمل اتی در سمت راست خط مرکزي وابستگی خواهد داشت .بنابر این براي ترسیم این خط نیز خطوط موازي خط مرکزي و با شیب برابر لحاظ شده است.

این نکته باید در مورد رسم خط عکس العمل اضافه گردد که فاصله بین خطوط عمل و خطوط عکس العمل باید با محوریت خط مرکزي با فاصله یکسان باشد. براي روشن تر شدن این موضوع چارت چهار ساعته دلار استرالیا را انتخاب کرده ایم و در مرحله اول چارت را به صورت عریان (چارت مورد علاقه من) خواهیم دید و شما می توانید در این چارت به دنبال پیدا کردن خطوط مرکزي باشد.

روند و چنگال اندروز- کتاب دوستی با روند در چنگال اندروز (3)

مثال روش اول عمل و عکس العمل

خوب امیدوارم که با حالت هاي مختلف پیدا کردن عمل و عکس العمل تمرین هاي لازم رو انجام داده باشید. در زیر نمونه اي از خطوط مذکور را براي شما جهت درك بهتر این خطوط ارائه داده ایم.


خط مرکزي انتخاب شده یک خط روند بوده و خطوط انتخابی براي عمل با خط قرمز نشان داده شده است و نقاط انتخابی پیوت نیز با دایره هاي رنگی مشخص گردیده خطوط عکس العمل نیز با رنگ ابی مشخص شده و نقاطی که قیمت به این خطوط عکس العمل نشان داده نیز مشخص شده است.

روند و چنگال اندروز- کتاب دوستی با روند در چنگال اندروز (3)

نمونه دوم براي عمل و عکس العمل

مثال دوم را در ناحیه این انتخاب کردیم که سمت راست ان هنوز خالی ایست. یک خط مرکزي با رنگ سبز مشخص شده است و خطوط عمل مربوط به یک ناحیه است که ما تا حالا ان را به عنوان خط کانال نیز می شناختیم.

بر اساس انچه که پاتریک میکولا از اندرو نقل کرده است خطوط عکس العمل را مشخص نموده ایم و چنانچه اگر احتمالا خط روند شکسته شود و بازار حرکت نزولی داشته باشد خطوط عکس العمل محلی است که می توانیم امیدوار به عکس العمل قیمت در ان ناحیه باشیم.

یاد آوری

دوستانی که با اصلی قرینه گی آشنائی دارند این استراتژِي در واقع نگاه به حرکت قرینه گی بازار بوده با دیدگاهی دیگر.

روند و چنگال اندروز- کتاب دوستی با روند در چنگال اندروز (3)

روش دوم عمل و عکس العمل

در خصوص روش دوم عمل و عکس العمل باید ذکر کنم که این روش نیز داراي همان سه مرحله براي تشخیص می باشد که در مرحله اول به ان اشاره شد و فرق این دو روش در تعداد خطوط عمل و محاسبات تعیین محل خطوط عکس العمل می باشد که در ادامه به توضیحات ان خواهیم پرداخت.

گام اول: ترسیم خط مرکزي
گام دوم: ترسیم خط عمل
گام سوم: ترسیم خط عکس العمل

در ادامه هر یک از گامها را شرح می دهیم.

گام اول

اولین قدم براي استفاده از این روش نیز مثل روش اول انتخاب یک خط مرکزي مناسب می باشد این خط می تواند مثل روش اول از خطوط زیر انتخاب شود:

  • یک خط میانه
  • یک خط روند
  • و یا یک خط روند چند محوره باشد.


باید توجه داشته باشید که براي خط مرکزي نمی توانید یکی از

  • خطوط بالائی چنگال
  • یا خط پایینی چنگال
  • و یا خطوط هشدار را انتخاب کنید.

در خصوص خط مرکزي بعد از این که گام هاي دوم و سوم را انجام دادید و خطوط عمل و عکس العمل را ترسیم کردید به راحتی معنی این خط را بهتر از انچه الان در ذهن دارید درك خواهید نمود.

که یک خط محوري و مرکز قرینه بودن خطوط عمل و عکس العمل می باشد. و ما در این روش به عنوان یک معامله گري که به روش عمل و عکس العمل اعتقاد داریم به دنبال تشکیل نقاط محوري روي خطوط عکس العمل خواهیم بود.

گام دوم

در روش دوم عمل و عکس العمل تنها یک خط عمل رسم می شود و تمام خطوط عکس العمل بر اساس هیمن خط ترسیم خواهد شد. بعد از این که یکی از خطوط ذکر شده بالا را به عنوان خط مرکزي انتخاب نمودیم در این قسمت احتیاج داریم که خط عمل را در چارت خود بر اساس خط مرکز پیدا کنیم.

براي این کار به گذشته بازار احتیاج داریم و باید در سمت چپ خط مرکزي به دنبال یک نقطه محوري و پیوت سقف یا کف باشیم که بازار قبلا در ان نقاط چرخش داشته است. به فاصله خطوط عمل و عکس العمل معیار تاریخی چرخه می گویند این معیار براي ترسیم خطوط عکس العمل در آینده مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

گام سوم

قانون اندرو در مورد عمل و عکس العمل در بازارهاي مالی به این نکته اشاره می کند که هر عملی، عکس العملی دارد. بنابر انچه که براي خط عمل گقته شد پس می دانید که خطوط عکس العمل در سمت راست خط مرکزي به وقوع خواهد پیوست و از نظر اندور عمل شکل گرفته در سمت چپ خط مرکزي با عکس العمل اتی در سمت راست خط مرکزي وابستگی خواهد داشت.

بنابراین براي ترسیم این خطوط نیز خطوطی موازي خط مرکزي و با شیب برابر لحاظ شده است و این نکته باید در مورد رسم خطوط عکس العمل اضافه گردد که فاصله بین خط عمل و خطوط عکس العمل باید با محوریت خط مرکزي با فاصله یکسان باشد.

به این ترتیب که فاصله خط عکس العمل اول تا خط مرکز برابر با فاصله خط عمل تا خط اول عکس العمل خواهد بود و به ترتیب خطوط دوم و سوم با فاصله هاي دو برابر و سه برابر این چرخه ترسیم خواهد شد.

بنابر این در این روش به تعداد دلخواه می توانید خط عکس العمل داشته باشید که فاصله هاي برابر با هم داشته و در سمت راست چارت ترسیم شده است. در زیر نمونه اي از دلار نیوزیلند را براي روشن تر شدن موضوع به پیوست ارائه شده است.

در این مثال خط مرکزي ما یک خط محوري براي یک موج انتخاب شده که با رنگ سبز نمایش داده شده و خط عمل با رنگ قهوه اي و تمامی خطوط عکس العمل به رنگ آبی در تصویر نمایش داده شده است.

در این روش بهتر است بعد از رسیدن قیمت به خط هاي عکس العمل مثل سایر استراتژي هاي کاربردي خطوط صبر داشته باشیم و نشانه هاي صادر شده توسط قیمت را مورد تحلیل قرار دهیم و سپس وارد بازار شویم.

روند و چنگال اندروز- کتاب دوستی با روند در چنگال اندروز (3)

روش سوم عمل و عکس العمل


و اما در این مرحله به توضیح در خصوص روش سوم عمل و عکس العمل خواهیم پرداخت و اگر صبر داشته باشید احتمالا در اخر به این نتیجه برسید که این الگو را به اسم هاي دیگري نیز در بازار می شناسید و با ان کار کرده اید.

این الگو بر خلافت تمام الگوهاي آلن دیگر از خطوط مورب استفاده نشده و پایه آن بر اساس ساپورت و رزیستنس هستش و توسط گروه مالی آستین توسعه یافته است.

گام اول

براي یافتن این الگو در گام اول باید یک روند صعودي یا نزولی در بازار داشته باشید که یک سقف مهم یا یک کف مهم را تشکیل داده باشد. همانطور که از قبل می دانید چنانچه بازار بخواهد یک روند جدید شروع کند حتما یک حمله دوم به کف یا سقف تشکیل شده انجام خواهد داد.

بنابر این در این روش بعد از این که حرکت اولیه بعد از تشکیل سقف یا کف انجام شد مارکت در مسیر حرکت روند اصلی خودش یک حمله به کف یا سقف تشکیل شده انجام می دهد.

در این روش و الگو این حرکت اصلی دوم به سمت کف یا سقف نباید کمتر از 50 درصد حرکت اصلاحی اولیه باشد یعنی حرکت اصلاحی اولیه باید بیشتر از 50 درصد (در مسیر روند اصلی) اصلاح شود این اصلاح حتی می تواند تبدیل به دو قله یا دو دره نیز تبدیل شود.

گام دوم

تشخیص خط مرکزي: بعد از این که بازار حمله دوم خود را انجام داد ما می توانیم خط دوم خود را رسم کنیم و این خط که روي قله یا دره (بستگی به این که روند اصلی صعودي یا نزولی است) تشکیل شده جدید رسم می شود خط مرکز نامیده خواهد شد.

گام سوم

تشخیص خط عکس العمل: خط عکس العمل دقیقا قرینه خط عمل با مرکزیت خط مرکزي بوده و ما انتظار داریم که بعد از شکست خط مرکزي بازار تا خط عکس العمل به پیشروي خودش ادامه دهد.

خط عکس العملی که به این روش ترسیم می شود احتمالا یک ساپورت یا رزیستنس قوي بوده که مارکت به ان عکس العمل نشان خواهد داد. و چنانچه این اتفاق در مارکت رخ دهد شما می توانید در حمله دوم این خط عکس العمل را یک خط عمل بدانید و مجددا با بروز سایر شرایط وارد بازار شوید.

تجریبات شخصی

  • بهتر است این استراتژي را در تایم فریم هاي بالاتر از یک ساعته استفاده کنید.
  • شکست خط با بسته شدن کندل پست ان مورد تایید بوده و نقطه ورود میتواند به فاصله ده درصد تارکت صورت گیرید. (( البته بعد از بسته شدن کندل در پشت خط این کار انجام گیرد))
  • در این روش حتما باید در مرحله اول یک روند حرکتی وجود داشته باشد و این موضوع را هیچ وقت نباید از خاطر دور کرد.
  • همیشه حد سود خود را به میزان 5 درصد تارکت کم کرده و تی پی را نزدیک تر به قیمت در نظر بگیرید.
  • بنابر انچه که گفته شد پس ما همیشه 15 درصد کمتر از تارگت محاسبه شده سود احتمالی را کسب خواهیم نمود.
  • براي در نظر گرفتن استاپ لاس هر چند پایین دره یا قله اي که در حمله دوم تشکیل شده بهترین نقطه می باشد ولی می توانید استاپ را در محدوده حد وسط بین خط مرکزي و خط عمل در نظر بگیرید.
  • جابجایی استاپ لاس مطابق با حرکت مارکت و تجربیات شخصی خودتان فراموش نشود و سعی کنید هیچ وقت یک ترید موفق را با ضرر از دست ندهید.
  • توجه داشته باشید که حمله هاي دوم کمتر از 50 درصدي مورد نظر ما نبوده و ما د راین موارد وارد بازار نخواهیم شد.

یک نمونه سیگنال روي جفت ارز یورو به دلار که در صورت شکست خط مرکزي می توانید با در نظر گرفتن شرایط ذکرشده به گرفتن پوزیشن باي اقدام کنید.

روند و چنگال اندروز- کتاب دوستی با روند در چنگال اندروز (3)

این مطلب با عنوان روند و چنگال اندروز- کتاب دوستی با روند در چنگال اندروز (3) ادامه دارد.

دانشجوی رشته کامپیوتر هستم و علاقه مند به تولید محتوا در زمینه معامله گری.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.