روانشناسی-معامله-گری

روانشناسی معامله گر(1): 6 احساس قالب در معامله گری

ما در این سری از مقالاتی که منتشر خواهیم کرد قصد داریم کتاب چرا احساسات معاملات شما را بر هم میزد را برای شما به اشتراک بزاریم تا از آن برای معاملات خودمون کمک بگیریم پس با ما همراه باشید.

روانشناسی معامله گري ، اینجاي کار می لنگد

نگاهی به 50 معامله آخرتان بیاندازید و به این فکر کنید که اگر اشتباهاتی که به علت هاي احساسی انجام دادید نبودند، عملکردتان الان چطوربود. حدسم این است که اگر شما کمی جنبه های روانشناسی معامله گري را بهبود ببخشید،می توانید معامله گر بهتری باشید. 

در این کتاب ما با هم مهم ترین احساسات مشکل ساز در معامله گري را بررسی می کنیم، می بینیم که این احساسات چگونه در زندگی شما به عنوان یک معامله گر ظاهر می شوند و شما چه کاري می توانید بکنید تا از تاثیرآن ها در ایجاد رفتارهاي بد و اشتباهات کشنده درمعامله گري بکاهید.

شش احســــاس غالب در معــــــامله گــــــــری

ترس

روانشناسی ترس

ترس در روانشناسی یکی از دو احساس رایج در معامله گري است ( دیگري طمع است ) . ترس خود را به اشکال مختلفی در معامله گري نشان می دهد، و می تواند دلیل بسیاري از اشتباهات معامله گري باشد. 

ترس از باختن باعث می شود که معامله گر در شناسایی باخت تاخیر داشته باشد، و متعاقب آن ضرر و باخت بیشتري حاصل می شود، و ترس از بازگشت سود باعث می شود که معامله گران معامله را خیلی زود ببندند. چنانچه بعدا اشاره خواهیم کرد ترس در روانشناسی معامله گري جنبه هاي بسیار بیشتري  دارد که با هم بررسی خواهیم کرد. 

طمع 

روانشناسی طمع

شاید طمع چیز خوبی به نظر برسد، اما وقتی به این خصلت، خوب دقت کنیم، می بینیم که طمع اغلب اوقات باعث تصمیمات معامله گري می شود که ناگزیر از دوري کردن از آن ها هستیم. معامله گرانی که تحت تاثیر طمع قرار می گیرند ، بیشتر اوقات به اصول مدیریت ریسک و سرمایه توجهی نمی کنند. همچنین طمع ذهنیت و طرز تفکر قماربازي در معامله گر را تقویت میکند و این یعنی معامله گري بدون توجه به قوانین و بر مبناي تصمیمات ضربه زننده و بدون در نظر گرفتن روانشناسی.

امید 

روانشناسی امید

امید ، طمع و ترس معمولا پشت سر هم می آیند. معامله گرانی که در پوزیشن بازنده هستند علائم روانشناسی از امید را هم در خود دارند، این معامله گران در شناسایی ضرر تاخیر می اندازند و به معامله فرصت بیشتري می دهند چرا که امید دارند جهت حرکت قیمت تغییر کند. مثال دیگر از امید زمانی است که معامله گر براي جبران ضرر در معامله قبلی در معامله ي جدید وارد حجم بزرگی در پوزیشن می شود که با قوانینش انطباق و سنخیت ندارد. 

هیجان/ اضطراب 

روانشناسی اضطراب

هر گونه احساس برانگیزاننده ، در زمانی که در معامله هستید نشانه این است که شما قسمتی از راه را اشتباه رفته اید. زمانی که مضطرب هستید و مشغول معامله هستید، معمولا علامت این است که پوزیشنی با حجم بزرگ گرفته اید، قوانین خود را نقض کرده اید و یا نباید در این معامله باشید. اگرسطح برانگیزاننده خود را بررسی کنید و از خود بپرسید چرا احساس اضطراب یا هیجان میکنید ، این به شما کمک می کند تا از معاملاتی که از همان اول نباید واردش می شدید ، خارج شوید. 

خستگی 

روانشناسی خستگی

اگرچه خستگی بیشتر یک وضعیت است تا احساس در روانشناسی ، با این وجود ارزشش را دارد که در این طبقه بندي قرار گیرد. معامله گرانی که خسته هستند اغلب تمرکز پایینی دارند. نشانه يِ پایین بودن تمرکز زمانی است که یک وقتی بخودتان می آیید که بارها و بارها در یک جفت ارز اقدام به پوزیشن گیري کرده اید بدون آنکه بدانید دنبال چه بوده اید. همچنین زمانیکه شما ورود به معامله را از دست می دهید، بخاطر اینکه حواستان نبوده  و مشغول کار دیگري مثل وبگردي بوده اید ، نیز نشان از پایین بودن تمرکز است. بهتر است اولویت هاي خود را مشخص کنید و زمانی که در معامله  هستید خودتان را درگیر فعالیتهاي دیگر نکنید. 

نا امیدي/ سرخوردگی 

روانشناسی ناامیدی

در روانشناسی نا امیدي اغلب دلیل اشتباهاتی است که در نتیجه احساساتی که قبل تر اشاره شد بوجود آمده اند.

زمانیکه معامله گران معامله اي را از دست می دهند، قوانین خود را زیر پا گذاشته و پول از دست می دهند.بعد ریسک بیشتري میکنند و خوب پول بیشتري از دست می دهند،و ناامیدي و سرخوردگی پیدا می شود و این نا امیدي و سرخوردگی تمام الگوهاي رفتاري بدي که مشکلات جدي تر بعدي را براي معامله گر بوجود می آورند را تشدید خواهد کرد. 

نویسنده: رولف اشلات مان

مترجم: نادر اسدی

روانشناسی معامله گر(2): خواندن احساسات از روی تصمیمات معامله گری

دانشجوی رشته کامپیوتر هستم و علاقه مند به تولید محتوا در زمینه معامله گری.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.