conisma m1ain banner

حمایت و مقاومت به چه معناست؟ (2)

 Support and Resistance

قیمت در مسیر حرکت خود سقف و کف هایی می سازد که خود آنها در برگشت قیمت نقش حمایت و مقاومت می گیرند.  دلیل این امر این است که سفارشات همنوع (خرید یا فروش) زیادی در این ناحیه وجود دارند . وقتی سفارشات بیشتری در این نواحی باقی نماند، قیمت از این ناحیه عبور می کند و می گوییم که سطح حمایتی یا مقاومتی شکسته است.

حرکت قیمت گریز ناپذیر است، در غیر اینصورت برای همیشه در یک ناحیه رنج به دام می افتاد. پس وجود و شکست حمایت و مقاومت، هر دو بسیار مهم است . ابتدا به شکل آن نگاهی بیاندازیم:

شکل اول

قیمت در مسیر حرکت خود سقف و کف هایی می سازد که خود آنها در برگشت قیمت نقش حمایت و مقاومت می گیرند.

یک سوء برداشت رایج وجود دارد که هر چه قیمت دفعات بیشتری از یک سطح حمایت و مقاومت برگشت داده شود، آن سطح قوی تر می شود. هر گاه قیمت از این سطوح برگشت می خورد، درباره گران یا ارزان بودن آن تصمیم گیری شده است. اما همانطور که گفته شد قیمت به این دلیل از این سطوح برگشت می کند که یکی از انواع سفارشات)خرید یا فروش(بیشتر از دیگریست. هر بار که قیمت به این سطوح حمایت و مقاومت می رسد بخشی از سفارشات را جذب می کند و زمانی که سفارشات مخالف به پایان برسند، قیمت از این سطوح عبور می کند و سطح حمایت و مقاومت را می شکند.

شکل دوم

901

به همین ترتیب می توان خطوط S/R بیشتری روی همان نصویر بالا رسم کرد.

شکل سوم

902

با تخلیه سفارشات، قیمت سطوح حمایت و مقاومت و سقف و کفهای قدیمی را می شکند و به پیش می رود.این سطوح شکسته شده، در بازگشت قیمت نقش ایفا می کنند زیرا سفارشات پر نشده مخالفی در این سطوح باقی می ماند.

سطوح حمایت و مقاومت را چگونه پیدا کنیم؟

یک روش عملی این است که مثل تصویر زیر آنقدر زوم چارت را کوچک کنید که تصویر بزرگتری از ناحیه مورد نظر ببینید. سپس جاهایی که قیمت از آنجا بازگشته  را با یک خط افقی مشخص کنید. قیمت معمولا سه بار به این خطوط واکنش نشان می دهد و برگشت می خورد سپس آنرا شکسته و در برگشت هم مجددا به این خطوط واکنش می دهد. حمایت به مقاومت تبدیل می شود و بر عکس.

شکل پنجم

903

البته خواهید دید که گاهی قیمت بارها این خطوط را شکسته و مجددا  برمی گردد به این حالت شکست کاذب یا دروغین) FO( می گویند. علت اینست که قیمت دنبال نقد شوندگی است و این امر در سطوح حمایت و مقاومت وجود دارد زیرا تریدرها با شکست حمایت و مقاومت وارد معامله می شوند و به دام می افتند، استاپ آنها زده می شود و قیمت در جهت مخالف به پیش می رود.

  Flip S/R

مناطقی که عرضه به تقاضا و تقاضا به عرضه تبدیل شده است. اهمیت این نواحی فوق العاده زیاد است.

فقط و فقط  فلیپ ار/ اس پیدا کنید و در اف تی ار و اف تی بی روشون ترید کنید همین و بعدا که پترن ها ی پرایس اکشن و ساختار ها رو یاد گرفتید سعی کنید فقط با ترکیب انها روی ناحیه فلیب ترید کنید.

هر زمان در هر چاتی یک فیلیپ پیدا کردید بهترین ترید در اف تی ار و مرحله بعد هم در اف تی بی….

  • راه هایی هست که بتونیم حدس بزنیم که شکست انجام میشه یا برگشت داریم برای مثال شیب حرکت قیمت …

الگوهایی که تشکل میشه … نوع ارایش کندلی قیمت …. مهم تر از همه اینگولف کردن سطح مورد نظر …. تعداد برخورد قیمت به خط …. میزان قدرت آن ناحیه )مثلا اف تی ار برای کدوم تایم فریم هستش( و خیلی از مسائل دیگه که میتونه یک ذهنیت به ما بده که قیمت برگشت داره یا عبور می کنه…..

  • برای مرحله اول ما باید شکست یک خط و ناحیه رو در همان تایمی که خط رو بدست اوردیم بررسی کنیم مثلا نمیتونیم  یک خط که برای تایم دیلی هستش رو بیایم و شکستش رو در تایم 4 ساعته بررسی کنیم. وقتی مثلا یک پیوت داریم که برای تایم 4 ساعت هستش نمیتونیم شکستش رو در 1 ساعته بررسی کنیم و در زمانی که پیوت مورد نظر در هر دو تایم فریم قابل تشخیص باشه اولویت با تایم بالا تر هستش.
  • وجود نقدینگی یا حجم برای شکست خیلی مهم هستش و ما حجم رو از روی بدنه کندل هم میتونم تشخیص بدهیم و احتیاجی به اندیکاتور خاصی نیستش.
  • زمان شکست هم به نظر من مهم هستش مثلا اگر شکست در آخر شب انجام بشه حتی اگر همه شرایط یک شکست رو داشته باشه ارزش آن خیلی کمتر از شکستی هستش که در زمان باز بودن سشن لندن یا مثلا امریکا انجام میشه.
  • شکست هایی که در زمان خبر های هیجانی اتفاق می افته تقریبا غیر قابل اتکا هستش.

بعنوان معامله گر عرضه و تقاضا شما باید در تایمهای روزانه و 4 ساعت ویک ساعت مناطق مهم را علامت گذاری کنید و این همه کاری است که باید بکنید.

904
905
906 1
907
908
909
9113 1

علت اینکه باید سطوح بالاتر مد نظر باشه این هست که قیمت چندین بار به این سطح بالایی الگو حمله کرده و  بخش زیادی از سفارشات فروش را جذب کرده.

914 1
915
916
917
918
919
920 1
921

علاقمند به تولید و محتوا در زمینه معامله گری .

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.