WWconisma main banner

نکاتی درباره معامله گری به روش سم سیدن

روش عرضه و تقاضای سم سیدن هنوز هم محبوبیت زیادی در میان معامله گران دارد (هر چند که نواقصی در مفروضات اصلی این روش وجود دارد.)

در حالیکه تمام تلاش خود را میکردم تا نواقص روش سم سیدن را به مردم نشان بدهم ، متوجه شدم که هنوز هم انتخاب عده ی زیادی از معامله گران برای ترید بر اساس عرضه و تقاضا، ستاپهای سم سیدن است.

در گذشته من هم برای ترید بر اساس عرضه و تقاضا از قوانینی که توسط سم سیدن تدوین شده بود استفاده می کردم. آن موقع زمانی که میخواستم تريد کنم چند ترفند کوچک بکار می بردم تا نقاط با احتمال موفقیت بالا را شناسایی کنم. امروز میخواهم این ترفندها را با شما در میان بگذارم و امیدوارم که شما بتوانید با این ترفندها تریدهای خود بر مبنای عرضه و تقاضا را بهبود ببخشید.

 زونهای تایم فریم پایین تر در زونهای تایم فریم بالاتر

یکی از اولین چیزهایی که من برای افزایش نرخ موفقیت در ترید بر مبنای زونهای عرضه و تقاضا فهمیدم این بود که وقتی که شما زونی را در تایم فریم پایین تر پیدا می کنید که در زون تایم فریم بالاتر قرار داشته باشد، احتمال موفقیتتان بسیار بالاتر می رود.

نکته مهم این است که، اینکه زون را در چه تایم فریمی پیدا کنید برای موفقیت تريد اهمیت بالایی دارد. برای مثال یک زون در نمودار روزانه می تواند شامل چند زون مختلف در تایم یک دقیقه در داخل خودش باشد. لذا منطقی نیست که انتخاب نسبت تایم فریم اینچنین باشد.

آنچه من استفاده می کردم زونهایی در تایم یک ساعته بود که در داخل زونهای تایم چهار ساعته قرارداشتند. چرا که این روش را برای چند سال روی جفت ارز یورو / دلار بک تست گرفته بودم و بوضوح دریافته بودم که احتمال موفقیت زونهای تایم یکساعته که داخل زونهای چارت چهار ساعته قرار داشتند بسیار بالاتر از زونها در چارت یک ساعته و بدون توجه به تایم بالاتر بود. در اینجا ما یک نمودار چهار ساعته جفت ارز آزی/ دلار را داریم.

نکاتی درباره معامله گری به روش سم سیدن (زون)

من در این نمودار سه زون عرضه و تقاضا را در تایم چهار ساعته مشخص کرده ام.حالا بریم باهم نگاهی به تایم یک ساعته داشته باشیم تا ببینیم آیا در داخل این زونها در تایم یک ساعته زونی وجود دارد یا خیر؟ تا بتوانیم بعد از آن فرصتهایی برای ترید داشته باشیم.

22 1

در چارت یکساعته می توانیم دو زون تقاضا ببینیم که داخل زونهای تقاضای چهارساعته قرار دارند. که هر دوی این دو زون با موفقیت عمل کرده اند. زون عرضه ای که در بالای تصویر میبینید هیچ زونی از چارت یکساعته را شامل نبوده و بعلت یک رویداد جدید بوجود امده.

23 1

تصویر ذیل همان تصویر قبل است که در آن چهار زون عرضه و تقاضای دیگر در تایم یک ساعته را را مشخص کرده ام، که بخوبی میتوانید ملاحظه کنید که ترید در زونهای یکساعته که انطباق با زونهای چهارساعته دارند چقدر خوب تر به موفقیت می رسد.

ترید کردن زونهای داخل زونهای دیگر بستگی به این که شما کدام تایم فریم ها را انتخاب کرده باشین نیازمند صبر و شکیبایی می باشد. لذا نیاز دارد که ترفندی هم در این زمینه بکار ببریم. بهمین خاطر من ليست ذیل را تهیه کردم که نشان می دهم در کدام تایم فریم باید بدنبال ستاپ زون در زون بگیردیم:

*در چارت روزانه برای یافتن زونها به تایم کمتر از یکساعته نروید.

* در چارت چهارساعته نیز زیر یکساعت نروید. *در چارت پانزده دقیقه بدنیال زیر پنج دقیقه نگردید

ورود از نیمه راه

ترفند بعدی من چیزی نیست که شما بتوانید از آن برای افزایش شانس موفقیت در ترید استفاده کنید. در عوض این ترفند روشی است که شما می توانید از آن برای کاهش ریسک پولتان در ترید استفاده کنید. این ترفند بخصوص اگر سرمایه اولیه تان در نزد بروکر اندک است به شما خیلی کمک میکند.

در روش سم سیدن برای ترید بر اساس عرضه و تقاضا شما یک سفارش شرطی (اردر پندینگ) در زونها میگذارید به این احتمال که بازار از آن محدوده بر گردد، گاهی شما زونهایی که دارید که سایزشان از کل پولی که شما برای ترید می توانید ریسک کنید بزرگتر است و این بدین معنی است که شما یا باید از ترید صرف نظر کنید و یا با پارامترهای دیگری وارد تريد شوید.

لذا به منظور کاهش ریسک در ترید من این ایده را مطرح کردم که سایز زون عرضه و تقاضا را به دو قسمت تقسیم کنم و اردر پندینگ در نیمه راه قرار دهم، و در نتیجه فاصله نقطه استاپ لاس نیز از نقطه ورود نصف می شود.

شاید این ایده به نظرتان بد باشد، ولی منظورم این است که بدون شک فرصت ترید زمانی از دست می رود که مارکت فقط به یکی از لبه های بیرونی زون برود، اما در همین حال مقدار سایز زون عرضه و تقاضا که می توان سفارش ترید را در آن اجرا کرد نیز افزایش می یابد.

استفاده از اردر پندینگ به عنوان استراتژی ورود خودبخود یک روش توام با ریسک بالاست چرا که خیلی نادر است که مارکت به لبه بیرونی زون اسپایک بزند و بعد برگردد، در بسیاری از مواقع ماركت قبل از برگشت در زون مدتی نوسان می کند. لذا با اجرای اردر پندینگ شما به صورت غیر ضروری ریسک پولی بیشتری را متحمل شده اید و اگر به انتظار سیگنال پرایس اکشن در داخل زون برای ورود می ماندید و یا اردر پندینگ را در وسط زون اجرا می کردید بهتر بود.

24 1

نکته دیگر اینکه زمانی که بازار در یک حرکت روندی قوی است و شما بدنبال یک نقطه بازگشتی می گردید ، این روش می تواند مفید باشد.

زمانی که بازار در یک روند قوی قرار دارد ، معمولا معامله گران عرضه و تقاضا از زونهای عرضه و تقاضا بعنوان نواحی احتمالی توقف و بازگشت قیمت استفاده می کنند با این وجود به علت قدرت روند در بیشتر موارد این سطوح شکسته می شوند. زمانی که قیمت در یک ناحیه باز می گردد ، مارکت معمولا یک نفوذ به ورای آن دارد و بعد بر می گردد و این طور نیست که به لبه بیرونی زون برخورد کند و دقیقا از همانجا باز گردد، و دقیقا در اینجاست که ورود از نیمه راه بسیار مفید خواهد بود.

اگر از تصویر بالا بعنوان مثال استفاده کنیم و بخواهیم برگشت این حرکت صعودی را بگیریم شما یک اردر سل را در هر یک از زونهای عرضه قرار می دهید ، با انجام این کار (دو دستور سل) شما با فرض این که استاپ لاستات كل محدوده زوت را در بر بگیرد 42 پیپ ریسک را پذیرفته اید، در حالیکه اگر ورود از نیمه راه را اجرا کنید ریسک تان فقط 21 بیب خواهد بود.

چرا که زمانیکه قیمت وارد یک زون میشود مقداری از آن دور می شود و سپس باز می گردد بجای اینکه به لبه های زوت بخورد کند و به سمت مخالف برگردد.

یافتن منبع زون در روش سم سیدن

این ترفند هم بدرد روش معاملاتی سیدن میخورد و هم بدرد روشی که من از آن برای معامله گری عرضه و تقاضا استفاده می کنم.

فرایند پیدا کردن منبع زونهای عرضه و تقاضا همان چیزی است که شما برای کاهش ریسک معاملاتی خود به آن احتیاج دارید. به شخصه دیده ام سایر تریدرها این گونه عمل می کنند که به اشتباه به پایین ترین تایم فریم ممکنه می روند تا بتوانند منبع زون را پیدا کنند. آنچه که در آخر انتظارشان را می کشد اینست که زوتهایی که مارکت ختم به آنها می شود فقط به شما چند بیب ناقابل می دهند و این باعث خستگی روانی در تریدر می شود. با

اما برای یافتن منبع زون عرضه و تقاضا شما باید بدانید که در کدام تایم فریم دارید معامله می کنید. اینکه بفهمیم که چند تایم فریم پایین تر باید برویم بستگی به این دارد معمولا در چه تایمی معامله می کنیم.

و از آنجایی که من معمولا در تایم یکساعته ترید می کنم کمترین تایم فریمی که من بدنبال منبع زونها باید بگردم تایم پنج دقیقه است. و تایم های کمتر از این مسلما من را دچار مشکل خواهند کرد.

ما معمولا از یک فرایند دو مرحله ای برای یافتن منبع زونها استفاده می کنیم.

مرحله اول اینست که شما محل زون عرضه و تقاضایی را که می خواهید مینعش را پیدا کنید را تعیین کنید. برای مثال این مرحله به عکس قبلی رجوع می کنیم.

25 1

در شکل بالا می توانید ببینید که من در چارت يورو / دلار یکساعته زونهای عرضه و تقاضا را مشخص کرده ام ، كل سایز این منطقه 16 پیپ است که معنی آن اینست که فاصله استاب تا ورود شما باید 16 پیپ باشد(با فرض استفاده شما از اردر پندینگ در داخل زون)

و حال که زونمان را مشخص کردیم (مرحله دوم)، باید به چارت پنج دقیقه برویم ببینیم آیا می توانیم نقطه دقیق ورود فروشمان را بر اساس زون عرضه تعیین کنیم ؟

26 1

از چارت 5 دقیقه می توانیم ببینیم که زونی که در تایم یکساعته ترسیم کرده ایم محدوده ای را به مراتب بزرگتر از منبع واقعی تحت پوشش قرار داده ، حالا کاری که لازم است انجام دهیم اینست که سایز محدوده را جهت دقت بیشتر تغییر دهیم تا بفهمیم چه زمانی اردر های فروش وارد مارکت می شوند.

27

پس از تغییر سایز محدوده می توانید ببینید چند بیب باید داشته باشیم تا ریسک معامله کاهش یابد ، که در اینجا زوت 6 پیپ در مقابل 16 بیب شد. 

در اینجا مثال دیگری را می اوریم، این بار ما بدنبال یافتن منبع زون تقاضا هستیم

28 1

در اینجا ما یک زون تقاضا در چارت یکساعته يورو / دلار داریم، و چنانکه میبینید این زوت زون موفقی برای ترید خواهد بود، کل سایز زون 20 پیپ می باشد. و امیدواریم با یافتن منبع زوت بتوانیم یک ناخنکی به سایز کامل زون بزنيم،

برای یافتن منبع زون و کم کردن تا حد امکان ریسک معامله نیاز داریم که به تایم پنج دقیقه برويم.

29 1

خوب حالا می توانیم نقطه دقیقه ایجاد زون تقاضا را ببینیم. پس از یافتن منبع زون و تغییر شکل دادن محدوده به منظور تعریف بهینه محل ورود سفارشات خرید ، خواهید دید که سایز استاپ شما 5 پیپ کاهش می یابد و اکنون نسبت ریسک به ریوارد 15 / 20 و دراقع بیشتر از یک خواهید داشت.

30 1

چنانچه احتمالا متوجه شده اید در زونهایی که کاهش می دهیم یک مشکلی وجود دارد؟!!!و آن اینکه زمانی که بازار به محدوده بر می گردد اسپایک به پایین قیمت در تماس زون ناکام می ماند و اگر شما پندینگ اردر برای خرید در این زون تقاضا تنظیم کرده باشید اردر شما اجرا نخواهد شد و یک ترید موفق را از دست خواهید داد.

لذا ایده خوب اینست که همیشه زمانیکه منبع زون را پیدا کردید دو یا سه پیپ به سایز آن زون اضافه کنید. در واقع اگرچه محدوده مناسبی را پیدا کردید با این وجود اسپرد بروکر سایز زون کاهش داده است و با اضافه چند پیپ شما گرچه ریسک بالاتری را پذیرفته اید ولی شانس فعال شده یک اردر موفق را نیز بالا برده اید

. و در حالیکه ممکن است احمقانه باشد که منبع یک زون عرضه و تقاضا را پیدا کنیم که فقط چند پیپ از آن کسب سود کنیم ، با این وجود در هر بار ترید شما با ریسک بالایی مواجه هستید و کم کردن این ریسک برای بقای در بازار فوق العاده ضروری است. البته مشکل کمبود پیپ را می توان با افزایش لوریج هم مرتفع نمود.

اگر شما زونی دارید که در ابتدا 16 پیپ سایزش بوده و پس از یافتن منبع واقعی تنها 8 پیپ سایز واقعی خواهد بود شما می توانید از لوریج دو برابر استفاده کنید (و یا حجم را افزایش دهید که البته با این حساب ریسک همان 16 پیپ خواهد شد که به نسبت وضعیت ابتدایی زون بد تر نشده و شما با یافتن منبع زون چیزی را از دست نداده اید.

علاقمند به تولید و محتوا در زمینه معامله گری .

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.