انواع گپ‌های قيمتی در بازارهای مالی

انواع گپ‌های قيمتی در بازارهای مالی

انواع گپ قيمتي

  1. گپ شکست (BREAKAWAY GAP)
  2. گپ خستگی (EXHAUSTION GAP)
  3. گپ معمولی (COMMON GAP)
  4. گپ ادامه‌دهنده و یا روند (CONTINIUTION GAP)

گپ‌ها معمولاً در بازار ،بخصوص بازار سهام اتفاق می‌افتد و می‌تواند اطلاعات و دیدگاه‌های خوبي در مورد حركات اصلي بازار به ما بدهد. يك گپ وقتي به وجود ميايد كه قيمت كلوز روز قبل و قيمت اپن روز بعد باهم متفاوت باشد. در زمان‌هایی كه فراريت قيمت زياد باشد گپ‌های میان‌روزی نيز به وجود ميايد.

گپ قيمتي به خاطر اختلاف قيمت كلوز كندل قبل و اپن كندل بعد

گپ قيمتي به خاطر اختلاف قيمت كلوز كندل قبل و اپن كندل بعد

مكان و اندازه گپ

عموماً اندازه گپ اطلاعاتي در مورد قدرت پشت حركات بازار به ما می‌دهد.مكان وقوع گپ نيز به همراه ساير مفاهيم پرايس اكشن و ديگر ابزارهاي فنی اطلاعاتي در مورد روانشناسي حركات قيمت به تريدر می‌دهد.

 تريد كردن بر اساس اندازه گپ به‌تنهایی ممكن است كاربردي نباشد اما در همراهي با ساير مفاهيم می‌تواند مفيد باشد. با تحليل چارت می‌توان بين 4 نوع گپ مذكور و رفتارهاي متعاقب تريدرها تفكيك قائل شد.

گپ شكست

شكست به گپي گفته می‌شود كه بر روي سطوح حمايت و يا مقاومت به وجود ميايد.در چارت زير نمودار APPL با يك سطح مقاومت قوي نشان داده‌شده است. در يك نقطه قيمت با گپ و به‌صورت خيلي قوي سطح مقاومت را شكسته و همچنين باعث به وجود آمدن حركات صعودي بعدي شده است.

GAP2

گپ قيمتي بالاي سطح مقاومت

گپ خستگي

گپ خستگي معمولاً در انتهاي روندهاي بزرگ اتفاق می‌افتد.در اين حالت قيمت گپ پاياني را در جهت روند ساخته و سپس قيمت برمی‌گردد.

GAP3

بعد از روند صعودي قوي قيمت آخرين گپ را ساخته و سپس برمی‌گردد.

گپ معمولي

همان‌طور كه از نام آن مشخص است اين گپ چيز عجيب و غیرمعمولی نيست،اما می‌تواند به‌کرات و بدون اينكه باعث حركت بيشتر قيمت در جهت گپ شود اتفاق بيفتد.

GAP4

 گپ معمولي در بازار رنج اتفاق می‌افتد و اطلاعات خاص و مفيدي به ما نمی‌ده

گپ ادامه‌دهنده يا روند

 گپ‌های ادامه‌دهنده در ميانه روند اتفاق می‌افتد و مثلاً در یک‌روند صعودي نشان‌دهنده ادامه حركت صعودي است.اين گپ نشان می‌دهد كه خريداران بيشتري به بازار واردشده و فشار صعودي بيشتري وارد می‌کنند.

 تصوير زير دو گپ ادامه‌دهنده را در یک‌روند نزولي نشان می‌دهد.

GAP5

 اگرچه نوع گپ می‌تواند اطلاعاتي در مورد در مورد حركات قيمت،مؤمنتم و ميزان تمايلات بازار به ما بدهد اما انواع گپ تشريح شده در بالا اطلاعات قيمت را با تأخیر به ما می‌دهد،زيرا دسته‌بندی گپ‌ها پس از وقوع و همچنین با توجه به حركات بعدي قيمت صورت می‌گیرد.درهرصورت اطلاعات انواع گپ به همراه ساير داده‌های فنی و فاندامنتال می‌تواند دانسته‌های تريدر را بهبود بخشد.

پر شدن گپ

 پر شدن گپ رفتار قيمت پس از وقوع گپ را تشريح می‌کند.براي مثال حركت نزولي قيمت به ابتداي گپ صعودي را پر شدن گپ می‌نامیم.از طرف ديگر اگر پس از وقوع يك گپ صعودي قيمت به‌زودی به ابتداي گپ برنگردد اصطلاح گپ پر نشده را بكار می‌بریم. تصاوير زير تفاوت بين گپ پرشده و پر نشده را نشان می‌دهد.

GAP6

 گپ صعودي ايجاد ولي پر نشده است.

GAP7

 گپ صعودي ايجاد و قيمت برگشته است.

 تركيب اطلاعات انواع گپ و پر شدن آن می‌تواند ارزشمند باشد.براي مثال پس از وقوع يك گپ شكست يا ادامه‌دهنده‌ای كه قيمت براي پر كردن آن برنگشته است متوجه مؤمنتم قوي بازار در جهت گپ می‌شویم.

مترجم: محمدرضا يزداني

دانشجوی رشته کامپیوتر هستم و علاقه مند به تولید محتوا در زمینه معامله گری.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.