conisma main banner10

چگونه می توانیم با مثلث‌ها ترید کنیم؟

مقدمه

در این مقاله قصد داریم در مورد چگونگی ترید کردن با مثلث ها صحبت کنیم. مثلث‌ها از مفاهیم خیلی محبوب در پرایس اکشن هستند اما تصورات غلط زیادی در مورد اینکه آن‌ها دقیقاً به ما چه می‌گویند و چگونه باید آن‌ها را درست تفسیر کرد وجود دارد. مثلث‌ها می‌توانند درباره داینامیک بازار، تغییر جهت مومنتم ها و بالانس بین خریداران و فروشندگان چیزهای زیادی به ما بگویند اگر شما بدانید که به دنبال چه چیزی هستید. یک مثلث به شما چه می‌گوید؟ یک مثلث مطالب زیادی در مورد بازار و موقعیت کنونی آن به شما می‌گوید.

آسان‌ترین راه برای فهمیدن مثلث‌ها دقت کردن به یک مثال خارج از دنیای تریدری است. وقتی شما یک توپ را به بالا پرتاب می‌کنید پس از مدتی به زمین خواهد خورد، اما با هر بار برخورد کمتر به سمت بالا برمی‌گردد و مجدد به زمین برخورد می‌کند. توپ انرژی جنبشی خودش( مومنتم) را از دست می‌دهد و جاذبه زمین هر بار آن را به سمت خود می‌کشد تا زمانی که این انرژی کال از بین می‌رود و توپ دیگر از زمین بلند نمی‌شود.

وقتی شما یک توپ را به بالا پرتاب می‌کنید پس از مدتی به زمین خواهد خورد، اما با هر بار برخورد کمتر به سمت بالا برمی‌گردد و مجدد به زمین برخورد می‌کند. توپ انرژی جنبشی خودش( مومنتم) را از دست می‌دهد و جاذبه زمین هر بار آن را به سمت خود می‌کشد تا زمانی که این انرژی کال از بین می‌رود و توپ دیگر از زمین بلند نمی‌شود.

مثلث‌ها در دنیای تریدری

در دنیای تریدری این مطلب تقریباً به همین صورت عمل می‌کند. مثلث‌های مختلفی وجود دارد، اما ما بر روی مهم‌ترین آن‌ها تمرکز می‌کنیم – مثلث نامتقارن . تصویر زیر به ما نشان می‌دهد هر برخورد قله (high ) پایین‌تری دارد. در مدت‌زمان مشابه، قله‌ی پایین‌تر جدید به قدرتمندی قله قبلی بالا نمی‌رود. به‌طور واضح و آشکار، قله‌ها به سمت پایین سریع‌تر می‌آیند. قیمت در حال از دست دادن انرژی صعودی خودش است و هر بار که قیمت سعی می‌کند تا به قله‌ی بالاتری برود، با سرعت بیشتری به سمت پایین کشیده می‌شود.

قله های پایین تر با سرعت بیشتری نسبت به کف های بالاتر نزول می کنند. این مطلب به ما می گویید که خریداران نیروی زیادی ندارند و فروشندگان قیمت را سریعتر به پایین هدایت می کنند.

مثلث‌ها مظهر جدال (عدم توازن) بین پوزیشن های خریدوفروش هستند. دانستن اینکه چگونه آن‌ها را به‌عنوان یک سناریو تفسیر کنیم می‌تواند به شما درزمینه فرآیند تصمیم‌گیری کمک کند . به فهم شما درباره داینامیک بازار عمق ببخشد.

البته، همان‌طور که در تصویر زیر نشان داده‌شده است، مثلث‌های نامتقارنی هم وجود دارند که نشان‌دهنده سیگنال صعود پرقدرت هستند. واضح است که قیمت به داخل محدوده مقاومت باقدرت زیاد حرکت می‌کند. هر بار که قیمت به سمت پایین می‌رود، خریداران بر بازار غلبه کرده و قیمت را به سمت مقاومت برمی‌گردانند. این قضیه نباید با الگو دو قله ( دابل تاپ) اشتباه گرفته شود هرچند که در ظاهر خیلی شبیه هم به نظر می‌رسند.

کف های بالاتر با سرعت بیشتری نسبت به نزول قله های پایین تر صعود می کنند.

مثلث‌ها و از دست دادن انرژی یا مومنتم – سه درس درباره نحوه ترید با مثلث‌ها

تصویر زیر توضیح می‌دهد که چگونه یک مثلث‌نشان می‌دهد که قیمت در حال از دست دادن انرژی است. هر بار قیمت محدوده حمایتی را لمس می‌کند، همان‌طور که اندیکاتور MACD هم نشان می‌دهد قیمت چگونه به میزان کمتری به بالا برمی‌گردد.

قبل از اینکه قیمت این محدوده حمایتی را بشکند، چند بار خط روند فوقانی را لمس کرده ولی موفق به شکست آن نمی‌شود. درنظرگرفتن این نکات به ما زودتر نشان می‌دهد که احتمال شکست خط پایینی نسبت به شکست خط روند فوقانی بیشتر است.

تلاش چندین باره و ناموفق قیمت برای شکست خط روند.

تصویر بعدی مثال دیگری درباره نحوه افزایش انرژی صعودی قیمت پس از هر بار برخوردش با سطح مقاومت را به ما نشان می‌دهد. می‌بینید که اکثر افراد سطح 100000 را در سهام dax زیر نظر داشتند و هرروز انتظار داشتند که قیمت از این سطح مجدد برگردد و نزول کند. مثلث نهایی به‌طور واضح نشان می‌دهد که در آینده نزدیک قیمت موفق به شکست این سطح خواهد شد.

قیمت چندین بار به این سطح برخورد کرده و هر بار که نزول کرده است این نزول با عمق کمتری بوده است. در همان زمان ، اندیکاتور rsi تائید می‌کند که قیمت در حال از دست دادن انرژی نزولی خودش است. بله، فروش در سطح 100000 ممکن است به‌عنوان یک موقعیت مناسب‌ترید ارزیابی گردد، اما پول واقعی و روند اصلی بازار بعد از شکست مثلث بوده است.

قیمت چندین بار به این سطح برخورد کرده و هر بار که نزول کرده است.

مثال آخر نیز یک کف که چند بار لمس شده به همراه یک خط روند نزولی را نشان می‌دهد. به‌طور خاص نزول‌ها همگی کندل هایی هستند که شادی آن‌ها از محدوده بالا عبور کرده است. تلاش‌های چندباره برای شکست این سطح بالا باعث خطا در غیر حرفه‌ای‌ها شده و همچنین نشان‌دهنده تضعیف خریداران است. هرچند تمام مواردی که اشاره شد به ما شکست خط پایین را نشان می‌دهد اما سیگنال نهایی تا زمانی که قیمت این سطح حمایتی را با یک کندل قرمز بزرگ نشکسته صادر نمی‌شود.

مثال آخر نیز یک کف که چند بار لمس شده به همراه یک خط روند نزولی را نشان می‌دهد.

در چه زمان‌هایی بر اساس مثلث‌ها ترید نکنیم مثلث‌ها دارای مفهوم عالی برای ترید هستند اما گاهی بی‌اعتبار می‌شوند. اگرچه، بزرگ‌ترین اشتباه تریدرها زمانی اتفاق می‌افتد که قبل از شکست مثلث وارد ترید می‌شوند. به تصویر زیر نگاه کنید.

بر اساس مثلث قبلی و آنالیز انرژی و مومنتم، چیزی که انتظار می‌رود این است که مثلث به سمت پایین شکسته شود. قله‌های سریع‌تر به پایین آمده و قیمت به سمت خط روند پایینی با سرعت بیشتری حرکت می‌کند. اما این شکست رو به پایین اتفاق نیفتاده و قیمت مثلث را به سمت باال شکسته است.

اگرچه، بزرگ‌ترین اشتباه تریدرها زمانی اتفاق می‌افتد که قبل از شکست مثلث وارد ترید می‌شوند.

تصویر فوق به ما نشان می‌دهد که اولا مثلث‌ها آیه وحی نیستند و گاهی ممکن است بی‌اعتبار شوند. ثانیه، سیگنال واقعی یک مثلث زمانی صادر می‌شود که خط روند آن بشکند نه قبل از آن. بعلاوه، شکست یک خط زمانی معتبر است که قیمت در بیرون آن مثلث بسته شود و بیرون از آن بماند. انتظار برای شکل‌گیری یک کندل کامل در خارج از مثلث ممکن است باعث شود بخشی از ترید را از دست بدهید اما در عوض شمارا از به دام افتادن در شکست‌های نامعتبر به‌خوبی در امان نگه خواهد داشت.

جمع‌بندی مطالب در مورد نحوه ترید با مثلث‌ها در اینجا مهم‌ترین نکات در مورد مثلث‌ها و مفاهیم مربوط به آن‌ها را بیان می‌کنیم: – شیب و زاویه خطوط روند را آنالیز کنید. – زاویه و شکل قله‌ها و کف‌ها مظهر توازن یا عدم توازن بین خریداران و فروشندگان است. – عموماً یک مثلث‌نشان دهنده از دست رفتن انرژی قیمت در یک سمت است. – قبل از شکل گرفتن مثلث قابل تاپ‌ها و شکست‌های نامعتبر فرق زیادی دارند. اندیکاتورrsi یا macd می‌تواند به شما در اندازه‌گیری انرژی الگوی مثلثی کمک کن.  اغلب اوقات مثلث‌ها سیگنال خطا می‌دهند. نکته اصلی این است که منتظر تائید شکست بمانید.

تهیه و تنظیم : فریدالدین طباطبایی

دانشجوی رشته کامپیوتر هستم و علاقه مند به تولید محتوا در زمینه معامله گری.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.