conis111ma main banner

FTR (Fail To Return) ناتوان از برگشت یعنی چی؟ (1)

مقدمه

پیش از حل کردن پازل پرایس اکشن و پیش از کسب توانایی در خواندن موفقیت آمیز آن، باید قطعات  مجزای این پازل را شناخت.هر ساختمان زیبایی نیز از آجر و سنگ های مجزایی ساخته شده است. برای اکثر کسانی که با RTM  کار می کنند ، پرایس اکشن به اندازه کلیسای جامع شارتر یا  ساگرادا فامیلیا در بارسلون ، زیبا و مسحورکننده است. تنها تفاوت در این است که در اینجا ، کپ های قیمتی، اف تی آرها، انگولفها ، فیک اوتها، کیو ام ها، الماسها و غیره جایگزین آجر و سنگ شده اند. از بین این اجزای ساختمانی قیمت، چیزی مهمتر از اف تی آر ها و انگولف ها نیست.

در این مقاله یکی از این دو توضیح داده می شود: FTR. با هم کشف خواهیم کرد که چگونه است، کجا یافت می شود و و نقش آن در ساختار پرایس اکشن چیست.

قبل از جلوتر رفتن باید اف تی ار را خوب یاد بگیرید. لطفا وقت بگذارید و عجله نکنید.فراگیری پرایس اکشن یک سفر شگفت انگیز است پس از آن لذت ببرید.

واقعا FTR چیست؟ FTR یعنی ناتوانی در بازگشت. اما صبر کنید …. چه کسی می خواهد برگردد؟ به کجا می خواهد برگردد؟ و چرا نمی تواند؟

این سه سوال مهم باید پاسخ داده شوند پس بیایید این کار را انجام دهیم.

این یک واقعیت شناخته شده است که وقتی قیمت به یک سد مشخص می رسد چه  آنرا بشکند و چه از همانجا بر گردد، دو سناریو امکان پذیر است: به زیر یا بالای سد برمی گردد و در مسیر خلاف شکست ادامه حرکت می دهد یا نمی تواند بازگردد و در مسیر شکست به پیش می رود.در سناریوی دوم ، اف تی آر شکل گرفته است.همیشه تشخیص درست آن بسیار حیاتی می باشد. چرا؟ زیرا فشار خرید یا فروش (عرضه و تقاضا) بسیار زیادی در اف تی آر وجود دارد به نحوی که قیمت نمی تواند بازگردد و باید  جهت شکست به حرکت خود ادامه دهد.

نکته 1: بعد از دور شدن قیمت هم فشار خرید یا فروش همیشه درFTRباقی می ماند. متوجه نکته نهفته در این مطلب شدید؟

اکنون نگاهی به ساختار FTR بیاندازیم.

در شکل زیر نمودارهایی از انواع اصلی FTR را می بینید.به دقت به آنها نگاه کنید ممکن است کمی متفاوت به نظر برسند اما به یاد داشته باشید که همه آنها از نظر اصول ساختاری شبیه هم هستند.

FTR  چیست ؟

خط قرمز رنگ (a)  یک سد قیمتی را نشان می دهد که می تواند یک مقاومت یا حمایت باشد. FTR در جهت مخالف (بعدا توضیح داده می شود)  یا در محدوده PAZ  (منطقه پرایس اکشن) .

قیمت سد را می شکند(1) و بر می گردد (2) . اهمیتی ندارد که قیمت مجددا سد را بشکند(مانند شکل های 2 و 4) . در انتهای بازگشت قیمت ، معمولا یک بیس (base) شکل می گیرد (b). سپس قیمت در جهت شکست به حرکت خود ادامه می دهد (3). اف تی آر زمانی تایید می شود که قیمت سقف یا کف حاصل از شکست سد (c) را می شکند. در واقع پس از شکست نقطه (c) می توان گفت که قیمت قادر به بازگشت نیست .

بعد از تایید FTR، یک مستطیل در ناحیه بیس (b) رسم کرده و به سمت راست امتداد می دهیم.

نکته 2: برای آشنایی با نحوه رسم مستطیل مقاله کپ روی قیمت را در مارکت پدیا ببینید.

بعد از مطالعه نمودارهای بالا ، به مثالعای واقعی زیر نگاه کنید.

941

FTR بعد از شکست مقاومت یا حمایت

FTRها بعد از شکست مقاومت یا حمایت به وفور رخ می دهند  و در همه جای چارت به آسانی دیده می شوند.

حتما می دانید که در کنار حمایت و مقاومت های اصلی ، حمایت و مقاومت های کوچکتری نیز وجود دارند.هر چه خط S/R مهم تر باشد باید اهمیت بیشتری هم به اف تی آر آن داد.

خط S/R  اصلی بگذازید با خطوط اصلی شروع کنیم. فرض می کنیم که شما نحوه تشخصیص خطوط مقاومت و حمایت اصلی از فرعی را می دانید

در چارت زیر خط مقاومت قهوه ای رنگ را که یک خط اصلیست ، می بینید. در گذشته بازار بارها به این خط واکنش نشان داده است (نه فقط همین دو باری که در تصویر می بینید). ناگهان این خط مقاومت می شکند. آیا این شکست واقعیست یا کاذب؟ درسته. باید منتظر تشکیل یک اف تی آر بمانیم. و بله یک اف تی آر ایجاد می شود.سپس قیمت از خط مقاومت دور می شود. حالا جالب شد . این اف تی آر جای مناسبی برای ترید در اولین بازگشت می باشد.اولین بازگشت ظرف یک هفته رخ داد. به واکنش قیمت به آن توجه کنید. اولین بازگشت قیمت به FTR را اف تی بی FTB  می نامیم.

942

نکته 3: قیمت در بازگشت به FTR سقوط  آزاد دارد و همه با خوشحالی وارد می شوند زیرا قرار است همچنان ادامه یابد ولی شما مواظب باشید.شکارچی ها صبورانه در سطح اف تی آر منتظرند  و شما هم باید همین کار را بکنید.

برای راحتی شما، دو مثال دیگر آورده شده است .

943

944

اکنون پلتفرم خود را بازکنید و نحوه کار آن را ببینید.

خط مقاوت و حمایت فرعی یا کوچکتر

نوجه داشته باشید که اف تی آر شکلهای بالا تنها اف تی آر ممکن نیست. بلکه  هر زمان که قیمت یک خط مقاومت و حمایت فرعی را می شکند هم اف تی آر شکل می گیرد.

945
  1. قیمت مقاومت آبی رنگ را انگولف کرده و اف تی آر می سازد.
  2. قیمت مقاومت سبز رنگ را انگولف کرده و اف تی آر می سازد.
  3. قیمت مقاومت قزمر رنگ را انگولف کرده و اف تی آر می سازد.
  4. قیمت مقاومت بنفش رنگ را انگولف کرده و اف تی آر می سازد.

البته در واقعیت به ندرت چارت به تمیزی شکل بالاست.در شکل زیر قوانین بالا را در چارت واقعی ببینید.

946

لطفا وقت گذاشته و چارت بالا را مطالعه کنید . من همه اف تی آر ها را مشخص نکردم چون چارت شلوغ می شد.

یک چارت را در پلتفرم خود باز کنید و همه اف تی آر ها را مشخص کنید . تمرین کنید.یک سوینگ های یا لو را در نظر بگیرید، جایی که انگولف شده را مشخص کنید و اف تی آر را بیابید. بعد سراغ سوینگ بعدی بروید.

به یاد داشته باشید که هدف این مقاله این نیست که به شما بگوید همه اف تی آرها قابل معامله هستند، بلکه می خواهیم نحوه تشخیص اف تی آر ها را به شما بیاموزیم.

اف تی آر بعد از شکست یک اف تی آر در جهت مخالف

اف تی آر ها بعد از شکست یک سد رخ می دهند. یکی از این سدها می تواند اف تی آری در جهت مخالف باشد.به نمودار ریز نگاه کنید.

اف تی آر d  انگولف شد و اف تی آر 1 به وجود امد.

947

و یک مثال واقعی:

948

نکته 4: اف تی آر 1 تایید بسیار عالی برای بازگشت قیمت است.برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله من در چست شماره 304 صفحه 13 (sweet ftrs)رجوع کنید.

اف تی آر بعد از شکست محدوده PAZ

محدوده PAZ یک سد دیگر می باشد و شکست آن منجر به یک اف تی آر مهم می شود که از هدف این مقاله فراتر است.

949

نتیجه گیری

در این مقاله قصد داشتیم یکی از اجرای مهم ساختار قیمت یعنی اف تی آر را معرفی کنیم.آموختیم که اف تی آر ها بعد از شکست یک سد قیمتی ایجاد می شوند. اف تی آر ها جاهایی هستند که تریدرهای سازمانهای بزرگ معاملات خود را باز می کنند یا می بندند.  پس جای بسیار خوبی برای تنظیم معاملات یا اهداف هستند.

البته باید توجه داشت که اف تی آر ها به تنهایی برای معامله کافی نیستند و باید بر سایر اجزای ساختار قیمت به ویژه انگولف ها هم مسلط بود.

علاقمند به تولید و محتوا در زمینه معامله گری .

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.