NNconisma main banner Recovered

اندیکاتور Ichimoku Cloud چیست ؟

Ichimoku Cloud یک اندیکاتور چند کاربردی است که طراحی شده تا سطوح موثر Support/Resistance را به دست دهد جهت روند را مشخص کند ، و نقاط Open/Close را پیشنهاد نماید و و البته قدرت سیگنال هایش درجات مختلفی دارند

ایده ی عمومی پشت این اندیکاتور اظهار می دارد که چنانچه قیمت در بالای Cloud قرار داشته باشد روند کلی قیمت صعودی ( Uptrend) است و چنانچه قیمت در زیر Cloudباشد روند کلی را باید نزولی( Downtrend)  در نظر گرفت .

علاوه بر این میانگین های متحرکی نیز وجود دارد ( خطوط tankan ,kijun ) که عملکردی از جنس سیگنال های متقاطع اندیکاتور MACD دارند ، وقتی که tankan از زیر kijun را قطع کرده و بالای آن قرار میگیرد یک سیگنال صعودی صاد شده است و هنگامی که عکس این حالت رخ بدهد یعنی tankan از بالای kijun را قطع کرده و زیر آن قرار میگیرد یک سیگنال نزولی رخ داده است .

اندیکاتور Ichimoku Cloud چیست ؟

کاریرد اندیکاتور Ichimoku Cloud:

این اندیکاتور به طور معمول در اتاق های معاملاتی ژاپن مستعمل است و اغلب برای تایید کردن روند جاری قیمت و یا شکسته شدن و پایان روند فعلی مورد استفاده قرار میگیرد . در بازار های خنثی این اندیکاتور خیلی معتدل و فاقد سیگنال است . همینطور مثل بیشتر اندیکاتور ها وقتی در تایم فریم های بلندتر به کاربرده بشود عملکردش بهبود می یابد .

شکل گیری اندیکاتور Ichimoku Cloud :

Ichimoku Cloud در اصل بانام Ichimoku Kinko Hyo پا به عرصه تحلیل تکنیکال گذاشت . مبدع آن Goichi Hosada در پیش از جنگ جهانی دوم در صدد برمو تایک ابراندیکاتور تعریف کند که قادر باشد سطووح  Support/Resistance جهت روند و نقاط Open/Close را یک جا بخ به دست بدهد و البته قدرت  سیگنال هایش نیز با درجات مختلفی تعریف شده باشد . نظر به اینکه مهمترین خصوصیت این اندیکاتور همانا Cloud مانندد بود ان است  بعد ها در بین تحلیل گران به Ichimoku Cloud معروف شد .

اما علت اینکه این اندیکاتور به صورت Cloud توسعه یافت این است که Hosada درک کرده بود که سطوح Support/Resistance هرگز یک خط تک و تنها نیستند که در حاشیه ی نمودار رسم شوند . بلکه اغلب معامله گران ، معاملاتشان را با فواصل مختلفی از سطوح مذکور قرار می دهد .

در حقیقت از انجایی که Support/Resistance ها لایه های برخوردار از عمق هستند که به گرداگرد سطوح  Bid/Ask قرار گرفته اند پس Hosada یک Cloud اختراع کرد که معرف سطوح یاد شده باشد .

اجزا و کاربرد ها :

Cloud متشکل از دو خط است که به صورت جفتی در دل زمان پیش میروند و زمانی که محدوده ی مابین آنها ( در اثر فاصله گردن یا نزدیک شدن ) تغییر میکند یک  شکل Cloud مانند به وجود می اورند انها را خطوط Senkou می نامند.

مهمترین تئوری این اندیکاتور این است که چنانچه قیمت بالای  Cloud باشد . روند حرکت صعودی و وقتی قیمت زیر آن قیمت نزولی می باشد . وقتی هم که قیمت زیر آن است روند قیمت نزولی می باشد . وقتی هم که قیمت داخل Cloud است قیمت فاقد روند یا خنثی است .

دیگر انکه وقتی قیمت بالای Cloud قرار دارد انکه سقف آن به مانند یک Support اصلی عمل خواهد کرد . ووقتی که قیمت زیر Cloud قرار دارد انگاه کف یا پایه ی آن به عنوان Resistance عمل خواهد نمود .

اما به یاد داشته باشید که Cloud دارای ضخامتی هم میباشد و بنابراین آن Support/Resistance هم این گونه است که هر اندازه این ضخامت ها بیشتر باشد خطر شکست سطوح به خلاف انتظار نیز کمتر خواهد بود .

2073

دو خط  Tenkan & Kijun

اندیکاتور ما از انچه شرح داده شد نیز فراتر می رود . این کار با استفاده از دو خط میانگین متحرک یعنی خط Tenkan و خط Kijun صورت میگیرد که میانگین متحرک های نمایی با پریود های زمانی 9و 26 هستند .

خط Tenkan در حقیقت خط مبادله است ، هرگاه از زیر خط Kijun را قطع کرده و در بالا قرار بگیرد حاکی از یک سیگنال صعودی (Buy ) است . و هرگاه که از بالای خط Kijun را قطع کند و در زیر قرار بگیرد حاکی از یک سیگنال نزولی (Sell) است.

2074

خط Chikou

خط دیگری هم هست که معرف حرکت امروز قیمت نسبت به 26 دوره قبل تر است . این جایی است که پای شدت سیگنال به میان می اید .اگر شما یک سیگنال نزولی دارید(عبور Tenkan از بالا به زیر Kijun ) و در عین حال این خط Chikou هم در زیر پایه ی Cloud قرار دارد انگاه قدرت و شدت سیگنال شما افزایش خواهد یافت و تایید میشود . یا اگر شما یک سیگنال صعودی دارید ( عبور Tenkan از زیر به بالای Kijun) و Chikou هم در بالای Cloud قرار دارد  شما سیگنالی باشدت و تایید بالا خواهید داشت .

2075

نکته اخر :

نکته اخر : چنانچه عبور Tenkan از زیر به بالای Kijun و در بالای Cloud رخ بدهد انگاه سیگنال صعودی شما مورد تایید مضاعف قرار میگیرد و چنانچه (عبور Tenkan از بالا به زیر Kijun ) در زیر Cloud رخ بدهد انگاه تایید مشابهی برای سیگنال نزولی به حساب می اید .

نمونه سیگنال های صعودی قوی :

2076

نمونه سیگنال صعودی معمولی :

2077

نمونه سیگنال صعودی ضعیف

2078
به طور آشکار ترکیب های مختلف از Ichimoku Cloud قابل استخراج است و هر یک از متغییرها بر روی شدت سیگنال ها اثر میگذارند . این ترکیب های متکثر یک سری دیدگاه هایی را برای معامله گران قدیمی و با تجربه برجای خواهد گذاشت و ایده هایی رابه ذهن آنها وارد میکند .

علاقمند به تولید و محتوا در زمینه معامله گری .

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.