روند-و-چنگال-اندروز-2

روند و چنگال اندروز- کتاب دوستی با روند در چنگال اندروز (2)

در کتاب دوستی با روند در چنگال اندروز می خواهیم در مورد این مسئله آموزش ببینیم و نکات را باهم یادبگیریم. این مطلب ادامه روند و چنگال اندروز- کتاب دوستی با روند در چنگال اندروز (1) است.

چنگال اندروز و قوانین استفاده از آن

همراهان عزیز بعد از این که به بررسی سایر خطوط مورد استفاده در چنگال اندرو پرداختیم و روش صحیح رسم ان را با توجه به اصولی که ذکر کردیم به خاطر سپردیم در ادامه به قوانین استفاده از این خطوط خواهیم پرداخت.

تمرکز اندروز بر روي خط میانی بوده و تحقیقات گسترده خود را روي این خط متمرکز کرده که منجر به ارائه چهار قانون شده هر چند که این قوانین مطلق نیست و تنها می تواند کمکی به تحلیلگر و یا تریدر باشد که بداند بعد از رسیدن و یا نرسیدن قیمت به خط میانه باید چه عکس العملی داشته باشد.

تحقیقات اندروز به تدوین چهار قانون منجر شده که در اینجا فقط به ذکر قوانین پرداخته و در ادامه هر کدام از انها را مورد بحث قرار خواهیم داد.

قانون اول

قیمت در 80 %مواقع به خط میانه باز خواهد گشت.

قانون دوم

هرگاه قیمت به خط میانه باز گردد می تواند !!در این محل تشکیل یک پیوت بدهد.

قانون سوم

هرگاه قیمت به خط میانه برگردد معمولا !!پیش از ادامه به حرکت خود در حوالی آن نوسان داشته و بیش از یک باز این خط را لمس خواهد کرد.

قانون چهارم

هر گاه قیمت نتواند خط میانه را لمس کند، تغییر جهت داده و ما شاهد حرکتی بزرگتر از حرکت قبلی خواهیم بود.

همونطور که اشاره کردیم قانون اول اندروز به این نکته اشاره داشت که : قیمت در 80 درصد مواقع بعد از تشکیل پیوت C خط میانی رو لمس خواهد کرد. بنابر این در مرحله اول باید پیوت را پس از تشکیل بشناسیم و اصول شناخت یک پیوت تایید شده را بدانیم که قبلا به ان اشاره شده است.

خوب با شناخت پیوت C می توانیم اقدام به ترید نماییم به این حالت که استاپ لاس این ترید می تواند چند پپ پشت پیوت مذکور باشد و انتظار داشته باشیم که مارکت به سمت خط روند حرکت کند اما تا چه زمانی ممکن هست که این اتفاق عملی شده و قیمت خط میانه را لمس کند. براي مشخص شدن این موضوع می توانیم تعداد کندلها از A تا B را شمارش کرده و بعد کندل هاي B تا C رو بشماریم.

با مشخص شدن تعداد کندل هاي مذکور هر کدوم بیشتر بود به تعداد همون کندل ها یعنی همون کندل ها زمان لازم داریم تا قیمت از پیوت C حرکت کرده وخط میانه را لمس کند. و اگر این اتفاق در بازه ذکر شده رخ نداد احتمال رسیدن قیمت به خط میانه شاید کمتر از 20 درصد برسد(درصد رو خودم گفتم شاید امیدي به رسیدن نباشد).

اما نکته اصلی در تشخیص صحیح پیوت و وارد شدن در نقطه مناسب بعد از تشکیل پیوت با ریزه کاري هاي که می تواند این موضوع به همراه داشته باشد با توجه به این که ما می خواهیم در خلاف مسیر اخرین حرکت بازار پوزیشن بگیرم کار را کمی مشکل خواهد کرد. براي برطرف کردن این موضوع راه کارهایی از قبیل موارد زیر پیشنهاد شده است:

یکی از راه کارهایی که براي برطرف کردن این موضوع پیشنهاد شده است و می تواند به عنوان یک تاییدیه عمل کند استفاده از یک اسیلاتور و در اینجا پیشنهاد شده است که از استوکاستیک با تنظیمات 5=D,3=slowing،14=k استفاده گردد و روش استفاده بدین شکل خواهد بود که :

در پیوت کف اندیکاتور نیز باید قبلا وارد منطقه اشباع زیر 20 شده و از ان بیرون امده باشد و برعکس براي پیوت سقف باید اندیکاتور وارد منطقه اشباع بالاي لول 80 شده و از ان بیرون بیاد. همان طور که می دانیم این اسیلاتور در بازار هاي فاقد روند و رنج خوب عمل کرده و در بازار هاي داراي روند کارائی انچنانی ندارد.

راه کار دیگر اعلام شده این بوده که صبر کنیم تا قیمت لول 2.38 اخرین موج را رد کرده و با عبور از ان یک پیوت مطمئن داشته باشیم ضمن این که آرایش کندلی نیز در این موضوع سفارش شده است. و اصلی ترین نکته در این خصوص بحث شیرین ریسک به ریوارد بوده که به نظر بنده باید حتما رعایت شود و باید توجه داشته باشیم در طولانی مدت این موضوع باعث ضرر نشود.

خوب شاید بفرمایید که با این همه خوبی هایی که شما ردیف کرده اید اصلا این روش بدرد کار کردن هم می خورد ؟

باید بگویم بله و خیر.

بدرد می خورد چون خیلی ها از این روش استفاده کرده و در حال استفاده هستند ولی به نظر من استفاده از قانون اول به تنهائی و با تمام کمک هاي که از سایر روش ها براي تایید و کم کردن ریسک بهر می گیرد روشی مناسب در کنار سایر روش هاي و استراتژي هاي موجود بوده و اگر به تنهائی استفاده نشود خیلی بهتر خواهد بود.

در اخر نمونه تصویر از مشخص کردن پیوت C و روش ترید با ان فقط جهت نمونه ارئه شده و دوستان می توانند این موضوع را در تایم هاي مختلف و جفت ارز هاي مختلف (رفتار شناسی ارزها) مورد بررسی قرار دهند. (راستی من استو کاستیک رو اضافه نکردم که شما خودتون زحمت این کار رو خواهید کشید).

روند و چنگال اندروز- کتاب دوستی با روند در چنگال اندروز (2)

قانون دوم و سوم :

به خاطر این که این دو قانون هر دو یه یک موضوع اشاره دارند و ان این است که بعد از تشکیل نقطه سوم و رسم چنگال حالا قیمت به خط میانی رسیده است و باید رفتار و عکس العمل ان را با خط میانه بررسی کنیم در یک موضوع به ان اشاره خواهیم نمود.

ضمن احترام به نظرات سایر دوستان و اساتید محترم ؛

به نظر شخصی بنده چنگال اندرو از اینجا شروع می شود و قانون اول شاید اصلا ربطی به بررسی چنگال اندرو نداشته باشد هر چند که خیلی از دوستان و اساتید بر این باور هستند چنگال کار، کسی هست که قبل از بوجود امدن ان را رسم کند من بر این باور هستم به خاطر این که تمرکز اندروز روي رفتار قیمت با خط میانه متمرکز بوده پس بررسی چنگال هایی که رسم انها با مشخص شدن سه پیوت انجام می شود می تواند کارائی بهتري داشته باشد.

خوب با نگاهی مجدد به قوانین دو و سه این برداشت خواهد شد که قیمت با رسیدن به خط میانه می تواند دو رفتار مختلف از خود نشان دهد.

1- در خصوص رفتار اول چنانچه براي اولین بار و برخورد اول ، قیمت موفق به ساخت پیوت جدید شود و کندلی که با خط میانه برخورد داشته یک کندل برگشتی از نوع تک کندلی (مثل همر و شوتینگ و ..) باشد می توانیم اقدام به گرفتن پوزیشن براي رسیدن به خط کناري متصل به نقطه C باشیم و حتی درصدي از پوزیشن را براي شکست احتمالی خط باله و یا حتی خط ماشه و ادامه روند باز نگه داریم.

و یا این که در این ناحیه قیمت ایجاد یک دایورجنس نموده و بعد از شکست خط روند داخل ناحیه می توانیم موقعیت خوبی را براي ترید پیدا نماییم……….

2- در مورد رفتار دوم چنانچه قیمت به خط روند رسید و بعد از لمس ان رفتار قیمت هیچ نشانه اي براي برگشت نداشت احتمال این که قانون سوم در حال اجرا باشد بسیار زیاد بود و قیمت روي خط میانه و در ناحیه خط میانه به ارامی حرکت رو به جلو را پیش رو خواهد داشت.

لازم به ذکر است که در خصوص احتمال برگشت و تشکیل پیوت در این ناحیه نیز ضمن رعایت تمام نکات ذکر شده می توانید از استو کاستیک نیز استفاده لازم را ببرید.

و مطلب بعدي این که با تشکیل پیوت در این ناحیه می توانیم به ترسیم پیوت جدیدي مطابق با قانون اول اقدام کنیم.

روند و چنگال اندروز- کتاب دوستی با روند در چنگال اندروز (2)
روند و چنگال اندروز- کتاب دوستی با روند در چنگال اندروز (2)


قانون چهارم:

این قانون بیان می کند چنانچه بعد از تشکیل و تایید پیوت C مارکت به سمت خط میانه حرکت کند ولی از رسیدن به عاجز باشد. در صورت برگشت و شکست خط باله به سمت خط ماشه حرکت کرده و در صورت شکست خط ماشه تشکیل موجی بزرگتر از موج قبلی خود را خواهد داد و در این حالت براي مرحله اول تا پیوت C حرکت ادامه خواهد یافت و امکان ادامه حرکت بعد از عبور از این ناحیه نیز وجود دارد.

با بررسی این قانون می بینیم که اندرو شروع یک روند جدید را قبل از شکست خط روند پیش بینی کرده و بعد از شکست خط روند از موضوع صورفینگ نیز بهره جسته و ادامه روند احتمالی را نیز در نظر گرفته است.

چنانچه بخواهیم با این قانون کار کنیم باید در نظر داشته باشیم که شکست خط موازي تنها هشداري براي احتمال تغییر روند می باشد و بهتر است در چنگال هایی که شیب انها زیاد بوده و فاصله خط موازي تا خط ماشه زیاد هست اقدام به ترید کنیم.

باید توجه داشته باشیم که بعد از شکست خط ماشه احتمال اینکه بلافاصله حرکت آغاز نشود نیز وجود داشته و ما شاهد یک حمله دوم و بوسه خداحافظی نیز باشیم و سپس حرکت اصلی شروع شود. چنانچه حالت فوق بوجود اید ما شاهد شکل گیري یک پیوت جدید خواهیم بود که می تواند شکست این پیوت خودش به تنهائی سیگنال براي ترید و ورود به معامله باشد.

همچون سایر قوانین اندرو می توانیم براي این قانون نیز از استو کاستیک استفاده کرده و چنانچه قیمت در رسیدن به خط میانی ناتوان بود و برگشتی به همراه تشکیل الگو هاي کندلی صادر کرد که توسط استوکاستیک نیز (کراس خطوط در منطقه اشباع) این موضوع تایید شد می توانیم به شکست خط ماشه امیدوار باشیم.

همانطور که در توضیح قوانین قبل به این موضوع اشاره شد تشخیص ناحیه و منطقه خط میانی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و ما اگر بدانیم که تا چه زمانی باید امیدوار باشیم که قیمت می تواند به خط میانی برسد کمک خواهد کرد تا در صورت عدم توانائی بتوانیم تصمیم درست تري اتخاذ نماییم.

براي این کار فاصله کندلی نقاط A تا B و فاصله کندلی نقاط B تا C را محاسبه کرده (شمارش می کنیم) و همیشه عدد بزرگتر را در نظر می گیریم و چنانچه در این فاصله زمانی قیمت به خط میانی نرسید احتمال برگشت زیاد و احتمال رسیدن به خط میانه کمتر خواهد شد.

یکی از مواردي که تا کنون در توضیحات قوانین اندرو و به خصوص قانون چهارم به ان اشاره و تاکید شد شکست خط موازي و خط ماشه می باشد که توانایی در تشخیص شکست می تواند بسیار حائز اهمیت بوده و به همین خاطر در این ادامه به بررسی شکست و روش هاي بررسی آن خواهیم پرداخت.

بررسی روشهای شکست خطوط

راه هاي تشخیص شکست یک خط را می توان به ترتیب زیر دسته بندي کرد

قبل از هر چیزي باید مشخص کنید که خط مورد نظر شما در کدام تایم فریم کشیده شده و مربوط به کدام تایم فریم می باشد. و شکست هر خط باید در همان تایم فریم بررسی شود. با این مقدمه یک تایم فریم را انتخاب می کنیم تا مثال هاي که زده میشود را راحت تر عنوان کنیم. از انجایی که یکی از بهترین تایم فریم هاي تحلیل تکنیکال (دلایلش به جاي خود محفوظ) تایم فریم روزانه می باشد مثال ها رو در این تایم
فریم عنوان می کنیم.

اول:

اولین و بهترین دلیل شکست یک خط ، بسته شدن کامل یک کندل پشت خط مذکور می باشد. نکته تکنیکی این موضوع این است که ((خیلی از دوستان لحاظ نمی کنند)) کندل مذکور باید در محدوده ATR ان جفت ارز باشد.ATR یا همان میانگین رنج واقعی حرکت ارز را می توانید با اضافه کردن اسیلاتور مربوطه به چارت همیشه داشته باشید (از قسمت اندیکاتور هاي اصلی متاتریدر است).

از موضوع هاي مطرح در خصوص ATR این نکات قابل ذکر هستند که در بروکر هایی که براي اول هفته و براي هماهنگی یک کندل دو ساعته دارند ATR آنها با بروکر هاي دیگر فرق دارد و این موضوع براي نوشتن اکسپرت هاي مبتنی بر ATR مشکل ساز میشود. نکته اي که براي ما مهم هست این که پریود ATR رو چه عددي انتخاب کنیم بهتر هستش و باید بگم که میانگین ATR 264) یک سال کاري فارکس) وATR 55 روزه و ATR 10 روز رو من به شخصه استفاده می کنم.

یکی دیگر از راه هاي تشخیص شکست یک خط که خیلی ها ان را استفاده می کنند و باعث ضرر هاي زیادي هم می شود بسته شدن کندل در پست خط مذکور بوده که یک نکته تکنیکی داشته و من کمتر کسی را دیدم که از ان استفاده کند و ان این است که چنانچه کندلی با حجم مناسب و بالا (کندلی که در محدوده ATR باشد یا بیشتر) از خطی عبور کرده و پشت ان بسته شود به شرطی که 80 % کندل از خط
مذکور عبور کرده باشد می توان با احتیاط این بسته شدن را دلیل شکست لحاظ کرد.

یکی دیگر از دلایل شکست که من از برخی اساتید شنیده ام و خیلی هم با آنها بحث کرده و خودم به شخصه قبول ندارم این هستش که ATR یک تایم فریم رو محاسبه کرده و میزان شناوري رو مثلا 15تا 20درصد ان رو بستگی به بازار در روند یا در رنج در دو تایم فریم پایین تر براي دلیل شکست انتخاب می کنند.

مثلا اگر ATR الان یورو به دلار در تایم فریم دیلی برابر 150باشد براي لحاظ کردن شکست در تایم یک ساعته 20درصد ان رو که می شه 30پپ براي شکست در نظر می گیرند. که به نظر من لحاظ کردن خود ATR تایم فریم یک ساعته که الان 33 هستش خیلی بهتر و راحت تر است (و ان کار لقمه رو از پشت سر توي دهن قرار دادن میشه البته با تمام احترامی که براي استادهایم…)

و نکته دیگر در خصوص ATR بیشتر براي زمانی است که شما پاي چارت نیستید و قرار است که سفارش بزارید از این روش استفاده کنید بهتر است و در زمانی که پاي چارت حضور دارید بهتر است که از روش ATR براي شکست استفاده نکنید.

و اما راه سوم براي تعیین شکست خط:

معمولا این روش را من براي سهام بیشتر می پسندم ولی براي ارز ها هم می شود از آن استفاده کرد و ان این است که (( همون طور که دوستان گفتند)) قسمت جاري را در نظر گرفته و عبور 1 – %3 %قیمت از خط مذکور رو دلیل شکست ان خط لحاظ می کنند و اینکه یک درصد یا سه درصد بستگی به جفت ارز باید شما به نتیجه برسید که رفتار جفت ارز با کدام درصد سازگاري دارد.

جمع بندي:

1 .بسته شدن کندل پشت خط با شرایطی که گفته شد
2 .تشکیل یک کندل کامل با شرایط گفته شده
3 .عبور قیمت به اندازه معینی مطابق با ATR
4 .عبور قیمت به اندازه 1 -3 %قیمت جاري از خط مذکور

یک تجربه:

براي انهایی که کمی عجله دارند و می خواهند کمی تا قسمتی ریسک کنند وقتی خطی را در یک تایم فریم تشخیص دادند می توانند یک تایم فریم پایین تر رفته و با تشکیل یک کندل کامل مطابق با شرایط ذکر شده خط مذکور رو بی اعتبار دانسته و در برخورد مجدد قیمت به خط در تایم پایین تر اقدام به ترید کنند.

به عنوان مثال با داشتن یک ساپورت در تایم دیلی می توانیم به تایم فریم چهار ساعته رفته و با تشکیل یک کندل کامل زیر ساپورت که شرایط کندل کامل رو داشته باشد در برخورد مجدد به ساپورت مذکور که الان یک رزیستنس هست اقدام به معامله سل کنیم (( پی تی و استاپ لاس که خارج از بحث می باشد))

در چنین شرایطی من به شخصه داراي یک استراتژي و روش مخصوص و شخصی هستم که تا کنون فقط یک بار در جایی گفته ام و لی براي استفاده دوستان اینجا نیز ذکر می کنم.

در چنین شرایطی از نظر من زمانی که کندل پست خط مذکور بسته شود به شرط این که پیوت محاسباتی ( HLCC ) کندل نیز پشت خط مذکور باشد خط مورد نظر را شکسته شده در نظر می گیرم.

یادآوري:

همیشه در سایر شکست ها توجه به:

1 .زمان شکست (حداقل بازار یک طرف جفت ارز باز باشد)
2 .کندلی که باعث شکست می شود (لانگ بار بودن ان)
3 .کندلی که شکست را تایید می کند (کندل بعد از شکست)
4 .و در نظر گرفتن حمله مجدد به خط شکسته شده را باید مد نظر داشته باشیم.

ادامه این مطلب در با عنوان روند و چنگال اندروز- کتاب دوستی با روند در چنگال اندروز (3) ارائه خواهد شد.

دانشجوی رشته کامپیوتر هستم و علاقه مند به تولید محتوا در زمینه معامله گری.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.