بازارهای-مالی-1

بازار های مالی چگونه عمل می کنند و با ما بازی میکند؟ قسمت (2)

ادامه کتاب بازار های مالی چگونه عمل می کنند و با ما بازی میکند؟ قسمت (1)

حقیقت در باره روند بازار

بازار های مالی چگونه عمل می کنند و با ما بازی میکند؟ قسمت (1)


از شما میخواھم نگاھی به تصویر بالا بیاندازید، و تصور کنید که میخواھیـد جھـت حرکـت احتمـالی بازار را تعیین کنید. آیا به فکرتان می رسید که یک روند نزولی بزرگ می خواھد رخ دھد؟

می دانم که جوابتان نه است ، و می دانم چرا.

چون حرکت بازار به پایین ھنوز برای شما آنقدر کـافی نیـست تـا باورتـان شـود کـه یـک رونـد واقعـی بوجود آمده. از طرف دیگر در این نقطه از بازار ھنوز شواھدی وجود دارد که نشان از شانس بـالای بـازار بـرای حرکت به بالاتر دارد.

ھنوز لوور لویی تشکیل نشده (لوور لـوی قبلـی بـا X مـشخص شـده) و لـذا خیلـی از تریـدرھا ھنـوز معتقدند که بازار می توانـد بـه بـالاتر رانـده شـود و شـاید یـک سـاختار تثبیـت(consolidation) را بوجـود آورد.

ضروری است این نکته را درک کنید که ھیچ کسی در بازار یک روند را نمی بیند مگر اینکه بازار در یک جھـت یک فاصله بزرگ کافی را حرکت کند تا وجود روند برای معامله گران اثبات شود.

در ابتدای این کتاب از شما پرسیدم، در چه نقطه ای یک حرکت تبدیل به روند می شود؟ وآیا ھمه حرکت ھا در بازار روند ھستند؟

جواب این است…….

ھمه حرکتھا در بازر روند ھستند ، ولی نه برای ھمه تریدرھا به صورت ھمزمان.

بیایید فکر کنیم:

معامله گری که از تایم 5 دقیقه در چارت استفاده می کند به احتمال بالا نگرانی ای از وضـعیت رونـد در تایم روزانه ندارد. علت آن ھم این میتواند باشد که افـق زمـانی ای کـه معاملـه گـر مـذکور معـاملاتش را انجام می دھد بسیار کوتاه تر از کسی است که در تایم روزانه اقدام به معاملاتش می کند.

چرا معامله گری که در تایم 5 دقیقه کار می کند باید مراقبت روند روزانه باشد ، در حالیکه معاملاتش را در چند دقیقه یا نھایتا چند ساعت به پایان میبرد؟

از سوی دیگر معامله گری که در تایم روزانه کار می کند نیز ھیچ وقت دغدغه اش این نخواھد بود که در تایم 5 دقیقه وضعیت روند چگونه است ، چرا که معاملاتش را بر اساس افق زمـانی متفـاوتی انجـام مـی دھد.

اما نکته ای که درک آن در مورد ستاپھای ھر دو معامله گر مذکور واقعـا اھمیـت دارد ایـن اسـت کـه ، تصمیمی که این معامله گران بر مبنای روند در تایم فریمی که درآن کار می کنند می گیرند ، در نھایت تحـت تاثیر نحوه دیدن روند توسط معامله گران در تایم فریم ھای دیگر قرار خواھد گرفت.

اگر یک حرکت نزولی بزرگ در تایم پنج دقیقه در چـارت رخ دھـد ، بـسیاری از معاملـه گـران اقـدام بـه فروش می کنند. فروش این معامله گران ممکن است بازار به اندازه کافی به پایین براند تا معامله گـران تـایم یک ساعته یک حرکت جدیدی را کشف کنند که از نظر آنھا یک روند جدیداست و انھا را نیز متقاعد به فروش کند.

سپس فروش ھایی که توسط معامله گران تایم یک سـاعته وارد بـازار مـی شـود قیمـت را بـه انـدازه کافی به پایین می راند تا معامله گران تایم روزانه نیز شروع بـه معـاملات فـروش کننـد ، چـرا کـه اکنـون ایـن معامله گران فکر می کنند یک روند بوجود امده ، و در نھایت با معاملاتشان بازار را به پایینتر می رانند.

بازار های مالی چگونه عمل می کنند و با ما بازی میکند؟ قسمت (1)

از انجایی که ھر کسی دارد در یک تایم فریم متفاوتی معاملتش را انجام می دھد، لذا ھر کسی ھم نسبت به سایر معامله گران انتظار متفاوتی از حرکت قیمت در بازار دارد.

قبل از اینکه روند نزولی در جفت ارز USD/EUR بخواھد شروع شود اکثریت سفارشھای وارده به بازار باید خرید باشد.

چرا؟

به این دلیل که اولین حرکـت بـه پـایین قیمـت از ھـای 39.1 بایـد از دیـد بخـشی از تریـدرھا (بـه ویژه تریدرھای تایم پایین تر مثلا تامی 15 دقیقه و 1 ساعته ) بعنوان یک روند نزولی تلقی شود.اکثریت تریـدرھای فعال در تایم ھای روزانه و ھفتگی این حرکت نزولی را بعنوان یک رونـد در نظـر نمـی گیرنـد ، زیـرا قیمـت بـه اندازه کافی برای آنھا افت نکرده که بخواھند به عنوان وجود یک روند نزولی به آن فکر کنند.

نکته بعدی که باید در نظر بگیریم اینست که معامله گران تایم فریم ھای بالاتر مثل روزانه و ھفتگی ، پس از حرکت نزولی اولیه قیمت از ھای 39.1، احتمالا معاملات بازنـده و در ضـرر رفتـه خودشـان را نبـسته اند.علت این امر بر می گردد به افق دید زمانی انھا و حد تحمل ریسک این تریدرھا.

افرادی که در تایم روزانه اقدام به معاملـه مـی کننـد نـسبت بـه حرکـات قیمـت حـساسیت متفـاوتی نسبت به معامله گرانی که در تایم یک ساعته کار می کنند دارند.بعنوان مثال ، یک کندل بزرگ نزولی کـه در تایم روزانه شکل بگیرد باعث می شود تریـدرھای تـایم روزانـه بـه آن واکـنش نـشان دھنـد و معـاملاتی را در واکنش به آن انجام دھند.

این در حالیست که تریدرھایی که در سایر تایم فریم ھا کـار مـی کننـد ایـن کنـدل بزرگ را به شکل یک روند نزولی کوچک می بینند و ممکن است واکنش یکـسانی مثـل تریـدرھای روزانـه بـه این وضعیت نشان ندھند.

آخرین نکته مھمی که باید درک کنید اینست که معامله گران حرفه ای چگونه سود خود را از بـازار بـر می دارند.

اگر صد ھزار یورو در نقطه ای از بازار که با تیک ھاییمشخص شده فروختید .در زمانی که بازار به لوی روند نزولی برسد ، معامله شما اکنون باید در حدود یک میلیون در سود باشد.که معنی ان اینست کـه شـما نیاز دارید که سفارشات فروشی به بازار وارد شود که در مجموع یک میلیون باشد تـا شـما بتوانیـد معاملـه را ببندید و سودتان را برداشت کنید.

برای اینکه چنین اتفاقی بیافتد نیاز به این ھست که افراد زیادی اقدام به فروش کننـد. و تنھـا دلیلـی که افراد زیادی را متقاعد به شروع به فروش میکند اینست که آنھا ببینند که روند نزولی در بازار بوجـود امـده است.

خوب تریدرھای حرفه ای ما اکنون نیاز به تعداد زیادی از تریدرھا دارند که در جھت خواست انھا فروش کنند تا حرفه ای ھا بتوانند معاملاتشان را ببندند و سودشان را برداشت کنند.

اصلی ترین تفاوت میان نحوه ترید موسسات مالی بزرگ با ترید کردن ما ، اینست که موسسات مالی بزرگ نیاز به تعداد زیادی از تریدرھا دارند که برخلاف جھت این موسسات عمل کنند تا این موسسات بتواننـد کاری که می خواھند را انجام دھند.

برای مثال اگر یک بانک بخواھد 10 میلیون یورو بفروشد، نیاز خواھد داشت که عده زیادی از تریدرھای دیگر 10 میلیون یورو بخرند، و اگر سفارش مخالف انھا به میزان کافی در بازار نباشد ، بانک نخواھـد توانـست معامله خود را انجام دھد. چرا که سفارشات جور برای سفارش خود نمی یابد.

توضیحات فوق نشان می دھد که چرا برای بانکھا و موسسات مالی بزرگ حیاتی است کـه اطمینـان حاصـل کنند که تریدرھای خرده پا درک اشتباھی از مفھوم روند داشته باشند.

بانک ھا نیاز دارند که تریدرھای خرده پا تریدھایشان را در اواخر عمر روند انجام دھند ، چرا که اگر چنـین نکننـد بانکھا قادر نخواھند بود تا سودھایشان را برداشت کنند و حرکت ھای بعدی قیمت در جھت روند این سودھا بیشتر خواھد شد و کار برداشتشان سخت تر.

تنها الگوی فراکتال در بازار

شاید شما چیزھایی در مورد فراکتال ھا قبل از یادگیری فارکس شنیده باشید. اما چیزی که الان میخواھم به شما نشان دھم آن فراکتالی نیست که در کتاب بیل ویلیامز خوانده اید. فراکتـالی کـه مـی خـواھم توضـیح دھم الگوی فراکتالی روانشناسی در بازار است.

بازار های مالی چگونه عمل می کنند و با ما بازی میکند؟ قسمت (1)

تصویر فوق از چارت روزانه جفت ارز USD/EUR گرفته شده است .که در ان یک رونـد نزولـی بـزرگ در طی چند سال را شاھد ھستیم.

میبینید که من ھر حرکت نزولی جداگانه ای را در این روند نزولی با مربع آبی نشان داده ام. ھر کدام از این حرکت ھای نزولـی سـه فـازی را کـه قـبلا بـا ھـم صـحبت کـردیم را گذارانـده انـد.(عـدم تعـادل ، نقـد شوندگی ، و اگاھی)


حال از شما می خواھم به نواحی تثبیت (consolidation) که بین حرکتھـای نزولـی رخ داده انـد نگـاه کنید.

این نواحی تثبیت دلیل ایجاد ھر کدام از حرکتھای نزولی است.زمانی که بازار از حرکت در یـک جھـت خاص متوقف می شود و وارد یک ناحیه تثبیت می شود ، در این مواقع تقریبا ھمیشه تریدرھای ریورسال فکر می کنند که بازار آماده شده تا در یک جھت مخالف ادامه مسیر بدھـد.

عـلاوه بـر ایـن، در نـواحی تثبیـت، آن دسته از ترند تریدرھایی که دیر روند را گرفته اند را مجبور می کند که تریدشان را با ضرر ببندند چـرا کـه بـازار در ابتدای ورود بـه منطقـه تثبیـت یـک سـویینگ بـه بـالا در خـلاف جھـت رونـد را ایجـاد میکنـد و اسـتاپ ترنـد
تریدرھای تازه وارد را می زند. نتیجه رفتار دو دسته تریدرھای اخیر ایـن مـی شـود کـه دو سـری سفارشـات خرید وارد بازار می شود:


سفارشات خریدی که از سوی تریدرھای ریورسال وارد بازار می شوند چرا که فکر می کردنـد بـازار از این نقطه بر می گردد و سفارشات خرید دیگری که از بسته شدن معاملات بازنده فروش ترند تریـدرھای تـازه وارد به بازار می آید.

این سفارشات خرید ھمان چیزی است که معامله گران بانکی ازانھا به منظور قـرار دادن سفارشـات فروش شان در جھت روند نزولی استفاده می کنند.

این نکته مھم است که بخاطر بسپارید ، اینکه مناطق تثبیتی که پیدا شده اند در کجای روند باشند ، بر تصمیم گیری بانکھا در نحوه استفاده از سفارشات بوجود امده توسط تریدرھای ریورسال و ترند تریدرھا اثـر گذار است.

اگر می بینید که منطقه تثبیت در ابتدای یک روند است ، احتمال قوی این خواھد بود که معامله گران بـانکی از این مناطق در جھت ادامه روند استفاده نمایند.

اگر دیدید منطقه تثبیت در اواخر عمر یک روند است (روندی که مدت زمان زیادی از تشکیل ان گذشته است) به احتمال زیاد منطقه تثبیت توسط بانکھا صرف برداشت سود و بستن معاملاتشان می شود.

برای اینکه علت این موضوع را بفھمیم ، باید به مطالبی که پیشتر گفتیم بازگردیم. با افزایش طول زمان روند افراد و تریدرھای بیشتر و بیشتری از وجود آن آگاه مـی شـوند و ایـن یعنـی افراد بیشتری شروع به خریدن یا فروختن در جھت روند می کنند.

در مراحل ابتدایی روند ھنوز کسی در بازار متوجـه ایجـاد ایـن رونـد نـشده اسـت، و بـسیاری از افـراد حاضر در بازار این حرکت بالا یا پایین را یک حرکت اصلاحی ، روند قبلی می پندارند. و این یعنی اکثریت تریدرھا شروع به گذاشتن معاملاتشان در جھت روند جدید نکرده اند و به جای آن معاملاتشان را در جھت روند قبلی دارند قرار می دھند.

در مورد روند نزولی جفت ارز USD/EUR ، در آن زمان افراد دیـده بودنـد کـه بـازار دارد بـرای یـک مـدت طولانی نزول می کند و لذا تریدرھا با وقوع ھر اصلاح و یا تثبیتی باز ھم اقدام به فروش می کردنـد چـرا کـه فکر می کردند این حرکت و روند نزولی ادامه پیدا می کند (و این اعتقاد آنھا به خاطر حرکت بـزرگ نزولـی در طول مدت زمان زیاد بود)

اگر به تصویر روند نزولی جفت ارز USD/EUR ، در ذیل نگاه کنید، خواھید دید در میانه نمودار در جایی دو منطقه تثبیت رخ داده ، این دو منطقه بلافاصله بعد از ھم قراردارنـد و یـک حرکـت نزولـی کوچـک بینـشان وجود دارد.

بازار های مالی چگونه عمل می کنند و با ما بازی میکند؟ قسمت (1)

از آنجایی حرکت نزولی خاصی وجود نداشته و یا حرکت خیلی کوچکی بین دو منطقه تثبیت رخ داده: باعث شده که بازار برای مدت زیادی بدون روند بنظر برسد .طول کشیدن زمانی کـه بـازار فاقـد رونـد اسـت باعث شده که افراد بیشتری فکر کنند که بازار از این نقطه می خواھد برگردد و حرکت صعودی را شروع کند .

و این بدوا بدین معنا است که افراد بیشتری با سقوط قیمت به پایین تر پولشان را از دست داده اند. به حرکت نزولی ای که پس از این دو منطقـه تثبیـت رخ داده نگـاه کنیـد . خواھیـد دیـد کـه ایـن نـزو بزرگرترین حرکت نزولی در میان سـه حرکـت قبلـی اسـت.

و علـت ان اینـست کـه تریـدرھای بـسیار زیـادتری نسبت به مناطق تثبیت قبلی زمانی که قیمت نزول کـرده معـاملات بازنـده شـان را بـسته انـد.و ایـن تعـداد تریدرھای بازنده به خحاطر مدت زمان بیشتر ی که منطقه تثبیت طول کشیده وارد آن شده اند.

ساختاري مشابه خود

خوب حالا میخواھیم نگاه عمیقتری به بعضی ازحرکات نزولی که در تصویر فوق با باکس ھـای آبـی مـشخص کردم داشته باشیم.

بازار های مالی چگونه عمل می کنند و با ما بازی میکند؟ قسمت (1)

تصویری که در بالا مشاھده میکنید مربوط به آخرین حرکت نزولی در چارت قبلی اسـت کـه در اینجـا آن را در تایم یک ساعته برایتان نشان داده ایم. (توجه دارید که چارت قبلی تایم روزانه بود)

می توانید ببینید که این حرکت نزولی (منظور اخرین حرکت نزولی چارت روزانه که در چـارت روزانـه بـا باکس آبی مشخص شده بود می باشد)خودش از ساختار ھای دقیقا مشابھی که در کل یک رونـد نزولـی را بوجود آورده اند در تایم یک ساعته تشکیل شده است.
و در این تایم ھم میبینیم که حرکت قیمت به پایین شامل مناطق تثبیت (consolidation ) می باشد.

آنچه در این حرکت نزولی رخ داده دقیقا مشابه چیزی است که در چارت روزانه دیدیم و تنھا تفاوتش اینست که این اتفاق برای عده کمتری از تریدرھا رخ داده است. ھر حرکتی به پایین شامل سه فازی که قبلا صحبت کردیم بوده و طول و مدت ریزش قیمت وابـسته به تعداد افرادی بوده که وقتی قیمـت از ریـزش متوقـف شـده (در مرحلـه تثبیـت یـا اصـلاح)سفارشـات خریـد قرارداده اند.

توجه به این نکته مھم است که در این نقطه از روند نزولی تریدرھا زمانی که قیمت شروع بـه تثبیـت می کند زیاد به فکر خریدن نیستند ، چرا که دیگر در تمام تایم فریم به طور واضح می توان دید که بازار در یک دوره زمانی معنی داری در روند نزولی است .

زمانی که قیمت برای یک مدت طولانی در یک جھت حرکت کند ، تریدرھا به طور خودکـار شـروع مـی کنند به فروش در ھر حرکت به بالا و به پایینی که می بینند ، چرا که باور دارند که روند ادامه خواھد داشت.

بازار های مالی چگونه عمل می کنند و با ما بازی میکند؟ قسمت (1)

حالا میریم نگاھی بیاندازیم به حرکت نزولی در چارت 5 دقیقه که قسمتی از حرکت نزولی بزرگتـری است که قبلا در چارت یکساعته با ھم دیدیم.

به طور شگفت آوری حتی در تایم فریمی به کوچکی پنج دقیقه نیز این ساختار را بوضـوح مـی تـوان دید.

در واقع فرایند مشابھی برای دسته کوچکتری از تریدرھا بوقوع پیوسته است.علت اینکه ساختار روند را در تایم ھای یکساعته و پنج دقیقه بـه شـما نـشان دادم ، ایـن اسـت کـه نشان دھم چگونه ، معامله گران با تیپھای مختلف ھمدیگر را در بازار تحت تاثیر قرار می دھند.

عملکرد تریدرھا در تایم فریم ھای پایین مثل چارت یک دقیقه و پـنج دقیقـه حرکتـی را در بـازار بوجـود می آورد که تریدرھا ی تایم فریمھای بالاتر نظیر نیم ساعته و یکساعته را تحت تاثیر قرار می دھد.

سپس تریدرھای تایم فریم ھای بالاتر به حرکتی که توسط تریدرھای تایم ھای یک دقیقه و 5 دقیقـه بوجود امده واکنش نشان می دھند و باعث حرکت قیمتی ای در چارت می شوند که از نظـر تریـدرھای تـایم ھای روزانه و ھفتگی به قدر ی کافی است که بتوانند معاملاتشان را قرار دھند.

لذا بازار این طوری کار میکند. عمل ھر شخصی در بازار ، اثر و علتـی مـرتبط بـا ھمـه تریـدرھای بـازار دارد.

حرکات نزولی که در صفحات دیگر دیدیم ھمگی از ساختار مشابه حرکات نزولی در تایم فریم ھای بالا دارند.

ترید در روند و ترید در برگشت بازار


اکثر تریدرھا به یکی از دو روش ترید در روندھا و ترید در اصلاحھا یا برگشت ھای بازار ترید می کنند .مادر این قسمت به تشریح این دو روش می پردازیم و مزیتھای انھا را توضیح می ھیم.

تریدرھایی که در روند معامله می کنند:

این دسته از معامله گران صبر می کنند تا یک روند شروع شود و سپس در جھت ان روند معامله می کنند ایا اشخاصی که در روندھا ترید می کنند می توانند از ھمان روش برای ترید در مواقعی کـه بـازار در جـا مـی زند استفاده کنند؟

خیر چون ساختار حرکتی تفاوت دارد، اشخاصی که در روند ھا ترید می کنند باید مدتی به چارت نگاه کنند و مطمعن شوند قیمت مدتی است در حال صعود یا در حال نزول است و سپس اقدام به خرید یا فروش کنند.

و باید حرکت قیمت را حتما ببینند.
ایا افرادی که در روندھا معامله می کنند می توانند با دیدن شکل زیر در نمودار اقدام به معامله و خرید کنند؟

بازار های مالی چگونه عمل می کنند و با ما بازی میکند؟ قسمت (1)

به چون در این حالت بازار حرکت کرده است و پتانسیل برای ورود پول ھای زیاد و کـسب سـود وجـود دارد.

نکته قابل توجه این است که اگر شما در تایم 15 دقیقه ترید کنید و ایـن حالـت درنمـودار بوجـود بیایـد می توانید نتیجه بگیرید که یک روند در حالت شکل گیری است ولی اگر در تایم روزانه ترید مـی کنیـد نتیجـه متفاوت است و شما شکل دیگری را خواھید دید به صورت زیر:

بازار های مالی چگونه عمل می کنند و با ما بازی میکند؟ قسمت (1)

ایا می شود این حرکت را در تایم روزانه به عنوان اغاز یک روند در نظر گرفت؟

خیر زیرا در تایم فریم روزانه این حرکت بسیار کوچک است. ولی در تایم فریم ھای پایین ایـن حرکـت یک علامت قابل توجه برای شروع یک روند است که به معنی شروع یک حرکت بزرگ اسـت .

بـه طـور مثـال شخصی را در نظر بگیرید که با برخورد دو خط میانگین متحرک وارد بـازار مـی شـود و تریـد مـی کنـد اگـر ایـن شخص در تایم فریم 15 دقیقه معامله کند این حرکت انقدر بزرگ ھـست کـه دو خـط میـانگین متحـرک بـاھم برخورد کند و سیگنال ورود بدھد ولی در تایم فریم روزانه به ھیچ وجه دو خط میانگین متحرک با ھـم برخـورد نکرده اند و سیگنال ورود داده نشده است.

اما روشھای مختلفی در ترید با روند ھست بعـضی از تریـدرھا در جھت روند ترید می کنند و ھنگامی که روند بطور موقت اصـلاح میکنـد از معاملـه خـارج مـی شـوند یـا حجـم معامله را کم می کننند ولی برخی دیگر ھنگامی که یک روند وارد فاز اصلاح می شود در اصـلاح ھـا معاملـه می کنند و برخی دیگر ھم در روندھا ترید می کنند و ھم در اصلاح ھا که نتیجه تجربه و تمرین زیاد است.

تریدرھایی که در اصلاح روند معامله می کنند:

حال اگر افرادی که در ھر دوحالت بازار اقدام به معامله می کنند با حالت زیـر مواجـه بـشوند چـه اقـد امی انجام می دھند؟

تهاتری 14

جواب این است که بستگی به حرکت قبل از این دارد.

اگر قبل از اینکه چارت بصورت بالا در بیاید نمودار مـدتھا بـصورت صـعودی حرکـت مـی کـرده انگـاه ایـن دسته از معامله گران وارد خرید می شوند.و اگر قبل از اینکه نمودار به حالت زیر دربیاید نزولی حرکت میکرده انگاه این دسته از معامله گران اقدام به فروش خواھند کرد زیرا اعتقاد دارند نمـودار دوبـاره پـس از اصـلاح بـه صورت نزولی حرکت خواھد کرد.

تهاتری 15

شکل بالا نشان می دھد که تریدرھا چگونه ترید می کنند.

در ابتدای حرکت که روند صعودی است و تریدرھا با کشیدن خطوط و مستطیل ھاا ،مناطقی که قبلا قیمت به ان مناطق واکنش نـشان داده را مـشخص مـی کننـد و در برخـورد نمـودار بـه ان منـاطق و برگـشت نمودار وارد خرید می شوند تا سود کسب کنند.

بعد قیمت نزول پیدا می کند و منطقه A می رسد که نگـران کننـده نیـست و اکثریـت تریـدرھا در ایـن مرحله اعتقاد دارند که نمودار دوباره به روند صعودی خود ادامه خواھد داد.

اما قیمت با کندل ھای بزرگ و حرکات بزرگ و سریع به منطقه B سقوط می کند که به مراتب حرکـت نزولی قویتری از A است و اکثریت معامله گران دچار شک و تردید می شوند و احتمال قوی ای می دھند که روند عوض شده است و تریدرھا احتمال کمتری برای برگشت بازار به روند صعودی را می دھند.

حـال اکثریـت تریدرھایی که در جھت روند معامله می کنند مجددا خطوط حمایت و مقاومت جدید رسم می کنند و اقدام به فروش می کنند.

خیلی از تریدرھا جھت روند را در تایم فریم بالاتر تشخیص می دھند مـثلا روزانـه و اقـدام بـه تریـد در جھت تایم فریم پایین می کنند مثلا یکساعت و حتی اگر ببینـد جھـت رونـد در تـایم یکـساعته عـوض شـده است به خاطر اینکه جھت روند در تایم روزانه عوض نشده است.

پوزیشن ھای خود را بـاز نگـه میدارنـد تـا در نھایت انقدر نمودار در تایم یکساعت به روند خود ادامه می دھد تا معامله گران به این نتیجه مـی رسـند کـه روند عوض شده است یا به نقطه ای نمودار می رسد که معاملھگران ان نقطه یا محـدوده را بعنـوان محـدوده عوض شدن جھت نمودار در نظر گرفته اند و معاملات قبلی خود را میبندند و اقدام به باز کردن معاملات جدید می کنند.

دقت کنید فرض کنید من حدس میزنم که جھـت نمـودار در حـال عـوض شـدن از حالـت صـعودی بـه نزولی است و با توجه به این باور که روند از حالت صعودی به نزولی تغییر پیدا می کند سفارش فـروش قـرار دھم و تمام معاملات فروش من یا بخشی از ان ھا وارد ضرر شود. و نتیجه ای که من میگیرم ایـن اسـت کـه برداشت من راجع به این موضوع که جھت نمودار در حال تبدیل به نزول است اشتباه بوده است.

اقدام به گذاشتن سفارش خرید به جای سفارشات فروش خواھم کرد . اما چه مشکلی پیش می اید؟ روند صعودی احتمالا در اواخر حرکت خـود اسـت و زمـان بـرای گـرفتن سفارش خرید از دست رفته است و من دوبار وارد ضرر خواھم شد.

دانشجوی رشته کامپیوتر هستم و علاقه مند به تولید محتوا در زمینه معامله گری.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.