الگوی-هارمونیک-واگرایی

الگوهای و واگرایی هارمونیک قسمت(1)

واگرایی ها

واگرایی ها به دو دسته تقسیم می شوند که عبارت هستند از:

  1. واگرایی معمولی (Regular Divergence) که به RD نمایش می دهند
  2. واگرایی مخفی (Hidden Divergence) که به HD نشان می دهند.

واگرایی معمولی

این نوع واگرایی خود به دو قسمت مثبت و منفی تقسیم می شوند:

واگرایی مثبت (RD+)

در این نوع واگرایی که در کف ها شکل می گیرد (در هر تایم فریمی) هنگامی که کف A شکل می گیرد و اندیکاتور نیز کفی منطبق بر کف A را می شکند کف جدید B را می سازد، حالتی رخ می دهد که اندیکاتور زمانی که کف جدید B ساخته شد کف قبلی خود را نمی شکند. برای تشخیص این نوع واگرایی ها از اندیکاتور های متعدد استفاده می کنند مثلا NAZD, RSI, CCI و …

به مثال های زیر توجه کنید:

مثال اول: شکل زیر که مربوط به نمودار تایم 30 دقیقه پوند دلار می باشد در حالی که قیمت کف B توانسته کف A را سوراخ کند ر MACD کف جدید ایجاد نشد که در اینحا گوئیم واگرایی مثبت رخ داده است.

الگوهای و واگرایی هارمونیک

مثال 2: شکل زیر نیز مشابع شکل اول با استفاده از MACD در تایم فریم 4 ساعته USDCAD به وقوع پیوسته است.

الگوی های هارمونیک واگرایی 1

مثال 3: شکل زیر که در تایم 4 ساعته دلار فرانک می باشد واگرایی مثبت (+RD) رابا CCI می بینیم که صعود جانانه ای را بعد از آن به همراه داشت.

الگوهای و واگرایی هارمونیک

مثال 4: شکل زیر نمودار دلار ین در تایم فریم 15 دقیقه می باشد که با RSI واگرایی مثبت دارد و صعود خوبی نمود.

الگوهای و واگرایی هارمونیک

واگرایی معمولی منفی (RD_)

در این نوع واگرایی که در سقف ها شکل می گیرد ( در هر تایم فریمی) هنگامی که سقف A شکل می گرید و اندیکاتور نیز سقفی منطبق بر سقف A می سازد و قیمت می ریزد و سپس قیمت مجدد صعود می کند و سقف A را می شکند و سقف جدیدB را می سازد، حالتی رخ می دهد که اندیکاتور زمانی که سقف جدید B ساخته شد سقف قبلی خود را نمی شکند. برای تخصصی واگرایی ها از اندیکارتورهای متعدد استفاده می کنند مثلا MACD، RSI،CCI و …

به مثال های زیر توجه کنید:

مثال اول:

تصویر زیر مربوط به 4 ساعته دلار کانادا می باشد ، همانطور که ملاحظه می فرمایید قیمت سقف جدیدی ساخته ولی MACD نتوانسته سقف جدیدی بسازد. که منجر به ریزش آن شده است. که بع این نوع واگرایی، واگرایی معمولی منفی گویند.

الگوهای و واگرایی هارمونیک

مثال دوم: تصویر زیر واگرایی منفی را با MACD در چارت AUDUSD در تامی فریم دیلی نشان می دهد که منجر به ریزش چند درصد پیپسی شده است. همانطور که ملاحظه می کنید قیمت سف جدید زده ولی MACD نتوانشته است.

الگوهای و واگرایی هارمونیک

مثال 3: در شکل زیر نمودار پوند فرانک در تایم 30 دقیقه می باشد واگرایی منفی با CCI مشاهده می شود.

الگوهای و واگرایی هارمونیک

مثال چهار:

در مثال زیر که مربوط به یورو در تایم دیلی می باشد واگرایی منفی آشکاری با RSI مشاهده می شود.

الگوهای و واگرایی هارمونیک

واگرایی مخفی ( HD )

این نوع واگرایی ها بر عکس حالت واگرایی معمولی می باشند . در حالت واگرایی معمولی از نظر قیمتی سقف یا کف جدید تشکیل میشد ولی اندیکاتور آن را تایید نمی کرد . در حالت واگرایی مخفی اندیکاتور سقف یا کف جدید میسازد اما قیمت تایید نمی کند.

این نوع واگرایی به دو دسته تقسیم می شود.

واگرایی مخفی مثبت ( HD + )

در این نوع واگرایی وقتی اندیکاتور کف قبلی را می زند ولی قیمت کف قبلی خود را نمی زند گوییم واگرایی مخفی مثبت رخ داده است.

به مثال های زیر توجه کنید:

مثال اول :

شکل زیر که تایم فریم 30 دقیقه پوند فرانک می باشد ، از آنجا که اندیکاتور توانست کف جدیدی را بسازد اما قیمت نتوانست کف قبلی را بزند که بیانگر این است آنچنان بازار فشار فروشش زیاد بود که اندیکاتور کف قبلی را زد ولی قیمت نزد . بنابراین پتانسیل صعود در این جفت ارز دیده می شود.

الگوهای و واگرایی هارمونیک

مثال 2 :

در شکل زیر که نمودار 4 ساعته USDCAD را ملاحظه می فرمایید ، می بینید که مک دی کف جدیدی را شاخته ولی هنوز قیمت کف قبلی را نزد . ( در واگرایی مخفی باید مک دی حتما تغییر فاز داده باشد )

الگوهای و واگرایی هارمونیک

سوال:

اسم اندیکاتوری که در واگرایی مخفی گذاشته اید چیست ؟

در ضمن آیا در واگرایی مخفی اگر بخواهیم به سود یکطرف کنار رویم باید به سود نمودار قیمت کنار رویم یعنی درست برعکس واگرایی معمولی ؟

نیما : اندیکاتورها مانند حالت واگرایی معمولی می باشد یعنی CI ، RSI .MACD . ……… که بشخصه MACD را خیلی می پسندم.

واگرایی مخفی در حقیقت مفهومش همین چیزی است که در پست قبلی عنوان نمودم یعنی وقتی فرم قرار گرفتن قیمت و اندیکاتور بدین صورت باشد گوئیم واگرایی مخفی رخ داده است . اینکه می فرمائیـد بنفع یک طـرف کـنـار مطلقاً برویم موضوعیت ندارد چون هر فرمی غیر این دو تصویری که قرار دادم اسمش HD نیست.

واگرایی مخفی منفی ( HD _ )

در این نوع واگرایی وقتی اندیکاتور سقف قبلی را می زند ولی قیمت سقف قبلی خود را نمی زند گوییم واگرایی مخفی منفی رخ داده است.

به مثال های زیر توجه کنید :

مثال اول : تصویر زیر نمودار دلار ین در تایم فریم 1 ساعته می باشد . همانطور که ملاحظه می فرمایید مک دی سقف قبلی را ( پس از تغییر فاز ) زده ولی قیمت موفق نشد سقف قبلی رایزند . که در اینصورت گوئیم HD- بوقـوع پیوسته است .

الگوهای و واگرایی هارمونیک

مثال دوم : تصویر زیر که تایم 4 ساعته دلار فرانک می باشد RSI سقف قبلی خود را زده ولی قیمت نتوانست بزند که منجر به ریزش یعنی وقوع HD- می شود

الگوهای و واگرایی هارمونیک

مثال سوم : در تایم فریم 30 دقیقه پوند فرانک می بینیم CCI سقف جدید ساخته امـا قيمـت مـوفـق بـه سـاخت سقف جدید نشد.

الگوهای و واگرایی هارمونیک

مثال چهارم : تایم فریم یک دقیقه پوند به ین که مک دی سقف قبلی را پس از تغییر فاز زده ولی قیمت نتوانست که منجر به ریزش شدید شد.

الگوهای و واگرایی هارمونیک

دانشجوی رشته کامپیوتر هستم و علاقه مند به تولید محتوا در زمینه معامله گری.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.