10 الگوی پرایس اکشن که حتما باید آنها را بشناسيد

10 الگوی پرایس اکشن که حتما باید آنها را بشناسيد

الگوهای پرایس اکشن را هر کسی که با استفاده از این روش اقدام به تحليل نمودار هر بازاری (سهام، فارکس، کالا و …) می کند باید بشناسد. در غير این صورت مسلما کار سختی در پيش خواهد داشت. در این مطلب قصد داریم 10 الگوی پرایس اکشن که باید حتما آنها را بشناسيد نشان داده و چگونگی ترید کردن بر اساس آنها را نيز به شما بياموزیم. 

الگوی Reversal Bar 

101

چه شکلی است؟

این الگوی پرایس اکشنی نوع صعودی این الگو (مانند تصویر بالا) ابتدا به زیر Low کندل قبلی می رود و سپس بالاتر از Low کندل قبلی بسته خواهد شد. (Bullish Reversal Bar)

نوع نزولی این الگو دقيقا برعکس حالت صعودی آن است. در واقع کندل ابتدا بالاتر از High کندل قبلی رفته و سپس پایين تر High کندل قبلی بسته می شود. (Bearish Reversal Bar)

به چه معناست؟

در حالت صعودی٬ بازار در زیر Low کندل قبلی حمایت خوبی پيدا ميکند . این حمایت به قدر کافی قوی است تا قيمت را بالاتر برده و باعث شود که بالای Low کندل قبلی بسته شود. این اولين نشانه از احتمال حرکت بازگشتی صعودی خواهد بود. 

اما برای حالت نزولی٬ بازار سطح مقاومتی قدرتمندی را بالا High کندل قبلی در مقابل خود ميبيند. علاوه بر این٬ مقاومت مذکور به حدی قوی است که باعث عقب کشيدن خریداران و قدرت گرفتن فروشندگان می شود. به شکلی که قيمت پایين تر از High کندل قبلی بسته می شود.

چگونه بر اساس این الگو ترید کنيم؟

در یک روند صعودی٬ در بالای الگوی Bullish Reversal Bar اقدام به خرید خواهيم کرد. در یک روند نزولی٬ در پایين الگوی Bearish Reversal Bar اقدام به فروش خواهيم کرد.

102 2

الگوی Key Reversal Bar

103 1

چه شکلی است؟

الگوی پرایس اکشنی Key Reversal Bar به لحاظ ساختاری دارای نشانه های واضح تری از حالت بازگشتی می باشد.

در نوع صعودی این الگو٬ کندل دوم که صعودی می باشد از زیر Low کندل قبلی باز شده و بالاتر از High کندل قبلی بسته می شود. (Bullish Key Reversal Bar)

در نوع نزولی اما جریان برعکس خواهد بود. کندل دوم که نزولی است از بالای High کندل قبلی باز می شود و پایين

 (Bearish Key Reversal Bar) .کندل قبلی بسته می شود Low

در واقع الگو با وقوع یک گپ قيمتی شکل می گيرد. به دليل اینکه گپ در نمودارهای Intraday (مثل 1 ساعته٬ 4 ساعته و …) کمتر اتفاق می افتد٬ اکثر الگوهای Key Reversal Bar در تایم فریم روزانه و بالاتر قابل مشاهده هستند.

به چه معناست؟

وقتی که یک گپ به سمت پایين باز می شود٬ نشان دهنده قدرت فروشندگان است. هنگامی که بازار چنين حرکت قوی نزولی را مردود ميداند و قيمت را به بالا باز می گرداند٬ ممکن است تمایلات بازار (Market Sentiments) به حالت صعودی تغيير کرده باشد.

در سمت مقابل٬ وقتی که بازار با قدرت خریداران با یک گپ به سمت بالا باز شده ولی با یک مقاومت مستحکم روبرو می شود و به سمت پایين حرکت می کند نشان می دهد که تمایلات بازار احتمالا گرایش بيشتری به سمت نزول پيدا کرده است.

بنابراین در حالت کلی این الگو نشان دهنده قدرت تمایلات بازار نيز هست. این مورد را به یاد داشته باشيد.

چگونه بر اساس این الگو ترید کنيم؟

در بالای الگوی Bullish Key Reversal Bar اقدام به خرید می کنيم. در صورتی که مطمئن نيستيد٬ می توانيد صبر کنيد و در بالای قيمت بسته شدن کندل دوم مربوط به این الگو اقدام به خرید کنيد.

در پایين الگوی Bearish Key Reversal Bar اقدام به فروش می کنيم. ​اگر در مورد این الگو نيز مردد هستيد٬ می تواند صبر کرده و در پایين قيمت بسته شدن کندل دوم مربوط به این الگو اقدام به فروش کنيد.

104 1

الگوی Exhaustion Bar

105 1

چه شکلی است؟

الگوی صعودی Exhaustion Bar با یک گپ نزولی باز می شود ولی با قدرت زیادی بالا آمده و در نزدیکی High خود بسته می شود. (Bullish Exhaustion Bar)

الگوی نزولی Exhaustion Bar با یک گپ صعودی باز شده ولی این بار با قدرت زیادی به سمت پایين نزول می کند و در نزدیکی Low خود بسته می شود. (Bearish Exhaustion Bar)

در هر دو حالت٬ گپ بوجود آمده پرنشده باقی می ماند. به علاوه٬ حجم معاملات در زمان وقوع این الگو افزایش خواهد یافت.

به چه معناست؟

نام این الگو به نوعی بيانگر اتفاقاتی است که رخ می دهند. در واقع هنگامی که گروهی بازار را در دست دارند٬ بعد از مدتی خسته شده و توان خود را از دست می دهند. بنابراین گروه مقابل وارد عمل شده و قدرت را در دست می گيرد.  هنگامی که فروشندگان خسته می شوند٬ خریداران وارد بازار شده و ابتکار عمل را بدست می گيرند. مشخصا وقتی که خریداران خسته شوند٬ این فروشندگان خواهند بود که قدرت را در بازار به دست می گيرند.

چگونه بر اساس این الگو ترید کنيم؟

بالای الگوی Bullish Exhaustion Bar اقدام به خرید می کنيم. پایين الگوی Bearish Exhaustion Bar اقدام به فروش می کنيم.

106 1

الگوی Pin Bar

107

چه شکلی است؟

نام اصلی این الگو Pinocchio Bar (با تلفظ ایتاليایی پينوکيو) می باشد. حالا چرا اسم پينوکيو را برا این الگو انتخاب کرده اند؟ چون شکل ظاهری آن مانند دماغ پينوکيو دراز است. خنده دار است!نه؟! این الگو یک سایه بلند و واضح دارد.  در نوع صعودی این الگو٬ سایه بلند را در پایين کندل داریم. ولی در حالت نزولی٬ سایه کندل در بالای آن قرار دارد. 

به چه معناست؟

“مارتين پرینگ” در مورد این الگو می گوید: “Pin Bar مانند پينوکيو دروغگوست”.

این الگو با استفاده از سایه های بلند خودش به شکل موقت یک سطح حمایت یا مقاومت را می شکند و در واقع تریدرها را فریب می دهد تا در جهت اشتباه وارد بازار شوند. این تریدرها اکنون در تله افتاده اند و اگر متوجه نشوند و از این معامله اشتباه فرار نکنند٬ قربانی معامله گرانی خواهند شد که در جهت درست اقدام به معامله کرده اند.

چگونه بر اساس این الگو ترید کنيم؟

بالای الگوی Bullish Pin Bar که توسط یک حمایت قوی مردود شده است اقدام به خرید می کنيم. زیر الگوی Bearish Pin Bar که توسط یک مقاومت قوی مردود شده است اقدام به فروش می کنيم.

108

الگوی Two ­Bar Reversal

109

چه شکلی است؟

این الگو توسط دو کندل قوی که در جهت مخالف یکدیگر بسته شده اند تشکيل می شود. 

نوع صعودی این الگو٬ ترکيبی از یک کندل نزولی (اول) و یک کندل صعودی (دوم) تشکيل می شود. (Bullish Two­Bar Reversal)

نوع نزولی این الگو کاملا متضاد حالت صعودی آن است. یعنی کندل صعودی در ابتدا می آید و بعد از آن کندل نزولی ظاهر می شود. (Bearish Two­Bar Reversal)

به چه معناست؟

این الگو مانند سایر الگوهای بازگشتی است. وقتی فشار خرید روی سطح حمایتی زیاد باشد٬ مسلما وقوع الگوهای بازگشتی و الگوهایی مثل Bullish Two­Bar Reversal محتمل خواهد بود. در حالت عکس و وجود فشار فروش روی سطوح مقاومتی نيز احتمال پدید آمدن الگوهایی مثل Bearish Two­Bar Reversal دور از ذهن نخواهد بود.

چگونه بر اساس این الگو ترید کنيم؟ بالای High الگوی Bullish Two­Bar Reversal اقدام به خرید می کنيم.

 .اقدام به فروش می کنيم Bearish Two­Bar Reversal الگوی Low پایين

110
6- الگوی Three­Bar Reversal
111

چه شکلی است؟

شکل ظاهری نوع صعودی این الگو به ترتيب زیر است: 1­ یک کندل نزولی

2­ یک کندل دارای Lower High و Lower Low می باشد. در واقع سایه بالایی این کندل از High کندل قبلی پایين تر است و در عين حال سایه پایينی این کندل نيز از Low کندل قبلی پایين تر می باشد.

3­ یک کندل صعودی که Low آن بالاتر از Low کندل دوم است. کندل سوم همچنين بالاتر از High کندل دوم بسته می شود.

شکل ظاهری نوع نزولی این الگو نيز به شرح زیر است: 1­ یک کندل صعودی

2­ یک کندل که دارای Higher High و Higher Low می باشد. در واقع سایه بالایی این کندل از High کندل قبلی بالاتر است و در عين حال سایه پایينی این کندل نيز از Low کندل قبلی بالاتر می باشد.

3­ یک کندل نزولی که High آن پایين تر از High کندل قبلی باشد و زیر Low  کندل قبلی بسته شود.

به چه معناست؟

این الگو نقطه چرخش بازار را نشان می دهد. در مقایسه با سایر الگوها بازگشتی٬ این الگو حالت محافظه کارانه تری داشته و با سه کندل سعی در مجاب کردن تریدرها دارد. در این الگو از کندل سوم برای تایيد تغيير جهت بازار استفاده می شود.

چگونه بر اساس این الگو ترید کنيم؟

بالای آخرین کندل الگوی Bullish Three­Bar Reversal اقدام به خرید می کنيم. پایين آخرین کندل الگوی Bearish Three­Bar Reversal اقدام به فروش می کنيم.

112

الگوی Three ­Bar Pullback

113 1

چه شکلی است؟

پيدا کردن این الگو در اکثر موارد ساده است. این الگو نيز مانند سایر الگوهایی که در این مطلب به آنها پرداختيم شامل دو نوع صعودی و نزولی می باشد.

نوع صعودی این الگو شامل یک کندل صعودی و سه کندل متوالی نزولی می شود که مانند تصویر بالا هستند. (Bullish Three­Bar Pullback)

اما حالت نزولی این الگو دقيقا برعکس شکل صعودی آن است. در اینجا ابتدا یک کندل نزولی و سپس سه کندل صعودی متوالی داریم. 

به چه معناست؟

هنگامی که بازار به شکل روند دار حرکت می کند٬ گاهی اوقات به سطوحی که ميشکند پولبک می کند. در واقع کندل اول این الگو که قوی تر می باشد٬ شکست سطح مورد نظر را انجام می دهد و سه کندل بعدی پولبک را تکميل می کنند. هنگامی که ما بتوانيم این الگو را تشخيص دهيم٬ می توانيم با درصد اطمينان بالایی بگویيم که روند قبلی ادامه خواهد یافت.

چگونه بر اساس این الگو ترید کنيم؟

در یک روند صعودی باید منتظر بمانيد تا سه کندل نزولی متوالی را ببينيد. سپس بالای اولين کندل صعودی بعد از سه کندل مذکور٬ اقدام به خرید کنيد.

در روند نزولی ابتدا باید سه کندل صعودی متوالی را شناسایی کرده و سپس زیر اولين کندل نزولی بعدی اقدام به فروش کنيد. 

114 1

الگوی Inside Bar          

115 1

چه شکلی است؟

در این الگو ما دو کندل داریم که کندل دوم باید به صورت کامل توسط کندل قبلی پوشش داده شود. به عبارت دیگر٬ کندل دوم باید دارای High و Lowهایی پایين تر از High و Lowهای کندل اول باشد. دقيقا مانند چيزی که در تصویر بالا مشاهده می کنيد.

به چه معناست؟

این الگو به نوعی نشان دهنده مکث موقت در قيمت و نوسانات است. در این زمان بازار حجم معاملات کمتری را شاهد است و این باعث می شود تا کندل دوم در داخل محدوده کندل اول قرار گيرد. توجه داشته باشيد که این یک مکث موقت است و نشانه واضحی از قدرت در یک جهت خاص را نشان نمی دهد.

چگونه بر اساس این الگو ترید کنيم؟

در این الگو باید آماده باشيد تا در هر جهتی ترید خود را انجام دهيد. چون ما دقيقا نميدانيم بازار به کدام سمت خواهد رفت و از این رو باید آمادگی حرکت در هر دو جهت را داشته باشيم.

1­ باید دو سفارش آماده اجرا را در هر دو طرف این الگو قرار دهيد. چون ممکن است بازار به هر سمتی بریک آوت کند. بنابراین یک دستور Buy­Stop را در بالای High این الگو قرار می دهيم و همچنين یک دستور Sell­Stop را نيز در پایين Low این الگو قرار خواهيم داد. هنگامی که یکی از این دو دستور فعال شد٬ دستور دیگر را غير فعال کنيد.

2­ می توانيد بر اساس روند فعلی بازار فقط در جهت خرید یا فروش وارد شوید.

3­ می توانيد منتظر بریک آوت این الگو باشيد و سپس در جهتی که شکست غلط اتفاق افتاده اقدام به معامله کنيد

(این روش نيازمند آموزش است که از این لينک  می توانيد برای یادگيری اقدام کنيد).

116 1

الگوی Outside Bar

117 1

چه شکلی است؟

این الگو دقيقا برعکس الگوی قبلی یعنی Inside Bar است. در این الگو٬ این کندل دوم است که باید کندل اول را به صورت کامل پوشش دهد. در واقع کندل دوم بای دارای High و Lowهایی بالاتر از High و Lowهای کندل اول باشد. 

به چه معناست؟

این الگو نشان دهنده نوسانات و زیادتر شدن حجم معاملات به صورت کوتاه مدت است و نشان می دهد که در هر دو جهت بازار قدرت وجود دارد. در اکثر موارد مشخص نيست که خریداران یا فروشندگان بر بازار مسلط می شوند. اما چيزی که مشخص است٬ زیاد شدن نوسانات بازار می باشد.

چگونه بر اساس این الگو ترید کنيم؟

به منظور مشاهده یک بریک آوت صبر کنيد. هنگامی که بریک آوت را مشاهده کردید٬ وارد معامله شوید. مخصوصا هنگامی که این الگو در نزدیکی سقف یا کف خود بسته می شود. 

118 1

الگوی NR7

119 2

چه شکلی است؟

برای تشکيل این الگو به 7 کندل نياز است. در صورتی که آخرین کندل دارای کوچکترین رنج نسبت به شش کندل قبلی باشد٬ می توانيم بگویيم که الگوی NR7 شکل گرفته است. (رنج کندل در واقع اختلاف بين بالا و پایين یک کندل است).

به چه معناست؟

مانند الگوی Inside Bar٬ این الگو نيز نشان دهنده کاهش نوسانات در بازار است. در الگویی مثل Inside Bar٬ کاهش نوسانات فقط توسط یک کندل نشان داده ميشد. اما در الگوی NR7 این کاهش نوسانات با 7 کندل نشان داده می شود و بيانگر این است که این الگو نشان دهنده کاهش نوسانات به شکل قدرتمندتری است.

در حالی که الگوی Inside Bar نشان ميداد که قدرت در هيچ یک از دو جهت وجود ندارد٬ اما الگوی NR7 ممکن است به سمت بالا یا پایين حرکت کند. در این موارد٬ NR7 یک رنج قيمتی را با کاهش نوسانات نشان می دهد. در نهایت وقتی که قيمت به شدت تحت فشار باشد (که NR7 این موضوع را به خوبی نشان می دهد٬) این هشدار برای ما صادر خواهد شد که باید منتظر یک حرکت انفجاری در قيمت باشيم.

چگونه بر اساس این الگو ترید کنيم؟

اگر روند صعودی بود٬ بالای High آخرین کندل این الگو اقدام به خرید می کنيم. اگر روند نزولی بود٬ پایين Low آخرین کندل این الگو اقدام به فروش می کنيم.

120

Translator: Alireza Zare

دانشجوی رشته کامپیوتر هستم و علاقه مند به تولید محتوا در زمینه معامله گری.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.