conisma main banner14

خواندن کندل به کندل حرکت قیمت

فهرست موضوعات

مقدمه

در مقاله امروز می‌خواهیم باهم ببینیم چطور می‌شود بـازار خـوانی کـرد تـا یـک برگـشت قیمتـی (reversal ) در حـال وقـوع را کـشف کنـیم. در ایـن مقالـه از تحلیـل تکنیکـال بـرای تـشخیص احتمـال برگـشت استفاده نمی‌کنیم و فقط از خود حرکات قیمت و دانسته‌هایمان از نحوه معامله بانک‌ها و تریـدرهای خرده‌پا استفاده خواهیم کرد تا بفهمیم چه اتفاقی در بازار می‌خواهد بیافتد.

 کندل بعدی که با فلش مشخص کرده‌ام نزولی است ، می‌بینید این کندل در طی زمـانی کـه ایجـاد می‌شده در قسمت‌هایی صعودی بـوده و احتمالاً تعـدادی از تریـدرهای خرده‌پا را در پوزیـشن خریـد بـه تلـه انداخته و البته باعث شده در زمان صعودی بودنش تریدرهای اول پوزیشن‌های فروششان را در ضرر ببندند.

خواندن قیمت

در باکس آبی تریدرهای خرده‌پا را داریم که دارند روی یک پین بار صعودی که بـا فلـش نـشان داده‌ام پوزیشن فروش می‌گیرند ، چون درزمانی که پین بار می‌خواست به وجود بیایـد فکـر می‌کردند بـازار می‌خواهد افت کند .

 کندل بعدی که با فلش مشخص کرده‌ام نزولی است ، می‌بینید این کندل در طی زمـانی کـه ایجـاد می‌شده در قسمت‌هایی صعودی بـوده و احتمالاً تعـدادی از تریـدرهای خرده‌پا را در پوزیـشن خریـد بـه تلـه انداخته و البته باعث شده در زمان صعودی بودنش تریدرهای اول پوزیشن‌های فروششان را در ضرر ببندند.

 گرچه افت قیمت آن‌قدرها هم بزرگ نیست، اما کندل نزولی به خاطر این‌که نشان‌دهنده بـه دام افتادن تریدرهای خرده‌پا در پوزیشن خریدی است که مجبور به فروش آن با ضرر شده‌اند ، یک کنـدل نزولـی مهم و معنی‌دار خواهد بود.

مسئله این است که قیمت به‌قدری افت کرده بوده که به نظر می‌رسد اکثر تریـدرهای بـه دام افتـاده باید تریدرهای بازنده‌شان را بسته باشند، لذا اگر بازار بعد از نزول، به این نقطه برگردد احتمالاً به ایـن نقطـه واکنشی نخواهد داشت چراکه احتمالاً دیگر تریدری وجود ندارد که بخواهد ترید بازنده‌اش را ببندد.

 وقتی هر دو گروه تریدرهای خرده‌پا تریدهای فروش و خرید بازنده‌شان را روی پین بـار نزولـی می‌بندند معنی آن این است که آن‌ها نقطه جدیدی را برای ورود به بازار پیداکرده‌اند.

 منطقه‌ای که با باکس سبز مشخص کرده‌ام ، جایی را نشان می‌دهد که این تریدرها احتمالاً خریـدهای جدیدشان را قرار داده‌اند.

 ما می‌دانیم که تریدرهای خرده‌پا همین‌که احساس کننـد رونـد دارد ادامـه پیـدا می‌کند تریـدرهای خودشان را قرار می‌دهند. حرکت قیمت به پایین‌تر از باکس آبی باعث می‌شود تریـدرهای خرده‌پا در تـایم فریم‌های پایین‌تر اقدام به‌قرار دادن فروش کنند، به‌این‌علت که در تایم فریم پایین می‌بینند که قیمت مثل یک‌روند بزرگ دارد حرکت می کنه.

 این تریدرها زمانی که بانک‌ها پوزیشن های فروششان را با سود تسویه می‌کنند و قیمـت بـه بـالا می‌رود ، فروش‌های خود را می‌بندند . این تریدرها وقتی‌که بازار در باکس آبی بود تریدهایشان را در بازار گذاشته بودند ، که این بسته شدن ترید را به‌صورت یک اصلاح کوچک می‌توانید در قـسمت چـپ بـاکس سـبز ببینید.

 بعدازاینکه اصلاح تمام شد حرکت نزولی دیگری شکل می‌گیرد، و در این زمان حتی تعداد بیـشتری از تریدرهای خرده‌پا شروع می‌کنند به فروش چراکه فشار اصلاح باعث شده تا حرکـت بـه پـایین را یک‌روند ببینند.

به ایـن خـاطر کـه در طـی زمـان تـشکیل ایـن کندل قیمت ابتدا حرکتی رو به پایین داشته و معامله گران فکر کردند که بازار با افتی شدید روبرو است.

بسیاری از معامله‌گرانی که دارند حرکت نزولـی قیمـت را تریـد می‌کنند روی پـین بـار صـعودی کـه مشخص کرده‌ام پوزیشن فروش می‌گیرند.(مثل پین بار قبلی)به ایـن خـاطر کـه در طـی زمـان تـشکیل ایـن کندل قیمت ابتدا حرکتی رو به پایین داشته و معامله گران فکر کردند که بازار با افتی شدید روبرو است.

 خوب، حالا میدانیم که توده بزرگی از تریدرهای خرده‌پا در پوزیشن فروشی که روی شـادوی پـین بـار ٍ صعودی گرفته‌اند ، به دام افتاده‌اند. و همچنین میدانیم اگر بازار فاصله‌ی (به‌اندازه‌ی کافی) زیادی را به بالا حرکت کند، این تریدرها مجبور می‌شوند تریدها یشان را چون به‌شدت در ضرر فرو می‌رود ببندند.

 وقتی تریدرھای خیلی زیادی اقدام به فروش می‌کنند ، معنی‌اش این است که اگر بانک‌ها قبلاً تریدهای خریدی در بازار گذاشته باشند و بازار را به بالا رانده باشند حالا قدرت برداشت سود بالایی دارند. که این کار را هم با توجه به وجود شادوی پین بار صعودی انجام داده‌اند.

 در نقطه‌ای که پین بار قرار دارد ما نمی‌توانیم بفهمیم که بانک‌ها تریدهای خریـد قرار داده‌اند یـا تریـد های فروش را با سود تسویه کرده‌اند. اولین سرنخی کـه می‌تواند فرضـیه قـرار گـرفتن تریـدھای خریـد را تقویت کند ، پین بار نزولی‌ای است که می‌توانید دو کندل بعد از پین بار صعودی ببینید.

 این پین بار به خاطر برداشت سود توسط بانک‌ها از تریدهای خریدی است که قبلاً در بازار گذاشته‌اند ، و ما این را ازآنجایی‌که بازار بعد از شکل‌گیری پین بار به حرکت خود به بالا ادامه داده می‌توانیم بفهمیم.

با بالا رفتن قیمت، خیلی از تریدرهای خرده‌پا شروع می‌کنند به ورود بـه معـاملات خریـد و خیلـی از تریدرهایی که در پین بار قبلی اقدام به فروش کرده بودند حالا تریدهای خود را با ضرر می‌بندند که این خود به معنای قرار دادن سفارش‌های خرید در بـازار اسـت.و بـالاخره بانک‌ها بـه تعـداد کـافی سفارش‌های خریـد بـرای برداشت سود از سفارش‌های قبلی خرید خود که در پین بار صعودی واردشده بودند را به دست می‌آورند.

 این برداشت سود بازار را به پایین‌تر هوا می‌دهد و باعث می‌شود همه تریـدرهای خـرده پـایی کـه پوزیشن خرید داشتند تریدهای خود را با ضرر ببندند و این خود باعث می‌شود که بازار سریع‌تر بریـزد و حـالا سفارش‌های فراوان فروشی است که به بازار وارد می‌شوند.

 با افت بیشتر قیمت تریدرهای خرده‌پا به این نتیجه می‌رسند که حرکت رو به بالای قبلـی فقـط یـک اصلاح قیمتی درروند نزولی بوده و چون بازار دوباره دارد می‌ریزد احتمالاً روند نزولی می‌خواهد ادامـه پیـدا کند.

آنچه همچنان برای ما مبهم است ، این است که نمی‌دانیم که حرکت قیمـت بـه پـایین ادامـه رونـد نزولی است یا شروع یک‌روند نزولی ، بااین‌وجود سرنخ‌هایی وجود دارد که می‌توان فهمید که احتمالاً یک‌روند صعودی خواهیم داشت.

شواهد ما بر اساس این حقیقت است که بازار زمانی می‌تواند به بـالاتر بـرود کـه تریـدرهای بـانکی تریدهای خرید قرار دهند تا تریدرهای خرده‌پا ببازند و یا بانک‌ها پوزیشنهای خردشـان را به‌منظور برداشـت سود ببندند.

 قسمت دوم شواهدی که داریم تعداد تریدرهای خرده پایی است که بر اساس مدت طولانی که بـازار نزول قیمت را شاهد بوده دارند در بازارترید فروش می‌گیرند.

 اگر به چارت نگاه کنید ، خواهید دید که قیمت داشته از 29 مارس سقوط می‌کرده ، اندازه این سقوط را اگر با طولانی شدن زمان، کنار هم در نظر بگیریم به این نتیجه می‌رسیم که تعداد عظیمی از تریدرهای خرده‌پا در تمام تایم فریم‌های زیر روزانه داشتند پوزیشن فروش می‌گرفتند.

 وقتی تریدرهای بیشتری تریدشان را در یک‌جهت قرار بدهند ، باعث می‌شود که اگر بانک‌ها بخواهند جهت بازار را عوض کنند بتوانند سود بیشتری به جیب بزنند.

وقتی تریدرهای بیشتری تریدشان را در یک‌جهت قرار بدهند ، باعث می‌شود که اگر بانک‌ها بخواهند جهت بازار را عوض کنند بتوانند سود بیشتری به جیب بزنند.

اگر می‌خواستیم این موقعیت را تحلیل کنیم ، مهم‌ترین نقطه‌ای که لازم داشتیم روی آن تمرکز کنیم پین بار صعودی است که می‌دانستیم که بسیاری از تریدرهای خرده‌پا روی آن‌ها فروش داشته‌اند.

 اگر بانک‌ها خواسته باشند تریدهای خریدی به‌منظور فشار به تریدرهای خرده‌پا در ضرر کـردن داشـته باشند، این پین بار جای خیلی خوبی بوده برای اینکه بتوانند اولین‌ترید خریدشان را در بازار قرار دهند.

 خواه‌ناخواه شکستن بازار زیر لوی پین بار صعودی چیزی است که بایـد چهارچشمی بهش توجـه کنیم.

درواقع معنی شکستن بازار زیر لوی پـین بـار صـعودی ، یعنـی اصـلاح به وجود آمـده بیـشتر بـه علـت برداشت سود بوده تا اینکه به خاطر قرار دادن معاملات خرید باشد، درحالی‌که نـاتوانی در شـکت لـوی پـین بـار صعودی بدین معنی است که اصلاح به وجود آمده به علت قرار گرفتن پوزیشن های خرید بانک‌ها بوده.

 وقتی بازار به منطقه پین بار صعودی برگشت ، باید به حرکت قیمت چشم بدوزیم و منتظر علائمی از خرید بیشتر باشیم ، اولین کندل در این منطقه، مدیریت‌شده تا به لوی پین بار نفوذ کند. به نظر می‌رسد که این نفوذ حرکتی است به‌سوی استاپ لاس‌های تریدرهای خرده پایی که درزمانی که اصلاح قیمتی رخ می‌داده، داشتند خرید می‌کرده‌اند.

به نظر می‌رسد که این نفوذ حرکتی است به‌سوی استاپ لاس‌های تریدرهای خرده پایی که درزمانی که اصلاح قیمتی رخ می‌داده، داشتند خرید می‌کرده‌اند.

زمانی که بانک‌ها تریدهای خرید زیادی را در بازار قرار داده باشند ، بازار به بـالا حرکـت می‌کند ، در ایـن نقطه همه سفارش‌های فروشی که توسط تریدرهای خرده‌پا درحرکت رو بـه پـایین بـازار ، داشـته قـرار می‌گرفته توسط بانک‌ها مصرف‌شده است. اگر بانک‌ها هنوز تریدهای خرید بیشتری داشـته باشـند ، نیـاز بـه ایـن دارند که قیمت را دوباره افت دهند تا سفارش‌های فروش کافی برای جـور شـدن بـا تریـدهای خریـد جدیدشـان به وجود بیاید.

 یکی از مهم‌ترین تغییراتی که این حرکت رو به بالا در ساختار بازار به وجود می‌آورد ایجاد یک قله جدیـد یا (high higher ) است.

های جدید اولین سیگنال تکنیکال است که به ما هشدار می‌دهد که روند احتمالاً می‌خواهد تغییـر جهت دهد. همه سرنخ‌های دیگری که بر مبنای درکمان از معنی حرکات قیمت برای سـایر تریـدرها دیده‌ایم ، ما را به این نکته می‌رساند که های جدید اولین قطعه استاندارد تحلیل تکنیکال اسـت کـه بـه مـا می‌گوید حرکت به پایین ممکن است به پایان رسیده باشد.

پس از به وجود آمدن قله(high)جدید ، بانک‌ها به‌منظور ریـزش بـازار و بـرای اینکـه بتواننـد سفارش‌های فروش موردنیازشان را جهت انجام معاملات خریدشان به وجود بیاورند ، اقدام به برداشت مقدار کمـی از سـود تریدهای خریدشان می‌کنند. سقوط قیمت ، زمانی که وارد زون تقاضایی که مدنظر بانک‌ها برای سری دوم تریدهای خرید است شود ، متوقف می‌شود.

خوب ، حالا بانک‌ها تمام تریدهای خریدشان را در بازار انجام داده‌اند و قیمـت شـروع می‌کند بـه بـالا رفتن و این بالا رفتن به مدت دو روز ادامه می‌یابد تا این‌که در محدوده‌ای که می‌بینیم دوبـاره ریـزش می‌کند و درواقع جایی است که بانک‌ها دوباره تریدهای خریدی را انجام داده‌اند و دوباره قیمت به مدت چهار روز افزایش می‌یابد تا اینکه متوقف‌شده و یک‌روند نزولی را شروع می‌کند.

همه به شما می‌گویند که نمی‌توان مشخص کرد که بانک‌ها کجا دارند خرید می‌کنند ، ولی آن‌طور که باهم دیدیم اگر شما درک کنید که بانک‌ها چطور ترید می‌کنند و چگونه عده‌ی کثیری از تریـدرهای خرده‌پا را مجبور می‌کنند که دست به‌اشتباه بزنند، خیلی راحت می‌شود فهمید که بانک‌ها تریدهای خودشـان رو کجا انجام داده‌اند.

گردآوری و ترجمه:  نادر اسدی

دانشجوی رشته کامپیوتر هستم و علاقه مند به تولید محتوا در زمینه معامله گری.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.