جریان سفارشات در بازارهای مالی (تعریف جریان سفارشات)

جریان سفارشات در بازارهای مالی تعریف جریان سفارشات

تعریف جراین سفارشات

 در جریان سفارشات زمانی که به پنجره watch market در پلتفرم معاملاتی‌مان نگاه می‌کنیم سمبول هایی را مشاهده کنیم (جفت ارزها، کامودیتی ها، شاخص‌ها و … ) که در مقابل آن‌ها 2 قیمت مختلف وجود دارد یکی bid و دیگری ask .این قیمت‌ها از طریق یک بروکر به‌صورت آنلاین به ما ارائه‌شده است که این بروکر نه‌ تنها یک کارگزار بلکه می‌تواند یک مارکت میکر هم باشد.

مارکت میکر و بروکرها به مردم کمک می‌کنند تا معامله کنند. از طرفی مارکت میکر خود به‌طور مستقیم با مشتریانی که قصد ترید دارند طرف معامله می‌شود. قیمتی که مارکت میکر می‌خرد یا می‌فروشد bid و ask مارکت میکر است. بعد ازاینکه مارکت میکر مشغول معامله با مشتری خود شد تالش می‌کند معامله معکوس کرده و همان را که به مشتری فروخته از او بخرد یا آنچه خریده است را دوباره بفروشد.

درواقع مشتریان به مارکت میکر سود می‌رسانند تا فضای معاملاتی برای آن‌ها ایجاد کند و مارکت میکر برای حل این مشکل با مشتریان خود ترید می‌کند. روش کسب سود آن‌ها (مارکت میکر) خرید در کف و فروش در سقف است. مارکت میکر موفق یک تریدر حرفه‌ای است.

بروکرها مسئول فراهم نمودن فضای ترید برای مشتریان می‌باشند. آن‌ها کمک می‌کنند تا مشتری، تریدری را پیدا کند تا بتواند با او ترید کند. سود آن‌ها از طریق دریافت کمیسیون است.

مارکت میکرها که به نام متخصصین بازار نیز شناخته می‌شوند نقش مهمی در سهیم کردن دیگران در بازار داشته و در کنار پول هوشمند (مؤسسات مالی) اصلی‌ترین بازیگران مارکت می‌باشند. حال که ما می‌دانیم بروکرها هم به‌عنوان کارگزار، هم به‌عنوان مارکت میکر عمل می‌کنند می‌بایست قواعد بازی آن‌ها را درک کرده تا یاد بگیرم چگونه با آن‌ها بازی کنیم..

برگردیم به پنجره watch market قیمت ask پایین‌ترین قیمتی است که مارکت به شما می‌فروشد و شما می‌خرید و قیمت bid بالاترین قیمتی است که مارکت از شما می‌خرد و شما می‌فروشید. همان‌طور که می‌دانید دودسته سفارش‌های وجود دارد. سفارش‌های آنی و سفارش‌های پندینگ.

در شکل زیر یک نمونه از دستور خرید / فروش را ما لحظه می‌نمایید.در نظر داشته باشید که این مثال به‌صورت فرضی طرح‌شده و جهت درک چگونگی انجام سفارش‌های خریدوفروش در بازار ارز و نحوه تأثیر آن در تغییرات قیمت است.

لازم به ذکر است در بازار ارز و فلزات، عمق بازار (حجم و قیمت سفارش‌های) مشهود نیست و تنها در بازارهای متمرکز مثل فیوچرز (آتی)، سهام و کالا امکان مشاهده عمق بازار موجود است. البته بانک‌ها و بروکرها به حجم معاملات خودشان دسترسی دارند که آن‌هم تنها نشانگر سفارش‌های مشتری آن‌هاست نه سفارش‌های و حجم معامله‌شده در کل بازار.

در تصویر زیر، ستون Offers مربوط به حجم سفارش‌های sell و ستون Bids مربوط به حجم سفارش‌های buy و ستون وسط بیانگر قیمت است. جفت ارز (به‌طور مثال) یورو دلار انتخاب‌شده و حجم سفارش‌های از نوع استاندارد (LOT 10=M 1 , LOT 1=K 100 )است. دو قیمت هایالیت شده به رنگ زرد بیانگر ask/bid لحظه مارکت بوده و اسپرد جهت سهولت در درک مطلب به‌صورت فرضی در نظر گرفته‌شده است.

جریان سفارشات در بازارهای مالی (تعریف جریان سفارشات)

مثال برای جریان سفارشات

 هرتریدری که تصمیم به باز کردن پوزیشن آنی داشته باشه می‌بایست در قیمت 3010.1 خرید کرده و در 3000.1 فروش نماید. حال فرض می‌کنیم شما یک خرید K 500( LOTS 5 ) انجام می‌دهید. چه اتفاقی می‌افتد؟

مقدار 200K از سفارش شما به قیمت 3010.1 از اولین سفارش موجود در سیستم خرید شده و 300K باقی‌مانده، از نزدیک‌ترین سفارش فروش (500K به قیمت 3020.1 )معامله می‌شود. زمانی که معامله کامل شد قیمت جدید یورو دلار 3020.1 می‌شود و آخرین سفارش فروش موجود در سیستم (ستون Offer )حجم 300K در قیمت 3020.1 می‌شود. خرید شما باعث افزایش قیمت یورو دلار شده است.

در حالت دوم فرض کنیم شما قصد فروش آنی 10 الت (1M )را داشته باشید. بالاترین سفارش خرید (قیمت بازار) به مقدار 4 الت (400K )در قیمت 3000.1 نقد شده بعدی 2 الت (200K )در قیمت 2980.1 ،سپس 3 الت باقیمت 2970.1 و در پایان 1 الت از 500K در قیمت 2950.1 معامله می‌شود. سفارش خرید باقی‌مانده 400K در قیمت 2950.1 قیمت خرید BID بازار در لحظه حاضر می‌شود.سفارش فروش 10 الت شما باعث افت قیمت یورو دلار از 3000.1 به 2950.1 می‌شود.

نتیجه

 این مثال بیانگر چگونگی افت‌وخیز قیمت از طریق جذب سفارش‌های و نحوه به وجود آمدن فشار فروش / خرید، مومنتوم بازار است. سفارش‌های با حجم بالا با جذب سفارش‌های با حجم کمتر به قیمت فشار آورده، باعث تغییر و تثبیت آن در قیمت جدید می‌شوند.

لازم به ذکر است استاپ لاس سفارش‌های موجود در بازار هم مانند خود سفارش‌های عمل کرده و قیمت را تغییر می‌دهند با این تفاوت که به‌صورت عکس عمل می‌کنند. به‌طور مثال وقتی قیمت، استاپ یک سفارش خرید را می‌زند این سفارش به‌صورت فروش عمل می‌کند.

دانشجوی رشته کامپیوتر هستم و علاقه مند به تولید محتوا در زمینه معامله گری.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.