conisma main banner27

چرا در فارکس (forex) بیشتر معامله گران دائم ضرر می کنند

مقدمه

بارها و بارها شنیده‌اید که می‌گویند 90 درصد معامله گران فارکس پولشان را از دست می‌دهند.

خب ، من نمی دونم این آمار و ارقام از کجا درآمده ولی به نظر من بهتر است به‌جای عـدد سـازی، بـه علـل پول از دست دادن افراد در بازار فارکس بپردازیم، و البته توجه به این نکته ضروری است که این مـشکل فقـط مربوط به بازار فارکس هم نیست.

در بازارهای سهام ، کالا و باندها، نیز نود درصد فعالان این بازارها نیز می‌گویند به‌صورت دائم پول از دسـت می‌دهند. با وجود این تعداد تریدر که دارند در انواع مختلف بازارهای مـالی پولـشان را از دسـت می‌دهند، ایـن سؤال پیش می‌آید که:

این افراد دارند چه‌کار اشتباهی را به‌صورت مشترک انجام می‌دهند؟

امیدوارم که امروز بتوانم به این سؤال پاسخ دهم، با نگاه به مواردی که عموماً به‌عنوان عامل از دست رفتن سرمایه بیش از ٩٠ درصد تریدرها مورد نکوهش قرار می‌گیرند ،کار خود را شـروع کـرده و سـعی می‌کنیم کـه دریابیم آیا واقعاً دلیل از دست دادن سرمایه بسیاری از تریدرها به‌واقع این موارد هستند یـا اینکـه اشـتباهات دیگری هستند که مردم مرتکب می‌شوند.

آیا دلیل آن استراتژي است ؟

از طریق تجزیه‌وتحلیل یکی از مواردی که معمولاً تریدرها به خاطر آن سرزنش می‌شوند که قادر به کسب پـول از مارکت نیستند ،شروع می‌کنیم به‌دفعات بیان‌شده که استراتژی‌ای معاملاتی دلیل اولیه عدم موفقیت تریدرھا در کسب سود دائمی از بازار فارکس است. نه‌تنها دیگران که حتی خود تریدرها هم دلیل عدم موفقیت در پول‌سازی را در استراتژی معـاملاتی خودشـان می‌دانند شخصاً معتقد نیستم که دلیـل از دسـت دادن پـول توسـط یـک چنـین درصـد بزرگـی از تریـدرها استراتژی‌های معاملاتی آن‌ها باشد.

به دلیل اینکه هر تریدری از استراتژی معاملاتی متفاوتی استفاده می‌کند،احتمالاً تعـداد بسیار زیـادی روش‌هایی وجود خواهد داشت که همگی در زیرمجموعه مـشابه ای قـرار می‌گیرند همانند پـرایس اکـشن، اندیکاتورها و….. اما ھر تریدری به‌منظور تسهیل در تأمین نیازهایش، تنظیمـات جزئی بـر روی آن‌ها پیاده‌سازی می‌کند.

بنابراین من احساس نمی‌کنم که دلیل از دسـت دادن پـول معاملـه گـران، اسـتراتژی معـاملاتی باشـد.بعـلاوه هزاران روش معاملاتی دیگر وجود دارد ،چگونه ممکن اسـت باوجود هزاران اسـتراتژی معـاملاتی ٩٠درصـد تریدرھا به این دلیل پول از دست بدهند؟

اگر دلیل چرایی از دست دادن پول استراتژی باشد. بنابراین بایستی شخصی باشد کـه اشـتباه کـرده باشـد زیرا استراتژی که خودش معامله نمی‌کند بلکه ضروری است شخصی در آن ورود کرده باشد تا به‌درستی عمـل کند، اگر تریدری از روشی به‌درستی استفاده نکند پس این استراتژی نیست که بایستی سرزنش گردد زیرا که خود تریدرها مشکل اصلی هستند که ما را به نکته بعدی می‌رساند .

روان‌شناسی چطور؟

روانشناسی ترید موضوع دیگری است که بسیاری عدم کسب سود مستمر توسط تریدرها  را بـه آن نـسبت می‌دهند روانشناسی ترید – مواردی همانند بستن زودهنگام معاملات، تریدهای تلافی جویانِ، نگه‌داشتن معـاملات در زیان – چیزی است که بسیاری از تریدرها را تحت تأثیر قـرار می‌دهد اگرچه هنوز معتقـدم ایـن تعـداد از تریدرھایی که این مشکلات را دارند به‌اندازه کافی برای بعضی افراد زیاد نیست که موافقت کنند دلیل اصلی از دست دادن پول توسط تریدها این مسئله باشد .

فکر می‌کنم تعداد بسیار زیادی از افراد از این طرز فکر اشتباه همچون بستن زودهنگام تریدها – و نه درجایی که برنامه‌ریزی‌شده بوده بسته شوند – رنج می‌برند اما این‌ها اشتباهات بحرانـی کـه موجـب از دسـت رفـتن مقادیر زیادی پول می‌شوند ، نیستند بلکه اشتباهات بزرگی همچون نگه‌داشتن تریدهای در زیان، هستند که باعث از دست دادن مقادیر خیلی زیادی پول می‌گردند و اکثر تریـدرهایی کـه مـدت یکـی دو سال سـابقه تریـد کردن دارند هیچ‌وقت این‌چنین اشتباهاتی را مرتکب نمی‌شوند.

مدیریت نادرست سرمایه

مدیریت سـرمایه ماننـد تریـدهایی بـا مقـدار ریـسک بـالا، مـوردی اسـت کـه معاملـه گـران زیـادی بـه نادرستی آن را اعمال می‌نمایند. آیا این بدین معنی است که این مـسئله دلیـل اصـلی از دسـت دادن سـرمایه توسط ٩٠درصد تریدرهاست؟

من این‌طور فکر نمی‌کنم اگر اکثر معامله گران به‌واسطه مدیریت نادرست سرمایه ،پول‌های خـود را از دسـت می‌دهند پـس بـدین معنی خواهد بود که آن‌ها احتمالاً تمام سرمایه خود را بر باد خواهند داد و احتمالاً آن‌ها هرگز معاملـه نخواهند کرد.

چنانچه قرار باشد ٩٠ درصد معامله گران پول‌های خود را از دست دهند بایستی در مارکت همیشه فعـال بوده و در حال معامله باشند، اگر آن‌ها حساب و سرمایه‌ای نداشته باشند بنابراین هرگز آن را دائماً از دسـت نخواهند داد.

تعریف پایه‌ای مدیریت سرمایه این است که تصمیم‌گیری شود چه مقدار ریسک بر روی هر معاملـه بایستی صورت گیرد، مدیریت صحیح سرمایه جایی است که شما همیشه با مقدار مناسب ریسک معاملـه می‌کنید و همچنین اهرمی که استفاده می‌کنید در هر معاملـه مطـابق و متناسـب بـا سـرمایه ایـست کـه در حساب معاملاتی شما در دسترس هست.

مدیریت نادرست سرمایه این خواهد بود که مقدار اهرم معاملاتی را در هر معامله تغییر دهید و یا وارد معاملاتی شوید که این ریسک را دارند که بیشتر از ٪١ از کل موجـودی اکانـت شـما درگیـر شـود. در بعضی موارد این می‌تواند یک اشتباه هولناک باشد. قرار دادن اهرم معاملاتی بر روی ١٠٠:١در معامله‌ای کـه حساب معاملاتی شما فقط دارای ١٠٠٠ پوند است می‌تواند و احتمالاً باعث خواهد شـد تمـام پـول شـما از دست برود.

این‌ها اشتباهاتی است که دائماً تریدرهای مبتدی مرتکب می‌شوند و اگر شما به مـدت بـیش از ۶ ماه در مارکت بوده‌اید این‌قدر درباره مارکت یاد گرفته‌اید کـه تـشخیص دهید ایـن مـوارد چـه خطراتـی دارد و احتمالاً هرگز این اشتباهات را مرتکب نخواهید شد.

چرا بیشتر معامله گران دائم در فارکس ضرر می کنند

حقیقت چرایی از دست دادن سرمایه

تاکنون ۴ مورد را که معمولاً دلیل نکوهش شده برای از دست دادن دائمی سرمایه توسط ٩٠ درصـد تریدرهاست بررسی کردیم درحالی‌که بایستی بیان شود که درصد بسیار بزرگی از زیـان تریـدرها بـه دلیلـی جدا از دلایل فوق است دلایل مذکور همگی مشکلات قابل اصلاح هستند، اگـر اسـتراتژی تریـد شـما ایـراد دارد خوب آن‌ها را تغییر می‌دهید ،اگر مدیریت سرمایه نادرست اسـت آن را اصـلاح می‌کنید. روانـشناسی تریـد تنها موضوعی است که ممکن است یا ممکن نیست به این راحتی اصلاح گردد.

من فکر می‌کنم که هر تریدری بایستی از طریـق یـک موضـوع اشـتباه کنـد. ایـن موضـوع ممکـن اسـت عمدی نباشد و تریدر ممکن است تشخیص ندهد که در حال انجـام چنـین اشتباهی اسـت. امـا به‌هرحال اشتباهاتی هستند که صرف‌نظر از استراتژی ،مدیریت،روانشناسی تمامی معامله گران مرتکب می‌شوند.

چرا بیشتر معامله گران دائم در فارکس ضرر می کنند

چهار قاعده

معامله‌گری در فارکس شبیه یک بازی است و همانند هر بازی دیگری که شما ممکن است انجام داده باشید یک سری قواعد هستند که شما به خاطر اینکه درست بازی کنید بایستی آن‌ها را بیاموزید. این قواعد همه بازیگران در بازی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.در فارکس بدین معنی اسـت کـه تمـامی تریـدرها بایستی از این اصول پیروی کنند چه به آن آگاه باشند چه نباشند.

عدم آگاهی از ایـن اصـول بـه ایـن معنـی است که خود را در یک موقعیت شدیداٌ نابرابر در مقایسه با بازیگرانی که از آن قواعد آگاه‌اند و کاملاً بـه زیـر و بم مارکت اشراف دارند قرار داده‌اید.

مشکل عمده‌ای که در فارکس وجود دارد این است که شما بایستی خودتان این قواعد و اصـول بـازی را دریابید و هیچ کتابی که شما بتوانید با خواندن آن به این قواعد آگاهی پیدا کنید وجود ندارد آن‌ها بایـستی بافکر کردن به مکانیسم‌های داخلی چگونگی کارکرد مارکت، کشف شوند زمانی که شما قواعد بازار فـارکس را بشناسید شما می‌توانید به حقیقت چگونگی معامله پرسود پی ببرید.

چهار قاعده بازار فارکس تقدیم شما:

  • بازار فارکس یک بازی حاصل جمع صفر اسـت جـایی کـه آنچـه کـه یـک نفـر ازدست‌داده معـادل چیزی است که شخص دیگری به دست آورده. (البته بدون در نظر گرفتن گروه کارگزارها)
  • هیچ‌کس نمی‌تواند سفارشی در مارکت قرار دهد مگـر آنکـه شـخص دیگـری سفارشـی دقیقاً در جهت مخالف قرار داده باشد (منظور از نتوانستن به معنی عدم فعال شدن سفارش‌ها است)
  • هر چه سفارش شما بزرگ‌تر باش دنیا به تعداد افـراد بیـشتری است کـه سفارش‌های خـود را در جهت مخالف شما بارگذاری کنند. (البته می‌تواند تعداد افراد کمتر و حجم سفارش‌های مدنظر است)
  • مارکت نمی‌تواند بدون پولبک و اصلاح در یک‌جهت ادامه مسیر دهد (البته در نظر داشته باشـید که ما می‌توانیم اصلاح‌های هم‌جهت حرکت اصلی را هم در مارکت داشته باشیم)

این‌ها اصول بازار می‌باشند. تمامی ۴قاعده کلی فوق حقایقی هستند که نمی‌توان با آن‌ها موافق نبود هر تریدری در مارکت از ۴ قاعده فوق پیروی می‌نماید حتی اگر لزوماً از آن‌ها  آگاه نباشد به نظرم اگر هر تریدری در ابتـدای آمـوزش معامله‌گری ایـن اصـول را فراگیـرد افـراد خیلـی زیـادتری منفعـت خواهند برد،حتی اصل شماره ١ پیامدهای خیلی بزرگی برای آگاهی تریدرها در مارکت خواهد داشت.

اگر تریدری بداند که حاصل جمع این بازار صـفر است آنگـاه او خواهد دانـست کـه عمـده یـادگیری وی بایستی بر یافتن زمان و مکانی که دیگر تریدرها در حال از دست دادن پولـشان می‌باشند، متمرکـز گـردد زیرا این تنها راه برای پول‌سازی است.

چرا بیشتر معامله گران دائم در فارکس ضرر می کنند

روند

درحالی‌که این ۴ اصل نقش خود را بر روی معامله‌گرانی که پول‌ساز نیستند ایفا می‌کنند، موضـوع دیگـری نیـز وجود دارد که درک درست یا نادرست آن توسط تریدرها می‌تواند تفاوت بین شکست یا موفقیت باشد روند مفهومی است که بازور از همان ابتدای انجام معامله در مارکت در هر تریدری نهادینه می‌گردد.

در هر کتاب یا کورس آموزشی که شما خریداری کنید یک بخش مختص به بیان اینکه روند مهم‌ترین مفهوم در مارکت است ،وجود دارد و عدم پیروی از روند احتمالاً موجب خواهد شد شما نتوانید هیچ پـولی از مارکـت دربیاورید. (وقتی شما در یک اصلاح و یا پولبک و بازار ساید هم ترید می‌کنید و سود کسب می‌کنید به این معنی است که شما هم از قانون روند پیروی می نمایید).

آنچه برای من در مورد کتب معامله‌گری عجیب است این است که حتی اگر این کتب استراتژی‌های متفاوتی را آموزش دهند اما مفهوم روند در تمام آن‌ها یکسان است تمامی این کتاب‌ها به شما نصایح مشابهی می‌دهند که:

  • همیشه از روند پیروی کنید.
  • در چه روند طولانی‌تر باشد احتمال ادامه مسیر بیشتر است (به نظر من این کاملاً اشتباه است)
  • سعی نکنید که شروع و پایان روند را پیش‌بینی کنید.

این سه نصیحت تقریباً در بیش از ٩۵ درصد کتب آموزش معامله‌گری دیده می‌شوند این‌ها کتـب مـشابه و یکسانی هستند که اکثر تریدرها احتمالاً در طی دوره آموزش خود خوانده‌اند.حال اگر اکثریت تریـدرھایی کـه این کتب را خوانده‌اند و از این سه سفارش در ارتباط با روند پیـروی کننـد ممکـن اسـت دلیـل اینکـه عمـده تریدرها در حال از دست دادن سرمایه خود می‌باشند به‌واسطه این باشد که این تعریف از روند اشتباه بوده؟

دلیلی که من بیان می‌کنم این است که تمام استراتژی‌های معاملاتی این ایده از رونـد را بـه چنـدین روش بکـار می‌برند. تقریباً تمامی استراتژی‌های معاملاتی به دودسته گروه‌بندی می‌شوند:

  • در جهت روند (استراتژی روندی پس‌ازاینکه بازار حرکتش رو آغاز کرده ورود می‌کند)
  • خلاف جهت روند (الگوهای بازگشتی قبل از شروع حرکت بازار ورود می‌نماید)

هر دودسته این استراتژی‌ها متکی به مفهوم روند می‌باشند، اگر رونـدی وجـود نداشـت ایـن روش‌ها عمـل نمی‌کردند و افراد مجبور نبودند که به روش‌های معامله‌گری که در آن‌ها مفهوم روند بکار گرفتـه نشده‌اند روی بیاورند .

بنابراین اگر تعریف مشترک روند اشتباه باشد بدین معنـی اسـت کـه دلیـل اینکـه تمـامی تریـدرهای روندی و برگشتی پول خود را از دست می‌دهند به خاطر درک آن‌ها از روند است که نادرست است و یـا اینکـه پیاده‌سازی روند در استراتژی معاملاتی آن‌ها اشتباه است.

فکر می‌کنم تعریف اشتباه از روند نسبت به استراتژی، مدیریت سرمایه، روانـشناسی کـه دربـاره آن‌ها بحث شد، گزینه محتمل‌تری است کـه به‌تنهایی دلیـل چرایـی از دسـت دادن دائمـی سـرمایه توسـط  درصد تریدرها است.

90 دراین‌باره فکر کنید

  • ٩٠درصد استراتژی‌های معاملاتی متکی به روند هستند
  • ٩٠درصد تریدرها دائماً پول از دست می‌دهند
  • چرا فکر می‌کنید ٩٠درصد دائماً زیان می‌دهند ؟

خلاصه

٩٠درصد تریدرها سرمایه خود را از دست می‌دهند نه به خاطر استراتژی آن‌ها و یا درگیری‌های ذهنی حاصل از ترید،بلکه به‌واسطه عدم آگاهی‌شان از چگونگی کارکرد بازار فارکس.اگر یک تریدر مبتدی قبل از یـادگیری هر چیز دیگری ، این ۴ قاعده بازار را فراگیرد آنگاه در طی یک‌زمان کوتـاه بـه سوددهی ثابـت و دائمـی خواهد رسید،برای من سال‌ها طول کشید تا این قواعد را دریابم و حتی مدت‌زمان بیشتری گذشت تا اثرات آن‌ها را بر روی روشی که مردم در فارکس مشارکت می‌کنند را دریابم .

تریدری که تازه‌وارد فارکس می‌شود این مشکلات را نخوابد داشت اگر:او تحت آموزشی قرار گیرد که بر اساس این ۴ قاعده باز باشد ،کتاب‌های مربوط به تحلیل های تکنیکال را نه برای درک چگونگی تریـد کـردن بلکه برای درک چگونگی رفتار تریدرهای دیگر، بخواند زیرا که او می‌داند که سود او نهایتاً از طرف تریدرهای دیگر تأمین می‌شود .

این فقدان آگاهی از روش کارکرد بازار همراه با تعریف اشتباه از روند است که موجب شده افراد سرمایه خود را از دست بدهند و نه مشکلاتی همچون استراتژی، روانشناسی، مـدیریت سـرمایه کـه بخـش کـوچکی از تریدرها دارند.

دانشجوی رشته کامپیوتر هستم و علاقه مند به تولید محتوا در زمینه معامله گری.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.