سیستم-تریدینگ-NTD1

سیستم تریدینگ NTD چیست؟ (2)

شروع توضیحات اصلی

بعد از معرفی ابزار مورد نیاز برای روش NTD این روش و توضیح بیشتری در مورد قابلیتهای اندیکاتور البكتـور شـروع میکنیم به بررسي تك تك سوالات مرتبط به يك استراتژی قدرتمند که میبایست این روش تریـد بـرای همه آنها پاسخ هاي دقيق و مشخصی داشته باشد.

1- کدام ارز ها و با سهام برای روش NTD مناسب است ؟

در هر روش تکنیکالی عواملی هستند که منجر به رد شدن تحلیل میشوند البته همیشه عواملي ناگهانی و خارج از کنترل ما هستند که ما در برابرشان انتخابی نداریم و باید با مدیریت سرمایه و پوزیشن این نوع ضرر ها را به حداقل برسانیم اما سوای این نوع عوامـل يكسري عوامل هستند که همواره در نوع تحلیلمان زمانی که رخ دهند منجر به رد شدن تحلیل میشوند.

برای مثال میدانیم در روش تحلیل الگوهای فیبوناچی وجود کندل بزرگ و پرقدرت در ناحیه PRZ نشانه و هشداری است که احتمال رد شدن تحلیل و عبور قیمت از ناحیه بازگشت روند وجود دارد.

همانطور که با بررسی چارتهای متعدد پترن هاي فیبوناچی چند نوع عامل رد کننده احتمالی شناسایی شده اند می بایست در روش NTD هم عوامل مخرب و زبان ده روش رو تا حد ممکن شناسایی و از آنها برحذر باشیم.

با این مقدمه به بررسي اين عوامل و در نهایت پاسخ سوال میپردازیم.

يا يك نگاه به اندیکاتور الیگیتور میبینیم که این اندیکاتور به ما روند را نشان میدهد بنابراین اولین رمز موفقیت این است که با ارزها و یا سهامی کار کنیم که ببینیم رفتار گذشته ارز یا سهام بشكل پیوسته و مناسبی بالا یا پایین الیگیتور در حرکت بوده است.

توضیح اینکه چون نقاط خروج ما از پوزیشن با این اندیکاتور تعیین میشود اگر قرار باشد دائما روند قیمت خطوط اندیکاتور را قطع کند دائما استاپ پوزیشن های ما خورده و از بازار خارج میشویم.

بنابراین می بایست چارت هایی را در فهرست مشاهده روزانه قرار دهیم که با بررسی وضعیت گذشته چارت ببینیم که ارز یا سهام رفتاری معقول داشته است.

يعني ارز با سهامی نباشد که دائما دارای حرکات وحشي يا گپ هاي ناگهاني و بزرگ و خلاصه روندي نامشخص باشد.

از اینجا مطلب دیگری هم مشخص میشود و آن اینکه برای ترید موفق بر اساس این روش نیاز نیست که حتما ما در يك روند با کندل های بزرگ موافق جهت پوزیشنی که داریم روبرو باشیم بلکـه كـافي است روندي مستدام و مداوم اما در يك جهت را دارا باشیم یعنی میتوان حتي در ارز یا سهامي يـك روند را شاهد باشیم که فرضا در طول روزها حرکت صعودی و یا نزولی داشته باشد با کندل هايي كوچك اما متداوم و اتفاقا این نوع روند ها هستند که سود بسیار خوبی در این روش عاید ما میکنند …

بیاید توضیح بیشتر این مطالب گفته شده در مورد NTD رو با چند چارت ببینیم :

چارت زیر نمونه اي است از سهم هايي که براي اين روش مناسب نیستند ، میبینید که دائما روند خطوط الیگیتور را قطع کرده و دائما استاپ پوزیشن ما میخورد بنابراین متوجه میشویم که بر اساس این روش نباید روی تمامی ارزها و یا سهم ها ترید کنیم و می بایست در بررسی هر چارتي ابتـدا بـه گذشته اش و نوع رفتاری که دارد بپردازیم و به سادگی آنهایی که رفتار موزون و هماهنگی در روند حرکت هایشان نشان نمیدهند را از لیست مشاهده روزانه حذف کنیم .در واقع ترید بر روی سهامی که در چارت زیر میبینید با این روش مجاز نیست و در لیست سه ام يا ريسك بالا طبقه بندی میشود:

میبینیم که کندل هایی که روند را شکل میدهند از طرفی انسجام لازمه را ندارند يعني يك كنـدل بـزرگ است و يکي كوچك يا بازار دائما با گپ آغاز میشود از طرفی میبینیم که کندل ها دائمـا خطـوط الیگیتور را که براي ما نقاط خروج از پوزیشن را معرفی میکنند قطع کرده اند و در نتیجه تریـد بـروي اين سهم مناسب نمیباشد:

و تصویر دوم هم نمونه نامناسب دیگری است که دیگر الان دقیقا علت مناسب نبودتش را میدانیم :

سیستم تریدینگ NTD چیست؟

در مقابل ارزها و با سهامی هستند که بسیار عالی به این روش جواب میدهند.

این گروه که خوشبختانه طیف وسیعی را هم شامل میشوند این خصوصیت را دارند که خصوصا در تایم فریم روزانه کندل ها با نظم مشخصی به پیش میروند و همینطور زمانی که روندي چه صعودی و چه نزولی شکل میگیرد ندرتا به خطوط اصلی استاب الیگیتور برخورد میکنند و در واقع کافی است بتونیم ابتدای روند جدید را در این نوع ارزیا سهام پیدا کنیم و در نتیجه آن گاهی حتی تا چند ماه به سادگي شاهد روند برشـد سـودمان باشیم !

در این بین ارز با سهامی هم هستند که ما بین این دو دسته قرار میگیرند یعنی نه انطرف رفتاري تکنیکال و کاملا تا منظم دارند و نه بسیار منظم و ایده آل رفتار میکنند که به تجربه عرض کنم این نوع ارز با سهام را بهتر است در تایم فریم 2 ساعته ترید کنیم و به سودهای کوچکتر ( البته به نسبت تایم فریم روزانه و تقریبا بین ۵۰ تا ۸۰ پییس قانع باشیم )

شاید دوست داشته باشید که لیست کاملی از ارز با سهام مناسب این روش در اینجا ارایه شود اما مساله این است که اولا تعداد سهام بسیار زیاد است ثانیا خبر خوب اینکه در فارکس عالب ارزها خصوصا در تایم فریم روزانه مناسب این روش بوده و جزو گروه ایده آل محسوب میشوند .

و خلاصه اینکه تكتيك شناسایی ارزها و سهام مناسب و نامناسب ارایه شد و به سادگی میتوانید خودتان هر نوع ارز با سهامی را بررسی و طبقه بندي کنيد.

در زیر دو نمونه ازسهامی که رفتاری مناسب این روش را دارند مشاهده میکنید.

خصوصیت هر دو آنها این است که کندل ها منظم و مرتب هستند و روند صعودی با نزولی وقتی که شکل میگیرد تداوم خوبی دارد و همینطور برخورد روند با خطوط قرمز رنگ که برای استاب استفاده میشود ( جزییات بیشتر در زمان خودش بیان خواهد شد ) تنها در زمانی رخ میدهد که ما روند سوداور طولانی را پشت سر گذاشته ایم.

بنابر این پاسخ سوال اول مشخص شد و آن این است که میبایست با این تكنيك كه روی آن صحبت کردیم لیستي تهیه کنیم و ارزها و یا سهامی که مناسب روش ما هستند را در آن قرار داده و روزانه وضعیتشان را بررسی و فرصت هاي تريد را تنها در این لیست جستجو کنیم.

بررسی نحوه جستجوی پتانسیل های ترید در این روش و در این لیست منتخب در واقع پاسخ به دومین سوال در يك استراتژی قدرتمند است که انشالله در ادامه به آن خواهیم پرداخت …

سیستم تریدینگ NTD چیست؟

نکته :

این مووینگ بنفش که در شکل میبینید در اصل ایده کی شریرت است که برای خروج دقیقتر ارایه شده است و ویلیامز هم در تحلیلهای اخیرش از آن استفاده میکند که همان SMA3 میباشد.

مووینگ های الیگیتور دکتر ویلیامز بر اساس اعداد ( ۱۳،۸۰۵ ) شکل گرفته اند و این مووینگ بر اساس عدد ۳ و همونطور که میدانید تمامی این اعداد ، جزو اعداد سری فیبوناچی هستند …

تفاوت دو روش Chaos و NTD در نوع نگاه به ترند است که بطور خیلی خلاصه و فشرده باید گفت روش NTD برای یافتن شروع ترند و روش chaos2 برای ترید در خلاف جهت ترند است و به همین خاطر است که این دو روش مکمل هم هستند و کسی که به هر دو مسلط باشد میتواند در هر دو جهت يك روند ترید کند …

2- چگونه پتانسیل های ترید را تشخیص داده و بر اساس روشی دقیق آماده گرفتن پوزیشن شویم؟

پس از اینکه توانستیم انواع ارز با سهام مورد دلخواه را شناسايي و يك ليست ثابت براي بررسي و چك كردن هر روزه تهیه کنیم اصطلاحا ( Watch List ) حال باید ببینیم آيا اينك پتانسیل تريدي وجود دارد ؟ ( یعنی دقیقا بر اساس ابزار و سیگنال های مشخص سیستم بتوانیم پتانسیل های صحیح و قدرتمند بازار را شناسایی کنیم )

برای اینکار از چند اندیکاتور استفاده میکنیم که عبارتند از : AC . AD و Alligator

و تلفیق صحیح این ابزار باعث تحلیل صحیح هر وضعیت پیدا کردن پتانسیل تريد ) و یافتن پتانسیل های دقیق برای گرفتن پوزیشن ( سیگنال های خرید و فروش ) همینطور سیگنالهای دقیق برای خروج از پوزیشن میشود.

ابتدا مروری سریع بر خصوصیات AD و AC داشته باشیم :

Awesome : اندیکاتوری است که به ما قدرت و جهت روند را نشان میدهد و تقریبا میتوانیم تمامی روند هاي اصلی ( به زبان البوت ویو : امواج ماژور ) را شناسایی کنیم همینطور این ابزار قدرتمند به ما سیگنال های بای و سل میدهد .

Accelerator: اندیکاتوری است که قدرت و سرعت ” آنی ” بازار را به ما نشان میدهد و همینطور اولین هشدار را در تشخیص تغییر جهت ترند در امده نزديك به ما میدهد در عین حال حرکات كوچك بازار را به خوبي شناسايي میکند ( به زبان الیوت : امواج مکمر ) و به ما سیگنالهای خرید و فروش میدهد ضمنا اطلاعات ارزشمندي هم در مورد زمان خروج دقیق از پوزیشن های در سود را به ما میدهد که در زمان خودش به آن میپردازیم .

Aligator : اندیکاتوری است که در موردش قبلا زیاد صحبت کرده ایم و در اینجا و با توجه به موضوع بحث تنها به يك مووینگ جدید در آن اشاره میکنیم که در یافتن پتانسيل هاي تريد به ما بسيار كمك ميكند :

از این به بعد زمانی که اندیکاتور الیگیتور را بر روی چارتتات مي آوريد بك مووینگ 3SMA را هم به چارت اضافه کنید که به ما كمك ميكند با ادعام الیگیتوری با این مووینگ اضافه با دو اندیکاتور و به راحتی پتانسیل های موجود شناسایی کنیم.

ادغام این دو اندیکاتور با اندیکاتور الیگیتور باعث میشود تا بتوانیم دقیقا وضعیت فعلیمات دريـك ترند یا بازار رنج را شناسایی و بر اساس آن پتانسیل ، ترید خرید یا فروش را بیابیم.

دقت کنید که روشی که در حال ارايه آن هستیم بر اساس روش NTD است و به 2 Chaos در نتیجه از بعضی تكنيكها صرفنطر میشود ، ضمنا سیستم NTD بر اساس روش کن هربرت گفته شود و نه ویلیامز ( در آینده روش کامل ویلیامز هم ارایه خواهد شد )

خوب شروع میکنیم :

همانطور که میدانید روش آن تي دي براي شکار ترند های اصلی بازار و ترند های بزرگ است پس در چارتها اولین چیزی که برای تحلیل بدنبالش میگردیم پیدا کردن پتانسیل های ” ترند ” است و زمانی که یک ترند را از ابتدای شروع آن تشخیص دادیم تنها کافیست با جریان بازار همراه شویم .

خوب سوال این است که از کجا بدانیم ترندی قرار است شروع شود !

سوال خوبیست و در ادامه میبینید که در سیستم تریدینگ NID تا چه حد این امر ساده است و در صورتیکه روش بخوبي درك شود و سپس لیستی از ارزها و با سهام مناسب این روش تهیه شود میتوانیم بر روی سهام با ارزهایی که حتی یکبار هم رویشان ترید نکرده ایم و با خصوصیات ذاتی آنها آشنایی نداریم به سادگي پتانسیل های ترید را پیدا کرده و با اطمینان بر روی آنها ترید کنیم …

پیش از ادامه بحث مختصری به فلسفه نوع نگاه ویلیامز به روندها بپردازیم :

ویلیامز معتقد است که قیمت همیشه آخرین چیزی است که در چارتهای تحلیلی تغییر جهت میدهد . بنابراین اگر ابزاری داشته باشیم که پیش از تغییر جهت قیمت به ما این را اطلاع دهد مانند این است كه يك روزنامه اقتصادی که نتایج تحولات بازار را به چاپ میرساند و فردا چاپ خواهد شد را امروز بخوانیم !

و بی نیاز از توضیح است که خواندن روزنامه نتایج بازار ، يك روز قبل از انتشارش تا چه حد كمك برای یک روز کاری خواهد بود !

ویلیامز اندیکاتور Awesome رو به همین منظور ساخت و در کتابش توضیح میدهد که چرا این اندیکاتور پیش از روند قیمت شروع به تغییر میکند . يعني فرضا در يك روند صعودی و در حالیکه شاهد خطوط سبز رنگ در AD هستیم که نشانه روند صعودی است ناگهان میبینیم ، نوار سبز رنگ به قرمز تغییر رنگ میدهد در حالیکه هنوز شاهدیم روند قیمت صعودی است.

با بررسی چند چارت به سادگی شما هم متوجه میشوید که همواره اندیکاتور AO پیش از ” روند قیمت ” تغییر جهت میدهد !

به اندیکاتور AC بپردازیم این دیکاتور شتاب و سرعت لحظه ای بازار را با حساسیت بسیار بالا تشخیص میدهد و در نتیجه حتی سریعتر از اندیکاتور AO تغییر رنگ در نوارهای آنرا شاهد هستیم !

بقول ویلیامز بررسی اندیکاتور AC مانند خواندن روزنامه وال استریت ژورنال انهم روزنامه ای دو روز قبل از انتشارش است !!

این خلاصه ای از نگاه و نگرش ویلیامز است او با کمک ابر کامپیوتر هایی نتایج هزاران هزار تحلیل بروی چارت را انجام و بررسی کرد تا بتواند اندیکاتور هایی را طراحی کند که سریعتر از روند قیمت تغییر جهت را تشخیص و به سادگی و راحتی آن را به ما نشان بدهند.

و حال با توجه به دانستن این اطلاعات میتوانیم حدس بزنیم که چطور ویلیامز برای پیدا کردن پتانسیل های ترید و در واقع شروع ترند های جدید از ابزارهای AC و AC استفاده میکند .

کن هربرت يك مووينك حساس را هم به این مجموعه اضافه کرد تا بتواند به دقت بیشتری پتانسیل ترند جدید را شناسایی کند …

بعد از این مقدمه و توضیح در مورد فلسفه نگاه ویلیامز به بازار شروع به بررسي و يافتن يك پتانسیل ترند در يك روند فرضا صعودی میکنیم :

پس برای تشخیص پتانسیل ترندی جدید به سه ابزار AC ، AO و Alligator توجه ميكنيم.

بخاطر داشته باشید فرضا بدنبال ترندي ” صعودي ” هستیم : اولین سیگنال پای را اندیکاتور AC به ما میدهد يعني اولین نوار سبز رنگ که در AC مشاهده شود نشانه و هشدار اولیه برای تغییر یک روند نزولی به روند صعودی است هر چه تعداد این نوارهای سبز رنگ افزایش یابد پتانسیل باي بیشتر میشود ( همیشه AC پیش از هر چیزی تعبیر رنگ میدهد )

خصوصا اگر نوار سبز رنگ از ناحیه پایین اندیکاتور به ناحیه بالا برود ( اصطلاحا خط صفر و میانه اندیکاتور را کراس با قطع نماید ) این نشانه سیگنال مهم برای پتانسیل باي است.

در تصویر این وضعیت را برای اندیکاتور AC مشاهده میکنید ( شماره ۱ )

دومین سیگنال مهم برای تغییر جهت ترند در AO رخ میدهد ( AC قبل از AO و AO قبل از روند قیمت تغییر جهت تغییر رنگ میدهد )

زمانی که نوار سبزرنگ در AO به سمت بالا تشکیل شود این سیگنال بسیار مهمی در تغییر جهت روند در آینده بسیار نزديك است ( هر چه تعداد نوارهای سبز رنگ بیشتر شود پتانسیل خرید بیشتر میشود )

با دقت به تصویر دوم ، این مطلب به سادگی قابل درک است . ( شماره ۲ )

سومین نشانه که دیگر تغییر روند را قطعی میکند این است که مورنگ صورتی رنگ ( 3SMA ) مورینگ سیر رنگ را کراس ( قطع ) نماید .

و در این صورت تغییر روند و ترند جدید بسیار محتمل است.

کراس مووینگ ها را هم در تصاویر میتوانید مشاهده کنید ( شماره ۳ )

پس مرور میکنیم :

برا به برای پیدا کردن يك پتانسیل ترند صعودی جدید ( یا به عبارتي يك پتانسیل باي ) به سه فاکتور در بررسی هر چارت توجه می کنیم:

1- سیگنال باي ( نوار سبز رنگ ) در AC

2- سیگنال باي ( نوار سبز رنگ ) در AO

3- مووینگ صورتی , موینگ سبز را به سمت بالا قطع کند.

لطفا به تصاویر زیر توجه بفرمایید:

تصویر اول تشخیص پتانسیل ترند صعودی قریب الوقوع در سه مرحله و تصویر دوم نتیجه ترید است ( البته فعلا هنوز تكنيك باي کردن گفته نشده است و تنها نحوه بررسی و یافتن پتانسیل بای معرفی شده است )

سیستم تریدینگ NTD چیست؟

سوال : آیا سیگنالهای علامت گذاری شده در شکل زیر صحیح هستند ؟

سیستم تریدینگ NTD چیست؟

جواب :

تحلیل دقیقی است فقط دو مطلب در اینجا قابل توجه است :

1- موزینگ صورتی رنگ هنوز مووینگ سبز رنگ را به سمت پایین کراس نکرده است.

2- در جایی که شما به دنبال سیگنال سل هستید ( با فرض اینکه پترت فینو را در نظر نگیریم ) میبایست بر اساس سیگنال های NTD یا Chaos2 ترید کنید.

بر اساس NID نمیتوانیم ترید کنیم چون باید خطوط البکیتور به هم خیلی نزدیک باشند که در این مورد میبینیم اینطور نیست ( در آینده نزديك در این مورد صحبت میکنیم ) در واقع در وضعیتهایی که خطوط الیگیتور از هم فاصله گرفته اند میبایست بر اساس Chaos2 سیگنال سل را پیدا کرد . که در این مورد همانطور که میدانید اولین سیگنان سل را First Wiseman به ما میدهد.

بنابراین بر اساس دانای اول میتوان سل کرد .

منتهی با مینیسم لات تا از شکل گرفتن ترند مطمین شویم و در صورتیکه ترند شروع شد سپس بر اساس سیگنالهای بعدی نظیر سیگنالهای سال AC . AD و … میبایست به لات اضافه کنیم.

در صورتی هم که ترند شکل نگرفت چون با لات کمی ترید را شروع کرده ایم با ضرر بسیار اندکی هم از بازار خارج خواهیم شد.

سوال:

مطابق توضیحات بالا آیا الان دیگر سیگنال سوم هم صادر شده است ؟

سیستم تریدینگ NTD چیست؟

جواب :

بله حالا دیگر سیگنال کراس مووینگ هم رخ داده است.

شما بر اساس داناي اول میتوانستید سل کنید و بعد بر اساس روش Chaos2 بروی سیگنال سل AO میشد مجدد سل کنید در واقع دو سل داشتید و از این جا به بعد باید بسته به سیگنالهای بعدی شروع به افزایش لات کنید ( البته اگر روند به همین شکل ادامه پیدا کند ) و سپس بر اساس استراتژی خروج ویلیامز شروع به بستن پوزیشنهایتان کنید ، که بعدا توضیح داده خواهد شد.

سوال :

1 – تنظیماتی که برای اندیکاتورهای الیگیتور ، AO و AC استفاده می کنید به چیست ؟

2- شما در استفاده از این سیستم هنوز اسمی از فراکتالها نبرده اید ، اگر ممکن است بفرمایید مورد استفاده از فراکتالها در این سیستم چیست ؟

جواب :

در مورد پارامترهای این دو اندیکاتور شما از همان تنظیمات پیش فرض استفاده کنید چون پیش فرضشان پر اساس سیستم تريدينگ هاي ويليامر تعیین شده است و در هر دو روش NTD و Chaos2 قابل استفاده هستند.

البته این اواخر ویلیامر در تحلیل هایش از يك اندیکاتور به نام Super AO با همون SAO نام میبرد که ظاهرا دفتش از AD كلاسيك كه در متاتریدر هست بیشتر است اما من تا به حال با این اندیکاتور کار نکرده ام ولی مطمین باشید که همین AO استاندارد هم کیفیت خوبی دارد و هنوز هم قابل استفاده است!

پیش از ادامه توجه به این مطلب لازم است که :

براساس ان تي دي سيستم همواره این علایم را میبایست در چارتهایی دنبال کنیم که خطوط البكيتور بهم نزديك باشند و در غیر اینصورت نمیتوان بر اساس آن تی دې تريد کرد هر چند که علایم سه گانه در آن وجود داشته باشد…

در واقع در سیستم تریدینگ Chaos ما بر اساس خطوط از هم فاصله گرفته الیگیتور ترید میکنیم اما در آن تي دي بر اساس خطوط به هم نزديك شده …

وضعیت را برای پیدا کردن پتانسیل فروش در چارتهاي تحليلي ( با دانستن روش بطور خلاصه ) پی میگیریم :

همانطور که میدانیم برای یافتن پتانسیل ترید در روش ان تی دې نياز به مشاهده سه سیگنال است که عبارتند از : بروز علایمی در اندیکاتورهای AC – AO و همینطور کراس مووینگ های صورتی و سبز رنگ.

خب شروع به بررسی میکنیم برای تعیین يك پتانسیل سل میبایست اولین چیز :

1- اولین علایم شکل گیری تغییر روند صعودی یا خنثی به نزولی در اندیکاتور AC طاهر می شود به این شکل که رنگ نوارهای آن از سبز به فرمز تغییر رنگ میدهد .

2- دومین نشانه تغییر روند در آینده نزديك در اندیکاتور AO ظهور میکند و رنگش به فرمـز تعبیر میکند و خصوصا زمانی که تغییر رنگ سبز به قرمز از بالای خط صغر این اندیکاتور به زیر خط صفر نزول کند به ما سیگنال بسیار قدرتمندی از تشکیل روند نزولی را ارایه میکند .

3- سومین و آخرین سیگنالی که ما را تقریبا از شکلگیری روند نزولی مطمین میکندقطع کردن مووینگ سبز رنگ توسط مووینگ صورتی رنگ است که به سمت پایین شکل میگیرد.

زمانی که هر سه این علایم در چارتی ظهور کرد میتونیم با درصد بسیار بالایی از تغییر روند صعودی به ترولي اطمینان حاصل کرده و سپس به دنبال سیگنالهای سل و تریگرهای دقیق در چارت مذکور بگردیم.

در تصاویر زیر ابتدا مشاهده علایم سه گانه فوق را میبینیم و در تصویر بعد از آن هم شاهد نتیجه تغییر روند و روندی نزولی و قدرتمند هستیم.

در ادامه به سوال سوم پاسخ میدهیم که با فرض اینکه پتانسیل ترید خرید یا فروشی در چارتی مشاهده شد در اینصورت نقطه دقیق ورود ما ( تریگر ) را چطور تشخیص دهیم …

سیستم تریدینگ NTD چیست؟
سیستم تریدینگ NTD چیست؟

این مطلب ادامه دارد

دانشجوی رشته کامپیوتر هستم و علاقه مند به تولید محتوا در زمینه معامله گری.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.