استراتژی-اسکالپ-2

معرفی استراتژی اسکالپرها ( scalpers Strategy) قسمت 2

مکانیسم های ترید در اسکالپ

مکانیسم های ترید : در این قسمت نویسنده از چگونگی ورود به ترید و خروج از آن بکند نویسنده نحوه گرفتن پوزیشن با نرم افزار FXCM را نشان می دهد. با توجه به اینکه ما با این بروکر کار نمی کنیم و اکثر بروکرهایی که با آنها کار می کنیم متا تریدری هستند از ذکر جزئیات خودداری می کنم ( ضمن اینکه مطالب بسیار ساده ای در مورد اردر گذاری در اینجا بحث شده که برای خواننده این تایپیک ( اگر اشتباه نیامده باشد ! ) پیش پا افتاده است و فقط به نکات کلی اشاره می کنم.

اولا باید گفت در اسکالپ اصولا از entry orders استفاده نمی کنیم چرا که این اردرها را براساس قوانین بروکر در فاصله ای 5 پیپی یا بیشتر از قیمت بازار می توان قرار داد در حالی که شما به عنوان اسکالپر نیاز دارید در بهترین قیمت وارد شوید و لنا به قیمت های لحظه ای توجه می کنید و در بهترین فرصت وارد بازار می شوید.

برای ترید آشنایی کامل با پلت فرم بروکر خود به دست آورید و اگر مشکلی در زمینه استفاده از آن دارید از بروکرتـان ســؤال کنید.

هر زمان منتظر دیدن لحظه مناسب برای ورود به ترید هستید پنجره ای که با آن اردر را می گذارید به صورت باز نگه دارید ماوس خود را آماده روی دکمه مورد نظر بگذارید تا به محض رسیدن به قیمت مناسب بتوانید وارد شوید.

البته من چند بار به خاطر همین کار و ماوس بسیار نرمی که دارم فشاراندک ناخواسته دستم روی کلیک باعث ورود به ترید یا بستن پوزیشن در حالت ناخواسته شد و ضرر دیدم پس نرم افزار را آماده کنید پنجره را باز کنید نشانگر ماوس را روی دکمه بگذارید ولی دستتان را از روی دکمه های ماوس بردارید )

میزان استاپ 10 پیپی را می توانید به راحتی فورا بعد از گرفتن پوزیشن و در مرحله دوم تنظیم کنید میزان استاپ 10 پیپ از قیمت ورودی است که برای شما ثبت می شود و کاری به اسپرد نداریم )

بعد از ورود به پوزیشن نیز پنجره ای را که می توانید با آن پوزیشن را ببندید باز نگه دارید و نشانگر ماوس را روی دکمه مربوط به بستن پوزیشن نگه دارید.

در طول باز بودن پوزیشن گاهی لازم می شود که استاپ را به قیمت ورود نزدیکتر کنید . گاهی نیز ( که در مورد جزئیات این موارد بعدا توضیح داده خواهد شد) لازم می شود حد سود را هم تعیین کنید که این موارد را هم به راحتی با نرم افزارتان انجام می دهید در متا از modify استفاده می کنید.

گاهی اوقات وقتی پوزیشن شما در سود است بعد از اینکه استاپ خود را طوری تنظیم می کنید که پوزیشنتان در هـر حـال سودده باشد ( در خرید آن را بالاتر از ورود و در فروش پایین تر از قیمت ورود می آورید ) ممکن است تصمیم بگیرید برای قطعی کردن کسب سود فقط قسمتی از پوزیشن باز شده را ببندید برای این کار در قسمت مربوط به بستن پوزیشن میـزان لات را براساس آن قسمتی از پوزیشن باز که قصد بستن آن را دارید تنظیم می کنید و به مابقی برای کسب سود بیشتر فرصت می دهید.

معرفی استراتژی اسکالپرها ( scalpers Strategy) قسمت 2

فرضیه های اسکالپ

فرضیه های اسکالپ:

1- به دست آوردن حرکات کوچک آسان تر است یعنی مثلا 20 پیپ را خیلی آسان تر از 200 پیپ مـی تـوان بـه دسـت آورد چون به دست آوردن پیپ زیاد مدت طولانی می خواهد و این مدت طولانی می تواند شامل عوامل محیطی شود که جهت بازار را عوض کنند.

2- حرکات کوچک بیشتر از حرکات بزرگ واقع می شوند ( حرکات کوچک در زمان سکون بازار هم واقع می شوند )

3- به لحاظ کوتاهی مدت معامله و عدم برخورد با اخبار فاندامنگان ریسک معامله محدود می شود.

4- امکان کسب سود از ترندهای کوچک

5- چند سود کوچک برابر با سودی بزرگ است ( اسکالپرها در روز با گرفتن پوزیشن های متعدد به اندازه یک تریدر روزانه سود کسب می کنند . )

گزینش سقف و کف قیمت ها ( قسمت الف ) مهارتی که در این قسمت بحث می شود برای بیشتر تکنیک های اسکالپ که در آنی گفته خواهد شد قطعا کاربرد دارد.

چند لحظه به نمودار زیر نگاه کنید مشخصات سقف ها و کف های موج ها را ببینید.

شما باید به تدریج و با گسترش مهارت در تشخیص سقف و کف قیمت بتوانید خرید در کف و فروش در سقف را یاد بگیرید . به این ترتیب قادر خواهید بود از هر موجی دو بار سود بگیرید یکبار با خرید در کف و فروش در سقف و یک بار دیگر با فروش در سقف و خرید در کف.

اما برای آموزش این امر در اینجا سعی شده مفاهیم کلی گرفتن سقف و کف ها آموزش داده شود چرا که اولا بـــــــاری اختلاف های جزئی قابل انتقال نیستند و ثانیا وقتی نمودار ثابت یک دقیقه ای به شما نشان داده می شود شما فقط چند عدد بالا پایین باز و بسته را در هر واحد زمانی تشخیص می دهید.

در حالی که متوجه نمی شوید در طول این دوره یک دقیقه ای قیمت به چه نحو تغییر کرده و بالا و پایین شده است. با توجه به این مشکل شما باید کلیات این امر را فرا گرفته و سپس خودتان با مطالعه نمودارهای زنده و پویای بازار مهارت خود را تقویت کنید ادامه بحث در این خصوص را بعدا و در قسمت ب پیگیری خواهیم کرد.

جهت اطلاع دوستان به صفحه 35 از این کتاب 116 صفحه ای رسیده ایم و از این به بعد وارد مسائل و تحلیل های تکنیکی مورد نیاز در اسکالپ خواهیم شد.

ترندهای کوچک

ترندهای کوچک می دانید که بازار ممکن است یک حرکت رو به بالا یا پایین یا یک تحرک حول یک محـور بـه بـالا و پایین داشته باشد ( ساید ). این چنین حرکت هایی در نمودارهای یک دقیقه ای ، 5 دقیقه ای ، یک ساعته ، روزانه ، هفتگی و حتی ماهیانه شما اتفاق می افتند.

ترندهایی روی نمودار یک دقیقه ای شما به وجود می آیند که ممکن است تنها 10 تا 30 دقیقه طول بکشند در طول همین زمان یک نمودار با دوره بالاتر ( مثلا 5 یا 15 دقیقه ) این ترند را فقط به صورت یک نوسان کوچک نشان می دهـد امـا بـرای اسکالپر این یک ترند خیلی مهم است مهم نیست که این حرکت فقط 10 پیپ باشد این 10 پیـپ هـم در نمودار یک دقیقه ای یک ترند است.

بنابراین “آنچه ممکن است در تایم فریم های طولال تر فقط یک حرمت کوچک به نظر بیاید، در چشم یک اسکالپر می تواند یک ترند کامل باشد . ”

اسکالپر می تواند این چنین ترند کوچکی هم تابع کلی ترندهاست . تصویر زیر نشان می دهد که ترندها ممکن است در داخل یکدیگر به وجود بیایند به پیوست یک در زیر نگاه کنید . اگر به حرکت خط سبز نگاه کنید می بینید که به سمت بالا می رود و سپس به پایین می آید این حرکت های کوچک رو به بالا و پایین که ممکن است در یک تایم فریم طولانی تر ناچیز به نظر برسند یک ترند کامل به سمت بالا و پایین را نشان می دهند.

قوانین مختلفی که در مورد ترندها خوانده اید مثلا آنچه در مورد شکستن یک ترند وجود دارد در ترندهای ایجاد شده در نمودار یک دقیقه ای هم حاکم هستند.

به پیوست دوم در زیر نگاه کنید ، به نظر می رسد که این نموداری از تایم فریمی طولانی مدت است اما این طور نیت آنچه می بینید نمودار یک دقیقه ای است . هر افزایش قیمتی در سمت راست 5 پیپ است . این نمودار مربوط به دلار / یورو در ساعت حدود 21 EST است . یعنی مربوط به زمانی هم هست که شما کمتر ترید می کنید و همین 24 ساعته بودن اسکالپ را بیشتر نشان می دهد . در چنین نموداری شما تا 30 پیپ سود می توانستید کسب کنید .

من در کتاب دیگرم ، ترندهای کوچک را میکرو ترند نام گذاری کرده ام . اما ترندهای مورد بحث ما در اینجا حتی از آن ها کوچکتر هستند و من آنها را PETIT TREND می نامی ( petit معادل فرانسوی کلمه small است )

همان طور که گفتیم اصول مربوط به ترندها در این ترندهای کوچک هـم حـاکم هستند . در قسمت بعـدى بـه ایـن أصـول شکستن ترندها و … ) خواهیم پرداخت.

خط ترندهای منقطع در اسکالپ

خط ترندهای منقطع در اسکالپ : تشخیص یک ترند لاین شکسته شده بسیار آسان است . به راحتی یک خط ترند در یک petit trend بکشید و زمانی که این خط شکسته می شود شما اغلب یک برگشت کوتاه و حرکت در خلاف جهت اصلی بازار را خواهید دید.

توجه کنید که این petit trend ها کاملا ساده هستند . از چهار ترندی که در عکس صفحه 38 نشان داده شده همگی ترندهای ساده و بدون بادبزن هستند به جز برای ترند دوم که من یک خط ترند بادبزنی ساده را اضافه کرده ام.

به یاد داشته باشید که به عنوان یک اسکالپر شما می خواهید در طـول ترندتان حرکت کنید و سپس در اولین علامت برگشتی از ترید خارج شوید . شما این کار را انجام می دهید چون می خواهید با حداکثر سود ممکن از ترید خارج شوید.

مهم است به خاطر داشته باشید زمانی که مارکت در حال حرکت در مسیر خاصی است فقط در جهت ترند غالب ترید کنید سعی نکنید در هر دو جهت ترید کنید . اگر مارکت دارای ترند کلی صعودی است فقط در petit trend هـای صعودی ترید کنید و شما معمولا ( به جز استثناهایی که وجود دارد ) باید از ترندهای کوچک رو به پایین اجتناب کنید .

تنها هنگامی ترید را از سر بگیرید که ببینید مارکت در حال ادامه حرکت خود به سمت بالاست و شما می توانید یک ترند کوچک صعودی را بگیرید ( در زمانی که ترند اصلی نزولی است برعکس مطالب فوق عمل کنید ) اگر مارکت در محدوده خاصی حرکت می کند مانند حالات خنثی ( بدون ترند ) و زمانهایی که در یک مثلث حرکت می کند شما ممکن است هم در ترندهای کوچک رو به بالا و هم در ترندهای کوچک رو به پایین ترید کنید ( بعدا در این باره بیشتر صحبت خواهیم کرد . )

معرفی استراتژی اسکالپرها ( scalpers Strategy) قسمت 2

خطوط ترند بادبزنی در اسکالپ

خطوط ترند بادیزنی در اسکالپ : در زمان کشیدن خط ترند شما پایین ترین نقطه را ( من در مورد ترند صعودی بحث می کـنـم لـنا در مورد ترند نزولی اینها را برعکس کنید ) به پایین ترین نقطه بعدی وصل می کنید ( که البته نقطه دوم در یک ترند صعودی باید بالاتر از نقطه اول باشد اغلب چون یک ترند شروع به حرکت های سریع می کند شیب نسبی ترند در طول حرکت تغییر می کند.

شما باید خط ترندهای بیشتری اضافه کنید ( با شیب بیشتر ) تا همچنانکه شیب ترند شما تندتر می شود شما هم با آن همراهی کنید با اضافه کردن خط ترندهای متعدد شما خطوط ترند بادبزنی را خواهید داشت Fanned Trendlines ) در شکل صفحه 39 مثالی از این خطوط را می بینید.

در شکل صفحه 40 ، نیز ترند کوچک دیگری را می بینید . توجه داشته باشید که من سه خط ترند بادبزنی را اضافه کرده ام . اما چرا از خطوط ترند بادیزنی استفاده می کنیم ؟ در اسکالپینگ باید به محض شروع برگشت بازار از آن خارج شوید . شما ممکن است بگویید که ” اغلب وقتی بازار یک برگشت کوتاه انجام داد ترند اصلی بزرگتر دوباره از سر گرفته می شود آیا بهتر نیست در ترید بمانیم تا بازار به ترند بزرگتر خود برگردد ؟

” به عنوان یک اسکالپر وقتی که ترند کوچک شما ( petit trend پایان می یابد به دو دلیل باید از ترید خارج شوید :

1- شما می خواهید با سود خارج شوید اگرچه این سود ، اندک باشـد .

2- وقتی که حرکت برگشتی تمام شد و ترند بزرگتر ادامه یافت شما مایل خواهید بود که دوباره وارد ترید شوید و در نتیجه شما می توانید از این حرکت دو بار سود بگیرید.

بنابراین یک Fanned Trendline باید باشد تا به شما علامت دهد که در اولین نشانه یک حرکت برگشتی از تریـد خـارج شوید .

معرفی استراتژی اسکالپرها ( scalpers Strategy) قسمت 2
معرفی استراتژی اسکالپرها ( scalpers Strategy) قسمت 2

الگوهای برگشت روند در اسکالپ

الگوهای برگشت روند در اسکالپ : معمولا گفته می شود وقتی روند می شکند به سرعت از معامله خارج شوید اما گاهی استفاده از ایـن برگشت ها در اسکالپ مفید است.

قبلا اشاره کردم که مشابه آنچه در تایم فریمهای بزرگتر اتفاق می افتد در تایم فریمهای کوچک نیز اتفاق می افتد . بنابراین پترنهای برگشتی مانند سقف یا کف دوقلو ، سر و شانه ها و دیگر آرایش های برگشتی در ترندهای کوچک ( petit trend) نیز دیده می شوند.

به چارت مندرج در صفحه 41 نگاه کنید . آیا آرایش سر و شانه را می بینید ؟ ( تایم فریم ، یک دقیقه ای است )

پترن های برگشتی برای شما مفید هستند زیرا می توانند زمان تغییر جهت سریع مارکت یا تغییر وضعیت آن را به شما نشان دهند اما از همه مهم تر اینکه می توانند به عنوان سیگنال برای وارد شدن به ترید به شما کمک کنند.

لازم است به ذهن بسپارید که تمام روندها از کوچکترین تا بزرگترین آنها ، بالاخره پایان می یابند . مهم است که مراقب پایان ترند اصلی و جهت غالب مارکت باشید تا بتوانید در تغییر جهتی که در آن جهت وارد ترندهای کوچک می شوید سریع باشید ( یعنی تغییر جهت غالب مارکت مثلا از صعودی به نزولی را زود متوجه شده و در نتیجه از این لحظه از ترندهای کوچک نزولی و برای سل استفاده کنید در حالی که قبل از آن چون روند اصـلی مارکت صعودی بود از ترندهای کوچک صعودی و در جهت پای استفاده می کردید.)

معرفی استراتژی اسکالپرها ( scalpers Strategy) قسمت 2

ایستایی و رکود ( stagnation) – قسمت اول

ایستایی ( رکود ) در اسکالپ . بازار می تواند صعودی ، نزولی یا ساید باشد . اگرچه آنچه که تریدرها حرکت ساید می نامند از دیدگاه یک اسکالپر حقیقتا ساید تلقی نمی شود . آنچه تریدرها ساید می نامند در حقیقت مجموعه ای از حرکات سعودی و نزولی است که برای اسکالپر شامل یک سری از روندهای کوچک ( petit ) صعودی و نزولی است.

آنچه از دید یک اسکالپر یک حالت ساید واقعی است زمانی است که اصلا در طول یک دوره یک دقیقه ای هیچ تغییری در قیمت دیده نشود این عدم تغییر را در چارت یک دقیقه ای با یک خط صاف- ) می بینید . خیلی اوقات در چارت شکل ( ۰ ) یا شکل T یا شکل T واژگون پا را می بینید .

در نمودارهای شمعی به این ها خط دوجی می گویند ( – ) نشان میدهد که قیمت در طول دوره یک دقیقه ای هیچ حرکتی نکرده و شکل T مذکور نیز نشان می دهند که قیمت کمی پایین رفتـه سـپـس دوباره بالا آمده و در قیمت اولیه بسته شده است در مورد T واژگون موضوع برعکس است و در مورد t این حرکت در هر دو جهت بوده است. این چنین کندل هایی نشان دهنده مردد بودن بازار در افزایش یا کاهش قیمت در طول دوره مورد نظر هستند.

این گفته یک تریدر عادی است که وقتی که قیم تها بالا می روند گاوها و وقتی که پایین می آیند خرسها برنده می شوند . ” مارکت همیشه میدان یک زورآزمایی است . گاوها سعی دارند آن را بالا میرند و خرس ها سعی دارند پایین بیاورند وقتی قيمت ها در یک محدوده باقی می مانند به این معنی است که هیچیک از این دو گروه در روزآزمایی پیروز نشده اند و این دلیل پیدایش الگوهای تحکیمی است . گاهی نیز قبل از اعلام اخبار فاندامنتان در حالی که همه منتظر خبر هستند حالت ساید ایجاد می شود که نشان دهنده دودلی در بازیگران مارکت است.

به چارت صفحه 42 نگاه کنید

موارد ویژه ای وجود دارد که می خواهم روی این نمودار برای شما به تصویر بکشم.

اولین مورد ایجاد 5 کندل دوجی شکل T در ساعت 12 به بعد در یک ردیف است . این به معنی ایستایی stagnation و وجود حالت تحکیمی ( consolidation ) در مارکت است . باید بدانید که هر زمان یک حالت تحکیمی را در مارکت می بینید رود یا دیر باید منتظر یک شکست قیمت ( break out ) باشید و چنانچه قبلا در بازار نبوده ایـد ابـن شکست قیمتی زمـان خوبی برای ورود به ترید است.

در چارت مذکور بعد از حالت تحکیمی قیمت در حدود 13 پیپ بالا رفته بنابراین شما به اسامی می توانستید حداقل 5 پیپ از این حرکت بگیرید شکست منطقه تحکیمی ( consolidation ) می تواند نشانه خوبی برای ورود به ترید باشد . نمونه دیگری را در چارت مذکور میں 20 12 تا 12:40 می بینید.

مطلب دیگری که می خواهم توجه شما را به آن جلب کنم موج ایجاد شده بین 11:30 تا 11:50 است توجه کنید زمانی که موج به سقف خود می رسد حالت رکود ( stagnation ) شروع می شود . اغلب حتی در تایم فریمهای بزرگتر وقتی یک روند در حال پایان یافتن است به نظر می رسد که پویایی خود را از دست داده است و حالتی قوس دار به خود می گیرد.

چنانچه شما قبل از آن از ترید خارج نشده باشید پس لا اقل با مشاهده اولین نشانه حرکت از منطقه رکود به سمت پایین بـرای اطمینان می توانید سریعا از ترید خارج شوید.حالا به سقف موج بعدی که بین 12:10 تا 12:20 دقیقه اتفاق افتاده است نگاه کنید . مجددا رکود دیگری را در آن منطقه مشاهده می کنید . بنابراین آنچه می آموزید این است که ایستایی و رکود می تواند نشانه ای برای پیدا کردن سقف در یک روند صعودی یا کف در روند نزولی باشد و شما می توانید برای گرفتن بود از ترید خارج شوید.

ایستایی و رکود – قسمت دوم

ایستایی و رکورد در اسکالپ ها حالا به سمت راست همان چارت گفته شده در بالا نگاه کنید . آیا نقطه بالایی را که در ساعت 12:45 ایجـاد شـده اسـت مـی بینید ؟ در این شرایط چه می کنید ؟ قاعدتا پاسخ به اتفاقی که بعد از آن می افتد بستگی دارد.بعد از اینکه قیمت صعود کرد افت کمی را خواهد دید.این کاملا طبیعی است و شما مجبورید برای دیدن آنچه که بعدا اتفاق می افتد صبر کنید.

اگر بازار به روند قبلی خود ادامه داد قطعا مجاز هستید در ترید خود بمانید اما اگر بازار کوچکترین نشانه ای را از حرکت در جهت عکس از خود نشان داد شما باید یا از ترید قبلی خارج شوید یا به طور جدی نقطه استاپ خود را مطمئن کنید ( بسته به شرایط ) . به نمودار صفحه 44 کتاب نگاه کنید.

این نمودار ادامه نمودار قبلی ( صفحه 42 ) است . در اینجا آنچه را کـه بعـد از سقف ساعت 12:45 اتفاق می افتد می بینید . توجه داشته باشید که قیمت در دقایق بعدی پایین می رود. لذا در آن نقطه بایستی حتی اگر مجبور شـدیـد بـا ســودی اندک از ترید خارج شوید زیرا که چند پیپ بهتر از هیچ است.. سپس اگر دوباره بازار برگردد شما هم می توانیـد سـریما دوباره وارد شوید.

بنابراین به طور خلاصه باید گفت که رکود ( حالت کوتاه یا طولانی تر آن ) اغلب نشان می دهد که ترند کوچک موجود پویایی خود را از دست داده است و ممکن است پایان یابد یا تغییر مسیر دهد. در این حالت مناسب است که از تریـد موجـود در آن جهت خارج شده یا به ترید جدیدی وارد شویم.

مطلب جدید کتاب تو صفحه قبلی هست آنرا که خواندید این تجربه را هم بخوانید.

این مطلب ادامه دارد.

دانشجوی رشته کامپیوتر هستم و علاقه مند به تولید محتوا در زمینه معامله گری.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.