conisma main banner29

راهنمای ترید بر اساس سطوح عرضه و تقاضا

مقدمه

در طی چند سال اخیر نوع جدیدی از روش‌های معامله‌گری به‌صورت گسترده‌ای در میـان معاملـه گران فارکس محبوبیت یافته است.

درروش معامله‌گری عرضه و تقاضا ، به دنبال نقاطی از بازار می‌گردیم که قیمت یک صعود(پیـشرفت) یا نزول(پسرفت) قوی داشته است و ما این نواحی را به‌عنوان زون‌های عرضه و تقاضا با استفاده از مستطیل‌ها علامت گذاشته و مستطیل‌های ناحیه را به آینده ادامه می‌دهی.

نقطه‌ای که قیمت در آنجا یک صعود قوی داشته است توسـط معامله‌گر به‌عنوان زون تقاضـا انتخـاب می‌گردد و نقطه‌ای که قیمت در آنجا یک نزول قوی داشته است توسط معامله‌گر به‌عنوان زون عرضه انتخاب می‌شود.

فرض اصلی درروش معامله‌گری عرضه و تقاضا این است که وقتی بازار یک حرکت تند به بالا یا پایین را می‌سازد مؤسسات مالی بزرگ (برای مثال بانک‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری) نتوانسته‌اند تمـامی سفارش‌ها موردنظرشان را برای معاملات در بازار اجرایی کنند .بنابراین بازیگران بزرگ با امیـد بـه اینکـه بـازار دوباره به این گرمخانه‌ها بازمی‌گردد سفارش‌های خرید یا فروش خود را به‌صورت شـرطی (پنـدینگ اردر) در ایـن زون‌ها قرار داده‌اند و اطمینان خاطر دارند که اجرایی می‌شود.

شاید مفهوم فرضیه‌ای که در بالا اشاره شد برای یـک معامله‌گر تازه‌کار کـه اطلاعـات چنـدانی از معامله‌گری به روش عرضه و تقاضا ندارد، درست به نظر برسد.

ولی مشکل این است که فرضیه بالا با توجه به سازوکار واقعی بازار فـارکس کاملاً اشـتباه اسـت. درواقع نود درصد معامله گران عرضه و تقاضا با این فرض که مؤسسات مالی بزرگ سفارش‌های شرطی‌شان را در زون‌های عرضه و تقاضا قرار داده‌اند ، منتظرند که بازار در این زون‌ها برگردد. و این اشتباه است. چراکه ایـن مؤسسات هرگز چنین کاری را نمی‌کنند، و حتی اگر سفارش‌های خود را در زون‌های عرضه و تقاضا قـرار دهند زمانی که بازار به این سفارش‌های برسد قیمت به‌جایی حرکت نمی‌کند چراکه سفارش‌های شـرطی نمی‌تواند منجر به تغییر در قیمت شود بلکه فقط سفارش‌های بازار می‌تواند قیمت را به حرکت درآورد.

برای اینکه بفهمیم چرا چنین است ، باید باهم درباره چیزی به نام نقد شوندگی صحبت کنیم.

نقد شوندگی چیست؟

 نقد شوندگی عبارت است از توانایی خرید یا فروش چیزی بدون ایجاد تغییر زیادی در قیمت آن.

 ھر وقت که شما یک حرکتی را در بازار می‌بینید به علت فقدان نقد شوندگی در بازار است، و نه به علت بیشتر بودن تعداد خریداران از فروشندگان (که در متون معامله‌گری می‌خوانیم)

 زمانی که فردی یک اردر را در بازار قرار می‌دهد نقد شوندگی را از بازار حذف می‌کند به‌این‌علت کـه فردی که دارد یک اردر را در بازار قرار می‌دهد درواقع تقاضا می‌کند که معامله‌اش همین‌الان انجام شود ، و بعدازآن سفارش بازار آن فرد با فردی که یک سفارش شرطی برای فـروش در بـازار قـرار داده اسـت جفـت (مقارن و جور)می‌شود.

اگر سایز سفارش بازار بیشتر از دستور سفارش شرطی مقابل آن باشد، اتفاقی کـه می‌افتد این است کـه قسمتی از سفارش بازار پر می‌شود(می‌نشیند) ولی قسمت بزرگی از آن هنوز پـر نـشده اسـت.لـذا بـازار باید به بالاتر به حرکت درآید تا بتواند در میان اردر ھای شرطی سفارشی را جهت پر شدن مابقی سفارش بازار پیدا کند.

 معنی جمله فوق این است که سفارش‌های شرطی باعث افزایش نقد شوندگی بازار می‌شوند. به ایـن دلیل که این نوع سفارش‌های ، سفارش‌هایی هستند که سفارش‌های بازار با آن‌ها جور می‌شوند.

 ما به‌عنوان معامله گران خرد پا ، معاملات با سایزی به بزرگی سایزی که بتوانـد قیمـت بـازار را تحـت تأثیر قرار دهد نمی‌کنیم، قرار دادن سفارش و خروج از معامله چیزی است که ما به‌عنوان معامله‌گر خرد هرگز به آن فکر هم نمی‌کنیم. درحالی‌که برای مؤسسات بـزرگ مـالی ورود و خـروج از معاملـه مـشکل بـزرگ و مسئله مهمی است.

 ازآنجایی‌که معاملات این مؤسسات خیلی بزرگ است ، یکی از اهداف اولیه معامله گران حرفه‌ای این است که معامله را به صورتی به اجرا درآورند که حتی‌الامکان کمترین تأثیر را در قیمت بازار به وجود بیاورد. و این یعنی، این معامله گران به دنبال قسمت‌هایی از بازار می‌گردند که بیشترین نقد شوندگی را دارد. در بسیاری از مواقع پاکت‌هایی از نقد شوندگی را می‌شود در محلی که معاملـه گـران خـرد پـا حـد ضررشان(استاپ لاس خود ) را قرار داده‌اند پیدا کرد.

و علت اینکه به‌دفعات در بازار فارکس شاهد شکار استاپ ها هستیم نیز قرار گرفتن معاملات بـزرگ در بازار توسط معامله گران حرفه‌ای است.ایـن معاملـه گـران حرفه‌ای به‌عمد قیمـت را بـه محـل قرارگرفته استاپ ها می‌رانند تا بتوانند مقادیر زیادی از معاملات را بدون تغییر چشمگیری در قیمت بازار ،انجام دهند.

 شما هم می‌توانید به شکار این استاپ ها بروید، که در مقاله‌ای مجزا به آن خواهم پرداخـت.کـاری که الآن می‌خواهم بکنم این است که به سراغ قوانین اصلی معامله‌گری به سبک عرضه و تقاضا برویم و به شما نشان دهیم که چگونه این قوانین با سازوکار فارکس همخوانی ندارند.

چرا مؤسسات مالی باید صبر کنند تا اردرهایشان اجرا شود؟

 قبل از اینکه به سراغ خود قوانین برویم با خود فکر کردم برخی از زوایای این ایده را برای شما روشـن کنم که بیان می‌شود مؤسسات مالی بزرگ به انتظار می‌نشینند تا بازار به نقاط عرضه و تقاضا بازگردد تـا اردر های شرطی‌شان اجرا شود.

 اینکه یک زون قدیمی همچنان حاوی سفارش‌های خریدوفروش باشد برای من یک جملـه بی‌معنی است. یعنی دریک زون عرضه که سه سال از عمرش می‌گذرد و بازار هنوز در طول سه سال گذشته به آن برنگشته است، هنوز سفارش‌های شرطی فروش اجرانشده‌ای از بانک‌های بزرگ در خود دارد؟!!

علاوه بر این بانک از کجا می‌فهمد که بازار می‌خواهد چه‌کار کند، راهی وجود ندارد که بانک بفهمد که بازار بخواهد به آن نقطه برگردد یا نه ، پس چرا باید چنین اردری را در آن محل باقی بگذارند؟

زمان دور بودن از زون

 یکی از قواعد اولیه‌ای که معامله گران عرضه و تقاضـا از آن اسـتفاده می‌کنند تـا بـسنجند یـک زون احتمال زیادی دارد که بتواند با موفقیت کار کند، مدت‌زمان دور بودن بازار از آن زون است.

 ظاھرا ، و طبق اظهارات بسیاری از مدرسان عرضه و تقاضا، ھر چقدر بازار از زون عرضه و تقاضا فاصله زمانی بیشتری بگیرد ، شانس این‌که در بازگشت به آن نقطـه تغییـر جهت دهد بیـشتر اسـت. کـه ایـن تفکـر نیـز اشتباه است. .

اگر بانک ھا یک اردر شرطی خرید یا فروش برای زمانی که بازار به زون‌های عرضه و تقاضا بازمی‌گردد قرار داده‌اند به نظر شما آیا مدت‌ها صبر می‌کنند تا این اتفاق بیافتد؟

اگر بیاییم و زون‌های قدیمی عرضه و تقاضا را (به رنگ آبی)، با زون‌های جدیدتر عرضه و تقاضا (به رنـگ نارنجی) مقایسه کنیم ، به‌راحتی مشاهده می‌شود که زون‌های جدیدتر سود ساز تر از زون‌های قدیمی‌تر هستند.

 حالا بیاییم فکر کنیم که شما 5 زون اخری را که من در چارت مشخص کرده‌ام ترید کرده باشید. هر 5 زون در صورت ترید منجر به معامله موفق شده است.درحالی‌که اگر شما زون‌های قدیمی‌تر را تریـد کـرده باشید فقط یکی از آن‌ها نتیجه موفق داشته است.

بنابراین درواقع مثال فوق به ما نشان می‌دهد که بازار هر چه سریع‌تر به یـک زون برگردد شـانس موفقیت ترید بالاتر است و زون‌های قدیمی در بیشتر مواقع کار نمی‌کنند. بنابراین بهتر است شما بر اسـاس زون‌های جدیدتر اقدام به معامله کنید.

قدرت حرکت (قدرت حرکت و دور شدن قیمت از زون در بار اول)

یکی از قواعد اساسی معامله‌گری عرضه و تقاضا این است که ھر چه قدرت دور شدن قیمت از زون دربار اول بیشتر باشد شانس قدرت بیشتر حرکت برخلاف جهت زون در بازگشت قیمت به این زون‌ها در دفعـات بعدی بیشتر خواهد بود. به‌عبارت‌دیگر میزان موفقیت شما در ترید(بر اسـاس مراجعـه دوم قیمـت بـه آن زون) بستگی به قدرت دور شدن قیمت دربار اول که منجر به تشخیص زون شده است دارد.

 با این حساب اگر یک زون عرضه را مشخص کرده باشید که در آن‌یک ریـزش بـزرگ شـامل کنـدل های نزولی با بدنه بزرگ داشته باشید بر اساس این قاعده این زون پتانسیل ترید بالایی خواهد داشت.

 بااین‌وجود متأسفانه احتمال اینکه یک زون عرضه و تقاضا به شما یک معاملـه موفـق را بدهد هیچ ارتباطی باقدرت فاصله گرفتن قیمت از آن زون در بار اول ندارد.

 چند بار تا حالا یک معامله در زون عرضه و تقاضا (که بار اول قدرت دور شدن قیمت از آن زیـاد بـوده) را اجرا کرده‌اید و با چشم خود دیده‌اید که قیمت به‌راحتی زون را شکسته و معامله در ضرر فرورفته است؟ (به شکل ذیل توجه کنید)جواب این سؤال برای خود من دفعات مکرر بوده است.

 و به‌این‌علت این اتفاق تلخ می‌افتد که احتمال اینکه یک زون عرضـه و تقاضـا بـه شـما یـک معاملـه موفق را بدهد هیچ ارتباطی باقدرت فاصله گرفتن قیمت از آن زون دربار اول ندارد.

راهنمای ترید بر اساس سطوح عرضه و تقاضا

مدرسان عرضه و تقاضا معمولاً این سطح را به‌عنوان یک ناحیه قوی معرفی خواهند کرد، امـا چنان‌که دیدیـد بازار بدون توقف این ناحیه را شکسته و باعث شده که نظر بعدی را که در ذیل آوردم ، به شما بگویم

چگونه تشخیص دهیم کدام زون‌ها از بقیه قوی‌ترند

اکنون‌که می‌دانیم دور شدن باقدرت از یک زون عرضه و تقاضا هیچ تأثیری بر احتمال موفقیت ترید و سوددهی ندارد به این پرسش می‌رسیم که پس چگونه تشخیص دهیم کدام زون‌ها از بقیه قوی‌ترند؟

جواب بستگی به ارتباط زون با ترند دارد .

راهنمای ترید بر اساس سطوح عرضه و تقاضا

نگاهی به زون عرضه مشخص‌شده در چارت روزانه یورو / دلار می‌اندازی و می‌بینیم که هرکسی در ایـن زون خرید داشت پول زیادی به جیب زد.دانستن علتش هم نیاز به شناخت روانشناسی بازار دارد.

 همین‌که حرکت طـول رونـد افـزایش می‌یابد، افـراد بیـشتر و بیـشتری واردتریـد در یک‌جهت می‌شوند.به آخرین ریزشی که می‌توان در چارت قبل از ایجاد زون تقاضا ، دید توجه کنید.در زمـان ایـن ریـزش ده‌ها هزار معامله‌گر همه سل کردند به امید این‌که قیمت پایین‌تر رود. بازار برای اینکه بتواند از این نقطه بالاتر رود باید کسی وارد شود تا همه اردرهای معامله‌گرانی که سل کرده‌اند را بای کند.و این امر نیـاز بـه حجـم سنگینی از پول دارد ، برای مثال نیاز به صدها هزار دلار دارد اگر نگوییم میلیاردها دلار.

 بازار بالاخره از افتادن به پایین‌تر متوقف‌شده و شروع کرده به پیشرفت به سمت بالا و این امر منجـر به ایجاد زون تقاضایی که در تصویر مشخص‌شده گردیده .ایـن زون احتمـال بـالایی دارد کـه بـه مـا یک‌ترید موفقی بدهد ، نه به خاطر اینکه در زمان پس زدن قیمت قدرت زیادی داشته بلکـه بـه خـاطر اینکـه می‌دانیم کسی که این زون را در بار اول ایجاد کرده سرمایه بسیار زیادی برای این کار خـرج کـرده و پـول زیـادی را وارد بازار کرده.

 چرا یک نفر کلی پول خرج می‌کند تا همه اردرهای سل را از هزاران معامله‌گر بخرد درحالی‌که این معامله گران هنوز انتظار دارند که قیمت بریزد؟

مثالی دیگر:

راهنمای ترید بر اساس سطوح عرضه و تقاضا

این مثال مربوط به چارت یک‌ساعته یورو / دلار است که اگر از تایم فـریم ایـن نمـودار صرف‌نظر کنـیم مثال بالا بسیار شبیه چارت قبلی است.در ابتدا یک روند نزولی خیلی واضح را می‌توانیم به‌راحتی ببینیم و بعد یک حرکت عمودی قوی به بالا راداریم، این حرکت به بالا به ما می‌گوید یک نفر به بازار آمده اردر ای سل همه معامله گران را جمع کرده.

 و دوباره این سؤال پیش می‌آید که چرا یک نفر می‌آید و همه اردرهای سل را از هزاران معامله‌گر می‌خرد درحالی‌که این معامله گران هنوز انتظار دارند که ریزش قیمت ادامه یابد؟

زون‌های عرضه و تقاضایی که بالاترین احتمال موفقیت را دارند آن‌هایی هستند که در پی بازگشت روند به وجود آمده‌اند.یک زون تقاضا که در پی بازگشت یک روند طولانی‌مدت به‌دست‌آمده شـانس خیلـی بـالاتری دارد نسبت به زونی که در ابتدای یک حرکت نزولی به وجود آمده باشد.

 و این قاعده برای زون عرضه نیز صادق است. به این صـورت کـه در مـوقعیتی کـه بـازار بـرای مـدتی طـولانی حرکت صعودی داشته است و یک زون عرضه که نشانگر خاتمه آن روند است به وجود آید احتمال موفقیت ترید بر اساس این زون بسیار بیشتر از زون‌های ایجادشده در ابتدای یک حرکت صعودی هست.

 زمانی که براي بازگشت به زون طول می‌کشد

 مؤسسات مالی دو مدل اقدام به معامله‌گری می‌کنند.

  • مدل اول معامله‌گری روزانه (trading day-intra )است ،که هدف آن گـرفتن حرکـات خیلـی کـم بازار در طول کورس ھای روز معاملاتی به‌منظور کسب مقادیر کمی سود است.

 معامله گران بانکی که از این مدل معامله‌گری استفاده می‌کنند تریـدهایشان را در خـلال روز انجـام می‌دهند و هیچ‌کدام نمی‌گذارند تریدشان در طول شب نیز بازبماند. و این بدین معنی اسـت کـه بـازار سـازان روی قیمت کار می‌کنند تا برسد به مکانی که این معامله گران می‌خواهند بخرند یا بفروشد.

اکثریت این مکان‌ها زون‌های عرضه و تقاضا خواهد بود.

 لذا اگر ما بدانیم این معامله گران روزانه معاملاتشان را در طول ساعات شب در بازار قرار نمی‌دهند ، این امر بدین معنی است که اگر بازار در طول بیست و چهار ساعت به زون‌های عرضـه و تقاضـا برنگردد ایـن زون‌ها احتمال بسیار پایین و اعتبار خیلی کمی پیدا می‌کنند.

در اینجا یک قانون برای معامله گران عرضه و تقاضایی که فقط در چارت یک‌ساعته کار می‌کنند به وجود میاید و آن اینکه فقط باید روی زون‌هایی ترید کرد که بازار در بیست‌وچهار ساعت گذشته روی آن‌ها کارکرده تـا بـه آن‌ها برگردد.

 اگر بازار نتوانست به یک زون عرضه و تقاضا برگردد شما باید این زون را به مدت بیست‌وچهار ساعت نشان کنید و بعدازآن زون نامعتبر می‌شود.و نباید بر اساس آن ترید کنید.

 من تست‌های مختلفی در این زمینه کردم و متوجه شدم بیست و چهار ساعت ماکزیمم زمان قابل‌تحمل است و در غیر این صورت احتمال موفقیت معامله بر اساس این زون بسیار پایین می‌آید.

il اگر تایم فریم انتخابی شما برای معامله‌گری عرضه و تقاضا تـایم روزانـه است بنـابراین شـما بایـد بـه زون حداکثر یک ماه فرصت دهید.و اگر بازگشت قیمت بـه زون در طـول یـک مـاه انجـام نـشود ، اعتبـار زون بـسیار کاهش می‌یابد و شما نباید در صورت بازگشت بازار به این زون به دنبال معامله‌گری برگشتی باشید.

  • علت این موضوع هم برمی‌گردد به روش معامله‌گری بلندمدت (, trading position term-long) مدل دیگر از بانک‌ها.

پوزیشن هایی بلندمدتی که این بانک‌ها می‌گیرند دقیقاً علت ایجاد روندها در بازار فارکس است.

مؤسسات مالی بزرگی که در بازار فارکس سرمایه‌گذاری می‌کنند همگی باهم همکاری می‌کنند کـه برنامه‌ریزی کنند که بازار در چه جهتی برود، سپس قیمت را دست‌کاری می‌کنند که همه فکر کنند قیمـت دارد به جهت مخالفی که آن‌ها قصد دارند معاملاتشان را قرار دهند می‌رود.

راهنمای ترید بر اساس سطوح عرضه و تقاضا

برای مثال این مورد را من در چارت دلار / ین پیدا کردم.

 اول‌ازهمه توجه به یک‌روند نزولی مدم جلب می‌شود که حدود سه سال طول کشیده ، در حقیقت حرکت بازار به‌سوی پایین در طول مدت زیاد به این معنی است که اکثریت تریدرها در بـازار در حـال سـل گـرفتن یـا فروش هستند.

اما ناگهان یک حرکت رو به بالا به وجود می‌آید.این موضوع خیلـی اهمیت دارد کـه چـه مـدت ایـن رونـد به طول انجامیده زیرا بسیار افرادی هستند که دلار / ین را به علت روند نزولی پوزیشن فروش گرفته‌اند . ازنظر بازار حرکت رو به بالای ناگهانی به معنای ورود بانک ها به بازار و جمع‌کردن و خرید بر پوزیشن های انبوه افرادی است که اقدام به فروش می‌کنند.

 کاری بانک‌ها بعد از ورود می‌کنند بسیار زیرکانه است.آن‌ها اجازه می‌دهند که قیمت دوباره ریزش کند ، این باعث می‌شود که معامله گران فکر کنند که روند نزولی می‌خواهد ادامه پیدا کند و همگی مجدداً اقدام به فروش می‌کنند.زمانی که بازار دوباره به‌جایی رسید که بانک‌ها ابتداها خرید کرده بودند.دوباره بانک‌ها اقـدام به خرید می‌کنند این حرکت ثانویه بانک‌ها توأم می‌شود با نقد شوندگی انبوه پوزیـشن های بازنـده تریـدر های دارند می‌فروشند . و این علت شکست چشمگیر بازار به بالاتر و شروع یک‌روند جدید است.

زمانی که مؤسسات بزرگ تریدهایشان را در بازار قرار می‌دهند، علاقه دارند که تمـام معاملاتـشان در بـازار در یک محدوده قیمتی در بازار بنشیند ، این مؤسسات این‌طور عمل نمی‌کنند یک‌یک تریـد را وارد شـوند و وقتی بازار رشد کرد ترید بعدی را وارد شوند و علت برگشت قیمت به زون تقاضای روزانه در نمـودار فـوق نیـز به همین علت است.

روند

 بسیاری از معامله گران استراتژی عرضه و تقاضا به مفهوم روند توجه ویژه‌ای بـرای تحلیـل بـازار دارنـد. امـا مشکل اینجاست که این معامله گران مفهوم روند را چگونه در نظر دارند.

 آنچه یک معامله‌گر انجام می‌دهد این است که به سراغ چارت روزانه می‌رود و می‌بیند که همه روندها نزولی است. لذا می‌روند سراغ زون‌های عرضه چراکه به‌طور عام می‌گویند کـه معاملـه بایـد در جهت رونـد روزانه انجام شود.

 خوب این کار اشکالی ندارد تا وقتی‌که معامله گران معاملاتشان در چارت روزانه درمی‌آورند. آنچـه مدنظر است این است که ترید باید در جهت همان تایم فریمی مدیریت شود که روند بازار در آن تایم فریم تـشخیص داده‌شده است ، بدین معنی که اگر روند را در تایم روزانه تشخیص دادیم ، معامله نیز باید با توجه به روند در همان تایم فریم انجام و باید زون‌های مربوط به همان تایم فریمی که روند را تشخیص داده‌ایم و بر اسـاس آن واردشده‌ایم مدنظر قرار گیرد.

دانشجوی رشته کامپیوتر هستم و علاقه مند به تولید محتوا در زمینه معامله گری.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.