conisma9 main banner

طرح تصمیم – یک فرایند جایگزین برای ورود به معامله(2)

مقدمه

در این مقاله میخواهیم درمورد طرح تصمیم و تصمیم سازی مناسب صحبت کنیم .

فکر می کنم دو سال پیش بود که بحثهایی راجع به نحوه و زمان ورود به پوزیشن مطرح کردیم.

من معتقدم چیزی که باعث تفاوت تریدرهای حرفه ای و آماتور می شود عبارتست از کنترل خود در رعایت اصول اولیه.بدون شک دانش و ثبات جزو مهمترین عوامل موفقیتند اما کنترل خود مهمتر ار آنهاست.فکر می کنید چرا ترید اتوماتیک انقدر محبوب شده است؟ جدای از بحث تنبلی، قطعا به این دلیل که مشکل کنترل خود را حل کرده است.

به نظر من علت اینکه کنترل خود بر سایر عوامل برتری دارد این است که مسلط شدن بر آن بسیار دشوار است. بگفتن عبارتهایی مانند منظم باشید، بر خود کنترل داشته باشید یا ثبات داشته باشید می توان برخی افراد را درمسیر درست قرار داد اما بسیاری با این مسئله مشکل دارند امروز می خواهم فرایند تصمیم سازی را از منظری دیگر بیان کنم و راهی دیگر برای انجام آن نشان دهم.

یک معامله خوب نیاز دارد به …

چند جزء اساسی . اولین و محبوبترین انها نسبت ریسک به بازده است. بسیاری این را می دانند اما افراد کمی آن را اجرا می کنند . نه به این دلیل که نمی خواهند بلکه به این دلیل که نحوه انجام آن را نمی دانند.

کار تریدر یافتن بهترین نقطه ورود نیست ( استیو مست کردی؟) کار تریدر پیش بینی بهترین قیمتها برای ورود و خروج با بهترین بازده مالی است.و بهترین راه تسلط بر بهترین بازده ، تمرین نسبت ریسک به بازده در همه کارهاست.برای انجام این کار به فرایند تصمیم سازی نیاز داریم که توجه ما را به جای نقطه ورود به حد سود و حد ضرر معطوف کند .

PREP برای تصمیم سازی مناسب

قبل از هر چیز ما نیاز به اثبات ایده خود داریم.وقتی این ایده را با چند تریدر مطرح کردم متوجه نغییراتی در آن شدم. انشانها تحت تاثیر رفتارهای غریضی خاصی هستند.همانطور که همه می دانیم، برخی رفتارها در محیط ترید بسیار تعیین کننده اند.هدف ما تغییر غرایض اولیه و جایگزینی غرایضیست که منجر به نتایج بهتر شوند. برای سادگی بیشتر، من آنرا به صورت مخفف درآوردم: PREP

P : هدف سود – اولویت بندی کارها

انتهای کار را در ذهن داشته باشید. قیب از هر کاری به خصوص ورود به پوزیشن، نقطه خروج را تعیین کنید.از آخر به اول بروید تا ارزش کار خود را درک کنید.این کار باعث می شود روی وظیفه اصلی خود به عنوان تریدر تمرکز کنید: پیش بینی رفتار قیمت. تمرکز زیاد روی قیمت ورود یک اشتباه بزرگ ولی رایج است.ضرورتا توجه شما از الان و اینجا به آینده جلب شده است. هدف هر تریدر با هر استراتژی ، رفتن از نقطه آ به نقطه ب است.وقتی از اخر به اول کار نگاه کنید ،انتهای کار را در ذهن می آورید. این کار اهمیت زیادی دارد.

علاوه بر این با وجود تمرکز زیاد ما بر هدف قیمت، اغلب نمی توانیم دقیقترین نقطه ورود را پیدا کنیم.با در نظر گرفتن انتها کار، کمتر نگران زمان حال خواهیم بود و بیشترروی آبنده متمرکز می شویم. فقط مطمئن شوید که هدف قابل دستیابیست.

R  : ارزیابی ریسک- اگر ریسک قابل پذیرش نیست ترید نکنید

در مرحله بعد می خواهیم بدانیم سود کافی در این ترید هست که بر اساس آن حد ضرر را تعیین کنیم یا خیر. به عبارت دیگر، ارزش فعلی ترید را در ارتباز با ارزش حد سود می سنجید.آنرا نصف کنید و به نقطه ورود بیافزایید یا از آن کم کنید. اینکار نسبت ریسک به بارده شما را 2 به 1 می کند.

این مرحله محل تقریبی حد ضرر را نشان می دهد. هرچه از این سناریوی ریسک به بازده دورتر باشید احتمال آسیب دیدن شما در دراز مدت بیشتر می شود.همانطور که قبلا هم گفتم بسیاری از آماتورها با رعایت این اصل می توانند بسیار موفق باشند. با استفاده از سناریوهای گفته شده در سایت برای حد سود و روش ورود،نسبت ریسک به بازده شما بایذ از 2به 1 بیشتر باشد . گاهی می توان آنرا تا 3.5 تا 5 به 1 افزایش داد.اگر نسبت ریسک به بازده مثبت نباشد ترید نکنید.

ارزش جد ضرر به عوامل متعددی وابسته است. حدضرر باید دربردارنده بدترین اتفاق ممکن باشد و البته نسبت ریسک به بازده باید برای شما مطلوب باشد.

E : سناریوی خروج – تشخیص به پایان رسیدن نقشه.

این مساله بسیار بحث انگیز و در عین حال رایج و مرتبط است.این جایی است که باید از خود بپرسید : چه چیزی ممکن است رخ دهد و مرا قبل از خورده شدن حد سود یا ضررم از معامله خارج کند؟ . گاهی قیمت بعد از ورود شما یک نقطه تکنیکال جدید می سازد . در چنین وضعیتی این نقاط تکنیکال ممکن است در جهت خلاف مسیر شما به کار روند.

مهم نیست ترید شما در سود باشد یا ضرر، در طول زمان تنظیم چارت برا ی ترید ممکن است با موانعی مواجه شوید که حل کردن آنها برای موفقیت ضروری است.این موانع ممکن است خطوط روند، نقاز حمایت و مقاومت اصلی، سطوح فیبوناچی،یا سایز عوامل تکنیکال باشند.اینها موانع نرم هستند.

برخی با عبارت مانع نرم مشکل دارند اما من می گویم اگر می دانید قیمت به به کجا می رود،پس چرا زحمت ماندن در معامله را متحمل می شوید؟ یا اینکه روی ست آپ جدید کار می کنید؟سالها پیش  یکی از همکارانم تشکیل سبدی از بازار مسکن را پیشنهاد داد در حالی که بازار مسکن در حال سقوط آزاد بود.مکالمه ما چیزی شبیه زیر بود»

من: چرا الان روی بازار مسکن سرمایه گزاری می کنی؟

او: زیرا یکی از اجرای استاندارد یک سبد سهام متنوع است.

من: پس معتقدی که ارزش بازار مسکن افزایش می یابد؟

او: نه

من: و با این وجود می خواهی روی آن سرمایه گزاری کنی؟

او: بله ، به همان دلیلی که قبلا گفتم

من: احمقانه است

نمی گویم که من بسیار ماهرم . ماندن در معامله ای که با توجه به اطلاعات جدید مطمئنید در خلاف جهت شما حرکت خواهد کرد نیز از همان منطق بالا برخوردارست .اما اگر نمی دانید که چه می کنید، از نظر ریاضی بهتر است به همان نقشه اولیه تان بچسبید.نسبت مناسب ریسک به بازده ،منحنی دارایی شما را به بالا می برد.

P: صبر – تجسم سناریوهای ممکن

این نکته نیز مانند نکته اول بسیار مهم است. دوباره به یک جمله کلیشه ای رایج در این صنعت بر می گردیم: صبر داشته باشید. صبر به معنی نشستن روی صندلی و به هم زدن انگشتان نیست.صبر یعنی اعتماد داشتن به کارهای خود واضطراب نداشتن و تجسم سناریوهای ممکن  آینده  است.

تاکنون چندبار واژه صبر را در رابطه با ترید شنیده ایم و چنذ بار آنرا غیر از نشستن و منتظر ماندن معنی کرده ایم؟ اگر نسبت به حوادث احتمالی آینده ،آگاهی نداشته باشید، مضطرب خواهید شد.وقتی به صبر فکر می کنیم، سطحی از آرامش را نیز همراه آن می بینیم. برای آرام بودن باید درکی از شرایط نرمال داشته باشیم.

 به ندرت یک معامله در جهت مطلوب شما پیش می رود. و همانطور که قبلا گفتم وقتی چنین می شود انگار در لاتاری برنده شدید زیرا به همان میزان نادر است.شما باید همه سناریوهای ممکن در بین نقطه ورود و خروج خود را تجسم کنید.مثلا : قیمت ممکن است ساعتها در جا بزند و یا یک حرکت سریع به سطح حمایت یا مقاومت قبلی داشته باشد یا خط روند جدیدی ایجاد کند .اینها چند سناریوی احتمالی هستند.

هر چه درک شما از رفتارهای قیمت بیشتر باشد سناریوهای کمتری به ذهنتان می رسد . دلیل آن آشنایی شما با رفتار قیمت در مواقع مشابه می باشد.

تجسم وقایع آینده، چه مطلوب و چه نامطلوب، ذهن مارا آرام می کند زیرا می دانیم آنچه رخ می دهد کاملا طبیعی می باشد.

یک چهارچوب

این فرمول اصلی برای تصمیم گیریست که من آن را دنبال می کنم . البته ممکن است برای همه مناسب نباشد ولی معتقدم مانع ایجاد فرایند غریضی و نتایج ضعیف می شود.

طرح تصمیم – یک فرایند جایگزین برای ورود به معامله

علاقمند به تولید و محتوا در زمینه معامله گری .

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.