conisma main banner29 1

تعیین قوی‌ترین مناطق عرضه و تقاضا در چارت

مقدمه

قبل از آموزش تعیین مناطق عرضه و تقاضا دوست دارم با یک توضیح مختصر با کل مقاله شما را آشنا کنم :

همان‌طور که میدانید و در مقالات قبل راجع به آن صحبت کردم بانک‌ها در بازار فارکس به انجام معامله می‌پردازند که این معاملات توسط تریدرها یا سایر روش‌ها انجام و حجم معاملات بانک‌ها از تعداد اردرهای خرید یا فروشی که قرار می‌دهند مشخص می‌شود در حقیقت بزرگ‌ترین تعداد معاملات و سفارش‌های در فارکس مربوط به بانک‌هاست.

اما جهت یک‌روند وابسته به باور تریدرها است و اگر به این نتیجه برسند که بازار در حال ریزش است دستور فروش روی ارز یا فلز یا.. می‌گذارند تا از طریق اردر فروش درامد زایی کنند وتریدرهای بانک‌ها بر اساس پیش‌بینی اینکه چه حرکتی در آینده توسط سایر تریدرھا انجام می‌شود اقدام به گذاشتن سفارش‌های معاملاتی خود می‌کنند.

 به‌عنوان شخصی که تحلیل هایش مورد استفاده بانک‌ها قرار می‌گیرد میگویم ما می‌توانیم جریان سفارش‌های معامله گران را تشخیص دهیم و از روی ان به تعیین مناطق عرضه و تقاضا بپردازیم. حتی قبل از آنکه بانک‌ها وارد عمل شوند و در ان مناطق سفارش قرار دهند.

 اما نکته اساسی تعیین جهت ترید معامله گران است می‌دانیم که اکثراً تریدرهای خرد در جهت روند ترید می‌کنند . و بررسی می‌کنند که در زمان گذشته نمودار در چه جهتی حرکت کرده و بیشترین احتمال را می‌دهند که نمودار به ادامه روند قبل بپردازد.برای مشخص کردن مناطق عرضه و تقاضا ما نواحی عرضه و تقاضا را درگذشته و با توجه به روندهای گذشته تعیین می‌کنیم.

ما نگاه می‌کنیم در کدام نواحی بیشترین سفارش خرید یا فروش گذاشته‌شده است و از روی ان تصمیم می‌گیریم که ان مناطق می‌تواند مناطق عرضه و تقاضا باشد یا خیر. ما مدام باید به مقایسه بین مناطق عرضه و یا تقاضا بپردازیم و سعی کنیم بفهمیم کدام‌یک از آن ها برای بانک‌ها می‌تواند جذاب باشد تا سفارش‌های خود را در آنجا قرار دهند و باید به این نکته توجه کنیم که بانک‌های بزرگ پوزیشن های خود را مدت طولانی در جهت روند باز نگه‌دارند .

 فرض کنید شما دو ترید خرید دارید یکی یک لات و دیگری 1000 لات تمایل دارید کدام پوزیشن بیشتر باز بماند. تمایل دارید کدام پوزیشن بیشتر در جهت روند حرکت کند .مسلماً پوزیشن 1000 لاتی و اگر این پوزیشن در خلاف جهت سود بردن شما حرکت کند تمایل دارید که به جهت اصلی و در جهت سود کردن شما برگردد. این اساس و پایه روش‌ترید من است یعنی قرار دادن سفارش در نواحی که بانک‌ها بزرگ‌ترین سفارش‌های خود را در آن قراردادند.

ترسیم زون

ابتدا ببینیم یک ناحیه عرضه و تقاضا چطور رسم می‌شود و جاهایی که بانک ها  سفارش خود را قرار می‌دهند به‌صورت ناحیه رسم کنیم.

شکل بالا نمودار ین در تایم یک‌ساعته است و اکثر تریدرها مناطق قتقاضا را مانند بالا رسم می‌کنند.

شکل بالا نمودار ین در تایم یک‌ساعته است و اکثر تریدرها ناحیه تقاضا را مانند بالا رسم می‌کنند یعنی آخرین کندل نزولی قبل از شروع حرکت صعودی را پیدا می‌کنند و از نقطه اپن کندل تا انتهای شادو پایین را به‌عنوان منطقه تقاضا رسم می‌کنند.

 مشکل این است که تریدرهای بانک‌ها سفارش‌های خود را در این منطقه قرار نمی‌دهند و سفارش‌های خود را در ناحیه نارنجی‌رنگ قرار می‌دهند . ما در این ناحیه مشکی رنگ ترید نمی‌کنیم و سفارش‌های خود را در آنجا قرار نمی‌دهیم.

 اما دلیل اینکه بانک‌ها سفارش‌های خود را آنجا قرار می‌دهند چیست؟ دلیل ان این است که بانک‌ها موقتی وارد پوزیشن خرید می‌شوند که به‌اندازه کافی سفارش فروش در ان ناحیه باشد و در ناحیه نارنجی رنگ نقطه‌ای است که سفارش‌های فروش بیشتری وارد می‌شود. بانک‌ها سفارش‌های خود را در لو سویینگ قرار می‌دهند.

اوزی در تایم فریم یک‌ساعته است بانک‌ها در low lower با پوزیشن خرید وارد شدن.

شکل بالا نمودار اوزی در تایم فریم یک‌ساعته است بانک‌ها در low lower با پوزیشن خرید وارد شدند و سبب جهش قیمت به سمت بالا شدند. نقطه دیگری که پتانسیل ورود برای بانک‌ها را داشته با علامت ضربدر مشخص‌شده می‌بینید که این دو سفارش چقدر نزدیک هم هستند.

اگر نمودار صعودی ای است در سویینگ High بعد از نقطه ورود اول بانک ھا شما احتمال ورود مجدد بانک ھا را باید بدهید.

و اگر نمودار نزولی است در سویینگ Low بعد از نقطه ورود اول بانک‌ها شما باید احتمال ورود مجدد بانک‌ها را بدهید.

 در این نقاط بعد از درجا زدن کندل ها انتظار ورود مجدد بانک‌ها را می‌کشیم تا با جریان سفارش نمودار را به حرکت درآورند.

 هنگامی‌که شما دنبال جریان سفارش بانک‌ها هستند باید مناطق قوی که آن‌ها برای بار اول وارد شدند پیدا کنید مانند low lower بالا که به‌صورت واضحی مشخص است و منتظر باشید در نزدیک این نقطه آن‌ها یک‌بار دیگه وارد پوزیشن شوند و شما همراه آن‌ها وارد شوید.

تعیین قوی‌ترین مناطق عرضه و تقاضا: ما در زیر به‌صورت پله پله مراحل تعیین قوی‌ترین مناطق را شرح می‌دهم. یک نکته مهم را در اول کار شرح بدهم از دو طریق می‌توان قوی‌ترین مناطق عرضه و تقاضا را پیدا کرد:

روش اول از طریق پیدا کردن و فهمیدن اینکه در کدام ناحیه بیشترین حجم سفارش را گذاشتند که این کار برای ما غیرممکن است.

روش دوم از طریق مقایسه بین نواحی عرضه باهم یا مقایسه نواحی تقاضا باهم تا از طریق مقایسه آن‌ها  مهم‌ترین نواحی را پیدا کنیم.

در شکل دو منطقه عرضه نشان داده‌شده است که منطقه عرضه 1 از 2 قوی‌تر است.

در شکل بالا نمودار یک‌ساعته اوزی را مشاهده می‌کنید در شکل دو منطقه عرضه نشان داده‌شده است که منطقه عرضه 1 از 2 قوی‌تر است. دلیل این قوی بودن چیست؟ دلیل ان این است که تریدرهای بانک‌ها سفارش‌های فروش بزرگ‌تری در این ناحیه قراردادند و باعث شدند ناحیه عرضه 1 قوی‌تر باشد برای درک بهتر جریان و اینکه بفهمیم بزرگ‌ترین سفارش فروش کجا قرار داشته باید نمودار را به عقب برگردیم . دیدن بزرگ‌ترین سفارش فروش به شما سرنخ‌های خوبی خواهد داد که چه تعداد خریدار از گذشته تا الآن وارد جریان نزولی شده است.

یک حجم بزرگی از سفارش‌های فروش قبل از ناحیه عرضه 1 وجود داشته است که باعث شده ناحیه عرضه 1 شکل بگیرد.

شکل بالا به شما نشان می‌دهد بازار قبل از ناحیه عرضه 1 چه شکلی داشته است. همان‌طور که می‌بینید یک حجم بزرگی از سفارش‌های فروش قبل از ناحیه عرضه 1 وجود داشته است که باعث شده ناحیه عرضه 1 شکل بگیرد.

اولین HIGH که با علامت ضربدر نشان دادم براثر حرکت بانک‌ها به وجود آمده است در حقیقت آن‌ها  برای اینکه سفارش فروششان را در نقطه خوبی وارد کنند قیمت را بالا بردند تا سایر خریدارها وارد خرید شوند و ناگهان اولین دسته از سفارش‌های بزرگ فروش خود را قرار داده‌اند.

یک نگاه سریع به چارت کنید چه چیزی توجه شمارا جلب می‌کند؟ یک‌روند نزولی که با فلش قرمز نشان داده‌شده است و این روند به یک نقطه می‌رسد که من با خط عمودی قرمز مشخص کردم در این نقطه بسیاری از تریدرها اقدام به فروش می‌کنند اما دلیل فروش در ان نقطه چیست؟

به آخرین سویینگ قبل از خط قرمز توجه کنید در تایم یک‌ساعته این سویینگ موج قوی‌ای محسوب نمی‌شود تا تریدرهایی که در تایم فریم یک‌ساعته ترید می‌کنند را مجبور به فروش کند ولی بسیاری از تریدرهایی که در تایم فریم پایین‌تر ترید می‌کنند، در تایم پایین ترید می‌کنند همین موج را در تایم پایین روند قوی‌ای می‌بینند. و اقدام به سل در تایم‌های پایین می‌کنند تعداد کمتری هم در تایم فریم یکساعت با دیدن سویینگ لو اقدام به فروش می‌کنند.

وقتی مارکت بعد از زدن سویینگ لو حرکت می‌کند یک High Lower می‌زند و بعد از high lower یک ریزش دیگر شکل می‌گیرد که باعث می‌شود نمودار یک low lower بزند. و یک حرکت جدید شکل می‌گیرد سپس بازار به سمت بالا حرکت می‌کند و دوباره بعد از یک وقفه بالاتر می‌رود و یک low higherرا می‌زند این low higherباعث می‌شود فروشنده‌ها علاقه کمتری به فروش از خود نشان دهند چون بازار رفتار منظمی از خود نشان می‌دهد.

مدت‌زمانی نمی‌گذرد که بازار از low higher که زده بالاتر می‌رود و در اینجا low higher را که قبلاً تشکیل داده بود می‌شکند و بالاتر می‌رود. شکست low higher باعث می‌شود که عده زیادی از تریدرها وارد پوزیشن خرید بشوند چون به نظر می‌رسد بازار می‌خواهد یک حرکت صعودی بزرگ را شکل دهد قبل از اینکه بانک‌ها وارد بشوند و سل کنند یک کندل صعودی خوب شکل می‌گیرد که معنی ان این است که تعداد زیادی خریدار وارد بازار شده است هنوز کندل یک‌ساعته بسته نشده بانک‌ها وارد پوزیشن سل می‌شوند و کندل صعودی را تبدیل به پین بار می‌کنند.

حالا متوجه شدید چرا زون 1 مهم‌تر از زون دو است و چـرا سفارش‌های بیـشتری در ان قرارگرفته است چون فریب بزرگ‌تری پشت ان شکل‌گرفته است و روند صعودی قوی‌ای ناگهان به نزول تبدیل‌شده است.

 ما دو ناحیه تقاضا را در شکل بالا مشخص کرده‌ایم ناحیه عرضه یک را نگاه کنید تمام نقاط LOW که با ضربدر مشخص کردم نقاطی هست که تریدرهای بانک‌ها وارد پوزیشن خرید شده‌اند.

به شکل بالا توجه کنید که نمودار ین در تایم فریم یک‌ساعته است. ما دو ناحیه تقاضا را در شکل بالا مشخص کرده‌ایم ناحیه عرضه یک را نگاه کنید تمام نقاط LOW که با ضربدر مشخص کردم نقاطی هست که تریدرهای بانک‌ها وارد پوزیشن خرید شده‌اند و ما آن‌ها را با علامت ضربدر مشخص کرده‌ایم این نقاط باعث به وجود آمدن ناحیه تقاضا یک شده است.

 اما نقطه‌ای که با فلش مشخص کرده‌ام نقطه‌ای است که بانک‌ها وارد پوزیشن خریـد شده‌اند و این تنها پوزیشن خرید باعث به وجود آمدن ناحیه تقاضا 2 شده است.

 برای اینکه بفهمیم کدام یک از این دو ناحیه تقاضا قوی‌تر است باید در دو ناحیه تقاضا بگـردیم و پایین‌ترین نقطه low قبل از تشکیل ناحیه را پیدا کنیم . این نقطه جایی اسـت کـه بانک‌ها بزرگ‌ترین سـفارش خرید خود را قرار داده‌اند . در ناحیه 1 پایین‌ترین low در سمت چپ و گوشه تـصویر واقع‌شده و در ناحیـه تقاضا 2 یک نقطه low بیشتر نداریم که بلندترین کندل نزولی ان را در نظر می‌گیریم این نقطه جایی اسـت که فروشنده‌ها نیز واردشده‌اند و در ادامه روند نزولی پوزیشن فروش بزرگی قرار داده‌اند ولی بانـک ھـا بـا قرار دادن یک سفارش خرید بزرگ‌تر سفارش ھای فروش انھا را جذب کرده‌اند و برنده این جنگ شده‌اند.

علامت ضربدر در گوشه سمت راست نمودار و پایین‌ترین نقطه نمودار توجه کنید این نمودار در حقیقت نمـودار قبـل از تـشکیل منطقـه عرضـه 1 اسـت و نقطـه ضـربدر کـه در ایـن شـکل مشخص‌شده در حقیقت low lowest ای است.

به شکل بالا توجه کنید به علامت ضربدر در گوشه سمت راست نمودار و پایین‌ترین نقطه نمودار توجه کنید این نمودار در حقیقت نمـودار قبـل از تـشکیل منطقـه عرضـه 1 اسـت و نقطـه ضـربدر کـه در ایـن شـکل مشخص‌شده در حقیقت low lowest ای است که در بالا راجع به آن صحبت می‌کردیم و گفتـیم قوی‌ترین سفارش‌های خرید وارد ان شده است و فروشنده‌ها در آنجا شکست‌خورده‌اند.

 روند نزولی که در بالا می‌بینیم تنها در نمودار یک‌ساعته قابل‌مشاهده نیست بلکـه یـک رونـد نزولـی قوی است که در سایر تایم فریم ها هم به‌وضوح دیده می‌شود.

این چارت قبل از آن سفارش خرید بزرگ است که جهت را عوض کرده و در شکل‌های بالا با ناحیه تقاضا 1 مشخص‌شده .

خوب به بررسی نمودار روزانه همان چارت بپردازیم و دوباره باید بگویم این چارت قبل از آن سفارش خرید بزرگ است که جهت را عوض کرده و در شکل‌های بالا با ناحیه تقاضا 1 مشخص‌شده . نمودار چگونه به نظر می‌رسد؟یک‌روند نزولی بسیار قوی.

بسیاری از ترید های جهت را از تایم فریم بالاتر تشخیص می‌دهند و در تایم فریم پایین‌تر معامله می‌کنند . وقتی تریدرها به نمودار تایم بالاتر که همین نمودار روزانه است توجه می‌کنند یک‌روند نزولی بسیار قوی می‌بینند که احتمال ادامه پیدا کردن ان بسیار زیاد است بدون شک برای خاتمه دادن به چنین روند نزولی بزرگی باید سفارش‌های خرید بسیار بزرگی قرارداد تا فروشندگان را متقاعد کنند که روند تغییر کرده.

(این‌گونه روندها فقط و فقط با دخالت بانک‌های مرکزی تمام می‌شود:مترجم)

منتهی نمودار را به‌جایی آوردیم که بانک‌ها بزرگ‌ترین سفارش خرید خود را قرار داده‌اند و این سفارش خرید باعث به وجود آمدن ناحیه تقاضا 2 شده است.

شکل بالا همان نمودار اوزی است .منتهی نمودار را به‌جایی آوردیم که بانک‌ها بزرگ‌ترین سفارش خرید خود را قرار داده‌اند و این سفارش خرید باعث به وجود آمدن ناحیه تقاضا 2 شده است. اگر به چارت خوب دقت کنید یک حرکت صعودی قوی بعد از زون یک می‌بینید که بعدازاین حرکت سریع یک خرید قوی توسط بانک‌ها انجام‌شده که با فلش مشخص‌شده و باعث تشکیل ناحیه 2 شده است.

در شکل‌های قبل دیدیم روند نمودار قبل از ناحیه 1 ریزشی بود و ناگهان یک ناحیه تقاضا قوی ریزش را متوقف کرد و بعد از ناحیه تقاضا این حرکت سریع به سمت بالا فروشنده‌هایی را که در تایم بالا ترید می‌کنند را به فکر می‌برد و آن‌ها احتمال برگشت روند را خواهند داد.

به موج کوچک نزولی در ناحیه 2 قبل از علامت فلش دقت کنید درست قبل از اینکه بانک‌ها دومین سفارش بزرگ خود را قرار دهند.دلیل این موج نزولی این است که بانک‌ها برای سفارش‌های خرید خود باید دنبال سفارش‌های فروش بگردند و با ایجاد این موج نزولی کوچک سعی در جمع‌کردن سفارش‌های نزولی دارند و آن اندک تریدرهایی را که هنوز باور نکرده‌اند روند برگشته با دیدن یک‌روند نزولی اقدام به فروش خواهند کرد و در دام بانک‌ها خواهند افتاد.

 با مقایسه ناحیه تقاضا 1 و ناحیه تقاضا 2 به این نتیجه می‌رسیم ناحیه تقاضا 1 بسیار بسیار قوی‌تر از ناحیه تقاضا 2 است به دلیل اینکه سفارش خرید بسیار بسیار بزرگ‌تری در ناحیه 1 گذاشته‌شده .

 اما ما از کجا فهمیدیم که سفارشی که در ناحیه 1 گذاشته‌شده بزرگ‌تر است؟ مگر ما دسترسی به حجم معاملات داشتیم؟

جواب ان است که ماقبل از ناحیه 1 یک‌روند قوی نزولی داشتیم که سفارش 1 روند قوی نزولی را تبدیل به صعودی کرده ولی قبل از ناحیه 2 یک‌روند صعودی داشتیم که ناحیه 2 آن روند صعودی را تقویت کرده پس ناحیه 1 بسیار قوی‌تر است.

تعیین مهم‌ترین مناطق عرضه و تقاضا در حالت جمع‌آوری سفارش در نمودار:

اگر مقاله قبلی من تحت عنوان “استفاده از جریان سفارش‌های برای پیدا کردن نحوه ترید مؤسسات مالی و بانک‌های کوچک” را مطالعه کرده باشید. شما به خاطر دارید که چگونه می‌توان با مقایسه کردن دو ناحیه از نموداری که روند ندارد بتوانیم بفهمیم کدام ناحیه قوی‌تر است. در این مقاله با روشی مشابه به شما آموزش دادم چطور می‌توانید قوی‌ترین ناحیه عرضه و تقاضا را پیدا کنید.

 در شکل زیر نگاه کنید: هر ناحیه‌ای که مدت‌زمان طولانی‌تری مارکت در ان ناحیه مانده باشد و وقت صرف کرده باشد مهم‌تر است.

 اگر شما با دقت نگاه کنید می‌بینید ناحیه 1 قوی‌تر است چون ازلحاظ زمانی 63 ساعت زمان برده ولی ناحیه 2 ازلحاظ زمانی 28 ساعت زمان صرف ان شده است.اما دلیل این موضوع چیست؟ هرچقدر زمان صرف شده در یک ناحیه بیشتر شده باشد سفارش‌های خریدوفروش بیشتری در ان قرار داده می‌شود با هرHigh یا Low که در ناحیه زده می‌شود عده‌ای از تریدرهای خرد یا کلان سیگنال تغییر روند می‌گیرند و وارد پوزیشن می‌شوند و این انباشتگی بزرگ سفارش‌های باعث می‌شود بانک‌ها سفارش‌های خرید یا فروش خود را در آن‌ها قرار دهند.

 این انباشتگی بزرگ سفارش‌های باعث می‌شود بانک‌ها سفارش‌های خرید یا فروش خود را در آن‌ها قرار دهند.

جمع‌بندی مترجم

برای پیدا کردن قوی‌ترین ناحیه عرضه و یا تقاضا در چارت به دنبال نواحی زیر باشید:

  1. نواحی که در ان نمودار تغییر جهت داده و روند عوض‌شده است.
  2. نواحی که ازلحاظ زمانی بیشتر وقت صرف ان شده است و نمودار بیشتر در حالت ساید بوده و درجا زده است.

 سپس در این نواحی دنبال بزرگ‌ترین ریزش بگردید جایی که بزرگ‌ترین جنگ بین خریدارها و فروشنده‌ها شکل‌گرفته و آن قسمت را به‌عنوان مهم‌ترین بخش در نظر بگیرید.

مترجم : آرش سرابی

دانشجوی رشته کامپیوتر هستم و علاقه مند به تولید محتوا در زمینه معامله گری.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.