مشکلات تحلیل تکنیکال چیست و چگونه آن را رفع کنیم؟

مقدمه

اصلاً مهم نیست که شما از چه استراتژی یا سیستمی برای ترید استفاده می‌کنید. همه روش ھای ترید می‌توانند برای شما پول به ارمغان بیاورند. منظورم از روش ترید یعنی روشی که شما ورود و سـیگنال را تعریف می‌کنید .گرچه شاید این حرف اغراق‌آمیز باشد ولی من حاضرم پای حرفم بایستم و آن را اثبات کنم. روشی که شما چارت را می‌خوانید و روشـی کـه نقـاط ورود را تعریـف می‌کنید معمولاً کـاری باکیفیت سیستم تان یا اینکه سود ده باشد یا نه ندارد .و این مفهوم بخصوص زمانی در مورد تحلیل تکنیکـال صـحبت می‌کنیم کاملاً صحیح است.

 تحلیل تکنیکال و پرایس اکشن ساده و آسان به نظر می‌رسند. الگوها (پترنھـا) بـه نظـر تریـدرھای بی‌تجربه بسیار واضح و شفاف هستند، اما حقیقت ماجرا این است که تحلیل تکنیکال و معامله‌گری بـر اسـاس پرایس اکشن یکی از سخت‌ترین روش‌های معامله‌گری است.

 این حرف من را قبول نمی‌کنید؟ خیلی از صاحب‌نظران ممکن است نظر مخالفی با من داشته باشند ، اما اگر ادامه این مقاله را مطالعه کنید خواهید دید تحلیل تکنیکال ان طور کـه شـما فکـر می‌کنید نیـست و خواهید فهمید که چرا سخت‌تر از آن است که تریدر ھا انتظارش را دارند.

 به شما تضمین می‌دهم که در این مقاله ابداً به دنبال بدگویی از تحلیل تکنیکال نیستم و خودم یکـی از طرفداران پر و پا قرص تحلیل تکنیکال هستم ، امادراین مقاله می‌خواهیم با چشمان باز دورنمـای جدیـدی از نحوه کار تحلیل و معامله‌گری تکنیکال را باهم بررسی کنیم. درواقع ما در اینجا در مـورد عـادت بـد عـوض کردن پی‌درپی سیستم ھای معامله‌گری می‌خواهیم باهم صحبت کنیم یعنی چیزی که سال‌هاست مـن تلاش دارم که تا حد امکان مانع از ان در میان تریدرھا شوم.

 ما در معامله‌گری نباید به دنبال روش‌های جدیدتر و بهتر ورود باشیم، بلکه باید به دنبال ایجـاد یـک رویکـرد معامله‌گری قوی باشیم که ترکیبی از  همه مفاهیم و اصول معامله‌گری باشد و در اینجا ما می‌خواهیم به‌صورت مختصر دراین‌باره باهم صحبت کنیم.

 تحلیل تکنیکال یک امر ذهنی است و به هر روشی می‌توان آن را انجام داد.

 این جمله‌ای است که تریدر های تکنیکال دوست ندارند آن را بشنوند.تریدرها تکنیکال را انتخاب می‌کنند چون نمی‌خواهند بـا شـرایط عـدم قطعیـت و ذهنی بـودن شـرایط تریـدرهای فانـدامنتال روبـرو شـوند، درسته؟

آیا مزیت تریدر تکنیکال بودن این نیست که شما می‌توانید به‌سادگی چند خط افقی و کانال بکشید یا الگوهای پرایس اکشنی را شناسایی کنید؟

بررسی چارت

خوب بعد از مقدمه ، می‌خواهیم چارت‌های ذیـل را بـاهم بررسـی کنـیم، همـه چارت‌های ایـن مقالـه WTI/USD وست تگزاس اینترمدیت در مقابل دلار و در تـایم فـریم چهارساعته و در یـک محـدوده زمـانی هستند ، با این تفاوت که برای تحلیل در این چارت‌ها از ابزارها و الگوهای پـرایس اکـشنی متفـاوتی اسـتفاده می‌شود. دیدگاه ما هم در این بررسی‌ها همان‌طور که قبلاً گفتیم این است مهم نیـست کـه شـما چـه سیستم یا روشی را انتخاب کرده باشید.و اینکه سود ساز بودن یک تریدر به انتخاب نحوه ورودش به پوزیشن ارتباطی ندارد، و البته در این مورد عمیق‌تر می‌شویم.

 کار را با نگاه انداختن به خط روند و شکست خط روند شروع می‌کنیم. سیگنالی که از این روش می‌گیریم در بسیاری از نقاط چارت خوب و خیلی واضح است.

 کار را با تحلیل خط روند و شکست خط روند شروع می‌کنیم.

اما همه معامله گران خط روند را دوست ندارند و ممکـن اسـت توجهشان بـه الگـوی سـرو شانه‌ای جلب شود که اساساً همان سیگنال تریدرهای قبل را صادر می‌کند.

Technical analysis problems2

میانگین‌های متحرک هم خیلی محبوبیت دارند و از کراس اور ان ها باقیمت برای شناسایی و ورود به روندهای بلندمدت استفاده می‌شود .چنانکه می‌بینیم این روش هم سیگنال‌های خـوبی صـادر کـرده و اگـر تریدر از یک میانگین دیگر هم استفاده کند می‌تواند یک سیستم قطع کردن میانگین ها برای خودش بسازد.

Technical analysis problems3

اندیکاتور استوکاستیک مومنتوم و تغییر جهت مومنتوم را تحلیل می‌کند .در خالص‌ترین شـکل آن، یـک تریدر به دنبال تقاطع دو خط استوکاستیک در سطوح 20/30 و 80/70 است. اگر به تصویر ذیـل نگـاه کنیـد. می‌توانیم ببینیم کـه انـدیکاتور استوکاسـتیک هم می‌توانسته بـرای شناسـایی فرصت‌های تریـد به‌خوبی مورداستفاده قرار گیرد و می‌توانسته روند بلندمدت‌تری را بگیرد.

Technical analysis problems4

صد البته ، که بدون خطوط حمایت و مقاومت افقی و سویینگ های و لو محلـی نمی‌شود حرکتـی زد(برای بعضی تریدرها).و به‌راحتی می‌توانید ببینید که در همان چارت به زیبایی می‌توان از همین مفـاهیم خطوط حمایت و مقاومت افقی و سویینگ های و لو محلی بهتره برد..و ما به دنبال بانس قیمت در سطوح و یـا شکسته شدن سطوح هستیم.

Technical analysis problems5

در آخر هم می‌توانیم یک شوخی با الگوها و ساختارهای تحلیل‌های تکنیکال با معرفی الگوی (puking‘ camel‘ pattern) شتر استفراغ

Technical analysis problems6

پیامی براي تریدر هاي تکنیکال ، مشکل واقعی چیست؟

 پیام واضح است، شما می‌توانید هر چارتی را بردارید، یک تایم فریم اتفاقی را انتخاب کنیـد و روی آن هر اندیکاتور یا الگوی پرایس اکشنی را پیاده کنید تا احتمالاً نقاط ورود بزرگی که منجر به ایجاد روندهایی بـا صدها پیپ سود می‌شود را شکار کنید.

جملات بالا همانی است که ما می‌گوییم ادارک غلط و لازم است یک تریـدر از ایـن درک اشـتباه به‌منظور تصمیم‌گیری صحیح اجتناب کند.

 اگر نگاه دقیقی به هرکدام از چارت‌های بالا بی اندازید، می‌توانید ببینید که ، گر چـه نقـاط ورود همـه روش‌ها کاملاً واضح است و به نظر می‌رسد که تریدرها در سود باشـند، اما در زمـان واقعـی تریـد، شـرایط بسیار سخت‌تر خواهد بود زیرا ما به مسائلی که واقعاً مهم هستند نظیـر احـساسات، نحـوه و زمـان ورود ، مدیریت ریسک سفارش و مدیریت معامله توجه نمی‌کنیم.

مجدداً ، این دیدگاه خود را برجسته می‌کنم که روش ترید کردن را نمی‌توان فقـط خلاصـه کـرد بـه پیـدا کردن نقاط ورود. فقط آماتورها چنین تعریفی از روش ترید کردن دارند. خوب حالا با ھم سراغ نکـات مھـم می‌رویم و می‌بینیم که چگونه این اجزا در سیستم معامله‌گری تأثیرگذارند.

  •  احساسات (Emotions )

 از آقای فومو نقل می‌کنم که به‌طور واضح می‌توان گفت، احساسات موضوع مهم و بزرگی در معامله‌گری ( ترید) است و تمامی تصمیمات معامله‌گری ما را چه درزمانی که ما وارد یک معاملـه می‌شویم ، چـه مدیریت ریسک و مدیریت معامله ،و دست‌وپنجه نرم کردم با دراودان ها در طول معاملـه و خـروج از معاملـه تحت تأثیر قرار می‌دهند.

بنابراین ، اولین کاری که لازم است انجام دهید این است که مطمئن شوید احساسات کمتـرین تأثیر را در تصمیماتتان در معامله‌گری و ترید داشته باشد.این مورد خیلی مهم‌تر از این سؤال است که از خود بپرسیم از چه الگو یا اندیکاتوری استفاده کنیم؟

  •  orders and Execution نحوه اجرا و سفارش گذاری

شما چگونه یک ورود را تعریف می‌کنید و اردرهای حد ضرر و برداشـت سـود را کجـا قـرار می‌دهید. حتی بهترین ورود ھا ھم درمجموع اگر محل قرارگرفته حد سود و ضرر مناسب نباشد می‌تواند بدون فایـده بسته شود .

علتش هم مشخصه چون قیمت یا به‌سرعت به سمت حد ضرر می‌رود و آن را می‌زند و یا حد سود بسیار کم دیده‌شده و سودی به وجود نمی‌آید و یا بسیار دور گذاشته‌شده و قیمت به آن نمی‌رسد.

  • . management Trade مدیریت معامله

مدیریت خرد مسئله مهمی است که در مقالات قبل به آن پرداخته‌ایم.بسیاری از معاملـه گـران در دو حالت دچار سوء مدیریت می‌شوند. نخست درزمانی که اجازه می‌دهند احساساتـشان سوارکار شـود و دوم زمانی یک پلن معاملاتی واقعی نداشته باشند و البته سوی مـدیریت معاملـه هم کـه مـشخص اسـت چـه عاقبتی دارد

  • . management Risk مدیریت ریسک

 یک معامله‌گر با مدیریت ریسک و مدیریت سـرمایه نـاجور به‌راحتی بهتـرین روش ورود را نـابود مـی کنـد.بـا خودتان رو راست باشید که چقدر می‌توانید ریسک کنید.کمترین فایده برای شما چقدر باید باشـد. مـشخص کردن میزان ریسک به ریوارد و لوریج یا اھرم معاملاتی مناسب ، مفاهیم بنیادینی هستند که یک تریـدر قبـل از ورود به معامله باید در آن‌ها به مهارت کامل رسیده باشد.

 نقش نحوه ورود و جستجوی الگوهای قیمت در عالم معامله‌گری ایـن روزها خیلـی جـدی گرفته‌شده درحالی‌که نقطه ورود باید نقش کوچکی در معامله‌گری شما داشته باشد.

 دوباره می‌گویم:

مهم نیست که شما از چه سیستمی استفاده می‌کنید، هر روشـی می‌تواند بـرای شـما پول‌ساز باشد و ھر روشی می‌تواند پول را نابود کند. نقـاط ورود ربطـی بـا سـود سـاز بـودن یـک سیـستم ندارنـد. در عوض، بر موارد دیگری که می‌تواند یک سیستم قوی را بسازد ، باید تمرکز کرد.

از زمانی که یک تریدر نسبت به سایر اجزای روش معامله‌گری‌اش آگاه شود ، قادر خواهد بود به روشش معامله‌گری‌اش جور دیگری نگاه کند.

Technical analysis problems7

عیوب و نواقص الگوهاي قیمتی

 بیایید به همان درک غلط و تصور اشتباه برگـردیم درواقع چیـزی کـه بـسیاری از تریـدر زمانی که بـه تحلیل تکنیکال وارد می‌شوند فراموش می‌کنند. بسیاری از معامله گـران دنبـال کتاب‌های الگوهای قیمتـی و حرکات مشخص قیمت هستند حال اینکه پس از مدتی بسیاری از ایـن معاملـه گـران بـا اسـتفاده از همین الگوهای سود ساز سرمایه خودشان را از دست می‌دهند.

الگوهای پرایس اکشن و حرکات قیمت ناقص و ناکامل هستند و این بدین معنی است که این الگوها از قوانین کتاب‌هایی که شما خریدید تبعیت نمی‌کنند.قیمت یک مفهوم فوق‌العاده پویـا (داینامیـک) اسـت. و این موضوع خیلی اهمیت دارد که درک شود سایر معامله گران چگونه بـه شـما اجـازه ورود می‌دهند. هم‌زمان، مهم است که نواقص عـدم هماهنگی حرکـات قیمـت را شخصی‌سازی کنـیم و بـا نوسـانات به‌عنوان حرکات طبیعی قیمت کنار بیاییم تا قادر باشیم به مدیریت نقاط استاپ و مدیریت معامله بپردازیم.

 در قسمت چپ ، شما الگوهای موجود در کتاب‌ها را می‌بینید که تریدرها انتظار دارند و با وقوع آن‌ها اقـدام بـه ترید می‌کنند. اما آنچه در عمل دیده می‌شود این است که قیمت به سمت استاپ روانه می‌شود و نوسانات زیادی را شاهد هستیم.

 می‌گویم ورودها و یافتن الگوها بزرگنمایی شده، کمکی به زمان ورود شما به فلذا مجدداً معامله نمی‌کند. بلکه هر آنچه باید دنبال کنید این‌ها هستند:

  • گذاشتن استاپ در نقطه درست،
  •  نسبت ریسک به ریوارد،
  • مدیریت معامله،
  • خروج،
  • مدیریت ریسک
Technical analysis problems8

چرا تحلیل تکنیکال می‌تواند سود ساز نباشد

یکی از دلایلی که باعث می‌شود افراد قـادر نباشـند بـا اسـتفاده از تحلیـل تکنیکـال پـول دربیاورند، فقدان دانش در مورد اهمیت اختیار و احتیاط در معامله است. الگوهای ویژه‌ای مثل سر و شـانه ، حمایـت و مقاومت ، خطوط روند ، فنجان و دسته، امواج الیوت ، مثلث‌ها ، کنج‌ها ، پرچم‌ها ،(باغ‌وحشی از الگوهای هارمونیک) و جهش‌ها در ورود ، استاپ و حد سود خیلی سلیقه‌ای و اختیاری هستند.

معامله گران تکنیکال ھر روز با سؤالات ذهنی و سختی روبرو هستند. مثل:

  • شانه دوم را کجا باید بکشم؟
  • آیا این خط گردنه؟
  • خط رو باید به شاد و وصل کنم یا بدنه کندل؟
  • مثلث از این کندل شروع می‌شود؟
  • آیا این واقعاً یک کنج‌ها؟
  • از کدام کندل برای رسم بالای خط روندم باید استفاده کنم؟
  • دسته فنجان نباید کمی بالاتر باشه؟
  • آیا واگرایی در مکدی واقعاً تائید شده؟
  • آیا قیمت میانگین متحرک رو با موفقیت تست کرد یا باید منتظر کندل بعدی بمانم؟
  • آیا این یک بریک اوت قوی بود یا باید منتظر بمانم؟

و…

 در این مقاله باهم در مورد این بحث کردیم که همه زمان و انرژی‌مان را صرف پیدا کردن بهترین راه بـه معامله نکنیم و به جای اینکه روی پارمترهای مهم‌تر سیستم معاملاتی‌مان باشیم به دنبال جـستجوی شیوه‌های مختلف ورود نباشیم.

من هیچ‌وقت ندیدم که یک تریدر موفق بخش اعظمـی از وقـت خـودش رو صـرف جـستجو بـرای ورود بکند ، بلکه آن‌ها بیشتر به دنبال توسعه یک سیستم قوی هستند و بیشتر وقت خود را صرف مـدیریت ریـسک، قرار دادن سفارش، مدیریت معامله، گرفتن سود و مدیریت سناریوی ریسک به ریوارد و غیره می‌کنند.

Technical analysis problems9

ترفندهایی براي استفاده از تحلیل تکنیکال

 مهم‌ترین نتیجه این مقاله این است که ، نگران ورود نباشید ، دست از شـکار راه‌های بهترین زمـان ورود بردارید. به‌جای اینکه از این شاخه به آن شاخه بپرید یک روش انتخاب کنید و با آن کارکنید. اگـر در حـال حاضر ضرر ده هستید، علتش این نیست که روش ورودتان بد است.

 ترفندهای ذیل به شما کمک می‌کند تا رویکرد معامله‌گری‌تان بهبود بخـشیده و عینیـت را درترید جایگزین ذهنیت نمایید.

  • قوانین ثابتی را برای خودتـان قـرار دهید کـه مـشخص کنیـد الگوهای پـرایس اکـشنی را چطور رسم کنید و آن‌ها را به همراه الگوها چـاپ کنیـد تـا در صـورت لـزوم بـا رجـوع بـه آن‌ها از شرایط مطمئن شوید.
  • به‌طور واضح تعریف کنید که شما چه الگویی را تریـد می‌کنید و چـه تفـاوتی رابین یـک الگوی بد با یک الگوی خوب می‌بینید.
  • ابزارها و اندیکاتورهایی را که می‌خواهید اسـتفاده کنیـد را انتخـاب کنیـد و آن‌ها را دائماً تعویض نکنید.
  • از ادارک غلط اجتناب کنید و در ستاپ های گذشته به دنبال عینیت باشید.
  • ورود آن‌قدرها که فکر می‌کنند مهم نیست، اتفاقاتی که پس از ورود می‌افتد هست که یک سیستم را عالی یا نابود می‌کند.
  • متوجه نقص و ناکاملی الگوهای معاملاتی باشید.
  • تحلیل تکنیکال خیلـی سلیقه‌ای و اختیـاری اسـت، و شـما نیـاز داریـد کـه تمـامی اجـزای سیستمتان را به‌خوبی بشناسید تا از ذهنی‌گرایی بودن اجتناب نمایید.

دانشجوی رشته کامپیوتر هستم و علاقه مند به تولید محتوا در زمینه معامله گری.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.